Inloggen
BINNENHAVEN - ID 982

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5044673
Nat. Official Number: 7869 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 213
Date Laid Down: 1951-06-13
Launch Date: 1951-12-15
Delivery Date: 1952-03-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type TMAS398 (390x680)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 488.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 75000 Cubic Feet
Bale: 67600 Cubic Feet
 
Length 1: 68.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 63.78 Meters Registered
Beam: 9.74 Meters Registered
Depth: 2.69 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.72 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-03-14 BINNENHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDDA

Date/Name Ship 1965-05-21 INO
Manager: Henry Beal, B. Luc & Ch. Pompiere, St. Barthelemy (Martinique), France
Eigenaar: Henry Beal, B. Luc & Ch. Pompiere, St. Barthelemy (Martinique), France
Shareholder: Henry Beal, B. Luc & Ch. Pompiere
Homeport / Flag: St. Barthelemy (Martinique) / France

Date/Name Ship 1968-06-00 INO
Manager: Sint Maarten Tramping N.V., St. Maarten. (N.A.), Netherlands Antilles
Eigenaar: Sint Maarten Tramping N.V., St. Maarten. (N.A.), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Maarten. (N.A.) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLL

Date/Name Ship 1971-00-00 INO
Manager: West Indies Tramping S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: West Indies Tramping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1974-00-00 INO
Manager: Ocetrans S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Ocetrans S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1951-12-19: Het Vrije Volk 19-12-1951: De "BINNENHAVEN" in zijn element. Bij de N.V. Scheepswerf J. Pattje te Waterhuizen vond Zaterdagmorgen de geslaagde tewaterlating plaats van het shelterdeckkustvaartuig "Binnenhaven", bestemd voor de rederij Gebrs van Uden te Rotterdam. Het schip met bij 499 b.r.t. ca 950 ton d.w. De ruim-inhoud bedraagt 75.000 cbft. grain space. Een 1000 pk. Werkspoormotor zal het schip een snelheid geven van 12 mijl. De diepgang is 3.65 meter. Alle lieren, kaapstand, enz. zijn electrisch, de stuurinrichting is electrisch-hydraulisch. Ook de moderne uitrustingsmiddelen als echolood, radio-telefonie, e.d. zullen aan boord niet ontbreken. De kiel zal worden gelegd voor een kustvaartuig van het raised-quarterdecktype van 680 ton d.w., bestemd voor de heer L. Steinstra te Rotterdam. Hierin zal een 380 p.k.-Industriemotor worden geplaatst.
1952-03-15: Op 15-03-1952 als BINNENHAVEN, zijnde een motorschip, metende 1381.70 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8696 d.d. 07-03-1952, liggende te Waterhuizen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7869 Z ROTT 1952 op het achterschip aan stuurboordzijde in het achterschot brughuis op shelterdek, 9.20 m. uit de hekplaat, 2.35 m. uit de lengteas, 1.54 m. uit dek.
1952-03-17: Op 17-03-1952 vertrokken van de nieuwbouwwerf te Waterhuizen naar de buitenhaven van Delfzijl
NvhN 18-03-1952: Gistermiddag geraakte de coaster “Binnenhaven” gebouwd bij de Scheepswerf Pattje te Waterhuizen, klem tussen de Bontebrug en de wal. Na veel moiete werd het schip met behulp van twee sleepboten weer los getrokken.
1952-03-20: NvhN 20-03-1952: Proefvaart m.s. BINNENHAVEN. Op de Eems heeft de goed geslaagde proeftocht plaats gevonden van het fraaie nieuwe motorkustvaartuig Binnenhaven, dat bij de N.V. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje te Waterhuizen werd gebouwd voor de Scheepvaart- en Agentuur Mij. van Uden te Rotterdam. De Binnenhaven is van het shelterdecktype, meet 940 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 68.50 m., breedte op de spanten 9.70 m. en holte 3.70/5.80 m. De voortstuwing geschiedt door een 1100 p.k. 8 cyl. motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 12.3 mijl. Het schip is zeer modern uitgerust en gebouwd ondertoezicht van Lloyds en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De Binnenhaven zal in ballast naar Rotterdam vertrekken. Vandaar wordt de reis ondernomen naar Duinkerken, waar stukgoed wordt geladen voor Casablanca.
1975-09-08: Final Fate:
Na brand in de machinekamer gezonken 30 mijl zuidwest van Barbados, tijdens een reis met een lading cement van Guadeloupe naar Cayenne.

Afbeeldingen


Omschrijving: BINNENHAVEN. Onderweg van de bouwwerf naar Delfzijl, bij passage van de Bontebrug in het Winschoterdiep te Groningen, heeft het schip een aantal uren in de brug vastgezeten.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen

Omschrijving: BINNENHAVEN. Onderweg van de bouwwerf naar Delfzijl, bij passage van de Bontebrug in het Winschoterdiep te Groningen, heeft het schip een aantal uren in de brug vastgezeten.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen

Omschrijving: BINNENHAVEN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BINNENHAVEN op proefvaart
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BINNENHAVEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: INO at Hoek van Holland
Gemaakt door: Unknown