1967-06-15: |
Amigoe di Curacao 15-06-1967: Wegenbouw op Bonaire: (Van onze correspondent) Kralendijk. — Dat de aktiviteit rondom de bouw van de nieuwe weg die van het vliegveld via Willemstoren naar Sorobon zal leiden, zich niet beperkt tot werkzaamheden in deze omgeving werd in de afgelopen week duidelijk door de drukte die er in de haven heerste. Vanaf dinsdag 6 juni was het een komen en gaan van schepen van vele nationaliteiten. Als eerste meldde zich de Deense kustvaarder Skern geladen met 1100 ton steenslag, een produkt dat als een van de lagen waaruit de weg wordt opgebouwd, onontbeerlijk is. Dag en nacht werkte men door om dit schip, dat overigens nog ettelijke ladingen zal vervoeren van Curacao naar Bonaire, te lossen. Chauffeurs, werkzaam in ploegen, reden meer dan 2000 maal heen en weer met hun wagens vol steenslag. Toen de laatste vracht dan ook vervoerd werd, was het inmiddels donderdagmorgen zeer vroeg. De Medon van de KNSM verscheen toen aan de horizon en zij kon met ondermeer twee Daf trucks voor de Antillen n.v., de maatschappij die het werk uitvoert, aan boord op de vrijgekomen plaats afmeren. Na haar vertrek scheen de rust weergekeerd aan de pier, maar enkele uren later verbrak de Hilda Eckhardt, een Duitse kustvaarder met aan boord 8000 vaten teer, de stilte. Het lossen van deze monsterlading zou wederom het nodige vergen van de arbeiders en de uitvoerders die het plan de campagne uitzetten, opdat alles op de meest snelle wijze kon worden vervoerd naar de plaats waar de Hot Mix Plant staat opgesteld, die uiteindelijk zal zorgen dat de rijweg haar laatste laag krijgt. Dat door de komst van een schip van Atlantic Lines zaterdagnacht, de vanwege haar inhoud zo „teerbeminde" Hilda Eckhardt noodgedwongen haar vrije zondag voor anker in de baai moest doorbrengen, zal voor het schip en de bemanning de zonodige rust betekend hebben die weer de energie moest opleveren die men maandag zou nodig hebben om de rest, nog 3000 vaten, te lossen. |