Inloggen
GEERTRUIDA - ID 10750


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-05-00 / 1882-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-00-00 / 1913-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Wicher Jannes Pattje richtte de werf op in 1840. Zijn zoon Johannes Wichers Pattje volgde hem later op. Gegevens over de bouw van nieuwe schepen op de werf in de periode 1874 - 1902 zijn niet gevonden. Waarschijnlijk bouwde Pattje toen alleen maar kleine scheepjes en verrichte hij reparaties. In 1918 werd de werf openbaar verkocht aan J.L. Doornbusch. Hij zette het bedrijf onder de naam Scheepswerf 'De Vlijt' voort.

(Bron: Dwars in het Winschoterdiep. Scheepswerf Pattje Waterhuizen, 1778-1998. ISBN 90 5294 166 1)

Scheepsbouwer: Wicher Jannes Pattje, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1874-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 62.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 50.00 Net tonnage
 
Length 1: 23.16 Meters Registered
Beam: 4.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.94 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-03-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: TWEE ZUSTERS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kroese, H.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: zeebrief
1899-03-17, uitreiking77-

Ship History Data

Date/Name Ship 1874-05-00 GEERTRUIDA
Manager: Berend Geuchienz Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Geuchienz Rasker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSQD?

Date/Name Ship 1882-00-00 JOHANNES
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1900-00-00 TWEE ZUSTERS
Manager: H. Kroeze (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. Kroeze (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PVQG
Additional info: Kapitein Voordewind.

Date/Name Ship 1905-00-00 TWEE ZUSTERS
Manager: D. Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: D. Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PVQG

Date/Name Ship 1906-00-00 TWEE ZUSTERS
Manager: L. de Groot, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: L. de Groot, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PVQG

Ship Events Data

1876-09-11: Collision
Delfzijl, 11 september 1876. De schepen WEEA, kapt. E. Scherphuis, en GEERTRUIDA, kapt. B.G. Rasker, zijn laatstleden vrijdag in de haven met elkander in aanvaring gekomen, waardoor eerstgenoemde een gedeelte van de boegspriet verloor.
1900-00-00: Damaged
Danzig, 5 september 1900. De Nederlandse tjalk TWEE ZUSTERS, kapt. Voordewind, van Hamburg naar hier met mais, kon wegens de hoge zee niet te Neufahrwasser binnenkomen en verloor door stormweder de kluiverboom en het stagzeil, waardoor het vaartuig naar Passewark dreef en gevaar liep aldaar te stranden.
1906-02-14: Collision
Flensburg, 14 februari 1906. De tjalk TWEE ZUSTERS, schipper L. de Groot uit Hoogezand, met tarwe van Hamburg naar hier is bij Holnis aan de grond gelopen.
1918-00-00: In 1906 Germ. Lloyd Klasse K. In 1913 naar de binnenvaart, Na 1918 ?

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend G.Rasker werd geboren op 04 november 1832 te Groningen als zoon van Geuchien F.Rasker en Grietje Arnoldus Teisman.

Hij huwde op 31 juli 1856 als scheepskapitein met Geertruid de Vries, geboren op 22 augustus 1833 te Groningen als dochter van scheepstimmerman Klaas Klaassens de Vries en Grietje W.Bos. Geertruid overleed op 12 oktober 1906 te Groningen, 73 jaar, weduwe

Berend overleed op 26 augustus 1897 te Groningen, koopman, 64 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G. Rasker was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 15 in de jaren 1882 en 1883.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

B.G.Rasker voer volgens een monsterrollen dd 01 augustus 1843 (10 jaar) en 08 juni 1847 (14 jaar) als kok (gages f 1,- resp. f 8,-) op de tjalk “Margrietha” (bouwjaar 1843) onder kapitein Geugien F.Rasker.092.

 

Bouma025 vermeldt B.G.Rasker als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1870 van de tjalk “Geertruida”, gebouwd in 1856 te Groningen, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1870 in de binnenvaart;

*   1863 t/m 1864 van de kof-tjalk “Vrouw Geertruida”, gebouwd in 1849 te Veendam, 69 ton o.m., varend voor de wed. W.S.Bontekoe te Wildervank;

     Klopt niet met de vorige opgave.

*   1871 t/m 1873 van de 1m/kof “Geertruida”, gebouwd in 1870 te Groningen, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*   1875 t/m 1882 van de tjalk “Geertruida”, gebouwd in 1874 te Foxhol, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1882 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Rasker, Berend Geuchienz

Familiegegevens en opleiding

Klaas Hillebrands werd geboren op 23 augustus 1833 te Groningen als zoon van de stuurman Hillebrand Hendriks Voordewind en Imke Jans.

Hij trouwde op 06 maart 1859 te Groningen als stuurman met de diensmeid Martha Boekholdt, geboren op 06 juni 1833 te Groningen als dochter van de olieslagersknecht, later machinist Cornelius Boekholdt en Giselina Heres. Martha overleed op 09 mei 1862 te Groningen, 28 jaar.

Volgens http://www.henny-savenije.com/tng/getperson.php?personID=I62686&tree=savenije is Klaas Hillebrand overleden te Sappemeer op 18 maart 1907, maar dit is niet bevestigd in www.allegroningers.nl

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.H.Voordewind was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 17 in de periode 1886 t/m 1890.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeld K.H.Voordewind als gezagvoerder gedurende:

*   1872 t/m 1881 van de koftjalk “Martha Meyer”, gebouwd in 1871 te Sappemeer, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1883 van de 1/mkof “Grietje”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot. Het schip werd in 1884 omgedoopt in “Lambertus Hermanus”;

*   1884 t/m 1886 van de 1/mkof “Lambertus Hermanus” ex Grietje, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 69 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot;

*   1885 t/m 1887 van de 2/msch. “Geerdina”, gebouwd in 1858 te Veendam, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in de Noordzee gezonken;

*   1889 t/m 1892 van de 2/msch “Cornelia”, ex Houthandel ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Nieuwendam, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd te Cuxhaven afgekeurd;

*   1895 t/m 1896 van de stalen 3/mSch. “Hoogezand II”, gebouwd in 1895 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand;

*   1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1898 voor reederij Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Vooruitgang”.

*   1900 en later van de tjalk “Twee Gezusters”, gebouwd in 1874, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend voor H.Kroese te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Voordewind, Klaas Hillebrand

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten