Inloggen
BOUNTY - ID 1083


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5049673
Nat. Official Number: 3375 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 208
Launch Date: 1955-10-01
Delivery Date: 1955-11-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 2903-002 Type RH348 (320x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 495.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 277.00 Net tonnage
Deadweight: 700.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32500 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-11-15 BOUNTY
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDFY

Date/Name Ship 1959-03-07 BOUNTY
Manager: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Eigenaar: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: TOBT
Additional info: HFl. 583.000,--

Date/Name Ship 1967-00-00 BOUNTY
Manager: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Eigenaar: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar

Date/Name Ship 1968-00-00 CLARA
Manager: Jose Montesinos, Santa Isabel, Spain
Eigenaar: Jose Montesinos, Santa Isabel, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Santa Isabel / Spain

Date/Name Ship 1970-00-00 BOUNTY
Manager: Pétromer, Le Havre, France
Eigenaar: Pétromer, Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France

Date/Name Ship 1970-12-00 BARGNY
Manager: Pétromer Sénégal, Dakar, Senegal
Eigenaar: Pétromer Sénégal, Dakar, Senegal
Shareholder:
Homeport / Flag: Dakar / Senegal
Callsign: 6VIW

Ship Events Data

1955-10-01: NvhN 01-10-1955: Tewaterlating m.s. Bounty. Bij de scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bounty. dat werd gebouwd voor rekening van de heer B. Balk te Groningen. De Bounty (bouwnr. 208) is van het gladdektype en meet 670 ton d.w De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk. motor, terwijl tevens in de machinekamer drie hulpmotoren van resp. 8, 20 en 40 pk. zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor rekening van mevrouw De Winter— Brouwer. Dit schip zal worden uitgerust met een 395 pk. motor.
1955-11-09: Als BOUNTY, zijnde een motorschip, metende 1401.29 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10032 d.d. 01-11-1955, liggende te Hoogezand, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3375 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op de kampanje, 2.90 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1955-11-15: NvhN 16-11-1955: Proefvaart m.s. Bounty. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Bounty, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heer P. J. Balk te Groningen. De Bounty is van het gladdektype, meet ca. 700 ton d.w. en is uitgerust met een 500 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 12 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-01-04: Ten Zuiden van lichtschip "Smith Knoll" had het schip in een ZW storm met machineschade te kampen en werd door de sleepboot HECTOR (1922) naar Amsterdam gesleept waar de sleep op 05-01-1957 arriveerde.

NvhN 04-01-1957: Bounty heeft machineschade. Sleepboot op weg naar Groninger kustvaarder. De 750 ton d.w. metende Groninger kustvaarder Bounty heeft op de Noordzee te kampen met machineschade. Een sleepboot is op weg naar het schip. De Bounty drijft op 28 mijl zuidoost ten zuiden van het Smith-Knoll-vuurschip, ten oosten van Yarmouth. De IJmuidense sleepboot Hector is vanmorgen vertrokken om te proberen het schip naar Amsterdam te brengen. Aan boord van de Bounty, die onderweg was van Noorwegen naar Yarmouth, is alles wel.
Algemeen Handelsblad 05-01-1957: Hector bracht Bounty in veiligheid. Na een moeilijke tocht op de woelige zee tijdens de afgelopen nacht is de IJmuidense sleepboot Hector er vanochtend in geslaagd de Groningse kustvaarder Bounty (400 ton) veilig binnen de pieren van IJmuiden te brengen. Het schip had gisteren om sleepboothulp verzocht toen het ten gevolge van machineschade stuurloos ronddreef 50 mijl ten westen van IJmuiden.
NvhN 05-01-1957: De Bounty in IJmuiden. De Groninger kustvaarder Bounty die, zoals gemeld, gisteren met machineschade op de Noordzee dreef, is vanmorgen na een moeilijke tocht over een onrustige zee, veilig binnen de pieren van Urnuiden gebracht. De sleepboot Nestor heeft het schip overgenomen om het naar Amsterdam te brengen.
1959-03-11: NvhN 11-03-1959. m.s. Bounty verkocht naar Frankrijk. Het motorschip Bounty (ca. 670 ton d.w.), voorzien van een 500 p.k. motor, gebouwd in 1955 bij de Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand en in eigendom behorend aan P. J. Balk te Groningen, is door bemiddeling van Kamp's Scheepvaart en Handelmaatschappij te Groningen verkocht naar Frankrijk tegen een prijs van pa. 60.000 Engelse ponden. De naam van het schip blijft ongewijzigd. De thuishaven is Bordeaux geworden.
1974-04-10: Final Fate:
Na aanvaring te Dakar met het Duitse m.s. 'Matthias Reith' zwaar beschadigd, opgelegd en in januari 1975 gesloopt door Societe Afrique Metaux te Dakar, Senegal.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en overdracht
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart en overdracht
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BOUNTY op het Noordzeekanaal
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: BOUNTY
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BOUNTY onder Franse vlag.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

 

NvhN 040157
BOUNTY heeft machineschade. Sleepboot op weg naar Groninger kustvaarder.
De 750 ton dwt. metende Groninger kustvaarder BOUNTY heeft op de Noordzee te kampen  met machineschade. Een sleepboot is op weg naar het schip. De BOUNTY drijft op 28 mijl zuidoost ten zuiden van het Smith-Knoll vuurschip, ten oosten van Yarmouth. De IJmuidense  sleepboot HECTOR is vanmorgen vertrokken om te proberen het schip naar Amsterdam te brengen. Aan boord van de BOUNTY, die onderweg was van Noorwegen naar Yarmouth, is alles wel.