Inloggen
BILDERDYK - ID 972

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Nat. Official Number: 14370 ROTT 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 487
Date Laid Down: 1920-11-12
Launch Date: 1922-03-23
Delivery Date: 0000-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown-Curtis Stoomturbine-Installatie
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6856.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4228.00 Net tonnage
Deadweight: 9896.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 506000 Cubic Feet
Bale: 461000 Cubic Feet
 
Length 1: 126.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 121.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.55 Meters Registered
Depth: 11.89 Meters Registered
Draught: 9.18 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
3 0 0 0 0 3
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: Pass. 7

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-08-31 BILDERDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWT
Additional info: 19034: Call sign: PDCR

Ship Events Data

1922-06-15: Naar Belfast gesleept voor het plaatsen van de turbines door Harland & Wolff, Belfast. Op 31 augustus opgeleverd en opgelegd. Eerste reis 12 december 1922.
1927-06-02: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 482 Z ROTT 1926
1940-10-19: Final Fate:
Met een lading graan op weg van Halifax naar Liverpool, varende in konvooi HX 79, onder kapitein J. Munnik, op de Atlantische Oceaan voor de Schotse kust, in pos. 56.35. N - 1.7.15. W getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 47'. De gehele bemanning kan binnen 20 minuten door de Britse mijnenveger HMS 'Jason' worden opgepikt en gered en in Methil aan land worden gezet.

Gezagvoerders

 

Kapitein Reifferth en zijn vrouw kort na hun huwelijk.

Familiegegevens en opleiding

Josef werd geboren op 20 okt. 1888 in Hildesheim (Dld) als z.v. Anna Rosette Martha Reifferth. Vader onbekend.

Josef werd genaturaliseerd bij de Wet van 10 juni 1919 (StaatsBlad No. 332)

Josef (25) trouwde op 29 okt. 1913 met Trijntje Maria Oudenbroek (24) – geb. 28.12.1888 te Zierikzee – d.v. Pieter Oudenbroek en Bastiana Johanna van Dijk. Zij overleed op 30.12.1981.

M.A.J. overleed op 21 apr. 1957 te Rotterdam (68). Hij woonde toen: Mathenesserlaan 427b te Rotterdam. (Bron: De Telegraaf – Familieberichten 26.04.1957) 

Beiden zijn begraven op de Alg. Begraafplaats aan de Kerkhofweg van Hoek van Holland.

 

Josef Reifferth ging eerst naar zee als matroos. Op 18 juli 1907 behaalde hij het diploma derde stuurman GHV. Op 26 maart 1913 het diploma tweede stuurman en op 26 september 1913 die van eerste stuurman. Tevens behaalde hij in 1913 het certificaat voor assistent radio officier.

 

Kinderen

Max Adelbert Josef – geb. 24.09.1914 te R’dam.

Truus Maria              - geb. 03.08.1917 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*          07/1926 – 08/1926 van het s.s. WESTERDYK – geb. in 1913

*          08/1926 – 12/1926 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921

*          12/1926 – 04/1927 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922

*          06/1927 – 08/1927 van het s.s. BILDERDYK – geb. in 1922

*          11/1927 – 04/1928 van het s.s. BEEMSTERDYK – geb. in 1922

*          04/1928 – 09/1928 van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922

*          09/1928 – 02/1929 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921  

*          02/1929 – 02/1929 van het s.s. RYNDAM – geb. in 1901 

*          06/1929 – 07/1929 van het s.s. MEERKERK – geb. in 1916 

*          09/1929 – 10/1929 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

*          10/1929 – 07/1930 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922 

*          07/1930 – 07/1930 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag R.v.d.S. 1916 – Nr. 74 – s.s. NOORDAM aanvaring op rede van Duins op 03.03.1916.

 

 

RN 100316

Dover, 6 maart. Het uitgaande Nederlandse stoomschip NOORDAM kwam te middernacht 3 februari onklaar van het in de Gulls ten anker liggende met kolen geladen Engelse stoomschip SWIFTSURE, waarvan de voorsteven naar bakboord werd omgebogen, platen gescheurd werden en de voorpiek vol water liep. Het stoomschip stoomde op naar Dover en wordt lens gepompt. Omtrent eventuele schade aan de NOORDAM, die de reis vervolgde, is niets bekend. (Hierbij was M.A.J. Reifferth tweede stuurman op de NOORDAM).

Zie ook voor uitgebreidere informatie over deze kapitein:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/reifferth-max-adelbert-joseph-josef/

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: REIFFERTH, MAX ADELBERT JOSEF

Afbeeldingen


Omschrijving: Bilderdyk 1922.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Bilderdyk 1922.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BILDERDYK (bij sterk vergroten is de naam leesbaar)
Gemaakt door: Onbekend **
Algemene informatie

 

RN 080939
De BILDERDIJK redt 35 opvarenden van de PUKKASTAN.
Gisteravond werden hier radiotelegrammen ontvangen van het stoomschip BILDERDIJK van de Holland-Amerika Lijn, vermeldende dat het Nederlandse schip op de westkust van Engeland de volledige bemanning, bestaande uit 35 personen, van het Engelse stoomschip PUKKASTAN aan boord had genomen. De PUKKASTAN was door een Duitse duikboot getorpedeerd. Het schip was op weg van Kaapstad naar hier. De laatste aanloophaven was Dakar, vanwaar de PUKKASTAN op 27 augustus vertrok. Het schip behoort aan de rederij Common Bros. Ltd. te Newcastle, werd in 1929 gebouwd en meet 5809 ton bruto en 3503 ton netto.