Inloggen
BORAX TRADER - ID 1048


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5211501
Nat. Official Number: 14701 Z ROTT 1977
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A/S Nordsøværftet, Ringkøbing, Denmark
Werfnummer: 7
Launch Date: 1961-10-31
Delivery Date: 1962-01-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 280
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Alpha nr. 8954 Type 404VO (230x400) 375 rpm.
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 294.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 158.00 Net tonnage
Deadweight: 460.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21000 Cubic Feet
Bale: 19000 Cubic Feet
 
Length 1: 43.92 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.00 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-01-29 LONELIL
Manager: J. Lauritzens Eftf. A/S, Esbjerg, Denmark
Eigenaar: I/S 'Lonelill', Esbjerg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Esbjerg / Denmark
Callsign: OZMA

Date/Name Ship 1963-11-21 LONELIL
Manager: J. Lauritzens Eftf. A/S, Esbjerg, Denmark
Eigenaar: P/R Union II (Fru K.A.C. Ron, Anders Nielsen Svarrer e.a.), Esbjerg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Esbjerg / Denmark
Callsign: OZMA

Date/Name Ship 1977-01-20 BORAX TRADER
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacob Jan Leonard Lettinga, Hoogvliet, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PDFF

Date/Name Ship 1978-08-29 BORAX TRADER
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Yasmin S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: Jacob Jan Leonard Lettinga
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9957

Date/Name Ship 1989-00-00 NOVA CURA
Manager: Oceano Nox Company Ltd., Urk, Flevoland, Netherlands
Eigenaar: Oceano Nox Company Ltd., Urk, Flevoland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1977-01-21: Als BORAX TRADER ex Lonelil, zijnde een motorvrachtschip, metende 849.84 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven in Denemarken no. D 957 d.d. 1-04-1976, liggende te Zaandam, door P.D. Langebaerd, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 14071 Z ROTT 1977 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 6.35 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1984-09-22: De Telegraaf 22-09-1984: Coaster gaat voor de wind. Van onze redactie Vaarkrant. Rotterdam, zaterdag. Het gaat kapitein/eigenaar J. Lettinga van de coaster 'BORAX TRADER' voor de wind, sinds hij zijn motor-schip heeft uitgerust met drie zeilen. „Sneller én goedkoper" is de nuchtere uitleg, die een woordvoerder van scheepsagent Oost Atlantic BV in Rotterdam geeft. „De Borax vaart op Londen en legt bij gunstige wind in de zeilen de afstand anderhalf uur sneller af dan voorheen. En zolang de dollar blijft stijgen en de olieprijs dus omhoog gaat, wordt het alleen maar aantrekkelijker". De Oost Atlantic Line heeft nog een schip varen, dat door motor én zeil wordt voortgedreven. „Het systeem, dat nog nauwelijks navolging heeft gekregen, gaat een goede toekomst tegemoet, want behalve dat de investering zich snel heeft terugverdiend, blijken de zeilen ook nog eens de stabiliteit van het schip te bevorden", aldus de Oost Atlantic Line.
1990-07-09: Onderweg met een lading visafval van Beverwijk naar Hirtshals, door schuiven van de lading tijdens storm zware slagzij en door de bemanning verlaten. Gekapseisd in pos. 53.30.N - 04.43. O. Geborgen en arriveerde op 11 augustus gesleept in de Nieuwe Waterweg.
1990-07-10: Leeuwarder Courant 10-07-1990: Bemanning gered van zinkend schip boven Vlieland. Van een onzer redacteuren Vlieland - De drie bemanningsleden van de met graan geladen Britse coaster NOVA CURA zijn gistermiddag op de Noordzee ten noorden van Vlieland met een helikopter gered. De vrachtvaarder eigendom van het Urkse bedrijf Oceano Nox Company, maakte zwaar slagzij, nadat een van de tussenschotten was gebroken. De kustwacht Brandaris op Terschelling kreeg rond half drie de melding dat de coaster 20 graden overhelde. De kapitein probeerde door het Schuitegat Vlieland te bereiken, maar verzocht later om hulp van een reddingboot. Korte tijd daarna zag de Urkse bemanning zich genoodzaakt het schip met een opblaasbaar vlot te verlaten. De kustwacht kreeg na drie uur geen contact meer met de vrachtvaarder het schip. Daarna zijn marinehelikopters van de basis Den Helder en de SAR in Leeuwarden en de reddingboot Carlot op Terscheling gewaarschuwd. De stuurhut van de NOVA CUA lag al gedeeltelijk onder water, toen de helikopter van Den Helder bij het schip aankwam. Er stond op dat moment een west-zuidwestenwind van windkracht 7 tot 8. De bemanning dreef in de buurt van het schip op hun vlot. De marinevliegers hebben het drietal in de helikopter gehesen en overgevlogen naar Texel. Het was hun honderdste redding dit jaar. De Carlot en de betonningsboot van Terschelling zijn doorgevaren naar het zinkende schip. De NOVA CURA is volgens de registratie afkomstig van St. Vincent, een van de Kleine Antillen. Het schip is inmiddels gezonken en zal onder de wrakkenwet worden geplaatst. De vrachtvaarder NOVA CURA raakte gistermiddag op de Noordzee in moeilijkheden. Het schip maakte slagzij door schuivende lading en zonk daarna. De bemanning werd gered.
Het Vrije Volk 10-07-1990: Drie opvarenden van Britse coaster gered. Vlieland— De drie bemanningsleden van de met graan geladen Britse coaster Nova Cura zijn gistermiddag op de Noordzee ten noorden van Vlieland met een helikopter gered. Hun schip maakte zwaar slagzij nadat een van de tussenschotten was gebroken. De kustwacht Brandaris op Terschelling kreeg rond half drie de melding dat de coaster 20 graden over helde. De stuurhut van de Nova Cura lag al gedeeltelijk onder water toen de helikopter van Den Helder bij het schip aankwam. Er stond op dat moment een west-zuidwestenwind van windkracht 7 tot 8.
Leeuwarder Courant 31-07-1990: Rijkswaterstaat is nog in onderhandeling over de berging van de Briste coaster Nova Cura, die op 9 juli op 15 kilometen noordwestelijk van Vlieland verging. Ook dit schip ligt vlak onder de scheepvaartroute. Aan boord bevindt zich visafval. De eigenaar, het Urker bedrijf OeeanoNox Company, heeft afstand gedaan van het wrak.
Leeuwarder Courant 04-08-1990: Belgen bergen beide schepen Noordzee. Leeuwarden - De Belgische bergingsmaatschappij Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB) gaat de komende weken op de Noordzee zowel de Nova Cura boven Vlieland als de Wotan boven Terschelling bergen. De firma uit Zeebrugge - een onderdeel van Dredging International uit het Belgische Zwijndrecht - begint dinsdag in opdracht van Rijkswaterstaat met de Britse coaster Nova Cura, die op 9 juli is gezonken.
Terschelling wordt de werkhaven van de Belgische bergers, aldus TVB-woordvoerder Van Dissel: „Maandag vertrekken onze schepen van Zeebrugge naar Terschelling." Duikers hebben inmiddels een kijkje genomen bij de Nova Cura, die vijftien kilometer noordwestelijk van Vlieland op de zeebodem ligt. Aan boord bevindt zich visafval. De kosten zijn voor de Nederlandse staat, want eigenaar Oceano Nox Company uit Urk heeft afstand gedaan van het wrak.
De werkzaamheden zullen naar verwachting de gehele week in beslag nemen. De week daarna zullen de Belgen de 77 meter lange sleepboot Wotan van de Duitse rederij Bugsier lichten. Dit schip zonk op 6 juli op de Noordzee 9 kilometer ten noordwesten van Terschelling. Het oliebestrijdingsvaartuig Smal Agt van Rijkswaterstaat zal bij de berging paraat zijn, omdat er nog 500 ton zware stookolie aan boord is. Bugsier betaalt de berging van de Wotan zelf en heeft vorige maand al een borgsom van ƒ 5 miljoen op rekening van het ministerie van verkeer en waterstaat gestort.
Leeuwarder Courant 09-08-1990: Wrak Nova Cura als oud roest in aanbieding. Vlieland - Het wrak van de boven Vlieland gezonken coaster Nova Cura wordt door de staat als oud roest bij opbod verkocht. De berging door de Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB) uit Zeebrugge heeft enige vertraging opgelopen, zodat het 41 meter lange schip pas vanmiddag boven water kon worden gehaald. Morgen sleept TVB het wrak richting de loswal Rozenburg in Hoek van Holland. Het sleeptransport neemt ongeveer dertig uur in beslag. De met visafval geladen Nova Cura zonk op 9 juli, 15 kilometer noordwestelijk van Vlieland. Eigenaar Oceano Nox Company uit Urk deed afstand van het schip.
1990-08-10: Leeuwarder Courant 10-08-1990: Coaster NOVA CURA voorspoedig gelicht. Vlieland - De Britse coaster NPVA CURA is gistermiddag omstreeks vier uur volgens verwachting van de Noordzeebodem gehaald door de zelf varende bok Norma van Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB) uit Zeebrugge. Het wrak lag op 16 mijl ten noorden van Vlieland. TVB heeft het 41 meter lange schip, dat op 9 juli was gezonken, terstond naar Den Helder gesleept. Vanavond komt het wrak in Hoek van Holland aan, waar het door Rijkswaterstaat als oud roest per opbod wordt verkocht.
1990-08-15: Final Fate:
Van Rozenburg naar Hendrik Ido Ambacht gesleept om gesloopt te worden door Vomatec B.V. In februari 1993 in Dordrecht gesignaleerd en bleek te zijn gekocht met oogmerk haar te restaureren. In augustus 1994 als wrak vertrokken uit Maassluis, na roerproblemen teruggesleept naar Maassluis en weer opgelegd. Na in juni 1995 in de Handelshaven te Zwijndrecht te zijn gesignaleerd werd ze in de zomer van 1997 verhaald naar het Spui, een watertje tussen Hekelingen en Oud-Beijerland. In 1997 gesloopt te 's Gravendeel.

Afbeeldingen


Omschrijving: LONELIL te Goole.
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: BORAX TRADER
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: BORAX TRADER
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BORAX TRADER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BORAX TRADER Thames
Collectie: -
Vervaardiger: Tedingham

Omschrijving: BORAX TRADER
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VOVA CURA passage Dordrecht
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Heck, P. van (Piet)

Omschrijving: NOVA CURA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Coster, Ruud

Omschrijving: NOVA CURA 28 december 1992 opgelegd
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Grootenboer, Ton
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NOVA CURA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Grootenboer, Ton
Onderwerp: Schade

Omschrijving: NOVA CURA te Maassluis op 24-03-1995.
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Patrick

Omschrijving: NOVA CURA op weg naar de sloperij
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: NOVA CURA te 's Gravendeel in 1997.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: NOVA CURA bij de sloopwerf in Amsterdam 30 september 1997
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Grootenboer, Ton
Onderwerp: Sloop