Inloggen
WILLEM DE ZWIJGER - ID 9453


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-05-08 / 1863-05-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan van Duijvendijk Tzn., Lekkerkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1856-11-10
Delivery Date: 1857-01-17
Technical Data

Gross Tonnage: 392.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-05-08
Register nr: 18570430
Scheepsnaam: WILLEM DE ZWIJGER
Type: Bark
Lasten: 392
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hartog & Glazener
Kapitein op moment van verzoek: Dries, W.L. van der
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-01-17 WILLEM DE ZWIJGER
Manager: Firma Hartig & Glazener, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hartig & Glazener, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1856-11-10: NRC 121156. Rotterdam, 10 november. Heden is van de werf van de scheepsbouwmeester van Duijvendijk, onder Lekkerkerk, te water gelaten het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, groot circa 400 lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heren Hartog & Glazener alhier, gevoerd zullende worden door kapt. W.L. van den Dries en bestemd voor de grote vaart.
1857-05-00: NRC 190557. Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya voor passagiers en goederen, het nieuw gebouwd Nederlandse barkschip WILLEM DE ZWIJGER, gevoerd door kapt. L.W. van den Dries, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Adres bij W. Ruys J.D.zn (opm: eerste reis)
1863-03-30: Final Fate: Stranded

NRC 300563. Plymouth, 28 mei. De Nederlandse bark WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries, van Java naar Nederland, is volgens bericht van de Kaap de Goede Hoop verongelukt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Lodewijk van den Dries werd geboren op 16 februari 1816 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Cornelis Daniël van den Dries, boekverkoper, en Anna Maria Duffeke. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Singel Wijk 15 nr. 657, aan de Baan Wijk 3 nr. 228 en aan de Boymansstraat Wijk 5 nr. 13 (nieuw nr. 4 Hogendorpplein).

Hij trouwde op 03 mei 1854 te Rotterdam met Tonia van Woudenberg, geboren 14 februari 1823 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Willem van Woudenberg en Maria van Duyn.

Hij overleed te Rotterdam op 03 januari 1868 aan de Weenastraat Wijk 14 nr. 318.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.L.van den Dries was met vlagnummer R146 in de periode 1855 t/m 1868 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In het Jaarverslag 1855 van de Maatschppij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat bij vlagnummer R146 kapitein W.L van den Dries, terwijl in de ledenlijsten van Sweijs021 dan sprake is van L. van den Dries, dus maar één initiaal. Ik voeg derhalve de gegevens uit de periode 1855 - 1856 bij die van W.L van den Dries058.

W.L.van der Dries was in 1865-1867 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.L.van den Dries met vlagnummer R146 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                van de bark “Willem de Zwijger”  390 last      varend voor Hartog te Rotterdam

*    1858, 1859,

       1862               van de bark “Willem de Zwijger”  390 last      varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam

*    1863 t/m 1866      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.L. van den Dries als gezagvoerder gedurende:

*    1855/56 op de bark “Cornelia Margaretha”, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 570 ton o.m., varend voor A.S.Smits te Lekkerkerk. Het schip werd in 1856 verkocht aan James Barge te Amsterdam en herdoopt in “Maria Agnes”.

*    1857 t/m 1863 op de bark “Willem de Zwijger”, gebouwd in 1857 te Lekkerkerk, 743 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip verongelukte in 1863 bij Kaap de Goede Hoop.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 1 juni 1863 Rotterdam 30 mei 1863

“Bij de Vereeniging van Assuradeuren alhier is heden een schrijven van de Kaap de Goede Hoop ontvangen, waaraan de volgende bijzonderheden worden ontleend nopens de ongelukken aan de schepen “Willem de Zwijger” en “Prins van Oranje” overkomen.

De “Willem de Zwijger”, kapitein v.d.Dries naar Rotterdam bestemd was in de morgen van 30 maart op Martha’s punt ten oosten van Shurysbaai verongelukt. De equipage had zich half naakt met levensgevaar in de middelboot en giek gered, en was daarmede gelukkig geland. Zij werd in het Zeemanshuis in Kaapstad opgenomen. Schip en lading waren weg. De kapitein schreef de ramp gedeeltelijk toe aan sterke verleiding van stroom, gedeeltelijk een afwijking van de chronometer”.

Handelsblad 2 juni 1863.

      “Het wrak van het schip “Willem de Zwijger” is met inhebbende lading verkocht voor £ 189,12.

Handelsblad 1 juni 1863. Londen 28 mei 1863

“De Nederlandsche Bark “Willem de Zwijger”, kapitein van den Dries, van Banjoewangi naar Amsterdam is, volgens rapport van kapitein Bayton, voerende het s.s. “Cambrian” van de Kaap de Goede Hoop te Plymouth aangekomen, bij de Kaap de Goede Hoop verongelukt”.

Uit Hoedemaker 038 boekje 6, p. 5, 6 en 7

 

Capelle a/d IJssel, 21 september 1854

Heden is alhier van de werf van de scheepsbouwmeester W.C. Hoogendijk met het beste gevolg te water gelaten het barkschip Cornelia & Margaretha, groot 319 gemeten lasten (570 ton) en zullende gevoerd worden door den kapitein W.L. van den Dries voor rekening eener reederij onder directie van de heer A.S. Smits te Lekkerkerk.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Dries, Willem Lodewijk van den

Afbeeldingen


Omschrijving: Foto van een originele aanplakbiljet -hangende weliswaar in een glazen vitrine - van de publieke verkoop op 7 april 1863 van de wrak geslagen Nederlandse bark Willem de Zwyger, zoals deze er dan bijligt tezamen met haar lading. (Foto gemaakt op 08-03-2007 in het "Skeepswrak Museum" in Bredasdorp tussen Kaap Agulhas en Kaapstad.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: Het schegbeeld van WILLEM DE ZWIJGER zich bevindende in het Maritiem Museum in Kaapstad
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Baard, Norman
Onderwerp: Boegbeeld - Schegbeeld
Algemene informatie

NRC 310563. Rotterdam, 30 mei. Bij de Vereeniging van Assuradeuren alhier is heden een schrijven van de Kaap de Goede Hoop ontvangen, dat ons beleefdelijk ter inzage is afgestaan en waaraan wij de volgende bijzonderheden ontlenen nopens de ongelukken aan de schepen WILLEM DE ZWIJGER en PRINS VAN ORANJE overkomen en waarvan wij vroeger kortelijk melding hebben gemaakt.
Het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries, naar Rotterdam bestemd, was in de morgen van 30 maart op Martha's Punt ten oosten van Struisbaai verongelukt. De equipage had zich half naakt met levensgevaar in de middelboot en giek gered en waren daarmede gelukkig geland. Zij werden in het Zeemanshuis aan de Kaapstad opgenomen. Schip en lading waren weg.
NRC 010663. Algoa-baai, 16 april. De Nederlandse bark WILLEM DE ZWIJGER, bij Struis-baai gestrand – zie ons vorig nommer – is met de inhebbende lading voor GBP 189.12 verkocht.
NRC 050663. Rotterdam, 4 juni. Uit het aan de Kaap de Goede Hoop verschijnende Volksblad ontlenen wij de volgende bijzonderheden nopens het vergaan van het schip WILLEM DE ZWIJGER, waarvan wij vroeger melding hebben gemaakt.    
Het Nederlands schip WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries verliet 31 januari jl. Banjoewangie, bestemd naar Amsterdam. Tot aan de Kaap Receiff (opm: Cape Recife; psn 34 02 Z 25 42 O) ging de reis goed, hoewel men enigszins met tegenwinden en hoge zeeën te kampen had. Vervolgens had het schip 8 dagen stormweer op het rif. Op 28 maart kreeg men beter weer tot in de nacht van 29 of 30 daaraanvolgende, toen het schip vergaan is. De reden dat het ongeluk gebeurde was dat op 29 maart, 's middags ten 12 ure, Kaap Infant (opm: Cape Infanta; psn 34 27 Z 20 51 O) gepeild werd, en men bevond dat men naar gissing 6 mijlen van het land af was. Tot 's avonds 10 ure van die dag zeilde men met een lichte koelte. Op die tijd was er weinig wind en ten 12 ure was het geheel stil. Weinig kon men toen van het land zien, daar, hoewel in de tijd van kwartiermaan, de lucht zeer betrokken was. Men hoorde onrustbarende stoomrafelingen bij het schip, maar men was onzeker van de richting. Ten 1 ure meende men brandingen te horen in de verte. Behalve die stoomrafelingen was het zeer stil; er liep echter een hoge deining uit het zuiden, die het schip (waar geen stuur in zat) dwars naar de wal zette, tengevolge waarvan het ten 2 ure op de rotsen kwam, den de eerste stoot ontving. In minder dan 5 minuten was het roer afgestoten, het schip van achteren verbrijzeld, zodat kajuit en kerk plotseling vol water stonden. Men beproefde toen zo spoedig mogelijk de boten uit te zetten, ten einde voor eigen levensbehoud te zorgen. Dit gelukte. Twaalf man sprongen in de middelboot (de grote boot had men niet uit kunnen krijgen), en de overige negen in de giek, waaronder de kapitein en de stuurlieden. De middelboot kwam door de branding ten 5 ure des morgens aan de kust van Martha’s Baai (opm: ongeveer in positie 34 39 Z 20 14 O), dicht bij Breda's dorp (dit punt is op de kaart niet bekend) (opm: in positie 34 32 Z 20 02 O), en de giek eerst des middags ten 12 ure (waarvan de manschappen doornat waren en vreselijke honger en dorst hadden), aan Struisbaai. Bij het verlaten van het schip dacht men niets anders dan aan het behoud van het leven, daar het gevaar zeer groot was. Alleen kon men nog in der haast de scheepspapieren in veiligheid brengen. Aan Martha's Baai (opm: ongeveer in positie 34 39 Z 20 14 O) aangekomen zagen de schipbreukelingen een rijpad dat zij volgden, en na 1½ uur gelopen te hebben, kwamen zij een boer, Zwart genaamd, terecht, die hen met de meeste gastvrijheid behandelde. Een paar dagen bleven zij daar, niets anders denkende dan dat hun officieren in de kleine boot de dood in de golven gevonden hadden. De giek waarin de kapitein en de stuurlieden waren, zoals reeds bovengemeld is, kwam aan Struisbaai behouden aan. Aldaar vond men de heer Martin, een agent van de heren Barry en Neven, die alles in werk stelde om de zeelieden van dienst te zijn. Hij zond dadelijk een expresse te paard naar de heren om hen van het ongeval kennis te geven. Op dezelfde avond kwam een klerk uit Breda's dorp door die firma afgezonden, om de kapitein en de eerste stuurman Van der Valk naar Breda's dorp vergezelde, om vandaar het andere volk en het schip op te gaan zoeken. Men moest om daartoe te geraken de woning van Zwart voorbij, waar men tot grote vreugde de andere schepelingen ontmoette. In de avond van 31 maart waren de kapitein en de stuurlieden op het strand, maar daar het toen zeer donker was, stelde men het uit tot de volgende morgen om het schip in ogenschouw te nemen. Men bemerkte toen dat het vaartuig totaal wrak was, zijnde de ijzeren masten van het dek afgebroken, en met de ra's en zeilen over boord geworpen Het strand was bezaaid met lege suikermanden, en van de 450 balen tabak waren er slechts 40 aan de wal gekomen. Ten naastenbij moet het wrak en de lading bij elkander bij de publieke verkoping op 7 dezer (opm: 7 april 1863) GBP 180 hebben opgebracht.
De kapitein en de overige manschappen zijn vervolgens per as van Breda's dorp naar de Kaapstad vervoerd. Daar de schipbreukelingen alles verloren hebben, worden pogingen aangewend om hen te hulp te komen; reeds is GBP 30 bijeengebracht. De kapitein en de drie stuurlieden zullen met mailstoomboot naar Europa vertrekken, terwijl het scheepsvolk zich nog in het Zeemanshuis bevindt.
NRC 240763. Kaap de Goede Hoop, 23 juni. Een gedeelte van de equipage van het verongelukte Nederlandse schip WILLEM DE ZWIJGER is 26 mei met de DEPENDANT naar St. Helena vertrokken. Dit schip is 14 juni op St. Helena gearriveerd

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.396
DVD VIII - 946 IN DATABASE
BIJLBRIEF
Naam schip WILLEM DE ZWIJGER

plaats en datum acte Lekkerkerk, 17 januari 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan van Duijvendijk Teuniszoon, scheepsbouwmeester te Lekkerkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Hartog & Glazener, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 392 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 10 november 1856

plaats / datum registratie Gouda, 5 maart 1857

nummer van registratie deel 32, folio 143, verso, vak 6

notaris verklaring voor burgemeester van Lekkerkerk

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 120608

Naam WILLEM DE ZWIJGER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-396
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk