Inloggen
NEDERLAND EN ORANJE - ID 9344


Kroniekberichten

Datum 07 februari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 6 februari. Heden is op de werf van de heer J. van Duyvendijk Tz. de kiel gelegd van een barkschip, groot plm. 400 gemeten lasten, hetwelk de naam zal voeren van NEDERLAND EN ORANJE, en gevoerd zal worden door kapt. L.F. van Ruyven, voor rekening ener rederij onder directie van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 november 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 2 november. Heden is op de werf van de heer J. van Duyvendijk Tz. alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, groot 399 gemeten lasten, hetwelk gevoerd zal worden door kapitein L.F. Van Ruyven, voor rekening van een rederij onder directie van de heren Van Zeylen en Decker, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia en Sourabaya ligt te Rotterdam in lading, om 1 mei te vertrekken, het op zeilage nieuw gebouwd barkschip NEDERLAND EN ORANJE, gevoerd door kapt. L.F. Van Ruijnen. Dit schip is uitmuntend ingericht voor passagiers of familiën, vaart een geëxamineerde scheepsdokter en een melkgevende koe. (opm: eerste reis)
Adres: de cargadoors P. Varkevisser & Zonen, alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 15 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen.
Voor Rotterdam: HENRIËTTE GERARDINA SUSANNA, kapt. N.N; GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; KONING EN VADERLAND, kapt. B.A.T. van Bruggen; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; MARIA ELIZABETH, kapt. K.J. Donker; VIER GEZUSTERS, kapt. J.J. Bik; SCHURINGA, kapt. H.O. Engelsman; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven.
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk; JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder.
Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN (opm: KROONPRINSES VAN ZWEDEN), kapt. J. van der Linden.
Voor Amsterdam: LAURA EN ADÈLE, kapt. F.H.C.L. van Noël; LOUISA MARIA, kapt. P. Tjebbes; SENIOR, kapt. K.L. Swart; KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra; DIONIJSIA CATHARINA, kapt. J. Berkelbach van den Sprenckel; PROVINCIE DRENTHE, kapt. H. Beckering; AZIA, kapt. T. Molenaar; BURGEMEESTER VAN REENEN, kapt. A.W.C. van der Meer van Kuffeler; H. LIDUINA, kapt. A. van de Brink (van Schiedam), RHIJNVIS FEITH (opm: brik, eerste reis), kapt. A.F. Lammerts, en ANNA, kapt. J.H. Dabrock, (beide van Rotterdam).
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. J. Johansen; DUIVELAND, kapt. J.C. Viersma.

Afbeelding
Datum 23 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 maart. De Nederlandsche Handel-Maatschappij heeft heden de navolgende 32 schepen bevracht, zijnde 25 voor maart, en 7 die nog, met behoud der 15 pct. averij en kaplaken, toegevoegd worden aan de bevrachting van februari. Voor de schepen van maart is de vracht nu NLG 110 zonder meer, met de gewone reductie.
De 25 schepen voor de bevrachting van maart zijn:
Voor Rotterdam: NEDERLAND, kapt. F. Ruiter; MARY EN HILLEGONDA, kapt. H.O. Piccardt; VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johann; NOACH, kapt. P. Wierikx; VRIENDSCHAP, kapt. J. Jansen; WELTEVREDEN, kapt. J.J. Duinker; GUURTJE EN MARIA, kapt. J. Kruyt; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven, en VIER GEZUSTERS, kapt. J. Bik.
Voor Amsterdam: HENRICA, kapt. A.H. Strackholder; CORNELIA, kapt. J.B. Jaski; PEKING, kapt. H. Croese; BARON FORSTNER VAN DAMBENOY, kapt. N. Kruimel; MARGARETHA JOHANNA, kapt. K.L. Verschuur; HOLLAND, kapt. B. Aufn’orth; CELEBES, kapt. F.N. Reuvekamp Gille; DUIVELAND, kapt. H. Hagers; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A. van Duyn; SUZANNA JOHANNA, kapt. J.F. Lammerts; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; ALBLASSERWAARD, kapt. F.J.D.E. von Lindern; CONCURRENT, kapt. N.N, (de 6 laatste van Rotterdam); en CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade (van Dordrecht).
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk.
Voor Dordrecht: BERNHARD HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. C.J.J.M. Gilbert.
De 7 schepen toegevoegd aan de bevrachting van februari zijn:
Voor Amsterdam: STAD DOKKUM, kapt. H.B.B. Jaski; GRAAF VAN HEYDEN REINESTEIN, kapt. J. Wamsteker; WILLEM HENDRIK, kapt. J. Beckering; ZEEPLOEG, kapt. J.H. van Wijngaarden, en JOHANNA, kapt. A.J.P.D. Swerver (de laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. C. Markus.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.

Afbeelding
Datum 01 februari 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading te Rotterdam:
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark RIDDERKERK, kapt. H. Teerlink.Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters en J.A. Nieuwkamp & Co.
Naar Batavia de Nederlandse bark ALCOR, kapt. F.J. van Oppen. Adres Vlierboom & Suermondt.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse fregat PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. C. Vermeij. Adres Wm. Ruys & Zonen.
Naar Batavia en Samarang de Nederlandse bark MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. P.F. Rijken. Adres van Overzee & Co. en P.A. van Es & Co. alhier en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse clipper-fregat NOACH, kapt. P. Wierikx Adres de bevrachters 't Hoen, Hudig & Co. en de cargadoors Hudig & Pieters, alhier, en Vriesendorp & Gaade, te 's Hage.
Naar Batavia de Nederlandse brik BENGALEN, kapt. H.F. Planten. Adres Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Batavia de Nederlandse bark NIJVERHEID, kapt. E.F. Bonjer. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Batavia, Samarang en Soerabaija het Nederlandse clipper-campagne-fregat JAN DE WITT, kapt. F. Guijt Jr. Adres Kuyper, van Dam & Smeer, Hudig & Blokhuyzen en bij de reders Corn. Balguerie & Zoon.
Naar Batavia de Nederlandse bark HUYDECOPER, kapt. C.J.N. Blok (termijn: 1858-1962).
Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam.
Naar Belfast de Nederlandse kof EENDRAGT, kapt. A.J. Bos. Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Boston de Nederlandse schoener SIRENE, kapt. J.P. Schroot. Adres Wambersie & Zoon.
Naar Boston de Nederlandse brik KAREL AUGUST, kapt. A. van der Eijk. Adres Hudig & Blokhhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar Boston de Nederlandse brik AMERIKA, kapt. J.T. Meermans. Adres Hudig & Blokhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar Bremen de Hanoverse schip ALIDA IKEA, kapt. L.B. Pieper. Adres Seeuwen & Co.
Naar Decima en Kanagawa de Nederlandse brik JAPAN PACKET, kapt. ……Adres C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
Naar Genua en Livorno de Deense schoener ERNDTE, kapt. H. Breckwold.
Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Gibraltar en Malta de Nederlandse hoeker KLEINKINDEREN, kapt. G. de Jong .
Adres Seeuwen & Co.
Naar Hamburg het Nederlandse kofschip BIJKA, kapt. E.J. Gort. Adres Seeuwen & Co.
Naar Java het Nederlandse campagne-clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Carst Tzn.
Adres bij de reder H. van Rijckevorsel en de scheepsmakelaars Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Montevideo en Buenos-Ayres de Nederlandse schoener ALIDA, kapt. G.A. Valk .
Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar New York de Pruisische bark EDUARD, kapt. H. Wieting. Adres Wambersie & Zoon.
Naar New York de Nederlandse bark NEDERLAND. Adres Hudig & Blokhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar Philadelphia de Nederlandse schoener PAULINA EN CORNELIA, kapt. K.K. Hagedoorn. Adres P.A. van Es & Co. alhier, de Groot Roelants & Co. te Schiedam en Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam.
Naar Samarang direct de Nederlandse bark VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan.
Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Singapore en Hongkong de Nederlandse drie mastschoener D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden. Adres Ch. Cornelder & Zonen.
Naar Soerabaija direct de Nederlandse bark KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik.
Adres P.A. van Es & Co.
Naar Soerabaija direct de Nederlandse bark NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen alhier.
Naar Soerabaija en Macassar de Nederlandse bark EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolf. Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters en Chs. Cornelder & Zonen.
Naar Sydney, N.Z.W. de Nederlandse bark JAVA, kapt. F.G.C. Mann. Adres de Vries & Co., te Amsterdam, en Vlierboom & Suermondt of Dörschlag & Gerbaulet, alhier.
-   Schepen in lading te Vlaardingen:
Naar Gibraltar en Malta de Nederlandse hoeker KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. H. den Breems. Adres Kuyper, van Dam & Smeer, te Rotterdam.
-   Schepen in lading te Amsterdam:
Naar Batavia, Samarang en Soerabaija de Nederlandse bark AMALIA AUGUSTA, kapt. K.C. de Veer. Adres de Coningh & Co. alhier en P. Varkevisser & Zonen, te Rotterdam.
Naar Batavia de Nederlandse bark HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feijnt. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Batavia de Nederlandse campagne-bark FERDINAND EN LOUIS, kapt. D.E. Nolting. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Dantzig de Hanoverse schoener ESPERANCE, kapt. A.J. Dirksen. Adres A. Spekman.
Naar Kanagawa, met vrijheid Batavia aan te doen het Nederlandse brikschip DOLFIJN, kapt. T.D. Gollards, Adres de Coningh & Co., alhier, en Hudig & Pieters te Rotterdam.
Naar Macassar, via Amboina de Nederlandse bark MACASSAR, kapt. P. Vitringa Coulon. Adres Canne & Balwé alhier en C.W. Koning Jr. en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
Naar Melbourne (Hobsons Bay) de Nederlandse bark BALTIMORE, kapt. G.H. Brakke. Adres de Vries & Co. alhier, en Vlierboom & Suermondt of Dörschlag & Gerbaulet te Rotterdam.
Naar Samarang de Nederlandse bark ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller. Adres Oolgaardt & Bruinier alhier, P.A. van Es & Co. te Rotterdam en de Groot Roelants & Co. te Schiedam.
Naar Samarang de Nederlandse bark WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Soerabaija de Nederlandse bark HENRIETTA, kapt. J. Portengen. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Soerabaija direct de Nederlandse bark OTTOLINA, kapt. A. Eeleman. Adres de Coningh & Co. te Amsterdam, en Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
-   Riviervaart van Rotterdam:
Naar Antwerpen en Brussel het schip VROUW HELENA, kapt. W. Schellaers.
Adres H. Braakman & Co.
Naar Antwerpen en Brussel het schip VIER GEBROEDERS, kapt. M. Martins.
Adres H. Braakman & Co.
Naar Biebrich en Frankfort het schip FRANS ELBERT, kapt. F. Elbert. Adres H.A.T. Koek.
Naar Dusseldorp het schip DE HOOP, kapt. J. Fischer. Adres H.A.T. Koek.
Naar Gent het schip MARIA LOUISE, kapt. P. Ponsen. Adres H. Braakman & Co.
Naar Maastricht, Luik en Aken het schip HENDRIKUS JOHANNA, kapt. A.J. Oomes.
Adres H. de Groot.
Naar Mannheim en Ludwigshafen het schip FLORA, kapt. H.P. Disch. Adres H.A.T. Koek.

Afbeelding
Datum 01 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading
- te Rotterdam:
Naar Baltimore het Amerikaanse fregat ISABELLA, kapt. John E. Allen.
Adres Wambersie & Zoon.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark ALCOR, kapt. F.J. van Oppen.
Adres Vlierboom en Suermondt.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse fregat PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. C. Vermij. Adres Wm. Ruys & Zonen.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse clipper-fregat NOACH, kapt. P. Wierikx.
Adres de bevrachters 't Hoen, Hudig & Co. en de cargadoors Hudig & Pieters, alhier en Vriesendorp & Gaade te 's Gravenhage.
Naar Batavia de Nederlandse brik BENGALEN, kapt. H.F. Planten.
Adres Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Batavia, Samarang en Soerabaija het Nederlandse clipper-campagne-fregat JAN DE WITT, kapt. F. Guijt Jr. Adres Kuyper, van Dam & Smeer, Hudig & Blokhuijzen en bij de reders Corn. Balguerie & Zoon.
Naar Batavia de Nederlandse bark HUYDECOPER, kapt. C.J.N. Blok. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam.
Naar Batavia het Nederlandse fregat PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade.
Adres C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
Naar Batavia de Nederlandse campagne-bark ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder. Adres Vaesen & Steinhaus, alhier en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heymerichs. Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters, Vroege, Nieuwkamp & de Wijs en P. Varkevisser & Zoon.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse clipper-fregat INDIA, kapt. C. Vonck. Adres Bonke & Co. en Wambersie & Zoon.
Naar Batavia de Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. A.J. Bus. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Batavia de Nederlandse bark KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen. Adres Slingerland & Lehr of D. Burger & Zoon.
Naar Belfast de Nederlandse galjoot BARTELD HERMAN. Kapt. F.M. Rasker. Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Boston de Nederlandse brik PRESTO, kapt. F.F. Cremer. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Boston de Oldenburger bark FALKE, kapt. B.H. Kassebohm. Adres Wambersie & Zoon.
Naar Bremen het Hannoverse schip ALIDA IKEA, kapt. L.B. Pieper. Adres Seeuwen & Co.
Naar Decima en Kanagawa de Nederlandse brik JAPAN PACKET, kapt. A.M.C. den Exter van den Brink. Adres C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suemondt en P.A. van Es & Co. Naar Dublin de Nederlandse kof JAKOBUS, kapt. J.H. Koning. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Gibraltar de Nederlandse hoeker WILHELMINA, kapt. A. Koster. Adres Seeuwen & Co.
Naar Glasgow het Engelse fregat MAJESTIC, kapt. J. Jones. Adres R. Twiss Hz.
Naar Guernsey de Engelse schooner CAROLINE, kapt. Chs. Allcock. Adres Hudig & Pieters.
Naar Hamburg het Nederlandse schip SOPHIA, kapt. L. Vonk. Adres Seeuwen & Co.
Naar Harburg en Hamburg de Nederlandse kof JANTINA ROELFINA, kapt. E.G. Broekema.
Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Java het Nederlandse campagne- clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Cars Tz. Adres bij de reder H. Van Rijckevorsel en de scheepsmakelaars Hudig & Blokhuyzen en Kuypers, van Dam & Smeer.
Naar Jersey de Engelse schoener UNITE, kapt. W. Colverson. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Jersey en Guernsey het kotterschip MARCO, kapt. Wm. Richardson. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Lissabon de Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres Seeuwen & Co.
Naar Melbourne (Hobson Bay) en eventueel Sydney (N.S.W.) de Nederlandse bark SOUBURG, kapt. M.W. Zwart. Adres Kuyper, van Dam & Smeer alhier, de Vries & Co. te Amsterdam, en bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar Melbourne (Hobson Bay) en eventueel Sydney (N.S.W.) het schip VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen. Adres Hudig & Pieters alhier, of de Vries & Co., te Amsterdam, of bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar New York de Nederlandse bark NEDERLAND, kapt. J.T. Meermans. Adres Hudig & Blokhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar New York het Amerikaanse fregat FAIRFIELD, kapt. B. Hull. Adres Wambersie & Zoon.
Naar Padang de Nederlandse bark CATHARINA MARIA, kapt. A. van der Tak.
Adres van Overzee & Co., Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer alhier, en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Philadelphia de Nederlandse schoener PAULINA EN CORNELIA, kapt. K.K. Hagedoorn. Adres P.A. van Es & Co. alhier, de Groot, Roelants & Co. te Schiedam en Oolgardt & Bruinier te Amsterdam.
Naar Quebec het Noorse fregat SCANDINAVIEN, kapt. M. Gude. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Samarang (direct) de Nederlandse bark VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Singapore en Hongkong de Nederlandse 3 mast schoener D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden. Adres Ch. Cornelder & Zonen.
Naar Singapore en Hongkong de Nederlandse bark CHINA, kapt. E. Tofield. Adres W. Ruys & Zonen.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen alhier.
Naar Soerabaija en Macassar de Nederlandse bark EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolf. Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters en Chs. Cornelder & Zonen.
Naar Stettin (opm: Szczecin) de Pruisische Brik MARGARETHA, kapt. A. Radloff. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Stettin (opm: Szczecin), eventueel Kopenhagen het Pruisische schroefstoomschip HUMBOLDT, kapt. L. Mehring. Adres Chs. Cornelder & Zonen.
Naar Sydney (N.S.W.) de Nederlandse bark JAVA, kapt. F.G.C. Mann. Adres Vlierboom & Suermondt alhier, de Vries & Co. te Amsterdam, en Dörschlag & Gerbaulet.
- te Vlaardingen:
Naar Gibraltar en Malta de Nederlandse hoeker KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. H. den Breems. Adres Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.
- te Amsterdam:
Naar Batavia de Nederlandse bark HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feijnt. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Buenos Aires de Nederlandse schoener-brik GEZUSTERS, kapt. …..
Adres Petrus Scheffer & Zoon.
Naar Dantzig (opm: Gdansk) de Hannoverse ESPERANCE, kapt. A.J. Dirksen. Adres A. Spekman.
Naar Genua de Deense bark SVENDBORG, kapt. A. Thuroe. Adres Hurrelbrinck & Co.
Naar Kanagawa, met vrijheid Batavia aan te doen het Nederlandse schip (opm: brik) DOLFIJN, kapt. T.D. Gollards. Adres de Coningh & Co., alhier en Hudig & Pieters te Rotterdam.
Naar Macassar, via Amboina de Nederlandse bark MACASSAR, kapt. P. Vitrings Coulon. Adres Canne & Balwé alhier en C.W. Koning Jr. en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
Naar Samarang de Nederlandse bark ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller. Adres Oolgaardt & Bruinier alhier, P.A. van Es & Co. te Rotterdam en de Groot Roelants & Co. te Schiedam.
Naar Samarang de Nederlandse bark WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink. Adres Oolgardt & Bruinier.
Naar Soerabaija de Nederlandse bark HENRIËTTA, kapt. J. Portengen Jr. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark OTTOLINA, kapt. A. Eeleman. Adres de Coningh & Co. te Amsterdam, en Kuiper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
- Riviervaart van Rotterdam:
Naar Antwerpen en Brussel het schip TWEE GEBROEDERS, kapt. E. v.d. Kuyl.
Adres H. Braakman & Co.
Naar Biebrich en Frankfort het schip PAULINE, kapt. P. Kroll. Adres H.A.T. Koek.
Naar Dusseldorp het schip STOLZENFELS, kapt. G. Hendriks. Adres H.A.T. Koek.
Naar Gent het schip PAULINE, kapt. P.J. de Landtsheer. Adres H. Braakman & Co.
Naar Gent het schip VROUW MARIA, kapt. J. Koster. Adres H. Braakman & Co.
Naar Maastricht de stoomboot ELPIS. Adres J. v.d. Maaden.
Naar Maastricht, Luik en Aken het schip JOHANNA CORNELIS, kapt. J.P. Oomes.
Adres H. de Groot.
Naar Maastricht, Luik en Aken het schip DE CORNELIA, kapt. H.J. Oomes.
Adres H. de Groot.
Naar Mannheim en Ludwigshafen het schip HOFFNUNG, kapt. S. Hartmann. Adres H.A.T. Koek.

Afbeelding
Datum 23 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 22 maart:
In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
-       Drie aandelen in de Stoomvaart Vereeniging De Maas te Rotterdam, directie de heren G. Schuurmans & Zoon, elk groot NLG 7500, vol gefourneerd. Laatste uitdeling NLG 400. Opgehouden.
-       1/64e aandeel in het nieuw gekoperd Nederlands barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 gemeten lasten, gevoerd wordende door kapt. F.W. van Heyningen (in de aankondigingen abusievelijk gemeld groot 379 lasten), boekhouders de heren Slingeland & Lehr te Rotterdam, liggende binnen deze stad en zijnde bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij. Om NLG 460 verkocht.
-       1/128e aandeel in bovengemeld barkschip. Opgehouden.
-       1/80e aandeel in het Nederlands barkschip de STAD SCHIEDAM, ,  groot volgens meetbrief 463 tonnen of 245 lasten, boekhouder de heer M. den Breems Jr. te Vlaardingen. Opgehouden.
-       1/60e aandeel in het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven, groot 399 gemeten lasten, gebouwd in 1858, thans op vooruitreis naar Java met volle lading diversen, boekhouders de heren Van Zeijlen & Decker te Rotterdam., Opgehouden.
In de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam:
-       Het schoener-brikschip ST. HELENA, groot 189 tonnen: NLG 10.500, verkocht; een chronometer NLG 120 verkocht.

Afbeelding
Datum 07 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 6 mei:
In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
-       1/10e aandeel in het Nederlands fregatschip EVA JOHANNA, kapt. S. van Bochove, groot 517 lasten, varende onder boekhouderschap van de heren C. Vlierboom & Zonen te Rotterdam, volgens de laatste berichten in Oost-Indië tot vertrek gereed en bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij: opgehouden.
-       1/64e aandeel in het Nederlandse barkschip JOSEPHA LOUISA, kapt. A. Muysson, groot 324 lasten, varende onder boekhouderschap van de heren G.S. Pieters & Co. te Rotterdam, thans op reis van Panaroekan naar Rotterdam, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij: om NLG 700 verkocht.
-       Een dito aandeel: om NLG 700 verkocht.
-       1/60e aandeel in het Nederlands barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven, groot 399 lasten, varende onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam, thans op vooruitreis naar Java met volle lading: opgehouden.
-       1/64e aandeel in het Nederlands barkschip ABEL TASMAN,  kapt. J.R. Rijken, groot 388 lasten, varende onder boekhouderschap van de heren P. Varkevisser & Zn., thans op reis van Batavia naar Rotterdam: niet geveild.
In de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam:
-       De Nederlandse bark JAN VAN SCHAFFELAAR, groot 662 tonnen, verkocht om NLG 50.000.
-       Een chronometer van Barraud, verkocht om NLG 155.
-       Een chronometer van Lowden, verkocht om 75.
-       De scheepsgereedschappen zijn alle opgehouden.

Afbeelding
Datum 07 juni 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

- Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 28 april 1862:
Het schip JOAN, kapt. Klein, gebouwd in 1854, groot 130 gemeten lasten. (opm: verkocht aan E.R. de Boer, Amsterdam; herdoopt in ELISABETH).
Het schip JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. Verbeek, gebouwd in 1855, groot 348 gemeten lasten (opm: verkocht aan J. van Delft Czn, Overschie; scheepsnaam ongewijzigd).
Het schip VRIENDENTROUW, kapt. Grevelink, gebouwd in 1854, groot 269 gemeten lasten. (opm: verkocht aan A. Kuyper van Harpen & E. Sanders, Amsterdam; herdoopt in CHRISTINA)
- Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Rotterdam op 22 april1862:
1/80e part in het schip STAD GOUDA, kapt. Breuning, gebouwd in 1857, groot 245 gemeten lasten: opgehouden.
1/64e part in het schip KRIMPENERWAARD, kapt. v. Heyningen, gebouwd in 1857, groot 379 gemeten lasten: voor NLG 460 verkocht.
1/60e part in het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. van Ruyven, gebouwd in 1857, groot 399 gemeten lasten: opgehouden.
- schepen uit de hand verkocht:
MARTHA EN JACOBA,  kapt. de Vries, gebouwd in 1858, groot 128 gemeten lasten, verkocht aan de reders Bouman & Van Rijckevorsel, zo men zegt voor NLG. 34.000. (opm: herdoopt in APOLLONIA).
HENDRIK JAN, kapt. v.d. Meyden, gebouwd in 1838, groot 381 gemeten lasten: verkocht aan een Noorse rederij voor omstreeks NLG 22.000. (opm: herdoopt in KONGSBERG).

Afbeelding
Datum 21 juni 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

- Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 12 mei 1862: Het schip VRIENDENTROUW, kapt. Grevelink, gebouwd in 1854, groot 269 gemeten lasten.
Idem op 19 mei 1862: het schip WILHELMINA LUCIA, kapt. Nolles, gebouwd in 1838, groot 399 gemeten lasten
- Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 28 april 1862: het schip JOAN, kapt. Klijn, gebouwd in 1854, groot 130 gemeten lasten: voor NLG 17.200 verkocht; het schip is later verkocht aan de reder E. de Boer.
Te Rotterdam op 6 mei1862:
Het schip JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. Verbeek, gebouwd in 1855, groot 348 gemeten lasten: voor NLG 50.000 verkocht
2/64e part in het schip JOSEPHA LOUISA, kapt. Muysson, gebouwd in 1857, groot 325 gemeten lasten: elk voor NLG 700 verkocht.
1/40e part in het schip EVA JOHANNA, kapt. Bockhove, gebouwd in 1856, groot 519 gemeten lasten: opgehouden
1/60e part in het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. van Ruyven, gebouwd in 1857, groot 400 gemeten lasten: opgehouden.
1/64e part in het schip ABEL TASMAN, kapt. Rijken, gebouwd in 1852, groot 349 gemeten lasten: niet geveild.
-       schepen uit de hand verkocht:
ZEELUST, kapt. Knaap, gebouwd in 1856, groot 315 gemeten lasten, voor NLG 70.000 verkocht aan de reders Bouman & Co te Amsterdam; het zal thans genaamd worden TAGAL.
ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Stapert, gebouwd in 1859, groot 305 gemeten lasten, verkocht aan de reders Beckman & Pierson te Amsterdam, men zegt voor NLG 75.000, zal gevoerd worden door kapt. Möllinger.
WELTEVREDEN, kapt. Duinker, gebouwd in 1836, groot 336 gemeten lasten, aan een Noorse rederij.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 augustus. Vrachten. De volgende charters van Nederlandse schepen zijn bekend geworden. NEDERLAND EN ORANJE (755 ton) bevracht à NLG 110 per last voor suiker en NLG 110 voor koffij, te Pekalongan en Samarang te laden naar Rotterdam. PRINSES AMALIA (842 ton) NLG 110 voor suiker, NLG 105 voor koffij, NLG 125 voor huiden en indigo en NLG 115 voor gom elastiek, hier en te Samarang te laden naar Rotterdam. ALBLASSERWAARD (738 ton) NLG 110 voor suiker, NLG 105 voor koffij en NLG 120 voor huiden, te Indramajoe, Tagal en Samarang te laden naar Amsterdam. VIER GEZUSTERS (737 ton) NLG 110 voor suiker, te laden hier en te Pekalongan naar Rotterdam. KOSMOPOLIET (753 ton) NLG 110 voor suiker, NLG 105 voor koffij en NLG 120 voor huiden, te laden hier en te Samarang naar Rotterdam. ROBERTUS HENDRIKUS (753 ton) opgenomen voor NLG 45.000 ineens voor de Golf van Perzië en terug.
Onbevrachte Nederlandse schepen: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JAN DANIEL, INDIA, HUGO GROTIUS.

Afbeelding
Datum 02 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op maandag 1 december:
-       1/4e aandeel in het Nederlandse barkschip NEDERWAARD, gevoerd door kapt. B.G. Tergast, varende onder boekhouderschap van de heren Bonke & Co. te Rotterdam, groot 576 tonnen of 304 lasten, thans liggende te Schiedam aan de scheepstimmerwerf van de heren C. Gips & Zoonen: om NLG 3100 verkocht.
-       1/4e aandeel in het Nederlandse barkschip LUCONIA, gevoerd door kapt. G.J.D. Hulshoff, varende onder boekhouderschap van de heren Bonke & Co. te Rotterdam, groot 604 tonnen of 319 lasten, thans liggende te Liverpool en aldaar bevracht naar Java voor GBP 1000 in full: om NLG 5350 verkocht.
-       1/40e aandeel in het Nederlandse fregat HONIGBIJ, gevoerd door kapt. J. v.d. Valk, varende onder boekhouderschap van de heer J. van Delft te Overschie, groot 755 tonnen of 39 lasten, thans liggende te Rotterdam, de 14e november 1862 van Java binnengekomen, in gewone beurtbevrachting door de Nederlandsche Handel Maatschappij: om NLG 2500 verkocht.
-       1/40e aandeel in het Nederlandse fregat JOHANNES LODEWIJK, gevoerd door kapt. A.H. van der Waal, varende onder boekhouderschap van de heer J. van Delft te Overschie, groot 756 tonnen of 399 lasten, op de 16e oktober 1862 van Java binnengekomen, in de gewone beurtbevrachting van de Nederlandsche Handel Maatschappij, thans liggende aan de scheepstimmerwerf van de heer J. Smit Czn. te Alblasserdam: om NLG 2000 verkocht.
-       1/50e aandeel in het Nederlandse clipper-fregat NOORDBRABAND, gevoerd door kapt. H.R. Bok, varende onder boekhouderschap van de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven, groot 736 tonnen of 389 lasten, thans op reis van Java naar de Golf van Perzië en terug tegen een vracht van NLG 36.000; om NLG 2200 verkocht.
-       1/60e aandeel in het Nederlandse fregat REMIGIUS ADOLPHUS, gevoerd door kapt. D. Forbes Browning, varende onder boekhouderschap van de heren Van Zeijlen & Decker te Rotterdam, groot 750 tonnen of 396 lasten, thans op reis naar Java met een lading diversen en voor de terugreis bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij: opgehouden.
-       1/60e aandeel in het Nederlandse barkschip NEDERLAND EN ORANJE, gevoerd door kapt. L.F. van Ruijven, varende onder boekhouderschap van de heren Van Zeijlen & Decker te Rotterdam, groot 755 tonnen of 399 lasten, volgens de laatste berichten in lading liggende te Passaroean: opgehouden.
-       1/25 aandeel in de Nederlandse driemast-schoener MARIA ELISABETH, gevoerd door kapt. W. van der Valk, varende onder directie van de heren Batenburg & Co., groot 313 tonnen of 165 lasten, thans met een volle lading diversen op reis naar Java: om NLG 1550 verkocht.

Afbeelding
Datum 21 januari 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Geveilde en verkochte schepen en scheepsparten:
Op 22 november 1862 werd te Dordrecht geveild het schip IDA WILHELMINA, kapt. Wijland, in 1839 gebouwd, 410 gemeten lasten, en voor NLG 26.600 verkocht aan de rederij Klerk & Voogd te Dordrecht.
Op 1 december 1862 werden te Rotterdam geveild en verkocht de onderstaande scheepsparten:
-       1/4e NEDERWAARD, kapt. Kwakkelstein, in 1836 gebouwd, 304 lasten, voor NLG 3100 verkocht
-       1/4e LUCONIA, kapt. Hulshoff, in 1849 gebouwd, 319 lasten, voor NLG 5350 verkocht
-       1/40e HONIGBIJ,  kapt. Van der Valk, in 1856 gebouwd, 399 lasten, voor NLG 2500 verkocht
-       1/40e JOH. LODEWIJK, kapt. Van der Waal, in 1857 gebouwd, 399 lasten, voor NLG 2000 verkocht
-       1/50e NOORD-BRABAND, kapt. Bok, in 1856 gebouwd, 389 lasten, voor NLG 2200 verkocht
-       1/60e REMIGIUS ADOLPHUS, kapt. F. Browning, in 1839 gebouwd, 396 lasten, opgehouden
-       1/60e NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Van Ruyven, in 1857 gebouwd, 399 lasten, opgehouden
-       1/25e MARIA ELISABETH, kapt. Van der Valk in 1858 gebouwd, 155 lasten, voor NLG 1550 verkocht.
JB 210163
Kanagawa, 29 november. Op de 6e oktober (opm: moet zijn 16 okt 1862; zie eerder berichten in de NRC) kwam alhier binnen het Engelse stoomschip LANCEFIELD, bericht brengende dat aan het einde van de baai een Nederlandse brik op strand zat en dat de zeeën daarover heen sloegen. De Nederlandse consul, hiervan onderricht, spoedde zich derwaarts in de brik ZWALUW, met zich nemende de gezagvoerder en een gedeelte van de equipage van de MARTHA THERESIA, maar onmogelijk bij het gestrande schip, hetwelk de brik GUINEA, gezagvoerder L. Crevecoeur, was, kunnende komen, moesten zij terugkeren. Niettegenstaande de hoge zee en het slechte weder, verlieten de consul en de gezagvoerder van de MARTHA THERESIA in de consulaatsboot de ZWALUW en kwamen enige uren later bij het schip aan, waarin reeds 8 à 10 voet water stond. De consul gaf zijn boot ter beschikking van de gezagvoerder om de inhebbende lading, die van grote waarde was, te bergen en begaf zich naar de wal om datgene wat aankwam en gered werd te inventariseren. Aldaar vond hij de Engelsman Beyly, die reeds de gezagvoerders diensten had aangenomen en bezig was lading te bergen, zodat des avonds om 6 uur de meest waarde hebbende lading gered was. Zes dagen achtereen bleef de consul de berging van lading en tuig surveilleren en dat op een plaats waar het hem aan het nodige ontbrak. Het dorpje Hassi Midsie, waarbij de GUINEA gestrand was, bestond uit een dertiental slechte huizen, door wier slechte wanden de koude Noordoosten wind, vergezeld van regen, vrije toegang had en was het dus werkelijk voor alle aanwezige Nederlanders daar, waaronder de heren Noordhoek Hegt, Frey, Huffnagen en gezagvoerder Visser, die allen hun bijstand verleenden, geen zeer aangenaam verblijf. Teruggekomen riep de Nederlandse consul een samenkomst bijeen, bestaande uit alle consuls en commandanten van de op de rede liggende oorlogsschepen, ten einde onder elkander op een vriendschappelijke wijze de hoegrootheid van het bergloon te regelen, dewijl hij alleen niet gaarne een beslissing nam in een zaak, waarin Franse, Engelse en Amerikaanse assuradeuren waren betrokken. Dit zogenaamde admiraliteits court, hetwelk de Nederlandse consul presideerde, was niet tot eenzelfde mening te brengen. De Engelse en Amerikaanse consuls wilden 12 % uitkeren, de Nederlandse consul 5 en de Franse slechts de geringe som van driehonderd dollar, niettegenstaande dat voor een waarde van plus minus zestigduizend dollar was gered. Thans zal de zaak worden gerefereerd aan de bevoegde autoriteiten in Europa en zullen bergers en assuradeuren lang naar hun geld hebben te wachten, terwijl het te verwachten zal zijn dat bij een andere schipbreuk geen bergers hun leven zullen wagen om te redden, zolang ten minste deze zaak niet op een voldoende wijze is beslist. Te bejammeren is het dat de consul bij zijn benoeming niet van de vereiste instructies is voorzien. In dat geval toch had men zich in de onderwerpelijke zaak aan zijn decisie te gedragen gehad, terwijl nu een ieder die daarmee niet tevreden is, daartegen kan opkomen.

Afbeelding
Datum 01 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 28 februari. Aangekomen: GIRONDE, van Bordeaux, ligt in het Kanaal; PRINCESS ALICE, van Harwich.
Vertrokken: NUMMER I, kapt. van Duijn, naar Japan; LINA, kapt. Alberts, naar Buenos-Ayres; FIJENOORD, naar Londen; FOREST QUEEN, naar Hartlepool; VOLUNTEER, naar Leith; CERES, kapt. Ricklefs, naar Libau; ELVE, naar Hamburg.
De JUBILÄUM, KOOPHANDEL en ZEEVAART en OCEAAN zijn naar zee gezeild.
Brouwershaven, 23 februari. Vertrokken: NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Bouwmeester, naar  Dordrecht. (opm: de NUMMER 1 was een voor Japanse rekening in Nederland gebouwd en onder Nederlandse vlag uitgebracht stoomschip)
Te Texel aangekomen, 27 februari, GOUVENEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Hoeksma, van Batavia.
Helvoet, 29 februari. De stoomboot GIRONDE is opgestoomd.
Van Batavia vertrokken, 1 januari, PRINSES AMELIE, kapt. Groeneveld; 8 jan., JAN VAN GALEN, kapt. De Boer, en 12 jan., RIDDERKERK, kapt. Teerlink, allen naar Nederland.
Zeilklaar, 14 januari, NEDERLAND, kapt. Van Steenderen, naar Amsterdam; HERMAN DE RUITER, kapt. Esink, naar Nederland.
Van Indramaijoe vertrokken, 26 december, HENRIETTE, kapt. Visser, naar Nederland.
Van Samarang vertrokken, 2 januari, KIANDRA, kapt. Van Kuffeler, en DOELWIJK, kapt. Hofman, beiden naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 19 december, CALIFORNIA, kapt. De Wijn, naar Amsterdam; 21 dec., JACOBA HELENA, kapt. Swart, naar Nederland; 23 dec., CHINA, kapt. Tofield, naar  Rotterdam; SUSANNA JOHANNA, kapt. Peters, naar Nederland; 25 dec., HOLLANDIA, kapt. Wap, naar Rotterdam; WASSENAAR, kapt. Hofstee, naar Nederland; 26 dec., BARON VAN HARDENBROEK, kapt. Van Rossum, naar Amsterdam; 29, CONSTANTIA, kapt. Overgaauw, en 30 dec., MARIA LOUISA ANTOINETTA, kapt. Muysson, beiden naar Rotterdam.
Van Patjitan vertrokken: 23 december, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler, naar Amsterdam.
Van Bezoekie vertrokken: 12 december, GEBROEDERS, kapt. De Groot, naar Amsterdam.
Te Soerabaija aangekomen: 29 dec., EERSTELING, kapt. De Zeeuw; BAGCHUS, van  Newcastle; 5 jan., FERDINAND EN LOUIS, kapt. Nolting, van Amsterdam.
Te Padang aangekomen: 3 december, MARIA AGNES, kapt. Van Deursem, van Amsterdam.
Vertrokken: 3 januari, KOERIER, kapt. Carst, naar Amsterdam.
Te Singapore aangekomen: 15 januari, FREDERIK HENDRIK, kapt. Glasener, van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Voor Dordrecht ingeklaard: NEDERLAND EN ORANJE, kapt. J. Bouwmeester, van Batavia, met 2435 kanassers suiker, 5000 balen koffie, 777 schuitjes tin, 1851 bossen bindrotting en 4 collis regalen; CADZANDRIA, kapt. H.W. Boon, van Fredrikstad, met 175 tonnen hout.
Helvoet, 1 maart. Aangekomen: SEAHORSE, van Hull; BITTERN, van Liverpool.
Te Belfast aangekomen, 26 februari, ALBERTA ROEMELING, kapt. De Vries; 27 dito, JANTINA, kapt. Doewes; WILHELM, kapt. Hendriks; GRIETJE DE GROOT, kapt. Mulder, en MARG. MARCHINA, kapt. Bekkering, allen van Dordrecht.

Afbeelding
Datum 05 mei 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. W. Bakker Bzn en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag de 1ste mei aanstaande, des avonds ten 6 ure, ten overstaan van de notaris O. van Olst Jr, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het Y, aan de meestbiedende of hoogst mijnende verkopen:
- 1/30 Aandeel in het Nederl. barkschip HUYDECOPER, kapt. R.J. Reinders, groot 419 lasten.
- 1/30 Dito in het Nederl. barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. J. Bouwmeester, groot 399 lasten;
beide schepen varen onder directie van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam.
- 1/64 Aandeel in het schip HERMINE MARIE ELIZABETH, kapt. U. Bonjer, groot 173 gem. lasten; varende onder directie van de heren Johs. Bletz en S.A.C. Dudok van Heel.

Afbeelding
Datum 16 mei 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. W. Bakker Bz. en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag 22 mei aanstaande, des avonds ten 6 ure, ten overstaan van de notaris C. van Olst Jr, in de Nieuwe Stadsherberg aan het Y, aan de meestbiedende of hoogst mijnende verkopen:
-  1/30 Aandeel in het Nederl. barkschip HUYDECOPER, kapt. R.J. Reinders, groot 419 gemeten lasten.
-  1/30 dito in het Nederl. barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. J. Bouwmeester, groot 399 gemeten lasten.
Beide schepen varen onder directie van de heren Van Zeylen & Decker, te Rotterdam.
-  1/64 Aandeel in het ijzeren barkschip HERMINE MARIE ELIZABETH, kapt. U. Bonjer, groot 173 gemeten lasten; varende onder directie van de heren Joh. Bletz en S.A.C. Dudok van Heel.

Afbeelding
Datum 25 mei 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen. In de Nieuwe Stadsherberg te Amsterdam, maandag, 22 mei.
-  Het brikschip JOAN JACOB (geb. in 1854) kapt. S.W. Lingbeek, NLG 10.600. In slag NLG 70. C. Ament (opm: voor J.H. Jonker, Pekela, verdoopt in PEKELA)
-  1/30 Aandeel in het barkschip HUYDECOPER, NLG 1.200. In slag NLG 100. H.I. Rietveld.
-  1/30 Aandeel in het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, NLG 1.100. In slag NLG 200. Idem.
-  1/64 Aandeel in het barkschip HERMINE MARIE ELISABETH, NLG 290. In slag NLG 30.  C.S. Oolgaardt.
-  1/28 Aandeel in het brikschip MATHILDE, NLG 535. In slag. NLG 40. Idem.
-  1/26 Aandeel in dito, NLG 535. In slag NLG 30. J.F.L. Meyjes.
-  1/32 Aandeel in het brikschip PRINCES AMELIE, NLG 400. In slag NLG 50. H.I. Rietveld.
-  1/20 Aandeel in het sch.-brikschip (opm: schoener) MARTINA ADRIANA, NLG 425. In slag NLG 20. Idem.

Afbeelding
Datum 13 juli 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 22 schepen, als:
- Voor Rotterdam: PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, kapt. J. van Zanten; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, kapt. D. Forbes Browning; MARIA ELISABETH, kapt. W. van der Valk; GOUVERNEUR VAN SWIETEN, kapt. H. Singer; BILDERDIJK, kapt. A. Viëtor; JOHANNES MARTINUS, kapt. O. Dalloyaux; VESTA, kapt. onbekend (opm: vermoedelijk kapt. A. van der Eijk).
- Voor Amsterdam: ZEENIMPH, kapt. F. Schipper; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; PADANG PACKET, kapt. P. Huidekoper; ANNA, kapt. P.R. Bok; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. J. Bouwmeester; JAN DANIEL, kapt. H. van IJsendoorn; CORTGENE, kapt. W. Wemmerus; TJILINGSIE, kapt. P. Ouwehand; BONI, kapt. J. W. Möller; ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. T. Vogelesang.
- Voor Schiedam: CANDATI, kapt. D.B. Bosscher; HUGO GROTIUS, kapt. J. Immerzeel.
- Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten; KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning.

Afbeelding
Datum 07 mei 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia 8 april. Aangekomen schepen: FOP SMIT, kapt. Metz; LOUIS MEIJER, kapt. Dietz; MEDEA, kapt. Van Teutem; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WALCHEREN, kapt. v.d. Borden; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. kapt. Kramers.
Vertrokken schepen: BATAVIA, kapt. Zwanenburg; BURGEMEESTER MIDDELBURG, kapt. Hoek, FAGEL (ex ZEELUST), kapt. Smit; GEERTRUIDA MARIA, kapt. De Ligny; JACOBUS, kapt. J. van der Tas.

Afbeelding
Datum 07 juli 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Een telegram van Batavia van 13 juni meldt nopens de handel het volgende:
Java Koffij NLG 31,-, Suiker no.16 NLG 16,-, Arak per legger NLG 125,-, 5.000 picols Banca Tin à NLG 57½ verkocht. Markt gedrukt. Vrachten onveranderd.
Aangekomen schepen: CELEBES (ex GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST), kapt. Sluik.(Noot; CELEBES moet zijn MARIA )

Vertrokken schepen: AEOLUS (ex JOHANNA GEERTRUIDA), kapt. De Vries; ELISABETH, kapt. Storm; JUPITER, kapt. Kiewit; KAREL AUGUST, kapt. Meermans; QUATRE BRAS, kapt. Westerveld qq; STAD LEYDEN, kapt. Van de Poll; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Kramers.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 juli. Aangekomen schepen: AZIA, kapt. Trappen; BILDERDIJK, kapt. Viëtor; COPERNICUS, kapt. Algra; CORNELIA, kapt. De Boer; DORDRECHT, kapt. Verhoeven; EENSGEZINDHEID, kapt. De Waal; L.J. ENTHOVEN, kapt. Koens;
GALILEI, kapt. v.d. Mey; HENDRIKA, kapt. v.d. Valk; HENRIETTE MARIA, kapt. Tjebbes; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Haasnoot; PRESIDENT PLATE, kapt. Julius; VERTROUWEN (ex KIANDRA, ex DRIE VRIENDEN), kapt. Dekker; IDUNA, kapt. Du Sar.
Vertrokken schepen: HELENA EN HENRIETTE (ex ELISE HENRIETTE), kapt. Deterding; MEDEA, kapt. Van Teuten; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Kramers; PRINSES AMALIA, kapt. Bentveld; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WIJK AAN ZEE, kapt. Mannoury.

Afbeelding
Datum 10 september 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 augustus. Aangekomen schepen: ANTJE, kapt. P. v.d. Hoog; BROUWERSHAVEN, kapt. Huijzer; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. G.G.A. Wielema; GUURTJE EN MARIA, kapt. Flenz Jz, MARIA CATHARINA, .... (opm: A. Blom); STAD DOKKUM, kapt. Timmerman; STAD MIDDELBURG, kapt. Ouwehand; SAILOR PRINCE, kapt. W. v.d. Valk.
Vertrokken schepen: BARON VAN HEEMSTRA, kapt. Nepperus; BALTIMORE, kapt. De Wijn; MAARTEN VAN ROSSUM, kapt. Laseur; MENTOR, kapt. Butenuth; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Kramers; NOACH, kapt. Looijen; PATRIARCH SAMHIRI, kapt. Lion; SENIOR, kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 11 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Katendrecht, 10 december. Heden heeft men het alhier liggend drijvend droogdok, toebehorende aan een onderneming onder directie van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam, doen zinken en het schip NEDERLAND EN ORANJE (opm: bark, eigendom van Van Zeylen & Decker e.a.), kapt. W.C. Phaff, daarin gehaald en in 2 uren ledig gepompt, zodat het schip droog stond op de blokken. Het dok is lang 310 Amsterdamse voeten en breed 96, zodat schepen van het grootste charter daarin kunnen worden opgenomen; het wordt boven water gebracht door twee machines, ieder van 18 paardenkracht en die mede uitmuntend werken. Men kan gerust aannemen, dat er voor Rotterdam en omstreken in een lang gevoelde behoefte is voorzien, vooral ten aanzien van grote schepen.

Afbeelding
Datum 12 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Droog Drijvend Dok te Katendrecht bij Rotterdam.
De ondergetekenden geven bij deze aan heren scheepsreders, bouwmeesters, gezagvoerders, cargadoors en aan den Rotterdamse handel in het algemeen kennis, hun Droog Drijvend Dok, gelegen te Katendrecht nabij Rotterdam (over het Park) voor een ieder is opengesteld, zijnde voor het eerst heden met goed succes daarin gedokt het schip NEDERLAND EN ORANJE, en nodigen een ieder uit, die belang stelt in scheepvaart, industrie en vooruitgang, dit Dok met aanhorigheden te komen bezichtigen.
De tarieven en voorwaarden zijn nagenoeg gelijk aan die der sleephelling te Schoonderloo; alleen wordt een korting van 10% toegestaan aan schepen boven de 1.000 tonnen.
De directie, Van Zeylen & Decker.

Afbeelding
Datum 12 maart 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 maart. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 13 schepen, als:
Voor Amsterdam:
KANAGAWA, kapt. W.P. Carot, 642 lasten, vracht NLG 79.94; DRIE GEZUSTERS, kapt. Gb. Fischer, 276 lasten, vracht NLG 80.60; TELENAK, kapt. J.R. Lusink, 398 lasten, vracht NLG 81.57; VREDE, kapt. D. van der Plas, 399 lasten, vracht NLG 81.97; OTTO, kapt. S. Streeman Tresling, 373 lasten, vracht NLG 82.-; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J.C. Ham, 396 lasten, vracht NLG 82.49; CHRISTINA, kapt. M.H. Visser 250 lasten, vracht NLG 82.50; MAIBIT, kapt. F.H. Popken, 609 lasten, vracht NLG 82.67; OCEAAN, kapt. J.R. Smit, 486 lasten, vracht NLG 82.99; HENRIËTTE MARIA, kapt. P.R. Tjebbes, 423 lasten, vracht NLG 82.99.
Voor Rotterdam:
NOACH II, kapt. J.C. F. Looyen, 503 lasten, vracht NLG 80.--
Voor Dordrecht:
NEDERLAND EN ORANJE, kapt. W.C. Phaff, 399 lasten, vracht NLG 82.81
Voor Middelburg:
HAAMSTEDE, kapt. G. Geerling, 391 lasten, vracht NLG 81.--

Afbeelding
Datum 25 december 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 23 december. Volgens heden ontvangen telegram van Batavia, is het barkschip NEDERLAND EN ORANJE (opm: bouwjaar 1858, thuishaven Rotterdam), kapt. Phaff, daar van hier gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 12 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 21 augustus. Volgens rapport van kapt. Phaff, voerende het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, van Saigon naar Rotterdam bestemd, ondervond hij van de 3e tot de 16e juli tussen Kaap St. Frances en Kaap Agulhas hevige stormen en hoge moeilijke zee, waardoor hij 2 ondermarszeilen, kluiver, groot stengstagzeil en stuurboord verschansing verloor. Het schip werd plat op zijde geworpen, en in die staat kreeg het een hevige stortzee over, waardoor het meer water maakte als gewoonlijk.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

St. Helena, 9 september. Het Nederlandse barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Phaff, 2 augustus alhier lek van Saigon gearriveerd, is nagezien en na 8.949 zakken rijst gelost te hebben, is men erin geslaagd het lek te stoppen. Na de nodige reparaties volbracht en de lading weer ingenomen te hebben, is het schip de 8e september naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 12 januari 1875
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 11 januari. Het Nederlandse barkschip NEDERLAND EN ORANJE, groot 755 tonnen, gebouwd in 1857, is door de makelaar Ed. A. C. Kali uit de hand verkocht aan een Oostzees huis. (opm: dit is een ander schip met dezelfde naam en niet het vergane schip van Kroniek 1874, bericht AH 251074)

Afbeelding