Inloggen
BONTEKONING - ID 1046

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1965
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6522866
Nat. Official Number: 4069 Z GRON 1965
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 982
Launch Date: 1965-09-03
Delivery Date: 1965-10-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 940
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2724 Type TMASBS278 (270x500)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 328.00 Net tonnage
Deadweight: 1157.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 96000 Cubic Feet
Bale: 88000 Cubic Feet
 
Length 1: 72.94 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.51 Meters Depth, moulded
Draught: 5.00 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1969
Type: Remeasurement
Omschrijving: Gesloten shelterdekker. GRT 1112.

Ship History Data

Date/Name Ship 1965-10-21 BONTEKONING
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houthandel v/h Bontekoning & Aukes, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDEV

Date/Name Ship 1969-05-02 ESBEEK
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartonderneming Hilvarenbeek, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMR

Date/Name Ship 1973-07-00 ALNILAM
Manager: Transcomship Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Transoceanica Reinante Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FYS
Additional info: Suliman N. Maniar

Date/Name Ship 1975-00-00 ALNILAM
Manager: Transcomship Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Blue Seal Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5043

Date/Name Ship 1982-00-00 SUN FALCON
Manager: Sun Bright S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Sun Bright S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FQE6
Additional info: Maqbool Ahmad Shaikh

Ship Events Data

1965-09-08: NvhN 08-09-1965: Ms Bontekoning te water. Bij de N.V Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen heeft de tewaterlating plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Bontekoning, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Houthandel voorheen Bontekoning en Aukes te Amsterdam. De Bontekoning is een open shelterdekker en meet 1175 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een Werkspoor motor type TMABS 278 van 940 pk. bij 325 omw./min.
1965-10-22: Op 22-10-1965 als BONTEKONING, zijnde een motorschip, metende 1415.57 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13712 d.d. 11-10-1965, liggende te Waterhuizen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4069 Z GRON 1965 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van de brug op het shelterdek, 9.10 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.27 m. uit dek.
1965-11-08: NvhN 08-11-1965: Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Bontekoning, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de N.V. Houthandel voorheen Bontekoning en Aukes te Amsterdam. De Bontekoning is een open shelterdektype en meet 1175 ton d.w. De afmetingen bedragen: lengte over alles 73 m., lengte tussen de loodlijnen 65.24 m' breedte 10.80 m. en holte 3.85-6.45 m. De beladen diepgang is 3.82 m. De voortstuwing geschiedt door een Werkspoor motor van 940 pk, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van plm. 12 mijl. In de machinekamer werden voorts drie lister hulpmotoren van 62 pk elk opgesteld.
1973-09-28: NvhN 28-09-1973: Zeven schepen verkocht. Door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl zijn zeven schepen verkocht. De motorschepen Lijnbaansgracht, Esbeek en Pulpca gingen van Spliethoffs Bevrachtingskantoor te Amsterdam naar Panama. Deze schepen moeten elk ca. 1750 ton en werden in 1966 respectievelijk 1965 en 1968 gebouwd bij de NV Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen. Ze behoren tot het shelterdektype en zijn elk voorzien van 940 pk Werkspoor dieselmotoren. Het ms Repeto (675 ton bij 497 brt) gaat van de rederij Repeto te Groningen naar Griekenland. Het schip is van het quarterdecktype werd in 1953 gebouwd bij de scheepswerf Bijlholt te Foxhol en is voorzien van een 450 pk Industrie-dieselmotor. Mevrouw A. Teekman-Galenkamp te Zwolle verkocht het ms Rien Teekman. groot 725 ton bij 499 brt. en met Delfzijl als thuishaven naar de Maritima Otni S.A. te Panama. Het schip krijgt de nieuwe naam Esperanza-11. Zij behoorde tot het gladdektype, werd in 1954 gebouwd bij de Scheepswerf Amels te Makkum (Fr.) en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. Het ms Alcor-W (ex Nautic), groot 650 ton bij 483 brt. van de rederij gebr. Wolterman te Sappemeer ging naar binnenlandse kopers en werd herdoopt in Gerda Maria. Dit schip is van het gladdektype, werd in 1951 gebouwd bij de scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. Het ms Lloyds (1080 ton bij 498 brt.) gebouwd in 1963 bij de Scheepswerf Gebr. Van Diepen te Waterhuizen en eigendom van de Kustvaart Rederij Lloyds te Delfzijl ging eveneens over in handen van binnenlandse kopers. Zij werd herdoopt in Dubhe. Dit schip is van het shelterdek-type en is voorzien van een 900 pk Brons-dieselmotor. Voorts bemiddelde Wagen borg Scheepvaart B.V. bij het plaatsen van twee nieuwbouwopdrachten voor Deense rekening bij de Scheepswerf Kramer & Booy BV te Kootstertille (Fr.) Deze schepen worden van het shelterdek-type en krijgen een draagvermogen van elk 3650 ton. Ze zullen elk worden voorzien van een 2400 pk Alpha-dieselmotor. De oplevering hiervan zal in resp. maart en juni van het komende jaar plaatsvinden.
1981-10-15: Na aankomst te Bombay onder arrest geplaatst en door de bemanning geabandonnerd. In 1982 verkocht, maar bleef opgelegd. Op 18 november 1984 op het strand gezet bij Sewree Mudflads, Bombay omdat ze slagzij had gekregen en vervolgens in 1984 gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: BONTEKONING op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BONTEKONING
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BONTEKONING
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BONTEKONING
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BONTEKONING
Gemaakt door: Leeuwen, Gebr. van

Omschrijving: BONTEKONING, 4.2.1967 Portishead (foto Derek Chaplin)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ESBEEK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ESBEEK, Goole
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Als ALNILAM
Gemaakt door: Hill, Charlie A.