Inloggen
BEVERWIJK - ID 959


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Nat. Official Number: 7109 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 480
Date Laid Down: 1916-12-23
Launch Date: 1918-05-23
Delivery Date: 1919-05-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2 Schotse Ketels van N.V. Kon. Mij. "De Schelde" (Nr. 838 en Nr. 839) Stoommach. (23 , 38 & 62 - 42) van N.V. Kon. Mij. "De Schelde", Vlissingen (Nr. 327)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2996.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1702.00 Net tonnage
Deadweight: 4875.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 259000 Cubic Feet
Bale: 241000 Cubic Feet
 
Length 1: 97.66 Meters Registered
Beam: 14.39 Meters Registered
Depth: 6.46 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-13 AMALIENBORG
Manager: A/S D/S 'Dannebrog', Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S D/S 'Dannebrog', Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: NWPJ
Additional info: 1934 OXCA

Date/Name Ship 1937-03-00 ACME
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hanseatica Aschpurwis & Veltjens S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: HPGX

Date/Name Ship 1939-04-00 TILSIT
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJZK

Date/Name Ship 1940-00-00 SCHLLINGHÖRN
Manager: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1948-02-00 BEVERWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Wijklijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDBX
Additional info: Naam op romp: BEVERWYK

Date/Name Ship 1948-05-00 BEVERWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oisterwijk', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDBX

Date/Name Ship 1952-02-00 SKERN
Manager: R. Fischer-Nielsen, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Dampskibsselskabet ‘Draco’ A/S, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYGG

Date/Name Ship 1956-10-00 CONDOR
Manager: Sebastiano Tuillier, Lugano, Switzerland
Eigenaar: Compañía de Navegación ‘Aguila’ Ltda., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOKN
Additional info: Manager Demetrios Benakis

Ship Events Data

1918-09-20: Reeds op 20 september 1918 klaar voor proeftocht, doch door oorlog pas 13 mei 1919 opgeleverd.
1946-11-25: De ‘SCHILLIGHÖRN’, die in de oorlog dienst deed als troepentransportschip voor de Kriegsmarine, kwam op 25 november in aanvaring met het Duitse stoomschip ‘BAHIA CAMARONES’ en werd zwaar beschadigd in de Krakelhafen te Hamburg aan de grond gezet. In 1947 gelicht en op 23 juli 1947 verkocht aan de Nv. Holland Scheepswerf & Machinehandel te Hendrik-Ido-Ambacht, waarschijnlijk voor sloop. Deze verkocht haar echter in augustus 1947 aan Erhardt & Dekkers, die haar tussen augustus 1947 en februari lieten herstellen bij Boele’s Scheepswerf & Machinefabriek nv. te Bolnes en als ‘BEVERWYK’ in de vaart brachten. De aanvaring tussen de ‘SCHILLIGHÖRN’ en de ‘BAHIA CAMARONES’ op 25 september 1944 vond plaats plaats ter hoogte van Krakhellsund (Noorse kust, ten Noord-Westen van Bergen). De ‘SCHILLIGHÖRN’ werd zwaarbeschadigd te Askvoll Binnengesleept, en vervolgens op 4 october 1944 naar Bergen.
(Opm.: Het is aan te nemen, dat zij daarna naar Hamburg is gesleept en daar aan de grond werd gezet.) Opm: zie ook plakboek, tab 10.
1970-00-00: Final Fate:
De ‘CONDOR’ werd in de zomer van 1970 voor sloop verkocht aan Ditta Giuseppe Riccardi te Genova (Italië). Zij arriveerde op 18 september 1970 op haar laatste reis aan de sloperswerf te Vado Ligure (Italië), waar men op 27 november 1970 met het slopen begon. Op 9 februari 1971 waren de werkzaamheden voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: AMALIENBORG
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De AMALIENBORG
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BEVERWIJK op 29 januari 1952 ledig van Amsterdam te Rotterdam gearriveerd en ging steenkolen laden voor Savona. Het schip vertrok op 24 januari 1952. (Foto Gemeente-Archief Rotterdam no. G.32280).
Collectie: Gemeentearchief Rotterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Mulder, P. (Piet)

Omschrijving: BEVERWIJK, na herstel
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SKERN
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CONDOR
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

24-05-1918: Als AMALIENBORG vertrokken naar Vlissingen achter sleepboten voor het installeren van de ketels en machine voor de voorstuwing en op 18 september 1918 weer van Vlissingen vertrokken naar Alblasserdam en opgelegd in het Kielgat. De uitvoer werd tegengehouden door de “Schepenvorderingswet”.

NRC 290747. Twee voormalige Duitse schepen zijn door de Geallieerden aan Nederland verkocht voor de sloop en zondag j.l. (opm: 27 juli) met de sleepboten GANGES en SCHELDE van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst, van Hamburg komende, te Rotterdam binnengesleept, waar ze naar de werf Holland te Hendrik-Ido-Ambacht zijn doorgezonden om daar ontleed te worden. Het betreft hier de SCHILLIGHŐRN, 2.864 brt groot, en de FALKENBERG, ex-CAVALLA, 1.570 brt groot. (opm: de SCHILLIGHŐRN werd later doorverkocht en kwam als BEVERWIJK onder Nederlandse vlag)