Inloggen
THARSIS - ID 10576


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2012
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9649196
Nat. Official Number: 23186 Z 2011
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Kaap B.V., Meppel, Drenthe, Netherlands
Werfnummer: 253
Launch Date: 2012-07-30
Delivery Date: 2012-09-07
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil with Electric motor
Number of Cylinders: 6
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 748
Eng. additional info: 2 x 374 kW Leroy Somer (elektro) motoren. Aux: 3 x Volvo Penta D13MG generators (144x165) diesel elektrisch 1488 rpm
Speed in knots: 10.1
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 1801.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 675.00 Net tonnage
Deadweight: 2300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3272 Cubic Meters
Teu: 78
 
Length 1: 87.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.700 Meters Draught, summer
Configuration Changes

Datum 00-12-2021
Type:
Omschrijving: Extra ‘luchtsteun’ voor coaster Tharsis. Door Willem de Niet. Het zee-rivierschip Tharsis
van Tharsis Sea-River Shipping vaart al een jaar met het brandstof besparende luchtsmeringssysteem Fluidic Air Lubrication van Marine Performance Systems (MPS). Het schip pendelt tussen het Ruhrgebied en Goole aan de Humber. Tijdens een bezoek aan de Neptun Repair-werf in Hardinxveld kreeg het onlangs ook bovendeks ‘luchtsteun’ in de vorm van twee Twinfoils van 9 bij 3 meter van eConowind. Twinfoils zijn het best te omschrijven als een vliegtuigvleugel met daaraan een roerflap. Zij richten zich automatisch op de wind en zetten die aerodynamisch om in extra stuwkracht. De komende tijd worden ze uitgebreid getest. Minder gasolie. Kapitein en mede-vennoot van de Tharsis, Jan Albert Bosma, meldt dat met de luchtsmering onder het vlak gemiddeld 8% brandstof wordt bespaard. ‘Je ziet duidelijk het verschil tussen een reis bij weinig wind of bij windkracht 7. Bij die laatste omstandigheden blazen we wat meer lucht onder het schip, omdat er meer lucht weglekt. ’Tijdens de praktijkest is duidelijk geworden dat de Tharsis het voor de luchtsmering met een veel kleinere compressor af kan. ‘We gaan nu varen met een compressor die minder dan de helft van het vermogen heeft van de compressor die we afgelopen jaar hebben gebruikt.’ Medio oktober ging de Tharsis in Hardinxveld een paar dagen op de helling voor een inspectie, de voorbereidingen voor de vervanging van de compressor, het upgraden van de stroomprofielen onder het schip en het aan boord hijsen van de tweede Twinfoil. De ‘wind-hulpmotor’ wordt liggend in een flatrack aan boord gebracht en kan daaruit worden opgezet of neergeklapt. En als dat nodig is, simpel even op de kade worden gezet. De flatracks zijn van aluminium gemaakt door de Next Generation-werf in Lauwersoog. Een ander voordeel van de flatrack-oplossing is, dat ze over de lengte van het schip verplaatsbaar zijn met de luikenwagen van het schip. Jan Albert Bosma: ‘We gaan beide systemen tegelijk inzetten om zoveel mogelijk brandstof te besparen, maar natuurlijk willen wij en de fabrikanten eConowind en MPS ook wel weten wat elk van de systemen bij draagt.’ Nieuwbouw. Voor directeur Frank Nieuwenhuis van eConowind is de Tharsis hét voorbeeld van hoe brandstof besparende systemen naast elkaar kunnen werken en elkaar versterken. ‘Ga maar na. Het schip is dieselelektrisch, voorzien van luchtsmering en wind aandrijving. We kijken met spanning uit naar de resultaten.’ Bij Tharsis ligt inmiddels ook een plan op de plank voor een nieuwbouwschip met daarin alle beproefde systemen voor brandstofbesparing. Wanneer dat wordt gebouwd is nog niet bekend. (Artikel in de Schuttevaer van 03-12-2021 via G.W. Bosma.)

Ship History Data

Date/Name Ship 2012-09-07 THARSIS
Manager: Scheepvaartonderneming Tharsis C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Tharsis C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PBLC

Date/Name Ship 2022-09-10 AMPERE
Manager: Baltnautic Shipping Ltd., Klaipeda (Memel), Lithuania
Eigenaar: Baltnautic Shipping Ltd., Klaipeda (Memel), Lithuania
Shareholder:
Homeport / Flag: Riga / Latvia
Callsign: YLRP
Additional info: Hernoemd aan de Parkkade te Rotterdam.

Ship Events Data

2012-09-00: Tharsis C.V. (G.W. Bosma, J.A. Bosma en A. van den Heuvel.) 25-08-2012 bij Maritima Green Technology te Meppel gedoopt THARSIS door Maartje van den Heuvel-Schwagermann en Mariska de Jonge (echtgenoten van de opdrachtgevers) Eerste rivierschip met dieselelektrische voortstuwing. Gaat eerste vijf jaar voor Rhenus Maritime Logistics in Duisburg in een lijndienst varen tussen havens aan de Rijn en het Engelse Goole.


Afbeeldingen


Omschrijving: 2012-01-18 - Yard number 253 under construction - the first two sections connected.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-01-18 - Yard number 253 under construction - the first two sections connected.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-01-24 - Yard number 253 under construction - third section ready to move into position.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-03-06 - Yard number 253 under construction - four sections connected.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-06-28 - Yard number 253 under construction - one more section to go.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-08-07 - Yard number 253 under construction - after launching.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-08-25 - Yard number 253 under construction - ready for naming ceremony.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-08-25 - Yard number 253 under construction - after naming the ship "THARSIS" the two godmothers mrs. Mariska de Jonge and mrs. Maartje van de Heuvel joined the managing director of the shipyard mrs. Thecla Bodewes for a drink on the future of the ship.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: THARSIS 2012 fitting out on 12-09-2012 at de Kaap, Meppel.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: THARSIS 2012 fitting out on 12-09-2012 at de Kaap, Meppel.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: 2012-09-15 - Yard number 253 under construction - Final fitting out activities alongside the shipyard.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: 2012-09-15 - Yard number 253 under construction - Final fitting out activities alongside the shipyard.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)

Omschrijving: Tharsis 2012 on 08-10-2012 near Tolkamer, river Rhine.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Prummel, M. (Mark)

Omschrijving: Tharsis 2012 on 23-10-2012, Nieuwe Waterweg.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Tharsis 2012 on 23-10-2012, Nieuwe Waterweg.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Tharsis 2012 on 16-04-2015 near Dordrecht.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: Tharsis 2012 on 18-08-2018 Maassluis.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: AMPERE op 10-09-2022 aan de Parkkade te Rotterdam.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: AMPERE op 21 mei 2023 afgemeerd in de Waalhaven te Rotterdam.
Collectie: -
Vervaardiger: Blankwaard, Patrick

Omschrijving: AMPERE 22 mei 2023 Nieuwe Waterweg
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend