Inloggen
BLIJDENDYK - ID 1002

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 13826 ROTT 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 484
Date Laid Down: 1920-08-22
Launch Date: 1921-05-04
Delivery Date: 1921-10-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown - Curtis
Speed in knots: 12
 
Gross Tonnage: 6854.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4219.00 Net tonnage
Deadweight: 9782.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 527000 Cubic Feet
Bale: 478000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.00 Feet (British) Registered
Beam: 54.30 Feet (British) Registered
Depth: 36.60 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
3 0 0 0 0 3
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-16 BLIJDENDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBL

Ship Events Data

1927-02-03: Op 03.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 477 Z ROTT 1926
1930-03-16: Final Fate:
Op reis van Trandjong Priok naar Boston en New York met een lading rubber, sisal, palmolie en stukgoederen brak op 16 maart 1930 des middags omstreeks 17.30 uur in de Rode Zee (Golf van Suez), kort na het passeren van Ras Abu Deran, brand uit en bemerkte men brand in de ruimen of in de tussendekken V en VI. De brand breidde zich zeer snel uit. Alle mogelijke maatregelen ter bestrijding van de brand werden genomen, doch tevergeefs, zodat om 22.10 uur die dag besloten werd het schip te verlaten en over te gaan op een uit Suez te hulp gesnelde bergingssleepboot, en om 22.40 uur van 16 maart 1930 was de ‘BLIJDENDYK’, waarvan het gehele achterschip brandde, geheel verlaten. Op 17 maart 1930 werd het brandende wrak door een bergingsschip op sleeptouw genomen en om 09.30 uur die morgen aan de grond gezet in positie 29°48’NB. en 32°28’OL. ook de machinekamer, stookplaats en ruim III stonden toen aan brand, tot 21 maart 1930 stond de ‘BLIJDENDYK’ in brand, brandde geheel uit en werd ‘Constructive Total Loss’ verklaard, toen het na vlotgebracht te zijn, naar Suez was gesleept. Het wrak werd voor sloop naar Italië verkocht in october 1930 en arriveerde op 21 december 1930 aan de sloperswerf te Savona.

Afbeeldingen


Omschrijving: Blijdendyk 1921.
Gemaakt door: Unknown