Inloggen
TRITON - ID 10352


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-10-18 / 1860-09-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Schouten, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1839-09-12
Delivery Date: 1839-09-26
Technical Data

Gross Tonnage: 372.00 lasts
Gross Tonnage 2: 704.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 372.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 38.36 Meters Registered
Beam: 7.06 Meters Registered
Depth: 5.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-10-18
Register nr: 18390510
Scheepsnaam: TRITON
Type: Bark
Lasten: 372
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kooij Jzn, B.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Schnijder, J.N.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-09-26 TRITON
Manager: Barend Kooy Johzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-05-02 TRITON
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 48, schip TRITON

eigenaren per medio oktober 1839:

 

B. Kooy Jr., Amsterdam (boekhouder en              17/32e part)

P.J. Haedel, Amsterdam                                       (2/32e part)

nog drie eigenaren, allen wonende te Amsterdam, elk voor 2/32e part, waarvan de namen onleesbaar zijn.

J.B. Kooy, Amsterdam                                          (1/32e part)

R.D. Wolterbeek, Amsterdam                              (1/32e part)

D.J. Wolterbeek, Amsterdam                                (1/32e part)

R. leChevalier, Amsterdam                                   (1/32e part)

J.C. van der Star Roeffaer, Amsterdam                 (1/32e part)

J. de Koning, Amsterdam                                       (1/32e part)

F. der Kinderen, Amsterdam                                   (1/32e part)

 

eigenaren volgens ACTE KOOP/VERKOOP d.d. 19-10-1859

Pieter Goedkoop, voor firma Gebr. Goedkoop, A’dam (boekhouders en 6/8e part),

K.A. Visser, Sliedrecht           (1/8e part) en

P. Visser Azn., Sliedrecht      (1/8e part)

 

Ship Events Data

1839-09-12: Meetbrief Dordrecht, 12 september 1839
1841-00-00: Damaged
Volgens brief van kapt. Snijders, voerende het schip TRITON, van Batavia naar Amsterdam, had hij sedert zijn vertrek naar Batavia voortdurend storm doorgestaan en op 12º02’ ZB genoodzaakt geweest 1.065 balen koffie over boord te werpen en te Mauritius binnen te lopen, het schip had de karonades en watervaten verloren; men zou repareren zonder te lossen.
1859-03-07: Grounded
Texel, 7 maart 1859. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip TRITON, kapt. Olie, heeft bij de Uiterton aan de grond gezeten en daardoor anker en ketting verloren.
1859-05-02: Sold at auction
Advertentie. H.J. Rietveld, A. Roos, C.A. Schröder, J.J. van der Meulen, A. Roland Holst en P.F.A. Luijtjes, makelaars, zullen op maandag de 2e mei 1859, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Louwerse en Biesman Simons, verkopen: een extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast Barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd TRITON, gevoerd door kapt. H. Olie; volgens meetbrief lang 38 ellen 40 duimen, wijd 7 ellen 4 duimen, hol 5 ellen 86 duimen en alzo gemeten op 704 tonnen of 372 lasten, liggende in het Westerdok.
Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Floris der Kinderen & Zoon.
1859-12-19: Sprang a leak
Plymouth, 19 december 1859. Het schip TRITON, kapt. Feenstra, van Sunderland naar Hongkong, is alhier lek binnengelopen.
1860-09-23: Final Fate: Stranded

Hong Kong 12 oktober. De Nederlandse bark TRITON, kapt. Feenstra, 13 september van hier naar Kanagawa vertrokken, is in de nacht van 23 september op de riffen van Taipingsan-eiland verongelukt; de bemanning nam toen het ongeluk plaats greep, hun toevlucht, tot de boten en aangezien het niet raadzaam geoordeeld werd, om op Taipingsan te landen, besloot men om naar Keeling op Formosa de steven te wenden. Vierdagen Iater arriveerden zij daar en werden vandaar naar Amoy vervoerd, waar zij de 30ste oktober aankwamen. De TRITON was alhier bij de maand bevracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johan Nicolaas Snijders/Schnijders werd geboren te Amsterdam op 31 juli 1801.

Hij was getrouwd met Berendiena Wolzak, geboren te Kortenhoef op 13 december 1800. en overleden op 24 november 1886.118.

Hij is overleden in april 1866003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.N.Schnijder werd met vlagnummer 339 per 16 februari 1831 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voorspraak van W.H.Warnsinck. Zijn schip was de “Triton”. Toegevoegd is “overleden”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 09/16 februari 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Nicolaas Schnijder, oud 36 jaar, voerend het schip “Rezolutie”, wonende op de Kloveniersburgwal 78, op voordracht van W.H.Warnsinck Cz023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig ZeemansFonds van Zeemanshoop per 10 juni 1839. Per 01 mei 1852 van beroep veranderd.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 mei 1866 verzoekt de wed. N.Schnijders geb. B.Wolzak om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 29 mei 1866 wordt toegekend ingaande 01 mei 1866.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 12 juni 1866 staat de mededeling dat per 01 mei 1866 een uitkering is toegekend aan de wed. Schnijders (sic) geb. Wolzak.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       339                      1836-1837    brik                  Resolutie                                              M.Udink & Co

                                     1838-1841    fregat              Triton                                                    B.Kooy Jr

                                     1842-1843    fregat              Neptunus                                              idem

                                        1844          fregat              Admiraal de Ruyter                            idem

                                     1845-1850    fregat              Nepthunus                                           idem

                                     1851-1853    geen vermelding van schip en boekhouder

       111                      1854-1865    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.N.Snijders/Schnijder als gezagvoerder gedurende:

       1837 van de pink “Resolutie”, gebouwd in 1835, bouwplaats niet vermeld, 586 ton o.m., varend voor M.Udink & Co te Amsterdam;

*     1838 van hetzelfde schip maar nu varend voor B.Kooy te Amsterdam;

*     1839 t/m 1842 van het 3/mschip “Triton”, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 704 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*     1843 t/m 1844 van het 3/mschip “Neptunus”, gebouwd in 1835 te Dordrecht, 770 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

  • * 1845 op het fregat “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830, 530 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
  • * 1846 t/m 1851 van het 3/mschip “Neptunus”, gebouwd in 1835 te Dordrecht, 770 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Drie Gebroeders” op de rede van New York voor de losplaats Brooklyn057:

19 junij 1837      “... Heden gelost ... kregen een brik langs zij en wij langszij ... Captijn Snijders van het schip de Resolutie en Reiniers het schip Diana heden gearriveerd ...”.

Monsterrol dd 06 maart 1837 van het fregat “Resolutie” onder gezag van Johan Nicolas Schneider met 29 manschappen. Bestemming New York en Batavia. Boekhouders B.Kooij & Comp.011.

In een “Instructie Voor Kapt H.M.Lelsz voerende het Schip de Onderneming dato 20 October 1825” wordt in artkel 18 genoemd de “Derde Stuurman … Jan Nicolaas Schnijders”. Deze komt, na de 1e en 2e stuurman in aanmerking het gezag van het schip over te nemen ingeval kapitein en voornoemde stuurlieden onverhoopt zullen wegvallen.

Genoemde instructie kreeg ik als getransformeerd typoscript van de heer Suyk te Heiloo en is zeer waarschijnlijk ook in de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Den Haag.

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Schnyder (Snijders), Johan Nicolaas
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Olie werd geboren te Amsterdam op 05 mei 1816.

Hij huwde met Jeanette Petronella Willink, geboren te Amsterdam op 04 maart 1822.003

 

In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Hendrik Olie, geboren 05 mei 1816 te Amsterdam,  gehuwd, Nederl. Hervormd, in 1852 wonend op de Nieuwe Herengracht 73 te Amsterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Olie (adres: Achterburgwal & Bloedstraat) werd met vlagnummer 485 effectief lid van Zeemanshoop per 20 augustus 1839 op voordracht van C.P.Kuiper. Zijn schip was de “Maroc Bozaris”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving was Olie ongehuwd en 23 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 13/20 augustus 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Olie, oud 23 jaar, voerend het fregat “Marco Bozaris”, wonend op de Oudezijds Achterburgwal hoek Bloedstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein C.P.Kuijper023.

Hij wered deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 12 februari 1844. “Naar O.I.vertrokken.  houdt de voortd.deeln.op”003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 staat een opzeggen van het effectief lidmaatschap van kapitein H.Olie. Voorts vraagt hij “om eenige wijzigingen in Art.58” te wijzigen. “Het verzoek zoals het is liggende  gewezen van de hand doch op te merken dat hij voor de reize naar Batavia vóór alle vestiging aldaar, valt in de termen van Art. 58 all.1.”042

In de notulen van de Algemene vergadering dd 28 juni 1859 staat vermeld, dat H.Olie voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt.023

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

      485                              1839           fregat               Marco Bozarius                                   M.Udink & Co

                                      1840-1841     fregat               Marco Bozarius                                   B.Kooy Jz

                                      1842-1853     fregat               Triton                                                     idem

      193                         1854-1855     fregat               Triton                                                     idem

                                      1856-1858     fregat               Triton                                                     J.Kooy & J.Kooy Jr

                                      1859-1863     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.Olie als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1841 op het fregat “Marco Bozzaris”, gebouwd in 1825, 376 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1843 t/m 1858 van het 3/mschip “Triton”, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 704 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Koog aan de Zaan;

*    1859 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Kooy & Jr te Amsterdam. Het werd in 1859 getuigd als bark.

 

Overige bijzonderheden

Op 26 maart 1847 werd Ary Dekker als jongen geplaatst op het schip de “Triton” onder kapitein Oly voor een reis naar Batavia vanuit Amsterdam004(533/2057).  Het schip keerde terug op 24 maart 1848.

Ary Dekker werd op 06 mei 1848 als ligtmatroos geplaatst wederom op de “Triton” met kapitein Oly voor een reis naar Batavia vanuit Amsterdam004(533/2057). Het schip keerde terug op 31 maart 1849.

Op 11 november 1858 vertrok vanuit Batavia de “Triton” van de Reederij J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam onder kapitein H.Olie. Het schip arriveerde te Texel op 07 maart 1859 na een reis van 115 dagen026(38/075).

H.Olie verzorgde per 13 mei 1850 vanuit Nieuwediep met de “Triton” een troepentransport van 5 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 11 september 1850 na 121 dagen.

Op 28 juni 1855 vertrok hij wederom vanuit Nieuwediep met de “Triton” en een transport van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 01 november 1855 na 126 dagen.

Op 20 augustus 1856 voer hij wederom met de “Triton” vanuit Nieuwediep en een transport van 4 officieren en 120 manschappen. Hij kwam in Batavia aan op 31 december 1856 na 133 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Olie, Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Y.Feenstra werd met nr.600 lid van Zeemanshoop per 26 september 1854 op voorspraak van A.van Oosterom. Zijn schip was de "Sliedrecht"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 19/26 september 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Yeb Feenstra, oud 24 jaar, voerend de schonerbrik “Sliedrecht”, voor rekening van en met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Goedkoop.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         600                      1854-1859     sch.brik            Sliedrecht                                              Gebr.Goedkoop

                                           1860           bark                 Triton                                                     idem

                                      1861-1865     bark                 Sliedrecht                                              idem

                                      1866-1871     fregat               Elisabeth                                               idem

                                      1872-1889     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Y.Feenstra                   Triton              15 november 1859                                geen melding

                                      Sliedrecht        24 december 1861                                16 oktober 1862

                                      Sliedreccht      februari 1863                                         21 november 1863

 

Bouma025 vermeldt Y.Feenstra als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1859 van de schoenerbrik “Sliedrecht (1)”, gebouwd in 1854 te Joure, 280 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1860 van het 3/mschip “Triton”, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 704 ton o.m., varend voor de gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1860 verongelukt in Nederl. Oost-Indië;

*    1862 t/m 1866 van de bark “Sliedrecht (2)”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 680 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1867 t/m 1872 van het fregat “Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Alblasserdam, 1154 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

      Het schip werd in 1866 van eikenhout gebouwd door F.Kloos te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 26 december 1864. Het werd in 1881 te Liverpool uit de hand verkocht voor f 26.400,- door Ed. C.A.Kolo voor een Belgische rederij. (informatie Koen Suyk, Heiloo, januari 2003)

 

Overige bijzonderheden

In het GAA is onder nr.491-236 aanwezig een "Kaart tot aantekening van het dagelijks bestek gedurende de zeereis van het barkschip "Sliedrecht", gezagvoerder Y.Feenstra, 1862".

 

Foto (nr.78) van kapitein IJ.Feenstra beschikbaar047.

 

IJ.Feenstra verzorgde per 15 januari 1862 vanuit Brouwershaven met de “Sliedrecht” een troepentransport van 7 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 mei 1862 na een reis van 126 dagen.

Op 04 maart 1863 vertrok hij met de “Sliedrecht” vanuit Nieuwediep en 1 landmachtofficier. Zijn aankomstdatum te Batavia werd niet vermeld065.

 

In de zitting van 19 october 1874 van de parlementaire enquête door de Tweede Kamer “omtrent den toestand van de Nederlandsche koopvaardijvloot” (zitting 1874 - 1875) werd verhoord kapitein Yeb Feenstra. Het verslag staat op p.428 t/m 433 en bevat interessante mededelingen omtrent het maritieme bestaan van de kapitein.

Hij heeft 18 jaar als koopvaardijkapitein gevaren, zowel op de kleine  als de grote vaart. Hij begon met de vaart op Noorweegen, Archangel, de Middellandse Zee en Brazilie en eindigde met die op China, o.a. Kongkong,  en Java. Daarbij voer hij steeds voor hetzelfde kantoor. Op de vraag of hij een bijzondere opleiding had genoten die hem in staat stelde te weten of deze of gene haven als dan niet voordelig was, antwoordde hij “Neen, ik heb mijzelf gevormd.”. Hij zou echter het toejuichen als er mogelijkheden waren om die kennis op te doen. “Maar het scheppen van zoodanige gelegenheid zou, naar mij voorkomt hoogst moeielijk zijn.”.

Zij laatste reis op de kleine vaart was 1858 op Buenos Ayres. “De Braziliaansche vaart is echter een middending tusscheb de kleine en groote vaart, die men de Atlantische vaart noemt. Als stuurman heb ik op de zoogenaamde kleine vaart wel dienst gedaan; als kapitein echter niet lang. Ik heb ééne reis, de eerste als kapitein, gemaakt op Noorwegen met een kanaalligter van de heeren gebroeders GOEDKOOP. Later heb ik mij met een kof naar de Middellansche Zee begeven, vervolgens naar Archangel in de Witte Zee met diezelfden kof, en daarop nog eens met een schoener naar diezelfde haven. ….Bij mijn reis met de bedoelde kof naar de Witte Zee ben ik van Londen in ballast vertrokken naar Archangel, alwaar ik lading heb ingenomen, en naar Rotterdam overgevoerd. Met den schoener ben ik ook in ballast naar Londen gegaan. Wanneer de vrachten niet hoog stonden moest ik voor eigen rekening koopen datgeen wat mij het geschikste toescheen. Bij die gelegenheid heb ik een lading rogge gekocht, die ik naar Amsterdam heb overgebracht.”

Ten aanzien van de tucht aan boord is kapitein Feenstra een voorstander van het zetten op water en brood. Voor een geldboete is de matroos overr het algemeen niet gevoelig.

 

 

Het boek “Kagen, clippers, werven en motoren” uit 1942 door Dr.J.C.Westermann081 vermeldt op p. 104 e.v. een lovende beschrijving van de betekenis van kapitein Feenstra voor de koopvaardijvaart in het algemeen en de reederij Gebr. Goedkoop in het bijzonder. Ik neem, sterk geselecteerd, hieruit het volgende op (zie vooral het oorspronkelijke boekwerk):

Kapitein Feenstra schreef een aantal verhandelingen op scheepvaartkundig en commercieel gebied en wel:

  1. Instructie voor de scheepvaart op Rio de la Plata. Amsterdam 1860.
  2. Handleiding voor vervrachters, tot het kiezen en sluiten van vrachten en het opmaken der charterpartij. Amsterdam 1861, 2e druk 1867).
  3. De gevaren in den Atlantische Oceaan. Amsterdam 1873.
  4. Zeemans bedenkingen. Brochure uit 1870 over de toestanden in Indië.
  5. Een brochure over het loodswezen op het Noordhollands Kanaal uit 1872.
  6. Beschouwingen over de ontwikkeling van handel, cultuur en nijverheid onzer Oost-Indische buitenbezittingen en in het bijzonder van de Molukken.”. Brochure uit 1880.

Vermoedelijk heeft kapitein Feenstra in 1871 zijn laatste reis aangevangen. In 1873 komt zijn naam niet meer als actief kapitein in de zeevaartregisters voor

In 1878 was kapitein Feenstra, “tezamen met C.J.Westermann een kleine reeder begonnen, die de bark Johan Theodor en de brik Vrijheid (ex Rio de la Plata) onder haar directie had, en die hij na den dood van zijn compagnon in 1880 op eigen gelegenheid nog een aantal jaren heeft voortgezet.”

Het overzicht geeft tweetal rapporten van de kapitein omtrent een reis van de “Elisabeth” vanaf St.Helena naar Nieuwediep in 1870/1871 en één van de uitreis van de “Elisabeth” naar Java in 1871.

“Dit laatste verslag doet vermoeden, dat Feenstra in een al dan niet van te voren afgesproken race gewikkeld was met de Insulinde van Hendrichs & Co.”

“Een ander document op naam van IJ.Feenstra, dat bewaard wordt bij de Gebr. Goedkoop … is een routekaart van de reis, die hij van Januari tot Mei 1862 gemaakt heeft met het barkschip Sliedrecht, van Brouwershaven naar Batavia … De titel luidt: “Kaart tot aanteekening van het dagelijksch bestek gedurende de zeereis van het barkschip Sliedrecht, gezagvoerder IJ.Feenstra.” De kaart is te dateren op 1862. Het journaal van deze reis wordt bewaard op het KNMI.081

 

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp.

p.116-117: Teenstra roemt de kwaliteiten van deze gezagvoerder . “Hij heeft verschillende belangrijke publicaties het licht doen zien op het gebied van handel en scheepvaart n.l. een boekje over de scheepvaart op de Rio de la Plata, een handleiding voor vervrachters, een handleiding voor de vaart op den Atlantische Oceaan, een brochure over de toestanden in Nederlandsch-Indië in 1870 en een over het loodswezen op het Noord-Hollandsch kanaal, om zijn geschriften te eindigen met een dat de aandacht vroeg voor de Molukken.

Hij was een felle man, die vinnig kon schrijven en er niet aan dacht een blad voor zijn mond te nemen. Dat hij een brochre schreef over de loodsdiensten voor Den Helder en over het Noord-Hollandsch kanaal, is te begrijpen. Want daar had hij zelf de allerdroevigste ervaringen mee opgedaan!. Toen hij in 1871 met de Elisabeth van Goedkoop in Den Helder aankwam, viel hij er met de neus in de boter, want het vroor er dat het kraakte, zoodat alle binnenwateren stijf dicht zaten. Op de Elisabeth was het danig koud en daar er maar geen sleepboot kwam opdagen, vertrokken alvast vier passagiers, die, na de jarenlange Indische hitte, de vinnige koude ondragelijk vonden, met een loodsboot naar den wal. De sleepdienst, die toch al veel te wenschen over liet, scheen toen heelemaal in de war te zijn geweest, want kapitein Feenstra schreef: “Wij liggen hier nu twee dagen ons hier te vervelen en te verkleumen, wat helpt het nu of men op zee zijn best doet om voorwaarts te komen en wat is me dat een ellendige sleepdienst hier. Met drie booten in drie dagen één schip halen. Waarom laten ze zich invriezen!””

p.171-176

De clipper “Jupiter” had een accommodatie voor 40 passagiers. “In de barren winter van 1870-71 koerste de Elisabeth huiswaarts. Het schip had St.Helena aangedaan, waarvan het den negenden December vertrok. Tien dagen later werd de Linie gepasseerd en in den morgen van den 19sten December de Kreeftskeerkring. Totdien was het een voorspoedige reis geweest: vanaf Batavia hadden de bramzeils bijgestaan” Maar net voorbij de Keerkring geraakte het schip in zwaar weer, waarbij veel schade aan tuig, mastenen instrumenten ontstond. Met veel moeite bereikte men het Kanaal en op 24 januari (1871) “kwam het schip na deze bewogen reis ten anker voor Nieuwediep.”.

Op 5 mei 1871 voer het schip onder Feenstra weer uit naar Batavia. Een brief is opgenomen in de tekst waarin hij vertelt over de “race” met andere schepen o.a. de “Aurora” (kapt. H.Visser voor rederij Goedkoop) en de “Insulinde” (kapt. J.H.J.Lollie, rederij Gebr. Hendrichs)

 

 Op de zeebrief van 1853 van de kof "CASTOR "varend voor de Fa. Goedkoop wordt IJ Feenstra genoemd als gezagvoerder.In 1854 neemt W.P. de Jonge het schip als goverezagvoerder over. JS 300123

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Feenstra, Y(Ij)Eb

Afbeeldingen


Omschrijving: TRITON, aquarel gemaakt in 1845, kapitein H. Olie (vlagnummer 485)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: TRITON, kapitein H. Olie (vlagnummer 485)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1839.48

DVD XI - 249
BIJLBRIEF

Naam schip TRITON

plaats en datum acte bijlbrief, Dordrecht, 20 september 1839

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Jan Schouten, scheepsbouwmeester te Dordrecht

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Barend Kooy Jz., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 372 lasten (meetbrief Dordrecht, 12 september 1839)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 38,36 x 7,06 x 5,85 meter

kiellegging

tewaterlating 12 september 1839

plaats / datum registratie Dordrecht, 26 september 1839

nummer van registratie deel 3, folio 94, recto, vak 5 – verso vak 1.

notaris verklaring voor burgemeester van Dordrecht

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 210708

Naam TRITON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1839.48
foto IMG 2019 - 2021

CEDULE

Naam schip TRITON

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 oktober 1839

type schip niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.N. Schnijder

grootte in tonnen 372 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Dordrecht

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 oktober 1839

nummer registratie deel 38, folio 107, recto, vak 7

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Evert Windhouwer, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

1839.10.18 Eerste zeebrief voor een schip TRITON, kapt. J.N. Schnijder

researcher/datum research: ML / 080616





bijlage bij acte 48, schip TRITON
eigenaren per medio oktober 1839:

B. Kooy Jr., Amsterdam (boekhouder en 17/32e part)
P.J. Haedel, Amsterdam (2/32e part)
nog drie eigenaren, allen wonende te Amsterdam, elk voor 2/32e part, waarvan de namen onleesbaar zijn.
J.B. Kooy, Amsterdam (1/32e part)
R.D. Wolterbeek, Amsterdam (1/32e part)
D.J. Wolterbeek, Amsterdam (1/32e part)
R. le Chevalier, Amsterdam (1/32e part)
J.C. van der Star Roeffaer, Amsterdam (1/32e part)
J. de Koning, Amsterdam (1/32e part)
F. der Kinderen, Amsterdam (1/32e part)

opm: foto 2019 is mislukt, onleesbaar. Twee namen met hun parten konden worden gereconstrueerd, drie bleven onleesbaar.

ML / 080616

Naam TRITON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3168

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1859.23

DVD XIII- 7103, 7104 en 7202 - 7205

ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip TRITON

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 2 mei 1859 en eigendomsverklaring Amsterdam, 19 oktober 1859

type schip bark, gekoperd

bouwwerf/verkoper Joannes Kooy, grondeigenaar en Joannes Kooy Jr., stoomtouwfabrikant, beide te Amsterdam, als boekhouders van het schip

gevoerd door kapt. H. Olie

eigenaar/aankoper Pieter Goedkoop, voor zijn firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders en 6/8e part), K.A. Visser, Sliedrecht (1/8e part) en P. Visser Azn., Sliedrecht (1/8e part)

te voeren door kapt. Y. Feenstra

grootte in tonnen 704 tonnen of 372 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen 38,40 x 7,04 x 5,87 meter

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Dordrecht

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 mei 1859

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Pieter Louwerse, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 16.025,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam en het schip lag in het Westerdok te Amsterdam.
Voor het schip was bereids vroeger een zeebrief uitgereikt en wel laatstelijk op 26 april 1858 onder no. 390.



researcher/datum research: ML / 201108

Naam TRITON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1859
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1839
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3179-1839.48
CEDULE Archiefnummer AMS 198.3168.1839.48 - foto IMG 2019 - 2021
ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Amst.198.3181-1859.23 - DVD XIII- 7103, 7104 en 7202 - 7205
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk