Inloggen
BOVENKARSPEL - ID 1084


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-05-17 / 1926-01-18 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Nat. Official Number: 9512 GRON 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Four masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Wortelboer & Co., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 88
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-05-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Number of Cylinders: 4
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout oil engine
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 615.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 451.46 Net tonnage
Deadweight: 950.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 49.60 Meters Length overall (Loa)
Beam: 8.60 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.40 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-17 BOVENKARSPEL
Manager: N.V. Algemeen Scheepvaart Kantoor Bertus Bernhard, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Europa, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHFS

Date/Name Ship 1926-01-18 TINA
Manager: L. Ghirandi, Genoa, Italy
Eigenaar: L. Ghirandi, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1929-00-00 NOTRE DAME DU SALUT
Manager: Soc. Pêcheries du Labrador, St. Pierre, France
Eigenaar: Soc. Pêcheries du Labrador, St. Pierre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Pierre / France

Ship Events Data

1919-00-00: Op stapel gezet als MARTHA
1919-05-17: Dagregister deel 22, no. 144, den negentienden Mei 1900 en negentien. Eigendomsverklaring. De ondergeteekende Naamlooze Vennootschap Scheepvaartmaatschappij “Europa”, gevestigd te Amsterdam, opgericht bij acte van 3 December 1917 verleden voor de destijds te Dordrecht resideerenden notaris Willem Hendrik van Bilderbeek en goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 9 November 1917 no. 61 verklaart dat zij de eenige eigenaresse is van het in het Koninkrijk der Nederlanden thuisbehoorende stalen viermastmotorschoenerschip genaamd “Martha” in het jaar 1919 volbouwd en te water gelaten van de werf van de firma Wortelboer en Co. te Westerbroek, groot volgens meetbrief 2272 afgegeven door den scheepsmeter te Amsterdam en Groningen den 12 Maart 1919 bruto 1742 22/100 m3 of 615 ton van 2.83 m3 en netto 1278 91/100 of 451 46/100 tonnen van 2.83 m3. Dat dit aan haar toebehoorende schip voortaan zal dragen den naam van “Bovenkarspel”. Groningen 17 Mei 1919. N.V. Scheepvaartmaatschappij “Europa”. R. Bernhard, gedel. Commissaris. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 19 Mei 1919 nr. 92 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9512 GRON 1919. In de ander kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 47 no. 11456 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge zoveel noodig hier uitgeboekt. Groningen 18 Januari 1926. De Bewaarder.)
1921-00-00: Op 17-05-1921 en op 06-06-1921 wordt door de Algemene Groninger Scheepshypotheekbank beslag op het schip gelegd. Op 12-02-1924 wordt het beslag opgeheven.
1930-06-24: Final Fate:
Op reis met een lading zout en overige goederen van St. Servan naar Sydney C.B. (Canada) gestrand op de Mouge Island en wrak geslagen

Afbeeldingen


Omschrijving: De Bovenkarspel 1919, liggende te Groningen.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Kramer - Groningen

Omschrijving: Bovenkarspel 1919.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Verklaring d.d. 23-05-1921.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Opheffing inbeslagname d.d. 12-02-1924.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown