Inloggen
HECTOR - ID 9182


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 1759 Z AMST 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 881
Delivery Date: 1939-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 1600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: B&W-diesel, 19 3/4 - 35½
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1827.86 GRT (open)
Net Tonnage: 943.84 NRT (open)
Deadweight: 2770.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 164342 Cubic Feet
Bale: 157935 Cubic Feet
Refrigerated: 1850 Cubic Feet
 
Length 1: 94.74 Meters Length overall (Loa)
Length 2: .89.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.55 Meters Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 93 101
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-12-00 HECTOR
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEPA

Ship Events Data

1942-05-24: Final Fate:
Na op 10 mei 1942 met stukgoederen, cement etc. van New York naar Curaçao te zijn vertrokken, werd de HECTOR op 24 mei 1942 op 19º50'NB en 81º53'WL getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U.103. De HECTOR zonk en ging verloren. Van de opvarenden vonden twee personen de dood.

Afbeeldingen


Omschrijving: HECTOR
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

RN 181239
Op de Waterweg is de officiële proeftocht gehouden met het m.s. HECTOR, gebouwd  door de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van de K.N.S.M. te Amsterdam en bestemd voor haar dienst New York – West Indië.
Het schip heeft de volgende afmetingen: 305 voet bij 25 voet 6 duim. Het laadvermogen is ca. 3000 ton. De HECTOR is voorzien van een accommodatie voor twaalf passagiers. Laadgerei, ankerlier en stuurmachine worden alle elektrisch gedreven. De hoofdmotor bestaat uit een 1.600 pk Burmeister & Wain motor, welke installatie is vervaardigd en geïnstalleerd door de N.V. P. Smit te Rotterdam. De elektrische licht- en krachtinstallatie is geleverd door de N.V. van Rietschoten en Houwen te Rotterdam. Op de proeftocht werd het schip na ijkingen door de rederij overgenomen.