Inloggen
THORBECKE II - ID 9516


Kroniekberichten

Datum 05 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 augustus. Tengevolge van beperkte vraag en veel disponibele ruimte zijn vrachtkoersen lager gegaan. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: ANTONIA naar Amsterdam NLG 60,- voor suiker, NLG 77,50 voor Factorij koffie; THORBECKE II naar Amsterdam NLG 75,- voor Factorij koffie, NLG 60,- particuliere koffie, NLG 57,50 rijst, NLG 57,50 suiker, te Samarang en Indramaijoe te laden; ANTOINETTE naar Amsterdam NLG 75,- voor Factorij koffie, NLG 57,50 voor suiker, te Samarang te laden; MR. JACOB VAN LENNEP naar Amsterdam NLG 72,50 voor Factorij koffie te Batavia, NLG 57,50 voor suiker te Tagal, ALCMARIA VICTRIX naar Rotterdam NLG 72,50 voor Factorij koffie te Tagal.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: PHILIPS VAN MARNIX, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, MINA, SINDORO en GEBROEDERS SMIT.

Afbeelding
Datum 18 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 januari. Het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Gollards, gisteren van Batavia in Texel binnengekomen, vertrok 7 mei ll. uit IJmuiden, en heeft de uit- en tehuisreis alzo in 8 maanden en 9 dagen volbracht.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 augustus. Vrachten. Wegens de beperkte vraag is er nog weinig vooruitgang in de afdoeningen te melden en werden lager koersen geaccepteerd; daar de disponibele ruimte steeds zeer overvloedig blijft, bestaat er geen vooruitzicht op een spoedige verbetering. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, A. & W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, en NOACH II.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. De Factory kondigt heden een inschrijving aan, te houden op 7 dezer, voor de overvoer van hoogstens 17.000 picols koffie of minder, te laden te Pangool en Patitjan naar Rotterdam of Dordrecht, met bepaling dat schepen uiterlijk 15 dezer rechtstreeks naar één der laadhavens moeten vertrekken. De toestand is meer dan treurig, en nu men tot zulke enorm lage cijfers naar het Kanaal schepen van iedere grootte verkrijgen kan, is het niet te voorzien hoe de grote vrachtzoekende bodems emplooi zullen vinden. Naar Amerika bestaat na de hierin vermelde afdoeningen niet de minste vraag meer. Naar San Francisco zoekt men nog steeds ruimte tot GBP 1,-. Naar Australië is nu en dan een scheepje te plaatsen tot 20 shillings naar Sydney en 22 shillings 6 pence à 25 shillings naar Melbourne. Naar de Perzische Golf wordt NLG 1,40 per netto picol suiker voor de heen en terugreis geboden. Kustvrachten zijn niet in de markt. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINSES AMALIA NLG 35 tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, naar Amsterdam, A. EN W.C. NLG 70 arak, NLG 67,50 huiden, NLG 42,50 suiker, naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Afloop der inschrijving voor de overvoer van 17.000 picols of minder koffie van Pangool en Patjitan naar Rotterdam of Dordrecht, gehouden door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier op 7 september; MEDEA Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; ADMIRAAL DE RUYTER, Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 50, levering Rotterdam of Dordrecht voor scheepsrekening; VIER GEBROEDERS Rotterdam NLG 55; CORNELIA (kapt. Leclerq) Rotterdam NLG 53,59, Dordrecht NLG 53,49; ELISABETH Rotterdam NLG 37,80, Dordrecht NLG 37,80; THORBECKE Rotterdam NLG 40,98, Dordrecht NLG 41,50; FERDINAND EN LOUISE Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50; JAN PIETERSZ. KOEN Rotterdam NLG 48,74, Dordrecht NLG 48,74; L.J. ENTHOVEN Rotterdam NLG 38,50, Dordrecht NLG 38,50; KERSBERGEN Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50, na inname koffie en suiker op Noordkust; NOACH V Rotterdam NLG 65, Dordrecht NLG 65; SINDORO Rotterdam NLG 45,80, Dordrecht NLG 46,40; MERAPI Rotterdam NLG 39,89, Dordrecht NLG 39,89; THORBECKE II Rotterdam NLG 47,50, Dordrecht NLG 47,50; GROEN VAN PRINSTERER Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; NESTOR Rotterdam NLG 49,99; PRESIDENT TRAKRANEN Rotterdam NLG 54,90, Dordrecht NLG 54,90, voor 8.500 picols; ANTONIA Rotterdam NLG 41,91, Dordrecht NLG 41,91, voor 8.500 picols; SCHIEDAM Rotterdam NLG 43, Dordrecht NLG 43, voor 6.500 picols; MAIBIT Rotterdam NLG 34,99, Dordrecht NLG 34,99; TELANAK Rotterdam NLG 38,90, Dordrecht NLG 40,40; HENDRIKA Rotterdam NLG 48,20, Dordrecht NLG 48,20; JOHANNA EN WILLEM Rotterdam NLG 42, Dordrecht NLG 42; MINA Rotterdam NLG 49,76, Dordrecht NLG 49,76; CORNELIA (kapt. Van Benten) Rotterdam NLG 52,49, Dordrecht NLG 52,49; AMSTERDAM Rotterdam NLG 40, Dordrecht NLG 40; MAASSLUIS Rotterdam NLG 52,40, Dordrecht NLG 52,40, voor 8.500 picols of vol NLG 39,40; ONRUST Rotterdam NLG 40,50, Dordrecht NLG 40,50; GEBRS. VAN DER BEEK Rotterdam NLG 42,40, Dordrecht NLG 42,40; OCEAAN Rotterdam NLG 59, Dordrecht NLG 59, voor 4.000 picols; NOACH II Rotterdam NLG 52,75, Dordrecht NLG 52,75; INDUSTRIE Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; KOSMOPOLIET III Rotterdam NLG 52,50, Dordrecht NLG 52,50; ANTJE Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 52,50 voor 8.500 picols; UTRECHT Rotterdam NLG 49,99, Dordrecht NLG 49,99. Totaal inschrijvers 35 schepen, waarvan werd opgenomen Nederlandse MAIBIT à NLG 34,90 voor 17.000 picols naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 12 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, per telegram van Madeira, 9 maart. Het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Gollards, van Batavia naar Amsterdam, is alhier lek aangekomen.

Afbeelding
Datum 23 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 3 maart. De Nederlandse bark THORBECKE II, kapt. Gollards, van Batavia naar Amsterdam bestemd, 26 februari alhier lek aangekomen, heeft door het schip te krengen het lek ontdekt en dichtgemaakt.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 15 september. Voor rijst van Bangkok naar Java werd een charter gesloten op geheim gehouden voorwaarden. Stoomschepen genoten weder enige meerdere aandacht. Een vreemde boot, met steenkolen van Australië gearriveerd, zal suiker laden naar Port Said voor orders onder een elders gesloten charter, naar men verneemt tot GBB 3.15/- per ton.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA NLG 90 koffie NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, naar Amsterdam, en ANTONIA GBP 2.7/6 voor suiker van de Oosthoek naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 13 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 oktober. Vrachten nagenoeg onveranderd, maar er ging nogal veel om. Er werden drie Nederlandse schepen bevracht: MERAPI NLG 47,50 en arak NLG 85, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN NLG 47,50 voor 8.000 picols koffie, beide naar Amsterdam. BESTEVAER tot geheime conditiën naar de Perzische Golf.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE I, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 16 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 oktober. Sedert het bericht van 28 passato (opm: vorige = september) bleef de markt in een weinig bevredigende stemming verkeren. Tot aan het einde der vorige week behielden de koersen een dalende richting; gedurende de laatste dagen is weer iets meer vraag en uit hoofde ook verscheidene schepen naar vreemde havens zullen verzeilen, over het algemeen meer vastheid waar te nemen, doch de noteringen van voor de daling werden nog niet weer opnieuw bereikt. Naar Nederland werd van particuliere zijde iets meer goed, in hoofdzaak suiker, aangeboden, zodat een paar schepen, door de factorij aan enige kleine partijen koffie geholpen, een ander door wat arak aan te nemen, konden aanleggen. Naar het Kanaal kwamen enige afdoeningen tot stand tot GBP 2.7/6 voor rijst en GBP 2.5/- voor suiker. Twee schepen bedongen nog GBP 2.10/-, moesten echter, hoewel tegen een extra vracht, respectievelijk de optie Middellandse en Baltische Zee toestaan. Naar Amerika zijn twee charters te vermelden; een groot gedeelte der jongste te Padang geveilde koffie schijnt echter weer voor Amerikaanse rekening gekocht te zijn; zodat spoedig weer vraag naar die destinatie tegemoet mag worden gezien. Naar Australië werd een schip bevracht tot GBP 1.2/6 naar Sydney, verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten vertoonden weer meer levendigheid; voor rijst van Saigon naar Java werd dollar 0.25 besteed en zou deze koers verder te bedingen zijn. Stoomschepen. Voor suiker naar Marseille per boten der geregelde lijnen werd opnieuw betaald frank 100.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, naar Amsterdam; SOERABAIJA ligt aan NLG 45 voor 6.000 picols factorij koffie, NLG 40 suiker, naar Rotterdam, THORBECKE I, GBP 2.5/- suiker in een haven te laden; THORBECKE III, GBP 2.5/- suiker van Samarang, STER DER HOOP, dollar 0,25 voor rijst van Saigon naar Java.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KERSBERGEN, THORBECKE II, Mr. JACOB VAN LENNEP, NOACH III, SMEROE, JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, A EN W.C, en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 25 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 oktober. Vrachten. De stemming is vast bij een door vele afsluitingen beperkt geworden aantal disponibele schepen. Het Nederlandse schip KERSBERGEN boekte suiker tot GBP 2.7/6 naar het Kanaal voor order, en de Nederlandse SINDORO koffie van Padang naar New York tot GBP 2.5/-.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, A. EN W.C., JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, NOACH III, NOORDZEE-KANAAL en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 30 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Gedurende de laatste veertien dagen bleef de markt zeer vast gestemd, en is een verdere vooruitgang in de koersen te berichten. De aanwezige onbevrachte vloot verminderde zeer, en waren de arrivementen zeer gering. Naar Nederland werd van de Factorij een hogere koers bedongen, en sloten vier schepen tot NLG 70 voor koffie van de Noordkust en NLG 80 van de Zuidkust af. Een partij suiker van particulieren werd tot NLG 75 geaccepteerd. Naar het Kanaal bleef goede vraag bestaan en werd GBP 3.10/- voor suiker betaald, tot welk cijfer nog ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie van Java en Padang naar Amerika wordt ruimte gezocht. Voor een gedeelte van de laatste Padang veiling had een bevrachting tot GBP 3 plaats. Naar Australië blijft gelegenheid gevraagd, doch biedingen zijn niet in verhouding tot de koersen voor andere bestemmingen te maken. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam: NOACH IV
NLG 75 voor 10.000 picols suiker, en NLG 70 voor 15.000 picols koffie, van Samarang naar Rotterdam; SINDORO en THORBECKE III GBP 3.10/- voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 06 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is veel vraag naar scheepsruimte en weinig disponibele schepen. Er kwamen echter geen afsluitingen van Nederlandse schepen tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 11 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november. Vrachten zonder verandering; bij weinig disponibele schepen en slechts een gering aantal nieuwe arrivementen bleef de stemming zeer vast, ook al deed vraag naar ruimte zich minder krachtig voelen dan laatst en konden dientengevolge volle koersen bedongen worden, ook voor schepen, die nog zeilende en eerst in december laadklaar kunnen zijn. Grote vaartuigen zijn echter moeilijk te plaatsen. Naar Nederland kwam een afdoening tot stand tot laatst bestede koersen. Zwaar goed blijft schaars, licht goed daarentegen in flinke hoeveelheden voorhanden. Naar het Kanaal werden wederom verscheidene schepen bevracht, doch de meeste in naburige havens, daar het hier aan schepen van passende grootte ontbrak. De stemming is vast, doch de vraag minder levendig en schijnt voorlopig in de meest dringende behoefte te zijn voorzien. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor koffie van Java en Padang naar New York. Naar Australië blijft de vraag naar ruimte heersen, doch afdoeningen vonden niet plaats. Kustvrachten zonder engagementen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, NLG 100 suiker van de Noordkust naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 95 koffie, NLG 100 suiker, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo van de Noordkust naar Amsterdam; THORBECKE II ligt aan NLG 75 suiker en rijst, NLG 70 koffie van de Noordkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal laadt de IJMUIDEN suiker, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, SLIEDRECHT, PRINS HENDRIK, SOERABAIJA en stoomschip KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 20 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 03 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Scheepsruimte neemt voortdurend toe, terwijl meest alle afschepers zich van gelegenheid van hun producten hebben verzekerd. De enkele afgesloten charters tonen een snelle verlaging van de vrachtenmarkt aan en zullen vele schepen in ballast elders hun heil moeten zoeken. Bevrachtingen van Nederlandse schepen kwamen niet tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, KERSBERGEN, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN en SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 oktober. Het schip THORBECKE II, kapt. Sterenberg, is heden van Cardiff op Java aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig ruimte disponibel, terwijl men bovendien bij de tegenwoordige stand der suikerprijzen aan zeilschepen boven stoomschepen de voorkeur geeft. De volgende Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip CONRAD, naar Amsterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, tin NLG 40 per last; stoomschip UTRECHT naar Rotterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ELMINA, ANTONIA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 21 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 november. Op de flauwere berichten van andere havens zijn ook hier afschepers meer geretireerd en zouden beschikbare schepen thans niet meer dan Sh.50/- voor een Kanaalvracht kunnen maken. Het Nederlandse schip TJERIMAI laadt voor Sh.50/- per ton suiker naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BAARN JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN, DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 augustus. Het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. A. Sterrenberg, van Macassar herwaarts, passeerde gisteren namiddag 15.00 uur Dungeness.

Afbeelding
Datum 21 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam 20 januari. Volgens een telegram van Soerabaja van 19 dezer, is het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Sterenberg, van Cardiff te Macassar aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is het stoomschip UTRECHT koffie NLG 75, tabak NLG 55, indigo NLG 120, thee NLG 55 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR en ZWERVER.

Afbeelding
Datum 13 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Het Nederlands stoomschip SAMARANG laadt koffie NLG 85 en NLG 80, tabak NLG 60 en huiden NLG 95 per last, thee Sh.30/- en Sh.35/- per 40 kub.voet naar Nederland, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 16 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 29 mei was er geen verbetering in onze markt te bespeuren en ging er bijna niets om. Naar Nederland werd een handig scheepje bevracht voor koffie tot Sh.35/- naar Amsterdam. Naar het Kanaal voor order en naar Amerika vonden geen transacties plaats en zijn ook geen afdoeningen te vermelden. Naar Australië bestond weder, nadat er in ruim anderhalf jaar niets in deze richting gedaan was, vraag naar scheepsruimte en werd een passend schip tot Sh.20/- voor suiker opgenomen. Het Nederlands stoomschip KONINGIN EMMA laadt koffie NLG 80 en NLG 80, tabak NLG 55 en huiden NLG 90 per last naar Amsterdam, en coprah à Sh.50/- naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 27 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 juni. De afdoeningen bepaalden zich tot het Nederlands stoomschip NOORD-BRABAND koffie NLG 80, tabak NLG 55 huiden NLG 90 à 95, thee NLG 50 naar Nederland en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA en THORBECKE V.

Afbeelding
Datum 31 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 12 dezer kwam er enige vraag naar scheepsruimte, doch hebben de afdoeningen zich nog slechts tot een paar bepaald. De onbevrachte vloot is vermeerderd, doch is beneden het cijfer hetwelk in vorige jaren in het begin van het afscheepseizoen op Java aanwezig was. De suikeroogst begint geregeld binnen te komen en wanneer de kooplust wat verlevendigt, zal men spoedig tot flinkere afscheep kunnen overgaan. Naar Nederland ging niets om. De Factorij komt voorlopig nog niet in de markt wegens gebrek aan product, terwijl de gouvernements-koffie langzaam binnenkomt. Er is een partij particuliere koffie ter verscheep gereed, doch werd nog geen passende ruimte daarvoor gevonden. Naar Kanaal bestaat enige vraag. Hoewel niet op hoge koersen werd gerekend, had men toch hogere vracht verwacht dan het cijfer waartoe een hier liggend schip door de reder werd afgesloten en influenceerde deze transactie natuurlijk op de gevoerde onderhandelingen alhier. Toch werd nog iets meer bedongen en werd het eerste schip in de open markt alhier tot Sh.27/6 voor suiker opgenomen. Naar Amerika bestaat momenteel geen vraag, doch in de eerste dagen van de volgende maand wordt te Padang een koffieveiling gehouden, waarna wellicht enige ruimte zal kunnen worden geplaatst. Naar Australië heerst geen vraag, doch voor suiker naar Auckland werden twee handige schepen opgenomen en zal tegen september wellicht nog enige ruimte benodigd zijn. De laatste bevrachting is: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten flauw en er zijn slechts enkele afdoeningen tot stand gekomen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip LIMBURG koffie NLG 80, huiden NLG 90, damar NLG 40, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last, coprah Sh.50/- per ton, suiker tot geheime vracht naar Nederland, en coprah Sh.50/- per ton en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van de 26e van de vorige maand was onze markt enigszins flauwer en is slechts een afdoening te vermelden. De onbevrachte vloot nam nog in belangrijkheid toe, doch de vraag was niet geproportioneerd aan de beschikbare ruimte. Naar Nederland werd niets afgedaan. Naar Kanaal bestond een zeer beperkte vraag en is dan ook slechts een afdoening te vermelden tot een lagere koers wegens extra assurantie premie. Naar Amerika werd nog geen scheepsruimte geplaatst; doch zal wel spoedig enige vraag ontstaan. Naar Australië bestond ook geen vraag. De laatste bevrachting is naar Marseille en Nederland: Nederlands PRINS VAN ORANJE NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, NLG 20 tin naar Amsterdam FF 120 indigo, FF 20 tin en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MEESTER JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA en MERAPI.

Afbeelding
Datum 04 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 september. Volgens een telegram zijn de Nederlandse schepen THORBECKE, THORBECKE II, THORBECKE III, THORBECKE IV, THORBECKE V, THORBECKE VI en THORBECKE VII bevracht op Java, de eerste twee naar Amsterdam, de laatste vijf naar het Kanaal voor order.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 augustus Volgens de bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Sterenberg, vóór 4 augustus op Java aangekomen.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten zijn met beperkte vraag in de laatste dagen. De Nederlandse stoomschepen SOENDA en PRINSES WILHELMINA bedongen beide koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, en thee NLG 50 per last naar Amsterdam, en peper Ffrs. 65 per ton naar Genua; de SOENDA laadt mede tin naar Amsterdam tot NLG 30 per last. De EMMA laadt te Macasser naar Amsterdam koffie en paarlmoerschelpen tot NLG 45 en copra NLG 50 per last. De BATAVIER maakt Sh.32/6, de F.H. VON LINDERN en de THORBECKE VII Sh.35/- per ton, alle drie met suiker naar het Kanaal voor orders. De NOACH V voor 20.000 pikols gouvernementskoffie naar Dordrecht NLG 40 per last. Naar Rotterdam laden het stoomschip SOERABAYA koffie tot NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50 en zwarte peper NLG 65 per last, en de THORBECKE IV rijst tot NLG 32 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OOSTENBURG, GRAAFSTROOM, THORBECKE II, NACHTEGAAL en KRIMPEN AAN DE LEK.

Afbeelding
Datum 15 november 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 oktober. Het Nederlandse schip THORBECKE II moet repareren alvorens te laden.

Afbeelding
Datum 14 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 13 maart. Volgens bericht uit Londen werd de lading suiker van het Nederlandse barkschip THORBECKE II, van Java te Falmouth binnen, naar Bristol verkocht.

Afbeelding
Datum 21 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londen, 20 maart. De Nederlandse bark THORBECKE II, kapt. Sterenberg, is de 20. dezer van Java te Bristol gearriveerd.

Afbeelding
Datum 13 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 mei. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse barkschip THORBECKE II, kapt. Sterenberg en het barkschip NACHTEGAAL, kapt. Beekman, de 11e mei van Newcastle naar Java.

Afbeelding
Datum 16 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 mei. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Sterenberg van Shields (aan de Tyne) naar Batavia 15 mei Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 24 november 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 november. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip THORBECKE II, kapt. Sterrenberg, de 23e dezer van Batavia naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 14 november 1889
Krant BN - Bataviaasch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 14 november. Het stormachtig weer van de laatste dagen heeft op de Indische wateren zijn rol gespeeld met het treurig gevolg dat een fraai schip met volle lading is vergaan. Het is de (opm: bark) THORBECKE II. Dit maandag (opm: 11 november) van hier vertrokken zeilschip, kapt. Sterenberg (opm: A. Steerenberg), is nabij Anjer op een mijl oostwaarts van Java’s vierde punt ten anker gekomen en heden nacht door een hevige bui op strand gedreven; schip en lading zijn waarschijnlijk reddeloos verloren en de bemanning kon er alleen met achterlating zelfs van het lijfgoed van haar en de gezagvoerder, het leven afbrengen. De lading bestond uit 20.000 pikols gouvernementskoffie ter waarde van een miljoen, waarvan tot een bedrag van NLG 500.000 tegen zeeschade was verzekerd, daar het gebruikelijk is bij het gouvernement om enkel voor goederenwaarde boven de vijf ton te assureren. De THORBECKE II was, evenals de zes andere THORBECKE’s eigendom van de firma A. en H. Meursing te Amsterdam; het was te Nieuwendam gebouwd in 1877 en had 899 tonnenmaat. Het schip en de gedeeltelijke lading waren in Nederland verzekerd.
Volgens latere berichten, schijnt de kapt. Sterenberg nog hoop te hebben het schip af te brengen, althans hij heeft assistentie verzocht van een stoomboot en praauwen, die ook hedenmiddag daartoe vertrokken. Dit schip zit een mijl beoosten Anjer aan de grond.

Afbeelding
Datum 14 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 november. De THORBECKE II is vol water en het weder ongunstig. Volgens de laatste van Anjer ontvangen berichten begon de zee het schip reeds uiteen te slaan. Kapitein en equipage zijn naar alle waarschijnlijkheid gered, althans het tegendeel wordt niet gemeld. Het stoomschip SINDORO is er heen om assistentie te verlenen

Afbeelding
Datum 15 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De SINDORO is gisteren niet naar Anjer gegaan om aan de THORBECKE II hulp te verlenen, zoals wij gisteren berichtten. Wel was er plan op, maar vóór het vertrek van die stoomboot kwam de tijding, dat het schip reddeloos verloren was. Twee hopperbarges van het gouvernement zijn naar het wrak gestoomd om te zien of er iets te bergen valt van de lading koffie, die op een waarde van NLG 1.300.000 wordt geschat, van welk bedrag NLG 500.000 niet verzekerd is.
Volgens de laatste van Anjer ontvangen berichten was de THORBECKE II geheel weg.

Afbeelding
Datum 16 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Anjer, 15 november. De Nederlandse bark THORBECKE II is geheel een wrak en de lading wordt met spoed aan land gebracht.

Afbeelding
Datum 19 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 16 november. Volgens door de reder ontvangen telegram zijn uit het bij Anjer gestrande Nederlandse schip THORBECKE II 1.900 balen beschadigde koffie geborgen en is de rest der lading verloren.

Afbeelding
Datum 20 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 20 november. Volgens bericht van Anjer is de THORBECKE II geheel uit elkander geslagen en drijven de stukken van het wrak door de baai.

Afbeelding
Datum 20 november 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 19 november. Het wrak van het Nederlandse schip THORBECKE II heeft hedenochtend op de vendutie van de firma John Pryce & Co. NLG 1.550,- opgebracht; koper de heer Van Taalingen, directeur van de Droogdok-Maatschappij. De lading werd voor NLG 1.910,- gegund aan de firma John Paat & Co. en de geborgen inventarisgoederen voor NLG 2.792,85 aan verschillende kopers. Men hoopt met de duikers van de Droogdok-Maatschappij nog een goed deel van schip en lading te kunnen redden.

Afbeelding
Datum 15 februari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 12 februari. Volgens particulier bericht zal de gezond geborgen lading koffie van het gestrande Nederlandse schip THORBECKE II per het Nederlandse schip (opm: bark) NELLY EN HELENA, kapt. W.C. Gnodde, verscheept worden.

Afbeelding