Inloggen
PRINS HENDRIK - ID 10410


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1838-10-09 / 1863-03-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1838
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Hindrik Johannes Limborgh, Groningen, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1837-00-00
Launch Date: 1838-03-15
Delivery Date: 1838-09-28
Technical Data

Net Tonnage: 392.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 207.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 31.10 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Registered
Depth: 4.81 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1838
Datum agenda: 1838-10-09
Register nr: 18380572
Scheepsnaam: PRINS HENDRIK
Type: Bark
Lasten: 207
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kranenborg & Zonen
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Dijkhuis, H.K.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1838-09-28 PRINS HENDRIK
Manager: Firma Kranenborg & Zonen (Nanno Kranenborg), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-03-30 PRINS HENDRIK
Manager: Gjessing, C., Drammen, Norway
Eigenaar: Gjessing, C., Drammen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Drammen / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 2 van 1838, bark PRINS HENDRIK -  eigenaren per primo oktober 1838:

Z.M. de Koning der Nederlanden                          (4/32e part)

firma Kranenborg & Zonen, Amsterdam              (boekhouders en 3/32e part)

P. Strobel, Amsterdam                                         (2/32e part)

firma Jeremias Meijjes& Zonen, Amsterdam      (1/32e part)

J.R. van Maanen, Amsterdam                              (1/32e part)

D.C. Nijkerk, Amsterdam                                      (1/32e part)

J. Rahusen, Amsterdam                                        (1/32e part)

Harmanus K. Dijkhuis, Groningen                         (schipper en 2/32e part)

Mr. C.M. Nap, Groningen                                      (1/32e part)

H.J. Limborgh, Groningen                                     (1/32e part)

H.K. Bosveld, Groningen                                       (1/32e part)

A. Jansen, Groningen                                            (1/32e part)

R.P. Stratingh, Groningen                                     (1/32e part)

Wed. F. Verschuur, Groningen                              (1/32e part)

firma B. Onnes & Zoon, Groningen                      (1/32e part)

Douairière Lewe van Neijenstein, geboren Alberda van Bloemersma, Zuidbroek (1/32e part)

Jhr. S.L. Lewe van Neijenstein, Zuidbroek            (1/32e part)

Jhr. E.J. Lewe van Neijenstein, Zuidbroek            (1/32e part)

H. Buringh, Zuidbroek                                           (1/32e part)

Joh. Smid, Noordbroek                                          (1/32e part)

Mr. J.F. Viëtor, Winschoten                                    (1/32e part)

H.S. Calkema, Hoogezand                                    (1/32e part)

Mr. B.H. van der Haer, Rensumageest                 (1/32e part)

W.F. Zuiderveen, Pekela                                       (1/32e part)

T.H. Hut, Pekela                                                    (1/32e part)

 

Ship Events Data

1851-07-00: Damaged
22 augustus 1851
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
St. Helena, 27 juni. Het schip PRINS HENDRIK, kapt. Smit, van Banjoewangie naar Amsterdam, heeft bij het Kaapsche rif hevige stormen doorgestaan en daardoor boten, watervaten, en op het dek aanwezige proviand verloren, en 114 balen koffij en 50 schuitjes tin over boord moeten werpen.
1856-10-00: Damaged
05 december 1856
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 4 december. Het schip (opm: bark) PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper q.q, van Batavia naar Havana, is de 30e oktober onder noodtuig te Curaçao binnengelopen, hebbende de 18e dito op 16º42’ N.B. en 65º10’ W.L. door een bui de fokkenmast gebroken, waardoor de grote mast mede over boord geraakte en men genoodzaakt was door het geweldig slingeren van het schip de tuigage weg te kappen. De kapitein en de eerste stuurman waren beide ziek.
1863-03-30: Sold to foreign country
JB 20 mei 1863
Geveilde en verkochte schepen en scheepsparten:
De 30e maart 1863 werden te Amsterdam geveild:
Het schip PRINS HENDRIK, gevoerd geweest door kapt. J. Verloop, groot 210 lasten, in 1831 gebouwd, is aan een Noorse rederij verkocht, prijs onbekend.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Klaassen werd gedoopt 29 november 1801 te Nieuwe Pekela als zoon van de landbouwer Klaas H. Dijkhuis en Trientje Jannes Mulder.

Hij trouwde op 28 januari 1830 te Nieuwe Pekela als schipper met Fennechien Willems Eerkens, geboren ca. 1813 te Wildervank alsFennegien  en dochter van de landbouwer Willem Jans Eerkes en Annechien Meertens. Fennechien Eerkens overleed op 17 mei 1852 te Nieuwe Pekela, 40 jaar.

Harmannus Klaassens overleed op 26 november 1858 te Nieuwe Pekela, 57 jaar, landbouwer, weduwnaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een H.K.Dijkhuis was in de periode vóór 1827 t/m 1828 met vlagnummer 19 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.  (of was dit Hindrik Klaassesn Dijkhuis – zie aldaar)

 

H.K.Dijkhuis, adres Kranenborg & Zn, werd met vlagnummer 393 effectief lid van Zeemanshoop per 05 augustus 1834 op voorspraak van J.H.Hut. Zijn schip was de "Prins Hendrik"002.

In de Algemene Vergaderingen van het College Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Harmannus Klaassen Dijkhuis, oud 32 jaar, voerend de schoonerkof “Sara Anna Cornelia”, wonende te PekelA, en met adres bij de heren Kranenburg & Mourik, op voordracht van kapitein J.H.Hut. Er is geen vlagnummer vermeld maar uit de volgorde van aanmelding in de notulen moet dit 393 zijn023.

H.K.Dijkhuis was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 393 in de periode 1834 t/m 1836 en met vlagnummer 280 in de periode 1836 t/m 1844.

 

In een buitengewone vergadering van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” op 23 december 1840 werden kapiteins die vanwege het hoge kasgeld zich niet als gewoon lid wilden laten inschrijven de gelegenheid geboden als buitengewoon zeevarend lid toe te treden. “Die mogelijkheid – via een op 20 februari van hetzelfde jaar genomen besluit tot stand gekomen – werd door 16 kapiteins aangegrepen”, waaronder H.K.Dijkhuis op de “Lewe van Nyensteyn”101.

 

A.H.Dijkhuis was buitengewoon lid van het Groninger zeemanscollege “de Groninger Eendracht” met vlagnummer 29 in 1840.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren               type            scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

         393                      1834-1835          sch.kof       Sara Anna Cornelia         geen opgave

         280                           1836               sch.kof       Sara Anna Cornelia         H.E.Evers te Blijham

                                      1837-1839          bark            Prins Hendrik                   Kranenborg en Zn

                                           1840               bark            Lewe van Nijestein          idem

                                      1841-1842          bark            Lewe van Nijstein            Kranenborg en Zn en C.M.Nap

                                      1843-1844          geen opgave van schip en boekhouder

 

H.K.Dijkhuis was in 1835 gezagvoerder van de "Sara Anna Cornelia". Zijn tweede stuurman was Tys Dirksz Lieuwen (zie aldaar)010-p.36.

 

Bouma025 vermeldt H.K.Dijkhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1836 van de schkof “Sara Anna Cornelia”, gebouwd in 1827, bouwplaats niet vermeld, 270 ton o.m., varend voor H.E.Evers te Blijham;

*    1838 t/m 1844 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;

      (hier moet een fout in de opgave van Bouma zitten. Zie volgende opgave)

*    1841 t/m 1843 van de bark “Lewe van Nijenstein”, gebouwd in 1841 te Groningen op de Noorderrwerf bij H.J.Limborg, 453 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn & C.M.Nap te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Dijkhuis, Harmannus Klaassen
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1897 tot nà 1900 van de tjalk “Onderneming”, gebouwd in 1883, bouwplaats niet vermeld, 68 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Gasselter Nijveen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Smit, H.

Familiegegevens en opleiding

Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.

Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.

Jan overleed in 1863003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023

Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:

  1. Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
  2. Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                     naam reder/boekhouder

     206                           1827          galjas              Sapho                                 S.Paleologo

                                     1828-1829    geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1830-1832    fregat              de Vrouw Hendrika          Societeit van Scheepsbouw

                                        1833          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1834-1835    brik                  Paramaribo                        J.J.Poncelet & Zn

     125                        1836-1837    brik                  Phoenix                              idem

                                     1838-1849    galjoot            Phoenix                              idem

                                     1850-1852    geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1853          schoner           Maria Anna                       Gebr.Heemskerk

      35                          1854          schoner           Maria Anna                       idem

                                        1855          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1856          bark                Prins Hendrik                    Kranenborg & Zn

                                     1857-1862    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.

Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.

     Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.

Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.

 

Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:

*   1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*   1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;

*   1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*   1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;

*   1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;

*   1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

11 september 1837    "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)

Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.

     "De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:

07 februari 1838       "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Töpper(s), Jan Christoffel

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.P.de Jonge was met vlagnummer R410 in de periode 1857 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het lidmaatschap heeft bedankt. (in de ledenlijsten uit Sweijs021 wordt hij t/m jaargang 1871 onder vlagnummer 410 vermeld. In zijn bedankje later weeringetrokken?)058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.P.de Jonge met vlagnummer R410 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859 van de bark “Prins Hendrik”          202 last     varend voor Kranenborg & Zoon te Amsterdam

*    1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder

*    1864                achter het nummer staat geen kapiteinsnaam ingevuld

*    1865                van de brik “Juno”                               136 last  varend voor Gebr. Goedkoop te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.P. de Jonge                                Johanna Christina                27 mei 1859                25 april 1861

 

Bouma025 vermeldt W.P.de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de kof “Castor” ex Alida Theodora, gebouwd in 1842 te Hoogezand, 99 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is gestrand bij Spisø op weg van Amsterdam naar Bergen;

*    1857 van de galjoot “Goede Verwachting”, gebouwd in 1847 te Amsterdam, 145 ton o.m., varend voor de Gebr.Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1858 voor Hubert Jans & Co te Harlingen en was herdoopt in “Remelia Geertruida’;

*    1858 t/m 1859 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de brik “Johanna Christina” ex Eliza, gebouwd in 1855 te Lemmer, 249 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1862 gestoten bij Kaap St.Roc en werd in zinkende toestand verlaten;

*    1864 t/m 1866 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Jonge, W.P. de

Familiegegevens en opleiding

Johannes Willemsz. Verloop werd geboren te Katwijk op 27 december 1821 als zoon van Willem Thomasz. Verloop en Annetje Cornelisd. van der Bent.

Hij overleed ter plaatse op 09 december 1864.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Verloop was met vlagnummer R94 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De publicatie bevat een afbeeldingen van Johannes Willemsz Verloop en van de bark Jan Pieterszoon Koen, zijnde een gouache door J.Spin uit c. 1850054-181. (de afbeelding van de Jan Pieterszoon Koen draagt het vlagnummer 376 van Zeemanshoop toebehorend aan Pieter Theunisz. van Duijvenbode - zie aldaar).

 

J.Verloop was met vlagnummer R94 in de periode 1855 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Aankomst en vertrek te Amsterdam

Naam kapitein                                         Naam schip                                  Vertrek                              Aankomst

J.Verloop                                                  Prins Hendrik                              01 november 1859          10 januari 1862

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J. Verloop met vlagnummer R94 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1855            van de bark “Jan Pietersz. Koen    ? last    varend voor Boissevain & Co te Amsterdam

*   1858            geen vermelding van schip en boekhouder

*   1859            van de bark “Prins Hendrik”         198 last   varend voor Kranenborg & Zonnen te Amsterdam

*   1862, 1863 van de bark “Prins Hendrik”         198 last   varend voor Kranenborg, Viëtor & Co te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Verloop als gezagvoerder gedurende:

*   1852-1859 op de bark “Jan Pieterszoon Koen”, gebouwd in 1838 te Alblasserdam, 563 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*   1860 t/m 1863 op de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenburg, Viëtor & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen;

*   1864-1866 op de bark “Fagel” ex Zeelust, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 595 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Verloop, Johannes Willemsz

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1838-08-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PRINS HENDRIK
Schipper: Dijkhuis, Harmanus Klasens
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

09 oktober 1838

AH - Algemeen Handelsblad

Schepen in lading te Zoutkamp: naar Batavia: het nieuw gebouwd en gekoperde tweedeks barkschip PRINS HENDRIK, kapt. Harmannus Klasen Dykhuis, adres bij Kranenborg & Zonen en de wed. P. PoolmanJzn. & Zoon.

 

03 juli 1839

ZP - Zeepost

Gearriveerd te Batavia:

6 maart: Van der Hucht, PALEMBANG, van Amsterdam, 110 dagen reis.

Klimp, EUGENIE, dito, 115 dagen reis, is de 14de dito naar Soerabaija vertrokken.

Dijkhuis, PRINS HENDRIK, van Groningen, 133 dagen reis.

Schochard, KOLONEL KOOPMAN, van Rotterdam, 114 dagen reis, is de 14de dito naar Soerabaija vertrokken.

 

03 juli 1839

ZP - Zeepost

Volgens brief van Batavia van de 16de maart zou van daar vertrekken de schepen PRINS HENDRIK, kapt. Dykhuis naar Amsterdam en de VROUW JOHANNA, kapt. Van der Hoeven naar Rotterdam, beide in het laatst van maart, COLUMBIA, kapt. Zijdeveld, ORION, kapt. Van der Linden en PALEMBANG, kapt. Van der Hucht, alle medio april naar Amsterdam, OOST INDIËN, kapt. Blom naar Amsterdam, KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Hahn en KOLONEL KOOPMAN, kapt. Schuchard, naar Rotterdam, alle drie in het laatst van april en ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. Kraay, medio mei naar Amsterdam.

Nog lagen aldaar in lading naar Cowes de Engelse schepen RAJANTHAN, kapt. Rithiee en MANDAREN, kapt. Dannal.

De 16de maart lagen ter rede van Batavia de schepen PALEMBANG, kapt. Van der Hucht, CHRISTINA AGATHA, kapt. Fabius, PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis, VROUW JOHANNA, kapt. Van der Hoeven, HOOP, kapt. Pronk, JULIUS EN EDUARD, kapt. Siedenburg en COLUMBIA, kapt. Zijdeveldt.

 

01 augustus 1839

PGC - Provinciale Groninger Courant

Groningen, 12 augustus. Vrijdag de 9e dezer is van hier naar Zoutkamp vertrokken om van daar de reis naar Oost-Indië te vervolgen het door de scheepsbouwer H.J. Limborg gebouwde barkschip ADOLF VAN NASSAU, hetwelk ruim 400 tonnen groot is en bevaren wordt door kapt. J.H. Brandt. Dit is het derde barkschip, hetwelk door genoemde scheepsbouwer gebouwd is en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië, terwijl voor diezelfde bestemming een vierde schip in aanbouw is, hetwelk de naam RABENHAUPT zal voeren en voor een vijfde de kiel is gelegd. De reizen van de eerste twee gebouwde barkschepen, PROVINCIE GRONINGEN en PRINS HENDRIK, hebben reeds alleszins voldoende uitkomsten opgeleverd en daardoor een aanmoedigend voorbeeld gegeven tot verder voortzetting vsn deze belangrijke tak van de scheepsbouw binnen deze stad.

Dat in dit gewest de aanbouw van schepen met kracht wordt voortgezet, is gebleken uit het onlangs in deze courant geplaatste verslag van Gedeputeerde Staten dezer provincie, volgens hetwelk in 1838 binnen dit gewest tachtig nieuwe bodems ter zeevaart zijn uitgerust, terwijl in dit voorjaar wederom vele nieuwe schepen naar zee zijn gegaan en er op genoegzaam alle scheepstimmerwerven tengevolge van de bestellingen nieuwe kielen gelegd zijn.

 

22 mei 1840

PGC - Provinciale Groninger Courant

Kapt. Zeijlstra, van Batavia in Texel binnen, rapporteert, de 21 januari op 10º 20' Z.breedte, 102º 08' O.lengte, in goede staat gepraaid te hebben het schip PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis, van Amsterdam naar Batavia.

 

21 augustus 1840

PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis, van Batavia naar Amsterdam, is volgens particulier bericht den 16 augustus in Texel binnen en voor het Nieuwediep aangekomen.

 

02 maart 1841

PGC - Provinciale Groninger Courant

Kapitein Glim, van Amsterdam te Fernambuck gearriveerd, rapporteert de 26e november op 38˚54' NB en 14˚53' WL, gepraaid te hebben het schip PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis, van Amsterdam naar Batavia; aan boord was alles wel.

 

17 maart 1841

JC - Javasche Courant

Batavia, 14 maart. Heden is hier aangekomen de dito bark PRINS HENDRIK, kapt. N.R. Dijkhuis, met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 3e november.

 

17 augustus 1841

PGC - Provinciale Groninger Courant

Ter rede van Batavia lagen de 17e april, de Nederlandse schepen CHRISTINA AGATHA, kapt. Fabius; NATHALIE, kapt. Drent; ANNA EN LOUISA, kapt. De Jong; NEPTUNUS, kapt. WarnsinckCz.; SAMARANG, kapt. Steur; SARA ALIDA MARIA, kapt. Kuyper; PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis.

 

16 november 1841

PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis, zou volgens brief van Padang van de 21e juli, binnen drie weken van daar naar Amsterdam vertrekken.

 

15 december 1841

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. N.K. Dykhuis, van Padang met koffie, peper, tin en bindrottingen;

 

02 december 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Naar Batavia ligt in lading, voor goederen en passagiers, het gekoperd barkschip PRINS HENDRIK, gevoerd door kapt. N.K. Dijkhuis; personen of families van deszelfswelingerichte kajuit, voor de overtocht naar Java gebruik wensen te maken of iemand enige goederen derwaarts te laden hebbende, gelieven zich te vervoegen bij de cargadoors Kranenborg & Zonen.

 

06 december 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Schepen in lading: Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip PRINS HENDRIK, kapt. N.K. Dijkhuis, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg e Zn.

 

17 januari 1843

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Schepen in lading naar:

Batavia. Het gekoperd tweedeks barkschip PRINS HENDRIK, kapt. N.K. Dijkhuis, van Amsterdam. Adres bij Kranenborg en Zn.

 

21 juni 1843

JC - Javasche Courant

Batavia. Aangekomen de 16e juni: Nederlands schip MAASSTROOM, kapt. H. Schuth, vertrokken van Rotterdam de 21e februari, met 1 passagier; dito bark PRINS HENDRIK, kapt. N.K. Dijkhuis, vertrokken van Amsterdam de 6e februari, met 1 passagier; Nederlandse bark AL MOCHLARIE, kapt. SechMochamatObitBaraoan, vertrokken van Singapore de 16e mei.

 

03 september 1844

DC - Dordtsche Courant

Dordrecht, 2 september. De bevrachting der Nederlandsche Handel-Maatschappij, voor de gehele maand september, bepaalt zich tot de volgende bodems, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: HENRIETTE CLASINA, ELISABETH ANTHONIA, JAPAN, JEANNETTE PHILIPPINE en PRINS HENDRIK.

 

10 september 1844

AH - Algemeen Handelsblad

Schepen in lading naar:

Batavia: het gekoperde tweedeks barkschip PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit. Adres bij Kranenborg en Zonen en Canne en Balwé.

 

08 februari 1845

JC - Javasche Courant

Batavia, 6 februari. Gisteren zijn alhier aangekomen het Nederlandse schip DYONISIA CATHARINA, kapt. P. Arenspoot, met vijf passagiers, de 24e oktober vertrokken van Amsterdam, de dito bark PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit, de 24e september vertrokken van dito, het dito schip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.F.P.A. Abbema, met enige passagiers, de 23e oktober vertrokken van dito, en de dito bark MERCATOR, kapt. M. Korteland, de 31e dito vertrokken van Rotterdam.

 

29 september 1846

AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 28 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:

Voor Amsterdam: (o.a.) MAXIMILIAAN THEODOOR, kapt. D. Boelhouwer, PRINS HENDRIK kapt. H. Smith, en GEZINA, kapt. P. Burggraaf.

 

07 april 1847

JC - Javasche Courant

Batavia, 2 april. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit, de 29e oktober vertrokken van Amsterdam.

 

07 juli 1848

AH - Algemeen Handelsblad

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 26 schepen, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: GOEDE VERWACHTING, kapt. F.H. Zeylstra; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; ELISABETH ANTHONIA, kapt. J. Veenstra qq.; JAVAAN, kapt. P. Dekker; JOHANNA, kapt. J.H. Schippers; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; WASSENAAR, kapt. A. Hofstee; CORNÉLIA, kapt. C. Ehrensperger; NÉHALENNIA, kapt. D.J. Bart; GOEDE VERTROUWEN, kapt. A. Nannings; WELHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; GENERAAL LIST, kapt. G.A. Sandman; CORNÉLIA, kapt. T.S. Deinum.

 

27 december 1848

JC - Javasche Courant

Batavia, 24 december. De 22e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit, de 30e juli vertrokken van Amsterdam.

 

05 juli 1849

DC - Dordtsche Courant

Door de Nederlandse Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende schepen: (o.a.)

Voor Amsterdam: JAN PIETERSZ. KOEN, MATHILDE, PRINS HENDRIK, PETRUS, DOGGERSBANK, CHRIST. COLUMBUS, LEWE VAN NIJENSTEIN, ADMIRAAL PIET HEIN en BALTIMORE.

 

27 juni 1850

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 26 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 22 schepen bevracht, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: JAN HENDRIK, kapt. De Jong, ELISABETH ANTONIA, kapt. Veenstra, WASSENAAR, kapt. Hofstee, GOEDE VERWACHTING, kapt. Zeylstra, ADM. DE RUYTER, kapt. Titsingh, CORNELIA, kapt. EhrenspergerJr, DOROTHEA, kapt. Visser, AERT VAN NES, kapt. Noback, NIJVERHEID, kapt. v.d. Valk, PRINS HENDRIK, kapt. Smit, PEKING, kapt. v.d. Meulen, JAN VAN BRAKEL, kapt. Van der Bent, en GELDERLAND, kapt. De Wijn.

 

18 mei 1852

PGC - Provinciale Groninger Courant

Advertentie. Naar New-York zal, omstreeks het einde van mei, van Amsterdam vertrekken het snelzeilend gekoperd driemastschip PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit, hebbende uitmuntende inrichtingen voor kajuits- en tussendeks-passagiers. Nadere informatiën te bekomen bij de cargadoors Kranenborg & Zonen, te Amsterdam.

 

22 maart 1853

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Voor Amsterdam: RABENHAUPT, kapt. Prange; AMBARAWA, kapt. Buykes; ADMIRAAL TROMP, kapt. Van Tubergen; CLAUDIUS CIVILIS, kapt. Petersen; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; PRINS HENDRIK, kapt. Smit; GENERAAL LIST, kapt. R. Lutjes; MATHILDA, kapt. H. Wriburg; MARGARETHA SIMONETTA, kapt. N.N.; MAGDALENA, kapt. A.P. Klein; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld, Szn.; LUITENANT-ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. N.N. (opm: M.C.E. Mispelblom Beijer).

 

27 april 1854

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.

 

29 augustus 1854

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam, 28 augustus. Volgens brief van kapt. Smit,voerende het schip PRINS HENDRIK, van Launceston (opm: Tasmanië) te Passaroeang (opm: Pasaruan) gearriveerd, in dato Passaroeang 20 juni, had hij op het Grens rif van Rain Eiland twee wrakken en binnen in de Torres straat op diverse plaatsen drie wrakken gezien, die ogenschijnlijk niet lang geleden daar gestrand waren.

 

02 april 1856

JB - Javabode

Batavia, 1 april. De 29e maart zijn hier aangekomen de Nederlandse bark VALPARAISO, kapt. E.J. Kok, de 5e januari vertrokken van Callao, de idem idem PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Topper, de 9e oktober vertrokken van Amsterdam, en de idem idem GEZINA, kapt. P. Burggraaf, de 29e november vertrokken van Amsterdam.

 

02 juni 1856

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 12 april. Scheepsvrachten. De Nederlands schepen SARA JOHANNA en PRINS HENDRIK zijn nog zonder destinatie, de laatste moet nog op de kust lossen.

 

31 juli 1856

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia 9 juni. Scheepsvrachten. Gedurende deze maand is er in vrachten weinig omgegaan, doordien er slechts enkele avontuurschepen binnen kwamen. De PRINS HENDRIK GBP 4.15 voor een lading rijst.

 

26 september 1857

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 25 september. Dezer dagen vernam men weder het verlies van een onzer Oost-Indiëvaarders. Wij vonden daarin aanleiding om eens na te gaan de vele ongelukken, waarvan wij in dit jaar bericht ontvingen en bevonden dat er alleen van de grote vaart, voor zover wij dit weten, niet minder dan 22 schepen zijn verloren gegaan, terwijl daarenboven 8 in het buitenland zijn afgekeurd. Wij achten het wel de moeite waard onze lezers iets naders daaromtrent mede te delen en laten hieronder volgen een staat, aanwijzende van welke schepen men in dit jaar bericht ontving dat zij verongelukt of afgekeurd zijn, met korte vermelding der bijzonderheden. (o.a.)

PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper, bark, 202 lasten, gebouwd in 1838, rederij Kranenborg & Zoon te Amsterdam. De 30e oktober op de reis van Batavia naar Havana met grote schade te Curaçao binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: onjuist, zie NRC 300957).

 

30 september 1857

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 29 september. In onze opgaaf van verongelukte en afgekeurde schepen in ons nommer van 26 dezer staat onder de laatste ook vermeld het barkschip PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper. Wij hebben daarop een schrijven ontvangen van de reders, de heren Kranenborg & Zn te Amsterdam, inhoudende, dat deze bodem noch afgekeurd noch verkocht is. Het doet ons leed, dat gezegde rederij niet goed heeft kunnen vinden, ons eerste bericht betreffende dit schip, voorkomende in ons nommer van 18 januari j.l. en door ons aan de Lloyd´s List van de 16e van diezelfde maand ontleend, te rectificeren, daar alsdan de tegenwoordige dwaling niet zou hebben plaats gehad.

 

16 oktober 1857

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 oktober. Door de NedelandscheHandel-Maatschappij zijn bevracht de vier volgende schepen op Amsterdam terug, als: (o.a.) Voor Amsterdam: ZEEPLOEG (opm: ex-ZUID HOLLAND), kapt. T.H. Kramer; PRINS HENDRIK, kapt. W.P. de Jonge; ALIDA, kapt. P.H. Kiewit.

 

16 oktober 1857

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 oktober. Door de NedelandscheHandel-Maatschappij zijn bevracht de vier volgende schepen op Amsterdam terug, als: (o.a.) Voor Amsterdam: ZEEPLOEG (opm: ex-ZUID HOLLAND), kapt. T.H. Kramer; PRINS HENDRIK, kapt. W.P. de Jonge; ALIDA, kapt. P.H. Kiewit.

 

06 augustus 1860

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 7 juni. Vrachten. KRIMPEN AAN DE LEK vertrekt naar Japan, ook PRINS HENDRIK is na gedane reparatie derwaarts vertrokken.

 

3 januari 1861

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vrachten. De vrachten voor Nederland zijn iets flauwer gestemd. Bij de grote hoeveelheid producten die nog moeten verscheept worden, denkt men niet dat vrachten belangrijk zullen terug gaan. Onbevrachte schepen: Nederlands J.C. SCHOTEL, ULYSSES, CALIFORNIE, 'T GOEDE VERTROUWEN, ORTÉLIUS, ALDEBARAN, STAD GOUDA en PRINS HENDRIK.

De ULYSSES maakt kustreizen, de MARIA MAGDALENA verzeilt naar Macassar (opm: UjungPandang).

 

27 januari 1861

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 14 december. De ULYSSES en PRINS HENDRIK (Nederlands) doen kustreizen, de MARIA MAGDALENA zette de reis naar Macassar voort.

 

16 april 1861

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 35 schepen als: (o.a.) Voor Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. J. Verloop; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. AbrahamszJz; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. T.P.J. Jaski; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; AZIA, kapt T. Molenaar; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester; CAPELLA, kapt. P.H. Landweer; TJILLINGSIE (opm: TJIELINGSIE), kapt. P. Ouwehand; ZWAAN, kapt. K.J. van Hemert; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. H.A.C. Henny; MINISTER VAN HALL, kapt. C. de Haas; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; EUGENIE, kapt. E.J. Bergman (van Rotterdam); ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J. Koning; EERSTELING, kapt de Zeeuw BagchusWz; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel (de drie laatsten van Dordrecht).

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1838.2

DVD - XI – 203, 204
BIJLBRIEF

Naam schip PRINS HENDRIK


plaats en datum acte Groningen, 28 september 1838

type schip bark

bouwwerf/verkoper Hendrik Johannes Limborgh, scheepsbouwmeester te Groningen, werf de Noorderwerf

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Kranenborg & Zonen, cargadoors te Amsterdam, en mede-reders
te voeren door kapt. H.K. Dijkhuis, Oude Pekela

grootte in tonnen 392 tonnen of 207 lasten (meetbrief Groningen, 4 september 1838)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over zijn stevens 31,10 meter; wijdover zijn berghouten 5,90 meter; hol op zijn uitwatering 4,81 meter.

kiellegging 1837

tewaterlating 1838

plaats / datum registratie Groningen, 28 september 1838

nummer van registratie deel 27, folio 26, verso, vak 4 en 5.

notaris verklaring voor burgemeester van Groningen

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 170708

Naam PRINS HENDRIK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1838
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1838.2
foto IMG 1911, 1912

CEDULE

Naam schip PRINS HENDRIK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 oktober 1838

type schip bark

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Harmanus K. Dijkhuis, mede-eigenaar

grootte in tonnen 207 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Groningen (stad)

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 oktober 1838

nummer registratie deel 36, folio 56, recto, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans nog te Groningen..
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868
De eed wordt afgelegd door Nanno Kranenborg, Amsterdam voor zijn firma Kranenborg & Zonen en zijn mede-eigenaren.



researcher/datum research: ML / 040616




Bijlage bij acte 2 van 1838, bark PRINS HENDRIK
eigenaren per primo oktober 1838:

Z.M. de Koning der Nederlanden (4/32e part)
firma Kranenborg & Zonen, Amsterdam (boekhouders en 3/32e part)
P. Strobel, Amsterdam (2/32e part)
firma Jeremias Meijjes & Zonen, Amsterdam (1/32e part)
J.R. van Maanen, Amsterdam (1/32e part)
D.C. Nijkerk, Amsterdam (1/32e part)
J. Rahusen, Amsterdam (1/32e part)
Harmanus K. Dijkhuis, Groningen (schipper en 2/32e part)
Mr. C.M. Nap, Groningen (1/32e part)
H.J. Limborgh, Groningen (1/32e part)
H.K. Bosveld, Groningen (1/32e part)
A. Jansen, Groningen (1/32e part)
R.P. Stratingh, Groningen (1/32e part)
Wed. F. Verschuur, Groningen (1/32e part)
firma B. Onnes & Zoon, Groningen (1/32e part)
Douairière Lewe van Neijenstein, geboren Alberda van Bloemersma, Zuidbroek (1/32e part)
Jhr. S.L. Lewe van Neijenstein, Zuidbroek (1/32e part)
Jhr. E.J. Lewe van Neijenstein, Zuidbroek (1/32e part)
H. Buringh, Zuidbroek (1/32e part)
Joh. Smid, Noordbroek (1/32e part)
Mr. J.F. Viëtor, Winschoten (1/32e part)
H.S. Calkema, Hoogezand (1/32e part)
Mr. B.H. van der Haer, Rensumageest (1/32e part)
W.F. Zuiderveen, Pekela (1/32e part)
T.H. Hut, Pekela (1/32e part)

ML / 040616

Naam PRINS HENDRIK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1838
Toegang 198
Inventaris 3168

GRONINGER ARCHIEVEN Notaris J.W. Quintus Gron.1869.1857.390.22d
Images nr.: 66 t/m 71
________________________________________
ACTE KOOP / VERKOOP
Naam schip PRINS HENDRIK
Plaats en datum acte Openbare verkoop, Groningen, 14 januari 1857
Type schip bark
Bouwwerf/verkoper erfgenamen Cornelia Pieters Tichelaar in leven weduwe van Rudolph Pabus Stratingh, zonder beroep te Groningen (1/32e part)
Gevoerd door kapt. J.C. Topper
Eigenaar/aankoper Mr. Rudolf Ysbrand Muller, advocaat te Groningen
Grootte 392 tonnen of 207 lasten
Afmetingen lang 31,10 m., breed 5,90 m., hol 4,81 m.
Tewaterlating 1838 nieuw volbouwd op de werf van scheepsbouwer H.J. Limborgh te Groningen
Plaats/datum registratie Groningen, 16 januari 1857
Nummer registratie deel 135, folio 195, verso, vak 4
Notaris/bestuur Johan Wichers Quintus, notaris te Groningen
Prijs NLG 360,-
Bijzonderheden:
Openbare verkoping gehouden ten huize van de weduwe J.S. Bontekoe aan de Grote Markt te Groningen.
De bark is tot dusverre nog niet in enige openbare registers van schepen ten enige kantore van Hypotheken te boek gesteld.
De comparant verkoper is op 4 februari 1856 te Groningen overleden, waarna tot de publieke verkoop van aandelen in meerdere schepen, behorende tot de boedel van genoemde erflaters, is overgegaan op verzoek van Pieter Willem Tichelaar, burgemeester van Loppersum, wonende aldaar en van Rudolf IJsbrand Muller, advocaat te Groningen, in hun kwaliteit van executeuren-testamentair van wijlen mejuffrouw Cornelia Pieters Tichelaar.

Monsterrol Groningen 03.09.1838 onder kapt. H.K. Dijkhuis
09.10.1838 eerste zeebrief, kapt. Dijkhuis
Geen zeebrief Topper / P.H. gevonden

Researcher/datum research: JDvdB/11102016

Naam PRINS HENDRIK
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1857
Toegang 1869
Inventaris 2668

Bronnen

Jaar: 1838
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3179-1838.2

Jaar: 1838
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3168.1838.2 - foto IMG 1911, 1912

Jaar: 1857
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Gron.1869.1857.390.22d
Images nr.: 66 t/m 71

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: www.delpher.nl
www.digishelf.de

AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Java Bode
JC = Javasche Courant
LC = Leeuwarder Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ZP = Zeeuwsche Post