Inloggen
CAMORTA - ID 10670

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1881
IMO nummer: 84285
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Brig
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: A.& J. Inglis, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 160
Launch Date: 1880-11-16
Delivery Date: 1881-01-25
Technical Data

Engine Manufacturer: A. & J. Inglis, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 201
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 34 & 60-45
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2135.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1291.00 Net tonnage
Deadweight: 2790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 285.20 Feet (British) Registered
Beam: 35.20 Feet (British) Registered
Depth: 24.10 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
20 10 0 0 0 30
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-01-25 CAMORTA
Manager: Gray, Dawes & Co. (Archibald Gray & E.S. Dawes), London, Great Britain
Eigenaar: Gray, Dawes & Co. (Archibald Gray & E.S. Dawes), London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Associated company British-India.

Date/Name Ship 1883-00-00 CAMORTA
Manager: Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij. N.V., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij. N.V., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: Dochtermaatschappij British-India

Date/Name Ship 1886-05-08 CAMORTA
Manager: E.S. Dawes & G.S. Mackenzie, Hong Kong, Great Britain
Eigenaar: E.S. Dawes & G.S. Mackenzie, Hong Kong, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain
Additional info: Related to British-India

Date/Name Ship 1891-00-00 CAMORTA
Manager: R.H. Evans, Glasgow, Great Britain
Eigenaar: R.H. Evans, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1891-02-12 CAMORTA
Manager: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1885-10-17: Inkomend van Batavia met een lading suiker heeft de CAMORTA op 17 oktober 1885 tijdens ankeren in Hongkong de GLENFRUIN van de Glen Line aangevaren. Laatstgenoemd schip moest in zinkende toestand aan de grond worden gezet. De CAMORTA, die ook schade opliep, werd aan de ketting gelegd en openbaar verkocht op 8 mei 1886 om de claims te kunnen betalen. Gekocht door B.I.-relate Dawes & Mackenzie. (opm: zie step 10, general information)
1902-05-06: Final Fate:
Tijdens een cycloon in de Golf van Martaban (Irrawaddy delta) gestrand op de Baragua Flats en vergaan. 89 Bemanningsleden en 650 dekpassagiers kwamen om.

Algemene informatie

JB 300486
Advertentie. The Vice-Admiralty Court of Hongkong, actie no. 24, MacGregor c.s. contra het stoomschip CAMORTA.
De ondergetekende zal, in opvolging van een in deze uitgevaardigde opdracht tot verkoop, in het openbaar verkopen op zaterdag 8 mei 1886 om 11.00 uur (aan boord), het ijzeren schroefstoomschip CAMORTA, 1.430 / 2.094 register ton, zoals het ligt in deze haven (Hongkong) met een gedeelte van de voorsteven en verscheidene boegplaten vernield. Het schip is door A.J.Inglis te Glasgow in november 1880 gebouwd en opgenomen in klasse 100 A1 van Lloyds. Lengte 385 Engelse voet 2 duim, breedte 35 Engelse voet, 2 duim, diepte 24 Engelse voet, 1 duim. Het is uitgerust met twee direct werkende compound machines van 200 PK nominaal, cilinders 34 bij 60 Engelse duim, zuigerslag 45 Engelse duim, twee ketels werkende onder een druk van 75 lbs.

De CAMORTA heeft vijf waterdichte beschotten en drie dekken. Het dek is van ijzer, bekleed met teakhout, heeft een volle campagne met een ruime inrichting voor passagiers van de 1e klasse. Onder het bruggedek zijn de hutten voor de scheepsofficieren en 2e klasse passagiers aangebracht, en een voorkasteel voor de bemanning. Het schip heeft een dubbele bodem die 259 ton water ballast inhoudt en is een zeer geschikt vaartuig voor de handel op China, Japan, Indië of Australië.
Voor verdere bijzonderheden vervoege men zicht tot de ondergetekende of tot de heren Scharp, Johnson & Stokes, sollicitors, Supreme Court House.
17 april 1886, F.A. Hazeland, marshal of the Vice Admiralty Court of Hongkong.