Inloggen
AVONTUUR (HET) - ID 9851


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-06-02 / 1864-12-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1837
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1837-00-00
Delivery Date: 1837-05-20
Technical Data

Net Tonnage: 47.00 lasts
Net Tonnage 2: 89.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.75 Meters Registered
Beam: 3.96 Meters Registered
Depth: 2.28 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-06-02
Register nr: 18370198
Scheepsnaam: AVONTUUR
Type: Kof
Lasten: 48
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoveling, G.E.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Hoveling, G.E.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1837-05-20 HET AVONTUUR
Manager: Geert Everts Hoveling, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Everts Hoveling, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Date/Name Ship 1853-02-08 ARENTINA ROELFINA
Manager: Hindrik Klaassen Boon, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Klaassen Boon, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1861-05-08 TRIJNTJE GEZINA
Manager: Bos, Eltje Teunis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bos, Eltje Teunis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Ship Events Data

1837-05-12: Meetbrief, Hoogezand no. 57, van 12 mei 1837
1853-01-21: 21 januari 1853. PGC - Provinciale Groninger Courant.
Advertentie. Uit de hand te koop twee snelzeilende kofschepen met complete inventarissen, groot pl.m. 67 en 60 roggelasten, genaamd HET AVONTUUR en PRUDENTIA, gevoerd en uitgehaald in 1837, door de kapiteins G.E. Hoveling en L. de Vrede, van Veendam, te bevragen bij J.A. Hooites, te Hoogezand, bij wie ook te koop ligt een ankerketting van 1¼ duim dikte en pl.m. 58 vadem lang.
(opm: de AVONTUUR werd aangekocht door H.K. Boon, Nieuwe Pekela en kreeg de naam ARENTINA ROELFINA; de PRUDENTIA werd met behoud van naam verkocht aan T.T. Nuisker, Nieuwe Pekela)
1864-12-05: Final Fate:
08 december 1864. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Amsterdam, 7 december. De Nederlandse kof TRIJNTJE GESINA, kapt. Bos (opm: TRIJNTJE GEZINA, kapt. E.T. Bos), van Riga naar Delfzijl, is, volgens brief van Delfzijl, d.d. 5 dezer, in de Oostzee verongelukt, doch het volk gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert werd geboren op 28 november 1808 te Veendam als zoon van de schipper Evert Eppes Hoveling en Hindrikjen Geerts Oortjes

Geert trouwde op 17 april 1833 te Veendam als zeeman  met Albertje Klasens Boer, geboren op 26 mei 1812 te Wildervank als dochter van de oliemolenaar Klaas Jurjens Boer en Grietje Filippus. Albertje overleed op 09 december 1833 te Veendam, 21 jaar.

Geert hertrouwde op 18 januari 1837 te Veendam als zeeman met Geertje Roelfs de Jonge, geboren te Veendam als dochter van Roelf Reinders de Jonge en Kornelisje Geerts Oortjes.Geertje overleed op 11 november 1896 te Groningen, 80 jaar, weduwe.

Geert overleed op 07 maart 1883 te Groningen, 74 jaar.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Geert vermeld als zeeman in 1833, als schipper in 1833, als zeeman in 1837, als schipper in 1838, 1839, 1840, 1841, 1842, 1846, 1849, 1851, 1864, 1866, 1867, 1868, en zonder beroep in 1871

 

Lidmaatschap van zemanscollege(s)

G.E.Hoveling was effectief lid van het Veendammer Zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”met vlagnummer C5 resp. 100 in de periode 1843 t/m 1875

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.E.Hoveling als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1855 van de kof “Avontuur”, gebouwd in 1837 te Hoogezand, 91 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1856 voor kapitein/eigenaar H.Boon te Pekela en was herdoopt in “Arendina Roelfina”;

*    1854 t/m 1869 van de 2-mastschoener “Redite” (ex Jonge Ipe?), gebouwd in 1853 te Hoogezand, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. het schip is in 1869 gezonken.

 

In de Almanak voor Zeevarenden 1852, vermoedelijk uitgegeven door het college “Eendracht” te Groningen en aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat in de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege kapitein G.E.Hoveling met vlagnummer C5 resp. 100 als gezagvoerder van de “Avontuur”.

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt G.E.Hoveling vermeld als gezagvoerder van de “Redite” met vlagnummer C5 resp. 100.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 januari 1824, schip “Vrouw Henderika”, schipper Evert Eppes Hoveling, kok Geert Everts Hoveling/

15 februari 1826, schip Vr. Hinderika”, schipper Ever Eppes Hoveling, matroos Geert Everts Hoveling,

10 februari 1827, schip “Vrouw Hinderika”, schipper Ever Eppes Hoveling, matroos Geert Everts Hoveling,

05 maart 1828, schip “Nijverheid”, schipper Evert Eppes Hoveling, matroos Geert E.Hoveling.

24 juni 1837, schip “Avontuur”, kapitein Geert Everts Hoveling.

30 januari 1847, kof “Avontuur”, kapitein Geert Everts Hoveling.

13 februari 1850, kof “Avontuur”, kapitein Geert Everts Hoveling.

01 februari 1851, kof “Avontuur”, kapitein Geert Everts Hoveling.

31 januari 1852, kof “Avontuur”, schipper Geert Everts Hoveling.

11 juni 1853, schoener “Redite”, schipper Geert Everts Hoveling, 42 jaar uit Veendam.

14 februari 1857, schoener “Redite”, schipper Geert Everts Hoveling, 48 jaar.

17 februari 1862, schoener “Redite”, schipper Geert Everts Hoveling, 53 jaar uit Veendam..

01 maart 1865, schoener “Redite”, schipper Geert Everts Hoveling, 56 jaar uit Veendam..

04 maart 1868, schoener “Redite”, schipper Geert Everts Hoveling, 58 jaar uit Veendam..

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Hoveling, Geert Everts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Klaassens Boon werd geboren als zoon van Klaas Hindriks Boon en Roelfien Reints Krubbe.

Hij trouwde als buitenvaarder op 11 april 1850 te Nieuwe Pekela met Arentina Jannes de Jonge, dochter van Jans Lammerts de Jonge en Harmke Hindriks Naatje. Zij overleed te Nieuwe Pekela op 28 maart 1888, 66 jaar

 

“Op 23 sept. 1854 is bij mij, K.M.Brouwer, burgemeester en ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen een brief van het Departement van Marine, geleidende het volgende extract: Extract uit het journaal van het Nederlands kofschip “Arentina Roelfina” op reis van Schiedam naar Pernau, gevoerd door kapitein H.K.Boon. Van 10 op 11 april 1854 had een droevig ongeluk plaats wegens het overlijden van mijn zoontje Klaas Hindriks Boon, geboren te Nieuwe Pekela, zodat wij wegens de langdurige reis genoodzaakt waren hem een graf in de golven te geven, op een leeftijd van zes maanden en 16 dagen op een gegiste NB van 55o43’ & 15o51’ WL

Veertien dagen later, van 24 op 25 april 1854 had opnieuw een tweede sterfgeval plaats van mijn zoontje Jan Hendriks Boon, geboren te Nieuwe Pekela, oud zeven maanden en één dag, op de hoogte van Lijzenoord in Rusland, die wij op 27 april op het eiland Oseel, het dorp Kerksfer, met mijn bemanning ter aarde hebben gesteld.

(was getekend): kapitein H.K.Boon, stuurman B.R.Koekkoek, matroos T.K.Visser. “115

“Op 24 maart 1865 is bij mij, K.M.Brouwer, Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van Zijne Excellentie de Minster van Marine, een akte van overlijden, constaterende dat op 19 aug. 1862 is overleden Klaas Hindriks Boon, oud vijf maanden, aan boord van het Nederlands galjootschip “Arentina Roelfina”, gevoerd door Hindrik Klaassens Boon, op een reis van Napels naar Girgente op het eiland Sicilië, zeilende op dat moment op de hoogte van 37o12’NB & 12o37’OL; zoontje van de gezagvoerder Hindrik Klaassens Boon en Arentina Jans de Jonge, echtelieden, wonend te Nieuwe Pekela..”115

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.K.Boon was met vlagnummer R457 in de periode 1857 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld “dat het bestuur art. 37 (heeft) moeten toepassen”, hetgeen betekent dat hij uit de Maatschappij is uitgeschreven, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein H.K.Boon met vlagnummer R457 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1858, 1859 van de kof “Arentina Roelfina”    48 last   varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela
  • 1862 t/m 1865 van de kof “Arentina Roelfina”    66 last   varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela
  • 1866     van de kof “Arentina Roelfina”    66 last   varend voor D.Mulder & Zoon te Winschoten

 

Bouma025 vermeldt H.K.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1856 t/m 1861 van de kof “Arendina Roelfina” ex Avontuur, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1862 verkocht aan kapitein/eigenaar E.Bos te Delfzijl en herdoopt in “Trijntje Geziena”
  • 1860 t/m 1867 van de galjoot “Arendina Roelfina” ex Elisabeth Gravelaar, gebouwd in 1855 te Martenshoek, 124 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1868 verkocht aan J.Berg Jz te Sappemeer en herdoopt in “Barbera”.

 

Overige bijzonderheden

Melding van het overlijden van de stuurman van de galjoot “Arentina Roelfina” op 07 augustus 1862 te Napels.115

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Boon, Hindrik Klaassens

Familiegegevens en opleiding

Eltje Bos werd geboren te Delfzijl op 01 september 1836 als zoon van de schuitenvaarder Teunis Eltjes Bos en Anna Walles Mulder.

Hij trouwde op 22 mei 1860 te Bierum als stuurman met Nikoleenna Sterenberg, geboren te Bierum 13 april 1828 als dochter van Renger Nikolaas Sterenberg en de landbouwerse Geertje Wierts Wiertsema. Zij overleed te Delfzijl op 16 maart 1909, 80 jaar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T.Bos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 40 in de periode 1863 t/m 1903.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.T.Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1864 van de kof “Trijntje Geziena (1)” ex Arendina Roelfina, ex Avontuur, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1864 verongelukt in de Oostzee;
  • 1866 t/m 1874 van de schoenerkof “Trijntje Geziena 3” ex Sirene, gebouwd in 1856 te Wildervank, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1875 voor U.Zuiderveen te Pekela en was herdoopt in “Albion”;
  • 1875 van de brik “Trijnte Geziena 2” ex Louise, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 283 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;
  • 1876 t/m 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor U.M.Ubbens te Spijk. Het schip is in 1877 op de Möwensteert in de Eems gestrand;
  • 1879 t/m 1880 van de kof “Elisabeth Lollina”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1880 in de Noordzee gezonken;
  • 1882 t/m 1890 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw”, gebouwd in 1855 te Harlingen, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1890 bij Lemvig gestrand en wrak geraakt;
  • 1892 van de bark “Vredenhoven 2” ex Europa, gebouwd in 1863 te Sunderland, 335 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Hij herdoopt het schip in 1893 in “Europa”;
  • 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Europa” ex Vredenhoven, ex Europa, gebouwd in 1864 bij G.Bartram te Sunderland, 335 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. In de Noordzee zinkend verlaten, Hull binnengesleept en verkocht;
  • 1900 t/m 1902 van de brik Albion” ex Backworth, gebouwd in 1866 te Blyth bij Floating Dock Cy, 298 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.

 

Monsterrrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl:

Monsterrol 1854-25, 19 april 1854, kof “Alberdina”, kapitein Albert A.Wolkammer, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts stuurman Albert E. de Jonge, 30 jaar uit Farmsum, matroos en de kok Eltje T.Bos, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1855-9, 13 maart 1855, kof “Wiea Gezina”, kapitein Jurjen Roelof Bossinga, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman A.E. de Jonge, 31 jaar uit Farmsum, kok, matroos, kajuitwachter en 2 lichtmatrozen waaronder E.T.Bos, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1856-A12b, 28 februari 1856, kof “Wiea Gezina”, kapitein Jurjen Roelofs Bossinga, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Kornelis Friedriks Tillema, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, waaronder Eltje Bos, 19 jaar uit Delfzijl, en een kajuitwachter;

Monsterrol 1856-B7, 01 augustus 1856, kof “Wiea Gezina”, kapitein J.R.Bossinga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.P.Oosterveld, 22 jaar uit Appingedam en 3 matrozen waaronde Eltje Bos, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1857-17, 26 februari 1857, kof “Jantina Henderika”, kapitein Cornelis IJ. van Wattum, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.I.Dijk, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos E.T.Bos, 20 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1859-4, 19 februari 1859, kof “Jonge Klaas”, kapitein Coenraad Mandema, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eltje T.Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Mosterrol 1860-38, 15 maart 1860, kof “Juffer Grietje”, kapitein Cornelis van Wattum, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.T.Bos, 23 jaar uit Delfzijl , kok en een matroos;

Monsterrol 1861-48, 10 juni 1861, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje T.Bos, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, matroos en kok;

Monsterrol 1862-12, 24 februari 1862, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje T.Bos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.M.Borg, 21 jaar uit Weiwerd, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1862-41, 22 april 1862, kof “Trijntje Gesiena”, kapitein Eltje T.Bos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1863-11, 24 februari 1863, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Tonnis (sic) Bos, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Tonnis Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1864-7, 25 februari 1864, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo T.Bos, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1864-84, 01 oktober  1864, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts Hiddo Bos, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-95, 27 september 1865, galjoot “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Teunis Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrrol 1866-72, 28 juli 1865, galjoot “Trijntje Geziena, kapitein Eltje Teunis Bos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Teunis Bos, 24 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1871-63, 08 september 1871, galjoot “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 37 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Kornelis Rozema, 41 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1874-92, 14 juli 1874, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Christiaan Boelens, 36 jaar uit Termunten, kok, zeilmaker, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1874-148, 19 oktober 1874, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltjo Teunis Bos, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Eltjes Visser, 43 jaar uit Schiermonnikoog, kok, bootsman, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1876-18, 04 maart 1876, brik “Trijntje Geziena” kapitein Eltje T.Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob de Vries, 27 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-70, 27 april 1876, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1876-177, 09 september 1876, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Kuiper, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-35, 10 maart 1877, schoener “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harmannus Wiarda Dijken, 42 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1877-96, 28 juni 1877, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Bos, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1878-88, 13 juni 1878, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje T.Bos, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Glas, 25 jaar uit Noordbroek, kok en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-17, 19 maart 1879, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje Teunis Bos, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Alsema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1880-9, 03 maart 1880, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje Teunis Bos, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gervinus Joma, 35 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-134, 07 oktober 1880, kof “Elisbath Lollina”, kapitein Eltjo Bos, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1881-112, 16 september 1881, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1882-38, 15 maart 1882, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo T.Bos, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Freese, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-4, 19 februari 1883, schoenerbrik “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 39 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-8, 22 februari 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-43, 07 april 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1884-99, 20 september 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1885-14, 13 maart 1885, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Renger Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1885-48, 04 juni 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-29, 10 april 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Renger Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-81, 08 september 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1886-94, 23 oktober 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-97, 14 december 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1887-87, 08 september 1887, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-34, 13 april 1888, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-109, 16 oktober 1888, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-44, 03 april 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-61, 31 mei 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden vermeld;

Monsterrol 1889-67, 26 juni 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrrol 1889-93, 02 augustus 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-114, 122 september 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-23, 18 maart 1890, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1892-24, 19 maart 1892, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 38 jaar uit Delfzijl, kok , 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-65, 11 juli 1892, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-93, 04 oktober 1892, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-19, 15 maart 1893, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-23, 17 maart 1893, schoener “Vredenhoven”,  kapitein Eltje Bos, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-29, 21 maart 1894, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 30 jaar uit Delfzijl, kok 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-80, 03 augustus 1894, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen ;

Monsterrol 1895-56, 18 mei 1895, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-93, 07 september 1895, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts Walle Bos, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-48, 08 april 1896, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-46, 24 april 1897, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 61 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1897-92, 28 oktober 1897, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder rangaanduiding;

Monsterrol 1898-31, 22 maart 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje T.Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-32, 24 maart 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje T.Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 34 jaar uit Delfzijl en een mattroos;

Monsterrol 1898-68, 28 juli 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1900-32, 31 maart 1900, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman P.Drewes, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-69, 10 augustus 1900, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.G.Homan, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-28, 12 april 1901, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrrol 1901-54, 01 augustus 1901, schoener ”Albion”, kapitein E.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-22, 11 april 1902, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Smid, 42 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1902-45, 25 juli 1902, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Smid, 42 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1903-17, 20 april 1903, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar te Delfzijl. Voorts stuurman W.Bos, 39 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1903-36, 26 augustus 1903, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 67 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.Bos, 39 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen;

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

1 Eltje Teunis wordt vermeld als E.T., Eltje, Eltjo, Eltje T., Eltjo T., Eltje Teunis, Eltje Tonnis en Eltjo Teunis. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd is te concluderen dat het steeds om dezefde persoon gaat.

2 Er zijn in totaal 71 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeenterarchief van Delfzijl.

3 De monsterrollen zijn gedateerd van 1854 t/m 1903, met als leeftijden 17 resp. 67 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) ca 50  jaar geduurd.

  1. Als woonplaats is steeds Delfzijl opgegeven.

5 Het overzicht van zijn monsterrollen luidt:

  • 1854 kok op de kof”Alberdina” onder kapt Albert A.Wolkammer 17 jaar
  • 1855 lichtmatroos op de kof “Wiea Gezina” onder kapt. J.R.Bossinga 18 jaar
  • 1856 matroos op de kof “Wiea Gezina” onder kapt. J.R.Bossinga 19 jaar
  • 1857 matroos op de kof “Jantina Henderika”, onder kapt. C.IJ van Wattum 20 jaar
  • 1859 stuurman op de kof “Jonge Klaas, onder kapt. C.Mandema 22 jaar
  • 1860 stuurman op de kof “Juffer Grietje” onder kapt. C. van Wattum 23 jaar
  • 1861-1864 kapitein op de kof “Trijntje Geziena”/Trijntje Gesiena”     24-28 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1865-1871 kapitein op de galjoot “Trijntje Geziena”     29-37 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1874-1877 kapitein op de brik “Trijntje Geziena” 38-41 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

  • 1878-1880 kapitein op de kof “Elisabeth Lollina” 42-46 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1881-1890 kapitein op de schoener/schoenerbrik “Zeemeeuw” 45-54 jaar

maximaal 6 bemanningsleden

  • 1892-1893 kapitein op de schoener “Vredenhoven” 56-57 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

in 1892 ook een rol op naam van de schoener “Europa”

  • 1894-1898 kapitein op de schoener “Europa” 58-62 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

  • 1900-1903 kapitein op de schoener “Albion” 64-67 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Vredenhoven   E.T.Bos   3/mschooner   335 brt   gebouwd in 1863   varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.”

NRC 05 september 1893114

Rotterdam, 4 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram, is het schip (opm: schoener) EUROPA, kapt. E.T. Bos uit Delfzijl, van Riga naar Amsterdam, lek in Rönne (Bornholm) binnengelopen. Moet lossen om in het dok te kunnen repareren.

 

NRC 05 december 1895114

Delfzijl, 3 december. Het schip (opm: schoener) EUROPA, kapt. E.T. Bos, is gisteren gestrand op de z.g. Hond (opm: zandplaat) in de Eems. Lichters zijn uitgezonden om het vlot te krijgen.

 

Provinciale Groninger Courant 21 mei 1896114

Delfzijl, 18 mei. Het driemast schoenerschip EUROPA, kapt. E.T. Bos, van Burnt Island naar Helsingborg met steenkolen, arriveerde hier heden met verlies van tuig, gesleept door een Engelse stoomtrawler. (

 

Provinciale Groninger Courant 03 juli 1896114

Delfzijl, 29 juni. Het Nederlandse schip (opm: 3-mast schoener) EUROPA, kapitein E.T. Bos, dat hier op de reis van Burnt-Eiland naar Helsingborg met schade is binnengelopen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 07 april 1897114

Delfzijl, 3 april. Het alhier afgekeurde Nederlandse schoenerschip EUROPA zal door dezelfde rederij weer in de vaart worden gebracht en gevoerd worden door kapitein Bos.

 

Provinciale Groninger Courant 24 oktober 1898114

Londen, 22 oktober. De schoener EUROPA, kapitein E.T. Bos, van Sundsvall naar Delfzijl, is in de Noordzee in zinkenden staat verlaten. De bemanning is gered en te Grimsby geland.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1898114

Londen, 24 oktober. De Nederlandse schoener EUROPA, die in de Noordzee werd verlaten is opgepikt en te Hull binnengesleept

 

NRC 25 oktober 1898114

Rotterdam, 24 oktober. Volgens Lloyd’s is de op zee verlaten driemast schoener EUROPA te Hull binnengesleept.

 

NRC 26 oktober 1898114

Hull, 23 oktober. De in de Noordzee verlaten driemast-schoener EUROPA werd hier vol water door de stoomtrawler DUCHESS OF YORK binnengesleept. Het schip is beladen met delen, de deklast is verloren en het achterschip zwaar beschadigd.

 

NRC 10 oktober 1903114

Londen, 9 oktober. De Nederlandse schoenerbrik ALBION, kapt. Bos, van Helsingfors (opm: Helsinki) naar Hernösand beladen met kolen (opm: correctie, in ballast, zie EB 101003), is op 4 oktober bij Fagerviken gestrand. De gezagvoerder, diens zoon, die stuurman was aan boord, benevens twee matrozen zijn verdronken en zijn hunne lijken nog niet gevonden. Drie man zijn gered. De ALBION, ex BACKWORTH, groot 298 ton, werd in 1866 te Blyth van hout gebouwd.

(opm: PGC 091003 haalt een bericht aan van Gefle van 9 oktober, waarin men spreekt van een schoener; PGC vermoedt als eigenaar kapt. E.T. Bos, thuisbehorend te Delfzijl)

 

EeemsBode 10 oktober 1903114

Delfzijl (geen datum). Het Nederlandse schoenerschip ALBION, kapt. Bos, in ballast van Helsingfors (opm: Helsinki) naar Hernösand, is bij Gefle gestrand en wrak gestoten. De bemanning bestond uit kapt. E. Bos, zijn zoon stuurman W. Bos, de matrozen J. Ridderbos, R. Meijering, A. de Raad en Harm Bakker en de kok G. Lukje. Drie opvarenden zijn gered. Nadere bijzonderheden niet bekend.

 

Provinciale Groninger Courant 10 oktober 1903114

Delfzijl (geen datum). Een alhier ontvangen telegram vermeldt de namen van de geredde personen van het bij Fagerik verongelukte schoenerbrikschip ALBION. Het zijn Ridderbos van Delfzijl, De Raad van Rotterdam en G. Lukje van Groningen. Deze personen vertrekken morgen met het s.s. VULCAIN van Gefle naar Delfzijl.

 

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Bos, Eltje Teunis

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1837-06-24
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AVONTUUR
Schipper: Hoveling, Geert Everts
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Veendam 144.383.1837.14
DVD M.,LIII-1077
BIJLBRIEF

Naam schip het AVONTUUR

plaats en datum acte Hoogezand, 19 mei 1837

type schip nieuw kofschip

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Geert Everts Hoveling

te voeren door kapt. Geert Everts Hoveling, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 48 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 22,75 m., breed 3,96 m., hol 2,28 m.
(meetbrief nr. 57 d.d. 12 mei 1837 afgegeven te Hoogezand)

kiellegging

tewaterlating 1837

plaats / datum registratie Groningen, 20 mei 1837

nummer van registratie deel 25, folio 189, verso, vak 1

notaris burgemeester van Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:





researcher/datum research: ML / 051810

Naam AVONTUUR
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1837
Toegang 144
Inventaris 383

Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.227.1837.83

DVD LII – 8705, 8706
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip het AVONTUUR

plaats en datum acte Veendam, 25 mei 1837

type schip kof

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Geert Everts Hoveling, Veendam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Geert Everts Hoveling, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 48 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1837 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Veendam, 25 mei 1837

nummer registratie deel 17, folio 22, verso, vak 3

notaris Mr. Berend Trip, vrederechter te Veendam

prijs

Bijzonderheden:

Het schip ligt thans te Groningen.
Getoond wordt het declaratoir van de scheepstimmerbaas d.d. 19 mei 1837, met de bevestigende verklaring van de burgemeester van Hoogezand. Het schip is nieuw gebouwd door Ipe Annes Hooites voor rekening van Geert Everts Hoveling.





researcher/datum research: ML / 030212

Naam AVONTUUR
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1837
Toegang 146
Inventaris 227

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF: Groninger Archieven, Groningen / Archiefnummer Veend.144.383.1837.14
CEDULE en BIJLBRIEF: Gron. Archieven / Archiefnummer Zuidbroek 146.227.1837.83