Inloggen
PRINS HENDRIK - ID 10101


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-07-06 / 1859-12-31 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf De Zwarte Rave, Jan Knol, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1838-04-14
Launch Date: 1838-12-11
Delivery Date: 1839-06-27
Technical Data

Net Tonnage: 696.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 368.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 40.00 Meters Registered
Beam: 6.75 Meters Registered
Depth: 5.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-07-06
Register nr: 18390330
Scheepsnaam: PRINS HENDRIK
Type: Fregat
Lasten: 368
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Trakranen & Co, van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Veening, J.G.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-06-27 PRINS HENDRIK
Manager: Firma Trakranen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1856-01-16 FOLLUK SO-OT
Manager: said Mohamad bin Aboebakar Aydiet, c.s., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: said Mohamad bin Aboebakar Aydiet, c.s., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder: Scheepvaartonderneming Medemborg B.V.
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands
Additional info: de schrijfwijze van naam schip is onduidelijk, kan zijn TOLLUK SO-OT

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren per medio juni 1839:

firma Trakranen & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/32e part)
G. Munnicks van Cleeff, Utrecht (4/32e part)
J.T. van Houven van Ankeren, Utrecht (2/32e part)
S.J.M van Geuns, Utrecht, (2/32e part)
B. Trakranen, Amsterdam (2/32e part)
W.J. Rutgers van Rozenburg, Amsterdam (2/32e part)
firma P.& S. Rendorp, Amsterdam (2/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (2/32e part)
D.F. Buckler, Amsterdam (1/32e part)
C. Heineken, Amsterdam (1/32e part)
J.G. Veening, Amsterdam (schipper en 1/32e part)
firma Johannes Meijjes & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
H.A. Vorst, Amsterdam (1/32e part)
J.A. Chanquion, wed. Berg van Dussen, Amsterdam (1/32e part)
M.P. Teding van Berkhout, Haarlem 1/32e part)
J.  Trakranen, Arnhem (2/32e part
G. Eck, Rotterdam (2/32e part)

1855/1856
Mede-eigenaar van de FOLLUK SO-OT was said Achmat bin Jaffar Assegaf te Soerabaija.

 

 

Eigenaren / Kapiteins onder Nederlands-Indische Vlag

sinds 16 januari 1856 was de gezagvoerder van de FOLLUK SO-OT sech Ismael bin Mohamad Almadin.

Nog 2 kapiteins in Ned. Indische vaart: 1855 Hoesin Segaf; 1859 emar

Ship Events Data

1838-12-11: Building History
13 december 1838
AH - Algemeen Handelsblad
Amsterdam, 11 december. Heden namiddag, omstreeks twee uur, is van de werf De Zwarte Rave, aan het einde van de Kleine Kattenburgerstraat, alhier, met het beste gevolg van stapel gelopen, het voor rekening van de heren Trakranen en Co., alhier, door de scheepsbouwmeester J. Knol, nieuw gebouwd koopvaardij-fregatschip, genaamd PRINS HENDRIK, groot circa 500 lasten, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. J.G. Veening, en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië.
Tevens zijn op voornoemde werf de kielen opgehaald voor twee schepen, ieder groot circa 500 Java-lasten, het ene genaamd AMBARAWA, voor rekening van hetzelfde huis van negotie, het andere genaamd CLARA HENRIETTE, voor rekening van de Nederlandsche Scheepsreederij, gevestigd alhier.
1846-01-17: History
27 januari 1846
AH - Algemeen Handelsblad
Advertentie. Heden ontving ik het treurig bericht, dat mijn geachte behuwdbroeder de heer Karel Jan de Feyfer, gezagvoerder op het fregatschip PRINS HENDRIK, de 16e dezer op zijn terugreis in de nabijheid onzer kusten, aan de gevolgen van een uitterende ziekte, in de ouderdom van ruim 38 jaren is overleden.
Amsterdam, 23 januari 1846, J.E. Tamling, executeur-testamentair.
1848-00-00: Damaged
24 augustus 1848
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 23 augustus. Volgens brief van kapt. Goedkoop, voerende het schip PRINS HENDRIK, in dato Soerabaya 19 juni, was hij op de 13e dito aldaar van Batavia aangekomen om gekield en gebreeuwd te worden, hebbende het schip bij het uitzeilen uit de gronden buiten het Engels Kanaal lekkage bekomen en sedert te veel water gemaakt om zonder gerepareerd te worden de retourlading in te nemen.
1851-05-19: Sold at auction
07 mei 1851
AH - Algemeen Handelsblad
Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, H. Salm, J. Salm Jr. en A. Roland Holst, makelaars, presenteren als lasthebbenden van hun principalen, op maandag 19 mei 1851, des avonds ten 6 ure precies, door een bevoegd beambte ten huize van J. Meijerink in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ alhier te verkopen:
- 1/32e aandeel in het Nederlands gekoperd fregatschip genaamd PRINS HENDRIK.
- 1/20e aandeel in het Nederlands gekoperd fregatschip genaamd CLAUDIUS CIVILIS.
- 1/28e aandeel in het Nederlandse schoener-kofschip HIJLKE TROMP.
Verder bij billet omschreven. Iemand nadere onderrichting begerende, spreke met bovengenoemde makelaars.

21 mei 1851
AH - Algemeen Handelsblad
Verkoping van schepen te Amsterdam op 19 mei 1851:
- Het gezinktbrigantijschip BRAAMSPUNT, kapt. G.E. Swart: NLG 11.400, in slag NLG 800, koper J. Corver (makelaar, voor zijn opdrachtgever).
- 1/32e part in het fregatschip PRINS HENDRIK: NLG 2.220, in slag 5,-, koper J. Corver.
- 1/20e part in het fregatschip CLAUDIUS CIVILIS: NLG 1.000, opgehouden.
- 1/28e part in het schoener-kofschip HIJLKE TROMP: NLG 245, in slag NLG 40: opgehouden.
1852-00-00: Damaged
22 oktober 1852
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Queenstown (opm: Cobh, Ierland), 17 oktober. Heden is alhier lek, met verlies van scheg, kluiverboom, zeilen enz. binnengelopen het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. Goedkoop, van Liverpool naar Port-Philip bestemd. Deze bodem is in de nacht van de 11e op de 12e dezer in aanzeiling geweest met het Russische barkschip HIOMA (opm: HILMA, zie NRC 231052), van Liverpool naar Cadix bestemd, welk schip in de morgen van de 12e daaraanvolgende is gezonken en waarvan de equipage door de PRINS HENDRIK is opgenomen en hier aangebracht.

23 oktober 1852
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Queenstown (opm: Cobh, Ierland), 19 oktober. De Russische bark, welke tengevolge ener aanzeiling met het Nederlandse schip PRINS HENDRIK gezonken is, was genaamd HILMA, van Cadix naar Helsingfors (opm: Helsinki) bestemd, en niet HIOMA van Liverpool naar Cadix bestemd, zoals gisteren abusievelijk gemeld is.

25 oktober 1852
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Queenstown (opm: Cobh, Ierland), 20 oktober. Het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. Goedkoop, hetwelk alhier met averij is binnengelopen – zie ons nommer van 22 dezer – moet de lading, bestaande uit meel en zout, lossen en in het dok halen, om aldaar te repareren.

23 november 1852
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Queenstown (opm: Cobh, Ierland), 17 november. Het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. Goedkoop, hetwelk de 17e oktober alhier met schade wegens aanzeiling is binnengelopen, heeft de reparatie geëindigd, en hoopt na de lading wederom te hebben ingenomen, waarmee hier een aanvang is gemaakt, spoedig de reis te kunnen voortzetten.
1855-00-00: Sold at auction
04 juli 1855
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 2 juli. Het schip (opm: fregat, bouwjaar 1838) PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop, de 28e maart van Port-Philip te Batavia aangekomen, had op de reis schade bekomen en is, volgens brief van daar van 10 mei, afgekeurd. (opm: het schip arriveerde op 3 mei van Onrust ter rede van Batavia, zie ook NRC 020655 en 050855)

25 juli 1855
OP - Oostpost
Soerabaija, 23 juli 1855. Alhier ligt ter rede het barkschip PRINS HENDRIK, thans hernaamd FULKUS SO-OOT.

05 augustus 1855
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 4 augustus. Het schip PRINS HENDRIK, gevoerd geweest door kapt. J. Goedkoop, met schade te Batavia binnengelopen en afgekeurd (opm: zie NRC 040755), is de 4e juni aldaar voor NLG 15300 en de inventaris voor NLG 18500 verkocht. (opm: nieuwe naam FOLLUK)

22 augustus 1855
OP - Oostpost
Soerabaija, 17 augustus. Het Nederlands-Indische schip PRINS HENDRIK, thans hernaamd FULKUS SO-OOT, kapt. saidsech bin Hoesin Segaf (opm: de naam lijst incompleet) is heden van hier vertrokken naar Padang via Sumanap.

2 juni 1855
JB - Javabode
Advertentie. Vendutie van een schip. Op maandag 4 juni 1855, zal voor een der pakhuizen van het entrepôt nabij de Kleine Boom voor rekening van wien zulks zoude mogen aangaan, publiek worden verkocht door John Pryce & Co., precies ten ½ 10 ure het Nederlandse driemastschip PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop; lang over steven 40 Ned. el, wijd 6 el 75 duim, hol 5 el 80 duim en gemeten 368 lasten, met deszelfs staand tuig, daarna de zeilen, ankers, kettingen, touwwerk, kompassen, nachthuizen, ijzeren waterketels, leggers, waarloze rondhouten, restant provisiën, twee chronometers, kaarten, instrumenten, boten, sloepen en verdere inventaris.
1855-05-00: De PRINS HENDRIK, kapt. Jacob Goedkoop, op 28 maart 1855 van Port Philip (Australië) lek en met meer schade te Batavia aangekomen, is begin mei 1855 aldaar afgekeurd en op 4 juni van dat jaar voor NLG 15.300 verkocht. Ze werd weer hersteld en als FOLLUK SO-OT in de vaart gebracht.
1859-12-00: Final Fate: Sold at auction

10 december 1859
OP – De Oostpost
Advertentie. Verkoop van een schip. Op een nader te bepalen dag in de loop van de maand december 1859 zal door D.D. van Boeckholtz, publiek worden verkocht: De romp van het Nederlands Indische fregatschip FULKUS SO-OOT, (vroeger genaamd PRINS HENDRIK). Groot 451 lasten, met een groot anker en ketting waaraan dezelve alhier op de rede ten anker ligt.
De masten, stengen, raas, zeilen, blokken, ankers, kettingen, staand en lopend tuig, sloepen, en verdere inventaris van bovengenoemd schip zullen afzonderlijk verkocht worden in een van de pakhuizen van de heren Hill Broekman & Co., aan de Kaliemaas.

Advertentie. Verkoop van een schip. De geannonceerde verkoop van de romp, van het Nederlands Indische fregatschip FULKUS SO-OOT en daarna van deszelfs inventaris zal alsnu plaatshebben op zaterdag de 31e december a.s., in een der pakhuizen van heren Hill Broekman & Co. aan de Kaliemaas. De aan wal liggende inventaris zal daags te voren te bezichtigen zijn.
(Opm. PvH: Aangezien het casco, de tuigage en de inventaris apart werden verkocht lijkt het er heel erg op dat het schip gesloopt ging worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Isaac Gerard Veening werd geboren op 28 november 1798 (geen plaatsopgave). Hij was ongehuwd. 003.

 

Er is omtrent de voorletters wat verwarring.

  1. J.G. en I.G. zullen wel hetzelfde betekenen te weten Isaac Gerard. In het oude schrift zijn de I en de J vaak niet van elkaar te onderscheiden.

2   De inschrijving in het Weldadig Zeemansfonds003 geeft duidelijk de vóórnaam.

3   Er is in het schrijfregister van Zeemanshoop002 maar één inschrijving onder vlagnummer 290 en wel van ene J.G.Veening. Een inschrijving onder G.J. komt niet voor.

Ik trek de conclusie dat G.J. en J.G.Veening dezelfde persoon zijn en dat de juiste naam is Isaac Gerard Veening. Toch zal nader genealogisch onderzoek moeten uitmaken of ik gelijk heb en of er toch niet van vader en zoon sprake is.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Van den Hoek Ostende019 vermeldt onder vlagnummer 290 G.J.Veening

 

J.G.Veening werd met vlagnummer 290 per 23 april 1829 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Als zijn schip is vermeld de “Neerlands Indië, doorgestreept en vervangen door “Prins Hendrik”. Toegevoegd is “Honorair lid geworden” 002.

In het notulenboek van de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop ontbreken de notulen tussen 28 april en 19 mei 1829023. Vermoedelijk is in deze periode voorgedragen/benoemd tot effectief lid I.G.Veening met vlagnummer 290. In deze periode is het college van huisvesting gewisseld en wellicht dat daardoor het maken van notulen in de verdrukking is gekomen.

Kapitein J.G.Veening was van 1835-1843 bestuurslid van het college Zeemanshoop te Amsterdam019.

Hij werd per 20 november 1838 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. Bedankt in 1843.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 14 november 1826 wordt gemeld: “Een brief van den Heer I.G.Veening van den 27 Octbr 1826 ten geleide van een afdruk eener beschrijving van de Noordzee, door gezegden Heer vertaald ten geschenke aan het Kollegie … “.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 21 mei 1829 staat het verzoek van J.G.Veening om van honorair lid te worden toegelaten als effectief lid, hetgeen wordt toegestaan. Hij kreeg vlagnummer 290 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 05 mei 1831 staat een melding van de heren Sandberg & Co te Dordrecht dat het schip met vlagnummer 290 van Zeemanshoop (Willem en Ernst) op 25 april “5 meilen hoog ten het Eiland Wight in ’t kanaal in goede staat zeilende is gepraaid.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1837 staat een brief van 21 kapiteins, met als ondertekenaar kapitein J.G.Veening “inhoudende eene mededeeling wegens de ongenoegzame betonning van het zoogenaamde Schulpegat, een der Texelsche Zeegaten, … “. Het Bestuur zegt de brief ter kennis te brengen van HM de Koning. In de notulen dd 27 april 1837 staat de melding van een audiëntie op 12 april bij de Koning waarbij het adres is aangeboden. In de notulen dd 29 juni 1837 staat een reactie van de DG-Marine, waaruit blijkt dat de Koning aandringt op een duidelijker betonning van de Polderbank bij Pette. In de notulen dd 27 juli staat een bericht van het Directoraat van Marine dat men die betonning niet nodig vindt..042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  dd 29 februari 1844 staat vermeld dat J.G.Veening heeft bedankt als deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds. Hij wil wèl effectief lid blijven.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juli 1845 staat vermeld dat kapitein J.G.Veening van het effectieve naar het honoraire lidmaatschap wil overgaan, hetgeen wordt toegestaan.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 augustus 1845 staat het bestuursbesluit om aan J.G.Veening toe te staan zij effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

In het brievenboek van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop 119 is in stuk 10 een brief van kapitein Sandberg (initiaal onleesbaar) “berigtende dat op den 25 April jl in het Kanaal is gepraaid het schip voerend no 290 Willem Ernst kap. Veening.”

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     290                       1829-1830    pink                 Willem Ernst                                       Nederl.Scheepsreederij

                                     1831-1833    fregat              Willem Ernst                                       idem

                                        1834          fregat              Handelmaatschappij                           Trakranen & Co

                                        1835          fregat              Neêrlands Indië                                   idem

      187                       1836-1838    fregat              Neêrlands Indië                                   idem

                                     1839-1844    fregat              Prins Hendrik                                      idem

 

Van Sluijs013 vermeldt betreffende Veening het volgende:

*   G.J.Veening met vlagnummer A290/187 als gezagvoerder op de “Willem Ernst” van 1827-1834 en de “Handelsmaatschappij van 1834-1835

*   J.G.Veening met vlagnummer A290/187 als gezagvoerder van de “Neerlands Indië” van 1835-1839 en de “Prins Hendrik”van 1839-1845.

 

Bouma025 vermeldt I.G.Veening als gezagvoerder gedurende:

*   1830 t/m 1834 op het 3/m schip/pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*   1835 op het 3/m schip “Handelmaatschappij”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 525 ton o.m., varend voor Trakranen & co te Amsterdam;

*   1836 t/m 1839 op het 3/m schip “Neêrlands Indië”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 560 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam;

*   1840 t/m 1845 op het 3/m schip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 700 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Cornelis de Lanoy werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart uit Amsterdam op 14 november 1835 als ligtmatroos geplaatst op de Nederlandsch Indië onder kapitein J.G.Veening. Hij keerde terug op 20 december 1836004(532/1684).

 

De "Astrea" in de Indische Oceaan even ten zuiden van de Indische Archipel op weg naar Batavia057:

18 oktober 1833

   "... om 6 u zagen 2 schepen om half 7 praaiden een van dezelve zijnde een hollandsche bark komende van Batavia en Surabaije kaptn Bos en gaande naar het vaderland hoorde van hem dat het andere schip kapt Veeninck van Amsterdam was ook thuis varende".

 

J.G.Veening verzorgde per 14 juli 1840 vanuit Nieuwediep met de “Prins Hendrik” een troepentransport van 7 officieren en 1 manschap. Het schip arriveerde te Batavia op 05 november 1840 na 114 dagen058.

 

In: A.Brugmans 1872 Feestrede bij de herdenking van het vijftigjarig bestaan van het collegie “Zeemanshoop”.

Amsterdam, Erven H.van Munster & Zn, 31 pp. GAA Toegang 957 nummer 005.

“Wel hadden inzonderheid de Engelsche zeehavens een Zeemanshuis; maar nog was Amsterdam niet in het genot van zoodanige Inrigting, waar de zeeman, bij zijn korstondig verblijf aan den wal, een gewenschte toevlucht kon vinden buiten de gewone slaapsteden. … Het voegt mij, de namen niet te verzwijgen van hen, die tot de oprigtings-commissie benoemd, zich die taak lieten welgevallen en ijverig ten uitvoer bragten. Het waren de Heeren N.Trakranen, W.C. van Vollenhoven, C.P.van Eeghen, met de Scheeps-gezaghebbers S.G.Veening, P.Kraay en P.Huidekoper; de laatstgenoemde tevens eerste Directeur van het Gesticht.

 

 

Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer

In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.

Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland

In Onderschrift staat:

                          namen der schepen                                                  namen der heeren reeders

 

De Louisa Agatha           De Maria en Jacoba        De Heer J.van Beeck Vollenhoven De Heeren Buys, de Bordes & Jordan  -

 Willem Ernst               - Welvaart                    De Nederl.Scheepsreederij           De Heer L.Schumacher

 - Jonge Lodewijk Antonie - Diana                          De Heren L.Bienfait & Zoon         De Heeren J.A.Westerloo & Comp.

 - Wilhelmina en Maria   - Twee Gebroeders                       Insinger & Comp.                       H.& C van de Stadt

 

Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.

Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 09 november 1829. Kapitein Isaac Gerard Veening, 29 bemanningsleden, bestemming Batavia, boekhouder Nederlandsche Scheepsreederij. Vermeld is tevens dat de kok weer ontscheepte op 29 december 1829, dus toen was het schip nog niet vanuit Nieuwediep uitgevaren

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Veening, Isaac Gerard (Ook G.J.?)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.de Feyfer (adres Feys Raamskoor) werd met nr.542 lid van Zeemanshoop per 07 juli 1840 op voorspraak van H.Weening. Zijn schip was de "Handelmaatschappij". Hij overleed in 1846002. Ten tijde van de inschrijving was de FFFeyfer ongehuwd en 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 30 juni/07 juli 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Karel Jan de Feyfer, oud 34 jaar, voerend het fregat “Handelmaatschappij” en met als adres Feys Raamskooi te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.G.Veening.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 juni 1846 staat een lijst van effectieve leden die zijn overleden tussen mei 1845 en mei 1846. Daarbij is vermeld kapitein K.J. de Feijfer met vlagnummer 542.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        542                       1840-1843     fregat               Handelmaatschappij                            Trakranen & Co

                                           1844           geen opgave van schip en boekhouder

                                           1845           fregat               Prins Hendrik                                       Trakranen & Co

 

Bouma025 vermeldt K.J.de Feyfer als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1844 van het 3/m schip “Handelmaatschappij”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 525 ton, varend voor Trakranen & Co te Amsterdam;

*    1845 op hetzelfde schip maar nu voor Insinger & Co te Amsterdam. Bouma vermoedt dat het schip in 1847 is doorverkocht, maar weet niet aan wie. Suyk, Heiloo (mond.info) stelt dat kapitein Berkhout in 1845 de gezagvoerder was vanwege een mededeling in het Alg. Handelsblad, waarbij volgens een bericht uit Ringköbing, een schip “Handelmaatschappij” in oktober 1845 onder kapitein Berkhout met 1100 ton haring bij Haursig gestrand is. Ik heb mijn twijfel of een fregat werd ingezet voor transport van haring naar Scandinavië. Het schip zou een haringlogger geweest kunnen zijn, die niet door Bouma is vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Feyfer, Karel Jan de

Familiegegevens en opleiding

Jacob Goedkoop werd geboren te Zwolle op 07 februari 1822 als zoon van Jacob Goedkoop, schipper, en Marrigje Arends van der Werff.

Hij trouwde te Amsterdam als schipper op 08 november 1854 met Gerritje Galenkamp, dienstbode, geboren te Hasselt (Overijssel) in 1826 als dochter van Paul Antonie Galenkamp, schipper, wonende te Hasselt, en Elisabeth Neeltje Bax, overleden.

Na het overlijden van Jacob Goedkoop hertrouwde Gerritje op 28 oktober 1869 te Hasselt met haar zwager Hendrik Arends Goedkoop, die weduwnaar was van Johanna Galenkamp. Hendrik was de broer van Jacob.

Gerritje overleed te Hasselt op 09 juni 1893.

Op 29 juli 1862 werd te Amsterdam ingeschreven een extract uit het Journaal “van de Nederlandsche kof Noordster, gevoerd door G.H.Stevens voor wijlen J.Goedkoop ingevolge missieve van het Ministerie van Marine S.Hage 22 Julij 1862 dat op zesentwintig April dezes Jaar des namiddags ten zes ure op gemelde bodem is overleden Jacob Goedkoop, gezagvoerder in den ouderdom van veertig jaren van Hasselt Overijsel welk schip op eene reize van Cette naar Amsterdam toen zeilde op de hoogte van 41o39 noorder Breedte en 10o12 Lengte West van Greenwich.”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Goedkoop was met vlagnummer 48 in de periode 1860 t/m 1862 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Goedkoop was kapitein gedurende025:

*          1854 van de smak “Stad Hasselt”, gebouwd in 1851 te Hasselt, 84 ton, varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1854 op reis van Pillau naar Amsterdam, geladen met graan, na lekkage bij een zware storm, verlaten.

            “Het schip STAD HASSELT, Goedkoop van Pillau n. A’dam, is volgens brief van de Kapt. dd Christiansand 7 oct. 1854 na veel slecht weer doorgestaan en alles van het dek verloren te hebben plotseling zwaar lek geworden en door het volk met de boot verlaten, dat door eene Pruisische brik gered en te Noorwegen aangebracht is.” (Hoedemaker);

*          1856 t/m 1862 van de kof “Noordster” ex Emilie, gebouwd in 1847 te Groningen, 112 ton, varend voor Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Goedkoop, Jacob

Algemene informatie

01 juli 1839

ZP - Zeepost

Schepen in lading naar:

Batavia: Idem: het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks fregatschip PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Amsterdam. (Oosterdok) Adres bij Coopman & de Witt &Lenaertz, Van Olivier &Comp, Hoyman& Schuurman en De Vries &Comp.

 

01 augustus 1839

ZP - Zeepost

Schepen in lading naar: (o.a.)

Batavia: het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks fregatschip PRINS HENDRIK, kapt. G.J. Veening, van Amsterdam. (Oosterdok) Adres bij Coopman & De Witt &Lenaertz, Van Olivier &Comp, Hoyman& Schuurman en De Vries &Comp.

 

01 augustus 1839

PGC - Provinciale Groninger Courant

De schepen OLIVIER VAN NOORT, kapt. Van Schaik, PRINS HENDRIK, kapt. Veening, ABEL TASMAN, kapt. Zeijlstra, voor H.H. Zeijlstra, alle drie van Amsterdam naar Batavia, zijn op 4 augustus bij de Singels in goede staat zeilend met een N.N.O. wind, gepraaid door de Texelse loodsschipperKrijnen, voerende de loodsboot No.4.

 

01 januari 1840

JC - Javasche Courant

Van Soerabaija vertrokken schepen:

De 22e december: het fregat PRINS HENDRIK, kapt. Veening, over Passaroeang naar Nederland met twee passagiers en gepasporteerde militairen; de bark de JONGE WILHELMINA, kapt. G.T. Muller, naar Joana. De 24e december: de schoener DOLPHIJN, kapt. SingoSamodro, naar Sumanap met als passagiers het gevolg van Z.H. de sultan van Sumanap; de bark ZOUTMAN, kapt. W. Fransz, naar Sumanap met vier passagiers; de bark ALNOER, kapt. Said Achmat bin Abdul RachmanBralie, naar Grissee.

Te Passaroeang aangekomen schepen:

De 21e december: het fregat HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. W.H. Buyskes, van Soerabaiija de 19e december. De 24e december: het fregat PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Soerabaija de 20 december met twee passagiers.

 

14 maart 1840

ZP - Zeepost

Volgens brief van Batavia van de 20e november zouden van daar vertrekken de schepen ALIDA WILLEMINA, kapt. Van der Mey, naar Amsterdam, de 25e november BATO, kapt. Keijzer en CANTON, kapt. Lourens, beide naar Rotterdam, medio december EMANUEL, kapt. S.G. Molenaar, naar Rotterdam en PRINS HENDRIK, kapt. Veening, naar Amsterdam, beide ultimo december.

 

31 juli 1840

PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip PRINS HENDRIK, kapt. Veening, van Amsterdam naar Batavia, was den 22 juli op de hoogte van Bevesier.

 

02 januari 1841

JC - Javasche Courant

Batavia, 2 januari. De 30e december zijn van hier vertrokken: het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, met twee passagiers naar Amsterdam;

 

12 mei 1841

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Batavia met koffie, suiker, indigo, tin en bindrotting.

 

16 februari 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Naar Batavia zal waarschijnlijk in de maand Maart vertrekken, het nieuw gekoperd welbezeild fregatschip PRINS HENDRIK, gevoerd door kapt. J.G. Veening, hebbende bijzonder goede inrichtingen voor passagiers en varende een geëxamineerde scheeps-dokter. Zij die van deze gelegenheid tot de overtocht naar Java gebruik wensen te maken gelieven zich te adresseren aan de kapitein of bij Hooyman & Schuurman, cargadoors te Amsterdam.

 

14 maart 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Naar Batavia zal in de loop dezer maand vertrekken, net nieuw gekoperd welbezeild fregatschip PRINS HENDRIK gevoerd door kapt. J.G. Veening, hebbende bijzondere goede inrichtingen voor passagiers en voerende een geëxamineerd scheeps-doktor. Van deze gelegenheid tot de overtocht naar Java gebruik wensen te maken, gelieve men zich te adresseren aan de kapitein of bij Hoyman en Schuurman, cargadoors te Amsterdam.

 

07 april 1842

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Schepen in lading:

Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Co., Hoyman en Schuurman en De Vries en Comp.

 

09 juli 1842

JC - Javasche Courant

Batavia, 7 juli. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip ZEEMANS HOOP, kapt. G.J. Teensma, vertrokken van Amsterdam de 23e februari, en het dito schip PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, vertrokken van Amsterdam de 6e april.

 

16 maart 1843

AH - Algemeen Handelsblad

Carga-lijsten Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrottingen;

 

23 februari 1844

AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Van Amsterdam naar Batavia, zal vermoedelijk in de maand maart vertrekken; Het welbezeild gekoperd fregatschip PRINS HENDRIK, gevoerd door kapt. J.G. Veening, varende een geëxamineerd scheepsdokter. Passagiers van deze gelegenheid gebruik wensende te maken, vervoegen zich bij de kapitein of bij de Cargadoors Hoyman en Schuurman, te Amsterdam.

 

13 juli 1844

JC - Javasche Courant

Batavia, 11 juli. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip CORNELIA HENRIETTE, kapt. J. Schut, de 28e maart van Amsterdam vertrokken, het dito schip PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, de 28e dito van Amsterdam vertrokken, het dito schip STAD UTRECHT, kapt. F.P.J. Jaski, met twee passagiers, de 21e maart van Amsterdam vertrokken, de dito bark ABEL TASMAN, kapt. L. van Haften, de 30e maart van Amsterdam vertrokken, het dito schip ’s-HERTOGENBOSCH, kapt. J.J.W. van Meeteren, de 1e april van Vlissingen vertrokken, het dito schip JUPITER, kapt. J.K. de Jong, de 4e april van Amsterdam vertrokken, het dito schip BATAVIER, kapt. K. Welger, de 3e april van Amsterdam vertrokken, en het dito schip DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven, met enige passagiers, de 31e maart van Amsterdam vertrokken.

 

17 maart 1846

AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 16 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als voor: (o.a.) Amsterdam: De ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop; PIETER FLORISZ., kapt. F.A. Begemann Sietzes; ANNA MARGARETHA, kapt. N.N.

 

15 juli 1846

JC - Javasche Courant

Batavia, 15 juli. De 12e dezer zijn hier aangekomen het idem schip PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedhook, vertrokken van Amsterdam de 6e maart, en de idem bark JOHAN JACOB, kapt. Van Geelkerken, met Zr.Ms. troepen, vertrokken van Amsterdam de 29e maart.

 

26 oktober 1847

AH - Algemeen Handelsblad

Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 14 schepen, als: (o.a.)

Voor Amsterdam: de YSTROOM, kapt. J.F. Detering; LEWE VAN NIJENSTEIN, kapt. T.D. Sickens; CHINA, kapt. B.J. Doornik; MARIA, kapt. T. Hagen; VAN GALEN, kapt. C. Dekker Az.; PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop; JOSEPHINE CATHERINA, kapt. A.J. Andresen; ANNA MARGARETHA, kapt J.J.L. Ruhl; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. M.H.A. Villérius.

 

20 mei 1848

JC - Javasche Courant

Batavia, 17 mei. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop, met twee passagiers, de 19e januari vertrokken van Amsterdam.

 

28 november 1849

JC - Javasche Courant

Batavia, 25 november. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop, met vijf passagiers, en de dito bark LEWE VAN NIJENSTEIN, kapt. R.H. Borchers,, de 3e augustus vertrokken van Amsterdam.

 

02 januari 1850

JC - Javasche Courant

Te Soerabaja aangekomen schepen: (o.a.) 21 december: Nederlandse bark MAYMOON, kapt. Said Osman bin PangeranSarif Karim Barkaba, met een passagier, de 15e december vertrokken van Batavia; de Nederlandse bark PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop, met enige passagiers, de 15e december vertrokken van Batavia; 22 december:

 

04 mei 1851

NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 3 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 44 schepen als: (o.a.) Voor Amsterdam: KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; JOHANNA CATHARINA, kapt. D.C. Claus; MAXIMILIAAN THEODOOR, kapt. K. Latjes; THETIS, kapt. H.H. Rademaker; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MARIA, kapt. H.D. van Wijk; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief; CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. G. Groenewoud; NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; PRINCES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen; KONING WILLEM II, kapt. G. van Eijk Menkman; URANIA, kapt. E.K. de Boer; PRINS MAURITS, kapt. J.J. Bart; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun; DOGGERSBANK, kapt. P.J. van Kerkhoven; LEWE VAN NYESTEIN, kapt. R.H. Borchers; PRINS HENDRIK, kapt. J. Goedkoop; CESAR, kapt. S. Hooglandt; TWEELING ZUSTERS, kapt. W.P. Carst; IJSTROOM, kapt. T. Meester.

 

19 juni 1854

AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische Volksplanting bevracht: (o.a.)

Naar Port Philip: WILLEM III, 575 ton, van Schiedam, kapt. C. v.d. Burg; PICTURA, 714 ton, van de Kinderdijk, kapt. R.J. Scholten; NEPTUNUS, 714 ton, van Amsterdam, kapt. P. Schuurman; DUIVELAND, 221 ton, van Bruinisse, kapt. J.C. Viersma; VOORWAARTS, 663 ton, van Alblasserdam, kapt. G.P. Bas; TAGAL, 708 ton, van Dordrecht, kapt. J.F.H. Göbel; PRINS HENDRIK, 705 ton, van Amsterdam, kapt. J. Goedkoop en CORNELIS GIPS, 609 ton, van Dordrecht, kapt. M. van Rijn van Alkemade.

25 juli 1855

OP -  De Oostpost

Schepen liggende ter rede. Z.M. korvet NEHALENIA, stoomschepen SAMARANG, ETNA, CELEBES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN; schepen, Amerikaanse ORIENTAL, PRINS HENDRIK, thans hernaamd FULKUS SO-OOT, AMMANA TULBARIE, DIONIJSIA CATHARINA, DOCTRINA ET AMICITIA; stoomschepen JAVA, AMBON; barken FATA MAÄN, ADERAAK, BACHT MASTORA, CLIO, ASSAT DULLAH, MARIJ HALL, HING GOAN, JOHANNA MARIA; brik LOUISE CAESAR; schoeners ISABEL, BIENTANG TIMOR, GIRAFFE, JULIA, GLEANER, KEMBANG DJEPOON.

 

12 september 1855

OP - De Oostpost

Vertrokken. 3 september de Ned. Ind. schoener MEFREJOOL MOELOOK, kapt. Singo Samoedro, naar Rembang; de Ned. Ind. schoener MARIA, kapt. Oewa Mohamat, naar Riouw. 5 september. Het Ned. Ind. schip PRINS HENDRIK,  thans hernaamd FULKUS SO-OOT, kapt. Said Sech bin Hoesin Segaf, naar Padang, passagier mej. C.M. Wendelstigh

 

19 maart 1856

OP -  De Oostpost

Vertrokken schepen van Soerabaya.

O.a. 14 maart, Nederlands Indische FULKUS SO-OOT, kapt. Sech Ismail Mohamat Almainie naar Batavia.

9 maart 1857

 

OP – De Oostpost

Scheepsberichten. Aangekomen schepen te Soerabaya. O.a. 4 februari, Ned. Ind. FULKUS SO-OOT, kapt. Sech ismail bin Mohm. Almainie.

 

17 november 1859

OP – De Oostpost.

Aangekomen schepen te Soerabaya. O.a. 15 november, Ned. Ind. FULKUS SO-OOT, kapt. Sech Oemar bin Abd. Baoezeer.

 

Datum ZB:

Naam:

Info:

Info:

Type:

ex Naam:

Eigenaar:

Kapitein:

Thuishaven:

Reden ZB:

Foto nr.:

Invent. Nr:

Bijzonderheden:

1856.01.16 / 6

TOLLUK SO-OT

eerste zeebrief

401 last

fregat

ex-Nederlands PRINS HENDRIK

said Mohamad bin AboebakarAydiet en saidAchmat bin JaffarAssegaf

sech Ismail bin Mohamad Almadin

1e te Batavia, 2e te Soerabaija, 2e te Batavia

schip gekocht

1877

3246

 

 

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1839.32

DVD XI - 233
BIJLBRIEF

Naam schip PRINS HENDRIK

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 26 juni 1839

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Jan Knol, scheepsbouwmeester te Amsterdam, werf De Zwarte Raaf, in de Kleine Kattenburgerstraat

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Trakranen & Co., Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 368 lasten of 696 tonnen

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 40,00 x 6,75 x 5,80 meter

kiellegging 14 april 1838

tewaterlating 11 december 1838

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 juni 1839

nummer van registratie deel 38, folio 4, recto, vak 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 200708

Naam PRINS HENDRIK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1839.32
foto IMG 1989 - 1991

CEDULE

Naam schip PRINS HENDRIK

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 20 juni 1839

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.G. Veening, mede-eigenaar

grootte in tonnen 368 lasten of 696 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 juni 1839

nummer registratie deel 37, folio 199, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

1839.07.06 Eerste zeebrief voor een fregat PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening

researcher/datum research: ML / 060616



bijlage bij acte 32 van 1839, fregat PRINS HENDRIK
eigenaren per medio juni 1839:

firma Trakranen & Co., Amsterdam (boekhouders en 5/32e part)
G. Munnicks van Cleeff, Utrecht (4/32e part)
J.T. van Houven van Ankeren, Utrecht (2/32e part)
S.J.M van Geuns, Utrecht, (2/32e part)
B. Trakranen, Amsterdam (2/32e part)
W.J. Rutgers van Rozenburg, Amsterdam (2/32e part)
firma P.& S. Rendorp, Amsterdam (2/32e part)
firma Hoyman & Schuurman, Amsterdam (2/32e part)
D.F. Buckler, Amsterdam (1/32e part)
C. Heineken, Amsterdam (1/32e part)
J.G. Veening, Amsterdam (schipper en 1/32e part)
firma Johannes Meijjes & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
H.A. Vorst, Amsterdam (1/32e part)
J.A. Chanquion, wed. Berg van Dussen, Amsterdam (1/32e part)
M.P. Teding van Berkhout, Haarlem 1/32e part)
J. rakranen, Arnhem (2/32e part
G. Eck, Rotterdam (2/32e part)

ML / 060616

Naam PRINS HENDRIK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3168

Bronnen

Jaar: 1839
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1839.32

Jaar: 1839
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3168.1839.32 - foto IMG 1989 - 1991

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Regeringsalmanakken
Uitgegeven zeebrieven
www.delpher.nl
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Java Bode
JC = Javasche Courant
NRC= Nieuwe Rotterdamsche Courant
OP = De Oospost
PGC= Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeeuwsche Post