Inloggen
BOETON - ID 1029

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 816
Launch Date: 1912-11-07
Delivery Date: 1913-02-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28 , 46 & 77 - 48)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6403.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4055.00 Net tonnage
Deadweight: 9635.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 457000 Cubic Feet
 
Length 1: 121.92 Meters ***Unknown***
Beam: 16.31 Meters Registered
Depth: 10.55 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1921
Type: Rebuilt
Omschrijving: De BOETON werd in 1921 verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek en een verhoogde navigatiebrug op het brugdekhuis werd geplaatst.

Ship History Data

Date/Name Ship 1913-02-24 BOETON
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHBW

Date/Name Ship 1927-03-31 TJIMENTENG
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THMB
Additional info: Op 28 okt. 1926 gekocht.

Date/Name Ship 1932-12-00 POSTYSHEV
Manager: Eastern State Fishing Trust, Vastokrybo, Russia
Eigenaar: Eastern State Fishing Trust, Vastokrybo, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Vastokrybo / Russia

Ship Events Data

1912-00-00: Bouwcontract voorjaar 1912 overgenomen van F.C. Strick & Co., London (U.K.)
1915-12-03: Onder kapitein C.H.J. van Benthem Jutting op 112 mijl ten oostzuidoosten van Malta 50 opvarenden gered van het Britse ss. 'Umeta', dat op 1 december werd getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 33'.
1926-02-18: Aan boord van het vrachtschip ss. 'Boeton' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van Tandjong Priok naar Amsterdam, breekt op 60 zeemijl van Brest brand uit in een van de ruimen. Door de Franse sleepboten 'L'Iroise' en 'Resistente' kan het schip bij de Franse kustplaats op een zandbank worden gezet, waarna de ruimen volgepompt worden. Als de brand geblust is kan door het schip, na ontballasting, verder koers worden gezet naar Amsterdam. Het schip heeft daarbij een aanzienlijke schade opgelopen. Nog datzelfde jaar zal de 'Boeton' worden verkocht aan de Java-China-Japan Lijn en worden herdoopt in 'Tjimenteng'.
1926-10-28: Verkocht aan J.C.J.L., 31 maart 1927 overgedragen en in Oktober 1927 herdoopt als TJIMENTENG.
1927-06-03: Liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 461 Z AMST 1927
1932-04-27: Voor GBP 7.800 verkocht aan Japanse scheepsslopers te Osaka met oplevering te Japan en bestemd voor de sloop. De Japanse slopers verkochten haar echter in december 1932 voor de vaart naar de U.S.S.R.
1933-05-11: Final Fate:
Bij Horomushiro (Chishima-Archipel) gestrand en totaal verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: De BOETON in de Middellandse Zee, mei 1924
Gemaakt door: Slijboom

Omschrijving: BOETON
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TJIMENTENG
Gemaakt door: Onbekend *