Inloggen
BORELLY - ID 1055


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5048655
Nat. Official Number: 398 Z NIJM 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Janssen, Druten, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 141
Launch Date: 1956-01-12
Delivery Date: 1956-03-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15888 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 430.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27000 *** Onbekend ***
Bale: 25000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 50.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.39 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-03-30 BORELLY
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eltje Marten Hut, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDET

Date/Name Ship 1974-04-22 BORELLY
Manager: Whitbury Shipping Company Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Concord Leasing Ltd., Brentford, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain

Date/Name Ship 1982-00-00 SAN LUIS
Manager: Transportes Maritímos Interoceanica Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Transportes Maritímos Interoceanica Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 1982-00-00 MIRABELLE
Manager: Valley Commercial Company, Road Bay, Anguilla
Eigenaar: Valley Commercial Company, Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla

Date/Name Ship 1995-00-00 SAN LUIS I
Manager: Transportes Maritímos Interoceanica Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Transportes Maritímos Interoceanica Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 2003-08-00 SAN LUIS I
Manager: Aldo Padilla Lopez & Marion Valencia Fernandez, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Aldo Padilla Lopez & Marion Valencia Fernandez, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Ship Events Data

1956-01-20: Als BORELLY, zijnde een motorschip, metende ± 417 ton bruto inhoud volgens opgave Bewaarder, liggende te Druten, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 398 Z NIJM 1956 in WC bemanning op verhoogd achterdek, 4.90 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit lengteas en 1.62 m. uit dek.
1956-04-06: NvhN 06-04-1956: Proefvaart m.s. BORELLY. Op de Nieuwe Waterweg werd een geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip Borelly, dat werd gebouwd bij de n.v. scheepswerf Janssen te Druten, voor rekening van de heren Hut en De Vries te Delfzijl. De Borelly is van het gladdektype en heeft de navolgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 50.90 meter, lengte tussen de loodlijnen 46.50 meter, breedte 8 meter en holte 3.15 meter. Het draagvermogen is plm. 540 ton, circa 417 bruto reg. ton. In de machinekamer staat een 360 pk. motor opgesteld, benevens enige motoren voor hulpaandrijving. Er werd een snelheid behaald van plm. 11 mijl. De Borelly heeft twee masten en twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, richtingzoeker, echolood en radiotelefonie. De bouw van deze moderne coaster vond plaats onder toezicht van Bureau Veritas, Atlantische Vaart en Scheepvaart Inspectie met een speciaal certificaat voor de houtvaart. De thuishaven is Delfzijl.
1959-12-23: NvhN 23-12-1959: Geen gevaar voor bemanningen Twee Groninger coasters in nood BORELLY bij Zweden, June bij Cuba aan de grond
Twee Groninger kustvaarders zij aan de grond gelopen De June die als thuishaven Groningen heeft, dreigt op een rif bij het noordwestelijke kust van Cuba in stukken te breken. De bemanning is van boord gehaald. De Borelly uit Delfzijl zit bij het eilandje Fogdo ten noorden van Stockholm aan de grond. Voor de bemanning bestaat geen gevaar. De Borelly, die op weg was met een lading hout van Stugsund naar Delfzijl, liep vast bij Fogdö. Het is nog niet zeker of het schip op het of op de keien is gelopen. In het eerste geval zijn de kansen van de Borelly zeer goed en kan na enige lossing het schip vermoedelijk op kracht een haven bereiken, daar de pompen sterk genoeg zijn. Twee reddingboten, de K. A. Wallenberg en de Singö liggen langszij zodat de bemanning direct overgenomen kan worden, als dat noodzakelijk mocht zijn. Kapitein is de heer E. M. Hut uit Delfzijl, die ook eigenaar is. Ook mevrouw Hut is aan boord. De Borelly, die 470 ton meet, lekt enigszins, maar niet verontrustend.
NvhN 24-12-1959: Borelly nog vast. Tot vanochtend hadden de pogingen om de Delfzijlster kustvaarder Borelly, die bij het eilandje Fogdö ten noorden van Stockholm aan de grond zit, vlot te brengen, nog geen succes opgeleverd. Het Zweedse bergingsvaartuig Atlas meldde vanochtend dat de kansen nu echter goed staan, daar de wind is gaan liggen. Men is er niet in geslaagd het lek te dichten. De pompen werken voortdurend. Het ruim staat vol water en de Borelly maakt zware slagzij. De bemanning maakt het echter goed. Duikers doen een onderzoek naar de beschadigingen. Als het lukt het schip los te krijgen, zal de Borelly naar Stockholm gaan om te dokken.
NvhN 28-12-1959: De Borelly weer vlot. De Delfzijlster kustvaarder Borelly is weer vlot. Het schip, dat dinsdag bij het eilandje Fogdö ten noorden van Stockholm aan de grond liep, wordt vlak bij de plaats van het ongeluk voorlopig gedicht. Daarna gaat de Borelly naar Stockholm om te dokken. De Borelly werd zaterdagochtend vlot gesleept door het Zweedse bergingsvaartuig Atlas. De dag daarvoor hadden de bemanningen van beide schepen met elkaar Kerstfeest gevierd. De bemanning van de Borelly blijft aan boord van het schip, ook als er in Stockholm gedokt wordt. Voor hen zal het dus wel een Zweeds Oud en Nieuw worden.
1961-02-22: Het Vrije Volk 22-02-1961: Borelly terecht. De Nederlandse kustvaarder Borelly, eigendom van de firma Wijnne en Barends te Delfzijl, is terecht. Het schip arriveerde dinsdag, aanmerkelijk later dan was verwacht, in de Ierse haven Bantry. Radio Valencia verzocht maandag de schepen uit te kijken naar de kustvaarder.
De Waarheid 23-02-1961: „Borelly” terecht. De Nederlandse kustvaarder „Borelly", eigendom van de firma Wijnne en Barends in Delfzijl, is terecht. Het schip arriveerde dinsdag - aanmerkelijk later dan was verwacht - in de Ierse haven Bantry, waarnaar het sinds zondag j.l. op weg was van Galway. Radio Valencia verzocht maandag de schepen, uit te kijken naar de kustvaarder, een verzoek dat ook werd uitgezonden door Land's End Radio en Radio Scheveningen.
1961-09-28: NvhN 28-09-1961: Houtlawine in Harlingen. Het is de laatste dagen erg druk met houtaanvoer in Harlingen. In de Zuiderhaven lost momenteel het Deense schip Jesartna 170 standaard hout, dat op auto's verder het binnenland wordt ingevoerd. De Borelly arriveerde met 164 stdt. uit Leningrad, welke hoeveelheid in spoorwagons wordt overgeladen. Verder losten de Siegerland en de Zuidpool 460 stdt. hout. Vandaag wordt voorts de Senior met een paar honderd standaard hout verwacht.
1963-04-26: NvhN 26-04-1963: Opvarende Delfzijlster coaster omgekomen in Franse havenstad. Aan of op het strand van de Franse havenplaats Trequier is woensdagmorgen het stoffelijk overschot gevonden van de 23-jarige Jacob van der Werf uit Zuidwolde (Gr.), eerste werktuigkundige aan boord van het kustvaartuig Borelly van de N.V. Wijnne en Barends te Delfzijl. De Borelly verliet de afgelopen zaterdag de haven van Groningen met een lading haver bestemd voor Trequier. De toedracht van het gebeurde is tot dusver onbekend. Men vermoed dat de heer Van der Werf het slachtoffer is geworden van een ongeval. De overledene was ongehuwd.
1973-00-00: Ter verkoop opgelegd in het Oude Eemskanaal te Delfzijl
2012-01-05: Final Fate:
No Longer updated by LRF (since 05/01/2012) (Vessels continued existance in doubt.)
 

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart 30 maart 1956
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BORELLY
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: De BORELLY afgemeerd in de Nieuwe Haven, Dordrecht (jan. 1959)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De BORELLY langs de loswal bij houthandel Kunst aan het Eemskanaal te Groningen. (foto 1966)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BORELLY
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BORELLY onder Engelse vlag, Goole
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: BORELLY, Goole
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Onder de Engelse vlag met thuishaven Rochester (Nieuwe Waterweg, 14-04-1981)
Gemaakt door: Zee, Teun van der
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Onder de Engelse vlag met thuishaven Rochester (Nieuwe Waterweg, 14-04-1981)
Gemaakt door: Zee, Teun van der
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BORELLY, Europoort 8.9.1980
Gemaakt door: Simon WP