Inloggen
BLÖTBERG - ID 1012

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Turret deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 387
Launch Date: 1907-02-15
Delivery Date: 1907-05-30
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 1/2 , 40 1/2 & 67 - 42)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 4850.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3102.00 Net tonnage
Deadweight: 7900.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 341000 Cubic Feet
Bale: 326000 Cubic Feet
 
Length 1: 394.40 Feet (British) Registered
Beam: 51.60 Feet (British) Registered
Depth: 23.80 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-03-00 BLÖTBERG
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBJ

Date/Name Ship 1916-01-27 BLOMMERSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBK

Ship Events Data

1916-10-08: Final Fate:
Op reis met een lading van 6.000 ton tarwe, bestemd voor de Nederlandse regering, en 400 ton stukgoederen (waaronder auto-onderdelen), bestemd voor de Nederlandsche Overzee Trust Maatschappij, van New York naar Rotterdam, werd de ‘BLOMMERSDIJK’ op 8 october 1916 om ongeveer 17.00 uur ten oosten van het lichtschip ‘NANTUCKET’, in positie 40°40’NB. en 69°36’30”WL. aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U.53’. Ondanks protesten moet de ‘BLOMMERSDIJK’ door de opvarenden worden verlaten, omdat de onderzeebootcommandant in het feit dat men voor onderzoek Kirkwall moest aanlopen, ten onrechte reden zag het schip tot zinken te brengen. De ‘BLOMMERSDIJK’ werd, eerst met explosieven, later met geschutvuur en een torpedo, tussen 19.35 uur en 20.30 uur tot ontploffing gekomen, tot zinken gebracht en om 20.40 uur op 8 october 1916 zonk de ‘BLOMMERSDIJK’. De bemanning van de Duitse onderzeeboot had haast gekregen, omdat Amerikaanse torpedojagers in de vallende duisternis in de buurt waren gekomen. De 40 opvarenden van de ‘BLOMMERSDIJK’ kwamen allen veilig aan boord van de torpedojager U.S.S. ‘BENHAM’. De ‘BLOMMERSDIJK’ en de lading werden door de Duitse regering geheel vergoed.


Afbeeldingen


Omschrijving: Blötberg 1907.
Gemaakt door: Unknown