Inloggen
AMBULANT - ID 10729


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-12-00 / 1894-11-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1874-12-00
Technical Data

Net Tonnage: 231.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-04-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: WERKLUST
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, J.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-04-23, uitreiking zb225-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-12-00 AMBULANT
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NDBH

Date/Name Ship 1882-00-00 WERKLUST
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: QCBK

Date/Name Ship 1894-11-01 FORTUNA
Manager: Tremastskonnert Fortuna Rederi, Sønderho, Denmark
Eigenaar: Tremastskonnert Fortuna Rederi, Sønderho, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Sønderho / Denmark

Ship Events Data

1888-03-00: Damaged
Rotterdam, 9 maart 1888. Het Nederlandse barkschip WERKLUST , kapt. Potjewijd, van Porto Alegro te Falmouth aangekomen, had verlies van verschansing en stutten.
1894-05-07: Damaged
NRC 090594
Londen, 7 mei. De Nederlandse schoener WERKLUST, kapt. G.G. Potjewijd, van Pelotas naar het Kanaal met huiden, heeft bij Rio Grande gestoten en het roer verloren.
1894-11-01: Sold at auction
NRC 201094
Advertentie. Schoenerschip WERKLUST. Notaris Spruijt te Sappemeer zal wegens sterfgeval op donderdag 1 november 1894, des avonds 7 uur, in het Bontehuis te Sappemeer, publiek verkopen het kopervast en gekoperd goed geconserveerd Nederlands driemast schoenerschip WERKLUST, vroeger bevaren door kapt. G.G. Potjewijd, het laatst door nu wijlen kapitein H.G. Potjewijd, groot netto 200 12/100 register tonnen, in januari 1893 van nieuw koper voorzien, geclassificeerd bij de Engelse Lloyd A 1 zwart tot december 1898, liggende in het Dok te Delfzijl, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen, touwen, chronometer en al hetgeen zich op de verkoopdag verder aan boord mocht bevinden. Inventarissen te bekomen bij voornoemde notaris, terwijl inlichtingen verstrekt worden door de boekhouder, de heer J.M. Cremer te Hoogezand en door de heren Huizinga & Keizer te Delfzijl. Aanvaarding en betaling van de koopprijs bij de toeslag.
1894-11-01: Sold to foreign country
Het werd gekocht in Hoogezand op een openbare veiling op 01-11-1894 door de scheepvaart magnaat Niels Hansen Brinck Sønderho voor een nieuw opgerichte vennootschap " Tremastskonnerten Fortuna Rederi", toen het schip in Delfzijl lag.
"Tremastskonnerten Fortuna Rederi" was een naamloze vennootschap, met inbegrip van aandeelhouders was shipshandler Chr. Gystorff uit Antwerpen met 1 aandeel van DKK 160 had en dit vertelt een beetje over reders van Fanø met internationale vrienden en relaties, waar een shipshandler uit Antwerpen op de aandelen lijst is gekomen, misschien in de hoop af en toe proviant aan het schip te leveren
Het schip werd gekocht door de hoogste bieder op de veiling van scheepsmakelaar Hermannes Gerrit Kessler uit Delfzijl . Hij erkende het bod van 6050 gulden volgens de mondelinge opdracht van de heer Niels Hansen Brinck in Sønderho , reder wonende Fanø . Niels Hansen Brinck was ook aanwezig en hij bevestigde de verklaring en kon handelen in zijn hoedanigheid als gedelegeerd eigenaar van het in Sønderho gevestigde " Tremastskonnert Fortuna Rederi" en het recht om die vennootschap te vertegenwoordigen.
1897-11-10: Sold to foreign country
De " Fortuna " werd op 10-11-1897 naar Brazilië verkocht voor 15.000 Dkr

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Israël Peper werd geboren op 21 november 1824 te Oude Pekela als zoon van de schipper Jan Freerks Peper en Fennechien Israëls Vos. Israel was de oudere broer van kapitein en collegelid Jan Vos Peper.

Israel trouwde te Oude Pekela op 10 februari 1853 als schipper met Janna Kuiper geboren op 20 mei 1822 te Oude Pekela als dochter van schipper Jan Okkes Kuiper en Jantje Dieters. Janna overleed op 02 februari 1900 te Groningen, 77 jaar.

Israël overleed te Groningen op 24 januari 1904, 79 jaar, weduwnaar, zonder beroep.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Israel Peper vermeld als schipper in 1853, 1855, 1859, als bediende in 1886 en zonder beroep in 1904.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Is Peper was met vlagnummer 22 in de periode 1853 t/m 1899 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Peper als gezagvoerder gedurende:

      *    1854 t/m 1857 van de kof “Alida”, gebouwd in 1834 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor P.J.Huizinga te Pekela

            Bouma025 vermeldt tevens een I.Peper als gezagvoerder van 1855 t/m 1857 van een schip “Alida” zonder vermelding van type, en bouwgegevens. De thuishaven zou Oude Pekela zijn geweest. Toegevoegd is dat het schip in 1857 op weg van Hartlepool naar Amsterdam met kolen, in zee is verlaten en later op Eierland is gestrand.  (ik denk dat het hier een dubbele opgave van de “Alida” betreft)I.

*    1859 t/m 1868 van de galjoot “Amica Manu” (Maria?), gebouwd in 1858 te Pekela, 176 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham. Het schip werd in 1868 afgekeurd te Brazilië;

*    1870 t/m 1873 van de sch.brik “Fennechiena”, gebouwd in 1865 te Pekela, 194 ton o.m., varend voor H.T.Kranenburg te Pekela. Het schip is gestrand in de Golf van Mexico;

*    1876 t/m 1881 van de 3/m schooner “Ambulant”, gebouwd in 1875 te Hoogezand, 231 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. In 1882 werd het schip omgedoopt in “Werklust”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

06 maart 1841, schip “Goede Welvaren”, kapitein Jan Freerks Peper, lichtmatroos Israel Jans Peper uit Oude Pekela.

13 augustus 1846, schip “Fennechiena”, kapitein Jan T.Peper, stuurman Israel J.Peper uit Oude Pekela.

15 mei 1858, schip “Amica Maria”, kapitein Israel J. Peper uit Oude Pekela.

12 december 1871, schoenerbrik “Fennechina”, kapitein Israel Jans Peper uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Register O.P., sch.brik FENNECHIENA, 194 ton, bj 1865, op avontuur

 

6 koppen

 

In 1873 gestrand in de Golf van Mexico

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1871

12-dec

26

Israel Jans Peper

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

27 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

38

 

 

 

 

Jan Sprik

27 jaar

Oude Pekela

2e stuurman

32

 

 

 

 

Willem Kuiper

21 jaar

Oude Pekela

matroos

28

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

21 jaar

Winschoten

kok

25

 

 

 

 

Tjalling de Weerd

20 jaar

Winschoten

l.matroos

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 3-mastschoener “Ambulant” onder kapitein J.J.(sic) Peper vertrok van Montevideo op 03 november 1878, “ready to sail for S.Francisco”, op 29 december 1879 gemeld uit Montevideo komend van San Francisco. Hazelhoff Roelfsema vermeld Kaap Hoornrondingen zowel E-W als W-E.121

 

In:“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

De 3-mastschoener “Ambulant” onder kapitein J.J.(sic) Peper vertrok van Montevideo op 03 november 1878, “ready to sail for S.Francisco”, op 29 december 1879 gemeld uit Montevideo komend van San Francisco. Het schip heeft Kaap Hoorn zowel E-W als W-E gerond.

 

Krantenberichten

NRC 08 juni 1854114

Vlissingen, 6 juni. Heden is alhier met verlies van fokkemast en meer andere schaden binnengelopen het Nederlandse kofschip ALIDA, kapt. Peper, van Schiedam naar Archangel bestemd.

 

NRC 29 november 1857114

Amsterdam, 28 november. Volgens brief van Texel van 27 november, was de 23e in de gronden van de Noorderstranden een kofschip verongelukt – zie ons nommer van gisteren en eergisteren. Blijkens aangespoelde wrakstukken en een naambord, bleek het genaamd te zijn ALIDA en te Oude Pekela te huis te behoren. Hetzelve scheen met steenkolen te zijn beladen geweest. Op de geborgen zeilen had men de naam R.P. Brons gevonden, zijnde vermoedelijk die van de maker. (red: Het schip ALIDA, kapt. J.V. Peper, te Oude Pekel-A te huis behorende, is de 20e november van Hartlepool naar Amsterdam vertrokken [opm: zie NRC 021257].)

 

NRC 02 december 1857114

Delfzijl, 28 november. De Nederlandse kof ALIDA, kapt. J.V. Peper, van Hartlepool naar Amsterdam, is op de hoogte van Terschelling door het volk verlaten, dat door kapt. Eilers, voerende het schip ANNA HENRIËTTE, gered en alhier is aangebracht. De kof ALIDA, is sedert in de Noorderstranden bij Texel gestrand – zie ons nommer van 29 november.

 

NRC 26 september 1862114

Lissabon, 12 september. Het Nederlandse schip AMICA MANU, kapt Peper, van Girgenti naar Falmouth, is gisteren wegens gebrek aan proviand alhier binnengelopen.

 

NRC 22 oktober 1863114

Rotterdam, 21 oktober. Het rapport omtrent het arrivement van de AMICA MANU, kapt. Peper, van Rio Grande te Queenstown, is gebleken abusief te zijn.

 

NRC 09 mei 1868114

Montevideo, 28 maart. De zuidwestelijke storm, die de 5e dezer alhier gewoed heeft, heeft grote schade aan de in deze haven liggende schepen berokkend, onder meer aan de AMICA MANU, die mastloos is geworden, het roer heeft verloren, en verschansingen, stutten, relingen en een gedeelte der planken aan de buitenzijde van de romp, alsmede alles wat op het dek was, vernietigd werd. Het maakt vijf duim water per uur. De reparaties zullen waarschijnlijk meer kosten, dan het schip waard is. (opm: de Nederlandse galjoot AMICA MANU, kapt. J.J. Peper, is zeer waarschijnlijk afgekeurd)

 

NRC 17 maart 1869114

Falmouth, 12 maart. Heden is alhier binnengelopen het schoenerschip FENNECHINA, kapt. Pieper (opm: waarschijnlijk J.J. Peper), van Middlesbro naar Triest bestemd, met verlies van de grote boom, zeilen, tuig enz.

 

Provinciale Groninger Courant 20 november 1871114

Het schip FENNECHIENA, kapitein Peper, van Montevideo naar Bristol te Falmouth binnen, is de veertiende dezer aan de grond gehaald om de bodem schoon te maken.

 

Provinciale Groninger Courant 15 november 1872114

St, Mawes, 10 november. Het schip FENNECHIENA, kapt. Peper, van Rio Grande, is op het droge gehaald om de bodem schoon te maken.

 

NRC 14 januari 1874114

Amsterdam, 13 januari. De Nederlandse schoenerbrik FENNECHIENA, kapt. J.J. Peper, te Tabasco gestrand, is, volgens particulier bericht van daar, wegens onzeewaardigheid op last van de bevoegde autoriteit verkocht. Aangezien het niet mogelijk was er een zeewaardig schip van te maken, heeft de koper er het tuig af, en de masten uitgenomen en dient thans tot badhuis.

 

Provinciale Groninger Courant 14 oktober 1875114

Triëst, 7 oktober. Scheepsvrachten. Bevracht werd onder andere de Nederlandse driemast schoener AMBULANT, 207 ton, naar Santa Catharina en Rio Grande do Sul, Bahia voor order, tot Sh.45/- met 5% per ton kaplaken. Naar Rotterdam en Hamburg zijn goederen genoeg, doch ontbreken liefhebbers. Voor olieladingen begint de vraag zich ook te ontwikkelen.

 

Provinciale Groninger Courant 22 december 1874114

Groningen, 21 december. Heden arriveerde hier het nieuwgebouwd driemast schoenerschip AMBULANT, kapt. J.J. Peper, groot 235 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogeza

 

Provinciale Groninger Courant 04 maart 1878114

Triëst, 25 februari. Scheepsvrachten. Bevracht werden o.a. naar Bahia de driemast-schoener AMBULANT, kapt. J.J. Peper, met 2.200 vaten meel tot 40 schellingen met 5% per ton bruto gewicht, naar Bordeaux de driemast-schoener IPE IPEUS, kapt. A. Houwen, tot Ffrs 7.000, naar Nantes de brik JOHANNA EN MARIA, kapt. J.C. Korter, tot Ffrs. ?? (opm: onleesbaar), naar St. Petersburg de schoener HENRIETTE, kapt. W.H. Scholtens, om te Selefkea Valenea te laden tot 40 schellingen per ton. (opm: de schellingen zijn waarschijnlijk Oostenrijkse Schillinge; Triëst was toenmaals Oostenrijks grondgebied).

 

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten

Uitgegaan:

“Triëst 26 Febr. Ambulant, J.J.Peper, Fernambuco.”

 

In:“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

De 3-mastschoener “Ambulant” onder kapitein J.J.(sic) Peper vertrok van Montevideo op 03 november 1878, “ready to sail for S.Francisco”, op 29 december 1879 gemeld uit Montevideo komend van San Francisco. Het schip heeft Kaap Hoorn zowel E-W als W-E gerond.

 

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Peper, Israel Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geert Potjewijd werd geboren op 31 oktober 1828 te Oude Pekela als zoon van de landbouwer Geert Harms Potjewijd en Grietje Jans Klatter. Hij was de jongere broer van de kapiteins en collegeleden Teunis (1824) en Hindrik (1826) Potjewijd.

Geert trouwde te Nieuwe Pekela op 03 februari 1858 als schipper met Grietje Bosker, geboren op 12 oktober 1836 te Nieuwe Pekela als dochter van Hindrik Harms Bosker en Grietje Nannes Baas. Grietje overleed te Nieuwe Pekela op 15 mei 1917, 80 jaar, weduwe

Geert overleed te Nieuwe Pekela op 24 januari 1904., landbouwer.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Geert vermeld als schipper in 1858, 1859, 1862, 1864, 1866, 1869, 1872, 1874, 1878 en als landbouwer in 1895, 1901,1904.

 

 “Ingekomen Stukken Nieuwe Pekela – 1859.

Uittreksel uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands kofschip “Agatha Geetruida”, gevoerd door kapitein G.G.Potjewijd op de reis van Oporto naar Hamburg in oktober 1859.

Op 24 okt. 1859 is overleden Grietje, oud zes maanden en vijf dagen, dochtertje van Geert G.Potjewijd en Grietje Bosker, uit Nieuwe Pekela en is op 5 nov. 1859 op het gereformeerde kerkhof voor de Dammtoren te Hamburg begraven.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.G.Potjewijd was met vlagnummer 79 in de periode 1854 t/m 1893 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.G.Potjewijd als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1855 van de kof “Vrede”, gebouwd in 1827 te Appingedam, 145 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. Gezonken in de Mounts Bay. Bemanning gered;

*    1857 t/m 1861 van de kof “Agatha Geertruida”, ex Meinkina, gebouwd in 1844 te Pekela, 99 ton o.m., varend voor P.B.Kolk te Pekela;

*    1869 t/m 1880 op de 3-mastschoener “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1882 t/m 1893 van de 3-mastschoener “Werklust” ex Ambulant, gebouwd in 1875 te Hoogezand, 200 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 februari 1845, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Jurjen J.Kapitein, kajuitwachter Geert Potjewijd uit Oude Pekela.

03 februari 1847, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Jurjen J.Koerts, lichtmatroos Geert Potjewijd uit Oude Pekela.

11 februari 1848, schip “Catharina Sypkens”, kapitein Gerrit M.Menkema, lichtmatroos Geert Potjewijd uit Oude Pekela.

10 maart 1849, schip “Jeltina”, kapitein Albert P.Scherpbier, lichtmatroos Geert Potjewijd uit Oude Pekela.

10 mei 1862, schip “Catharina Agatha”, kapitein Geert G.Potjewijd uit Nieuwe Pekela.

10 januari 1865, kof “Catharina Agatha”, kapitein Geert Geerts Potjewijd, 36 jaar uit Nieuwe Pekela,

19 februari 1874, schoener “Veendam”, kapitein Geert Geerts Potjewijd, 45 jaar uit Nieuwe Pekela.

18 januari 1875, schoener “Veendam”, kapitein G.G.Potjewijd, 46 jaar uit Oude Pekela.

04 januari 1877, schoener “Veendam”, kapitein Geert G.Potjewijd, 48 jaar uit Nieuwe Pekela.

6 april 1881, schoener “Werklust”, schipper Geert Potjewijd uit Nieuwe Pekel.

23 januari 1883, schoener “Werklust”, kapitein Geert G.Potjewijd, 54 jaar uit Nieuwe Pekela

30 april 1885, schoener “Werklust”, schipper Geert Potjewijd uit Nieuwe Pekela.

 

De “Vrede”, geladen met kolen, varend van Newcastle naar Sevilla, onder gezag van kapitein Potjewijd, is op 2 juli na zware lekkage bekomen te hebben, bij Mount’s baai gezonken.078.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Veendam” onder kapitein G.G.Potjewijd vertrok in 1869 van Paranagua met maté en kwam te Vapparaiso aan op 21 december 1869. Vertrek naar Montevideo op 21 januari 1870. Zowel op de heen- als de terugreis ronding van Kaap Hoorn.121

 

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

De schoener “Veendam” onder kapitein G.G.Potjewijd vertrok in 1869 van Paranagua met maté en kwam te Vapparaiso aan op 21 december 1869. Vertrek naar Montevideo op 21 januari 1870. Zowel op de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond

 

Krantenberichten

NRC 08 november 1853114

Scilly (St. Mary’s), 2 november. De Nederlandse kof VREEDE, kapt. Potjewijd, 53 dagen reis van Nickerie naar Rotterdam hebbende, is hier heden lek, met verlies van zeilen en andere schade, binnengebracht. Het is werkelijk een wonder te achten, dat dit schip en equipage behouden bleven: gedurende de nacht had het met een geweldige storm uit het zuiden te kampen en kruiste tot aan de dageraad tussen de zo gevreesde westelijke rotsen en banken, waarheen het door genoemde storm en de sterke stroom gedreven werd. Toen men bij het aanbreken van de dag het schip van hier ontwaarde, verkeerde het in een allergevaarlijkste toestand. Men heeft het echter met veel inspanning gelukkig in onze haven gebracht. Morgen zal het schip nader worden onderzocht. Er werd veel suiker gepompt.

 

NRC 10 november 1853114

Scilly (St. Mary’s), 4 november. De Nederlandse kof VREEDE, kapt. Potjewijd, van Nickerie naar Rotterdam, welke alhier met averij binnenliep – zie ons nommer van de 8e dezer – is nagezien en heeft een begin met lossen gemaakt; de lading suiker is zwaar beschadigd en men vreest dat de onderste laag geheel weg zal zijn. De loodsen, welke het schip hier binnengebracht hebben, bekwamen GBP 45 voor beloning.

 

NRC 24 november 1853114

Scilly (St. Mary’s). De alhier in averij binnengelopen Nederlandse kof VREEDE, kapt. Potjewijd - zie ons nommer van de 10e dezer - heeft de lading gelost, en zal heden op de werf gehaald worden om te repareren.

 

NRC 10 december 1853114

Scilly (St. Mary’s), 5 december. De alhier in averij binnengelopen kof VREEDE, kapt. Potjewijd, van Nickerie naar Rotterdam – zie ons nommer van 6 november – heeft de reparatie geëindigd en is begonnen met de lading weder in te nemen.

 

NRC 19 december 1853114

Scilly, 10 december. Het alhier, als vroeger gemeld, in averij binnengelopen schip VREEDE, kapt. Potjewijd, van Nickerie naar Rotterdam, heeft de lading weder ingenomen en zal binnen een paar dagen klaar zijn om de reis te hervatten.

 

NRC 06 juli 1855114

Penzance, 2 juli. Het te Groningen te huis behorende kofschip de VREEDE, kapt. G.G. Potjewijd, van Newcastle met een lading steenkolen naar Sevilla bestemd, is op zee lek gesprongen en deze namiddag circa 12 mijlen van Mounts Bay (opm: Cornwall) gezonken. Het volk is gered en behouden alhier aangebracht.

 

NRC 04 juli 1875114

Buenos Ayres, 31 mei. De volgende Nederlandse schepen zijn alhier bevracht: PRESTO, kapt. De Jonge, VEENDAM, kapt. Potjewijd, en I. A HOOITES, kapt. De Jonge, alle drie om te Concepcion voor Europa te gaan laden, GEERTINA, kapt. De Grooth en GOOREGT, kapt. Huges, beide naar Rio Negro en MERWEDE, kapt. Glimminga, om te Villa Colon voor Europa te gaan laden.

 

NRC 04 december 1878114

Buenos Aires, 29 oktober. De Nederlandse driemastschoener VEENDAM, kapt. Potjewijd, is alhier bevracht om te Los Padres wol te laden, Falmouth voor order.

 

NRC 28 april 1882114

Martinique, 10 april. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. G.G. Potjewijd, is bevracht voor een lading suiker naar Bordeaux.

 

NRC 18 mei 1882114

Martinique, 26 april. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. G.G. Potjewijd, zal omstreeks 5 mei van hier naar Bordeaux vertrekken.

 

Algemeen Handelsblad 08 november 1882114

RIO Grande, 1 oktober. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, is alhier bevracht naar Havre tot Sh.55 voor gezouten huiden

 

Algemeen Handelsblad 10 december 1882114

Rio Grande, 31 oktober. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, is tot vertrek naar Havre gereed met 6.825 gezouten en 912 droge huiden.

 

Provinciale Groninger Courant 12 december 1882114

Rio Grande, 31 oktober. Het schip WERKLUST, kapt. G.G. Potjewijd, is tot vertrek naar Havre gereed met 6.825 gezouten en 912 droge huiden.

 

NRC 04 november 1885114

Rio Grande, 2 oktober. De vrachtenmarkt bleef in de zelfde flauwe stemming verkeren, en niettegenstaande alhier slechts weinig schepen voorhanden zijn, is het nog moeilijk deze te charteren. Bevracht werden onder anderen het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. (G.G.) Potjewijd, van Porto Alegro met meel naar Pernambuco tot 400 reis per zak.

 

NRC 15 januari 1887114

Barbados, 24 december. Gecharterd het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, van Maracaibo met geelhout naar het Kanaal voor orders tot Sh.29/-

 

NRC 25 mei 1887114

Hamburg, 23 mei. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, vertuid liggende, is door het Duitse stoomschip BETTY LAUBER aangevaren, waardoor het boegspriet en kluiverboom verloor.

 

NRC 21 december 1887114

Rio Grande, 19 november. Bevracht werd het Nederlandse schip VOLHARDING, kapt Bekkering met beenas tot 16/- per ton naar het Kanaal en het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd met tabak van Porto Alegro tot GBP 270 in full, eveneens naar het Kanaal.

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1888114

Rotterdam, 9 maart. Het Nederlandse barkschip WERKLUST , kapt. Potjewijd, van Porto Alegro te Falmouth aangekomen, had verlies van verschansing en stutten.

 

NRC 12 mei 1888114

Rotterdam, 11 mei. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse driemast schoenerschip WERKLUST, kapt. Potjewijd, de 10e mei van Cardiff naar Rio Grande.

 

NRC 14 augustus 1888114

Rotterdam, 13 augustus. Volgens ontvangen telegram uit Londen arriveerde het schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, 12 juli van Cardiff te Rio Grande, het schip CALIFORNIA, kapt. Köpke, 13 augustus van Soerabaja te Falmouth.

 

Provinciale Groninger Courant 07 september 1888114

Rio Grande, 4 augustus. Het driemast schoenerschip WERKLUST, kapt. Potjewijd, groot 200 registerton. werd bevracht met gezouten huiden naar het Kanaal voor 33 Pond Sterling. In de haven liggen nog elf onbevrachte schepen.

 

NRC 03 november 1888114

Rotterdam, 2 november. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok de 1e november het schip WERKLUST van Rio Grande naar Hamburg, en de 2e november van Queenstown het schip OLDAMBT, van Parana naar Exmouth.

 

NRC 21 juni 1889114

Rio Grande, 18 mei. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, is gecharterd van Porto Alegre (Brazilië) naar het Kanaal tot sh. 37/- .

 

NRC 20 september 1889114

Rotterdam, 19 september. Volgens telegram uit Londen arriveerde de 19e september te Havre het schip WERKLUST, van Rio Grande.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Potjewijd, Geert Geertz
College: De Trouw, Oude Pekela
Vlagnummer: 79
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Potjewijd, H.G.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Hoogezand
Datum: 1881-04-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WERKLUST
Schipper: Potjewijd, Geert
Scheepstype: schoener
Grootte: 200

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

 

NRC 150187
Barbados, 24 december. Gecharterd het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, van Maracaibo met geelhout naar het Kanaal voor orders tot Sh.29/-

NRC 250587
Hamburg, 23 mei. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, vertuid liggende, is door het Duitse stoomschip BETTY LAUBER aangevaren, waardoor het boegspriet en kluiverboom verloor.

NRC 211287
Rio Grande, 19 november. Bevracht werd het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd met tabak van Porto Alegro tot GBP 270 in full, naar het Kanaal.

PGC 120388
Rotterdam, 9 maart. Het Nederlandse barkschip WERKLUST , kapt. Potjewijd, van Porto Alegro te Falmouth aangekomen, had verlies van verschansing en stutten.

NRC 120588
Rotterdam, 11 mei. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse driemast schoenerschip WERKLUST, kapt. Potjewijd, de 10e mei van Cardiff naar Rio Grande.

NRC 140888
Rotterdam, 13 augustus. Volgens ontvangen telegram uit Londen arriveerde het schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, 12 juli van Cardiff te Rio Grande

PGC 070988
Rio Grande, 4 augustus. Het driemast schoenerschip WERKLUST, kapt. Potjewijd, groot 200 registerton. werd bevracht met gezouten huiden naar het Kanaal voor 33 Pond Sterling.

NRC 031188
Rotterdam, 2 november. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok de 1e november het schip WERKLUST van Rio Grande naar Hamburg.

NRC 210689
Rio Grande, 18 mei. Het Nederlandse schip WERKLUST, kapt. Potjewijd, is gecharterd van Porto Alegre (Brazilië) naar het Kanaal tot sh. 37/- .

NRC 200989
Rotterdam, 19 september. Volgens telegram uit Londen arriveerde de 19e september te Havre het schip WERKLUST, van Rio Grande.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten