Inloggen
AMSTERDAM - ID 9438

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1873
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Frigate
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Meursing & Huijgens, werf Concordia, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1873-01-11
Delivery Date: 1873-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1482.00 Net tonnage
 
Length 1: 54.40 Meters ***Unknown***
Beam: 11.90 Meters ***Unknown***
Depth: 7.40 Meters ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 1888-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: In de jaren 80 van de 19e eeuw van fregat tot bark omgetuigd (mogelijk bij aankoop door Hendrichs & Co) De tonnage was toen 1.369,47 ton netto

Ship History Data

Date/Name Ship 1873-00-00 AMSTERDAM
Manager: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Eeghen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NDFB

Date/Name Ship 1887-00-00 ARDJOENO
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFRB

Date/Name Ship 1899-02-00 SILO
Manager: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Eigenaar: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign: KJCS

Ship Events Data

1873-01-12: NRC 120173. Amsterdam, 11 januari. Heden is van de werf Concordia van de heren Meursing en Huygens alhier met goed gevolg te water gelaten het compositie fregatschip AMSTERDAM, groot ruim 1.000 Java lasten, voor rekening van de rederij der heren Eeghen & Co. en gevoerd zullende worden door kapt. J. Kruysinga.
1887-00-00: Het fregatschip AMSTERDAM werd in 1887 uit de hand voor NLG 40.000 verkocht en verdoopt in ARDJOENO (bron: Sweijs 1888)
1897-04-05: PGC 010297 Amsterdam, 29 januari. Volgens van de rederij ontvangen bericht vertrekt het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, morgen van Lorenzo Marques (opm: Lourenço Marques, thans Maputo in Mozambique) naar Mobile, om aldaar hout te laden voor Nederland.
PGC 070497 Amsterdam, 5 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, gisteren van Lorenzo Marques (opm: Lourenço Marques, in Mozambique) te Mobile aangekomen. Het schip heeft even aan de grond gezeten, maar is dicht gebleven.
NRC 160497 Mobile, 5 april. Het Nederlandse barkschip ARDJOENO, kapt. Bakker, van Lourenzo Marques (opm: Maputo) komend, is bij het binnenzeilen der baai op Sand eiland aan de grond geraakt. De opvarenden, behalve de loods, die aan boord bleef, kwamen te Sand eiland aan land. Een sleepboot sleepte het schip van het strand af en bracht het aan de stad, terwijl de opvarenden nog op het eiland waren. Het schip heeft geen schade.
(opm: zie afbeelding)

1899-01-00: PGC 110199. Amsterdam, 10 januari. Naar wij vernemen is het Nederlandse schip ARDJOENO, op 28 november j.l. hier van Batavia aangekomen en sedert hier in de haven liggende, uit de hand verkocht, naar men zegt voor ca. NLG 30.000, aan de heer P.A. Tiel. De ARDJOENO, (ex-AMSTERDAM) is een compositiebark van 1407 registerton en werd te Amsterdam gebouwd in 1873.
PGC 240299. Amsterdam, 22 februari. Het Nederlandse schip ARDJOENO, dat begin januari door de makelaar Alb. Vinke voor NLG 30.000 werd verkocht aan de heer P.A. Tiel alhier, is thans door deze verkocht naar Duitsland. Het schip zal onder Duitse vlag onder de naam SILO in de vaart worden gebracht.
PGC 250299. Amsterdam, 23 februari. Het Nederlandse schip ARDJOENO werd verkocht aan de heer A. Hemmes te Emden.
(opm: het is vrijwel zeker, dat de ARDJOENO niet voor P.A. Tiel gevaren heeft.)

1902-09-05: Final Fate:
Op reis in ballast van de Table Bay (Zuid-Afrika) naar Chemainus B.C. (westkust van Canada) heeft de SILO in een storm op 21 augustus 1902 gedeeltelijk de masten verloren en andere schade opgelopen. Op 5 september 1902 werd het beschadigde schip te Nagasaki binnengesleept en daar afgekeurd.

Afbeeldingen


Omschrijving: De ARDJOENO, liggende in de IJgracht te Amsterdam, foto ca. 1895
Gemaakt door: Olie, Jacob

Omschrijving: De ARDJOENO in april 1897 op de sleephelling te Mobile, na bij het binnenlopen van deze haven aan de grond te zijn geraakt. (zie events)
Gemaakt door: Unknown