Inloggen
PALINGHANDEL - ID 9158


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-11-12 / 1952-12-18 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Nat. Official Number: 592 SNEEK 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Bunschip (paling)
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Molema, Landeweer & Stemmer, Leeuwarden, Friesland, Netherlands
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

 
 
Length 1: 27.46 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.30 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-00-00 PALINGHANDEL
Manager: Jan Haagsma, Workum, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan Haagsma, Workum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands

Date/Name Ship 1907-05-15 PALINGHANDEL
Manager: Auke Lankhorst & Nicolaas Jurjen Lankhorst, Heeg, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Auke Lankhorst & Nicolaas Jurjen Lankhorst, Heeg, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heeg / Netherlands

Ship Events Data

1903-11-12: Op 12-11-1903 eerste meting te Leeuwarden. Meetnummer: L695N. Naam schip: Palinghandel. Scheepstype: schroefstoomschip. Materiaal: ijzer.
Werf: Molema, Landeweer & Stemmer, plaats werf: Leeuwarden. Bouwjaar: 1903. Lengte: 27 m 46 cm, breedte: 5 m 30 cm. waterverplaatsing:
55,783 ton. Eigenaar: J. Haagsma, domicilie: Workum.
1907-00-00: Op 28.08.1929 wordt het schroefstoomschip `Palinghandel` gebrandmerkt: 78 Z SNEEK 1929. Het had eerst brandmerk: 592 SNEEK 1907

24 mei 1907
Jan Haagsma, vroeger palinghandelaar, nu landbouwer, wonende te Workum,
verkoopt op 15 mei 1907 aan Auke Lankhorst en Nicolaas Jurjen Lankhorst, beide fabrikant en koopman te Heeg:

a. Een zeebunschip, genaamd STAD WORKUM, volgens meetbrief d.d. 23 maart 1878 gemeten op bruto 135,77 m3 of 47,85 ton, netto op 128,99 m3 of 45,46 tonnen, en gebrand met brandmerk 217 Sneek 1855.

Kadaster 217
Rintje Jans Visser te Workum verklaart op 7 september 1855 de enige eigenaar te zijn van het bunschip genaamd STAD WORKUM, gebouwd te Workum, hebbende 1 dek en 1 mast, zijnde groot 70 tonnen of 37 lasten, thuis behorende te Workum en gevoerd wordende door schipper Theunis Stenders.

b. Een zeebunschip genaamd MENTOR, volgens meetbrief d.d. 5 april 1879 gemeten op bruto 125,59 m3 of 44,33 ton en netto 119,31 m3 of 42,11 ton, zijnde dit schip gebrand als bunship MENTOR groot 53 ton en gebrand 240 Sneek 1857.

Kadaster 240
Rintje J. Visser te Workum verklaart op 30 maart 1857 de enige eigenaar te zijn van het bunschip genaamd MENTOR, hebbende 1 dek en 1 mast, zijnde groot 53 ton of 28 lasten, thuis behorende te Workum en gevoerd wordende door schipper Jan J. Croes.

c. Een zeebunschip, genaamd HERSTELLING, volgens meetbrief d.d. 25 augustus 1879 gemeten op bruto 140,30 m3 of 49,53 ton, en netto 133,29 m3 of 47,05 ton, zijnde als bunschip HERSTELLING groot 34 last gebrand onder nummer 303 Sneek 1863.

Kadaster 303
Reintje Jans Visser, koopman te Workum, verklaart op 2 juli 1863 te zijn de enige eigenaar van het bunschip genaamd de HERSTELLING, gebouwd te IJlst, hebbende 1 dek en 1 mast, groot 64 zeetonnen of 34 lasten, tehuis behorende te Workum en gevoerd wordende door schipper Rein van ’t Veer.

d. Een zee-bunschip, vroeger genaamd LONDON, thans genaamd MARIA, volgens meetbrief d.d. 13 juni 1876 gemeten op 157,85 m3 of 55,.. tonnen, en netto 149,96 m3 of 52,93 tonnen, zijnde bekend als bunschip LONDON, groot 28 last of 54 zeetonnen, gebrand nummer 359 Sneek 1872.

Kadaster 359
Reintje Jans Visser koopman te Workum, verklaart op 22 juni 1872 te zijn de enige eigenaar van het bunschip genaamd LONDON, gebouwd te IJlst, hebbende 1 dek en 1 mast, groot 54 zeetonnen of 28 lasten, tehuis behorende te Workum en gevoerd wordende door schipper Harmen Toering.

e. Een schroefstoomboot genaamd PALINGHANDEL, volgens meetbrief d.d. 12 november 1903 gemeten op 55,783 ton.

Voormelde schepen, gebouwd in Nederland, horen te Workum thuis. De vijf schepen werden voor in totaal NLG 17.000 verkocht.
Verder werden enkele onroerende goederen verkocht, zoals een altijd durende vrije ligplaats en ankerplaats in des verkopers land aan het Kort Vliet onder Nijhuizen, gemeente Heeg.
De schepen enz. waren op 21 september 1900 aangekocht (zie kadaster nr 512), met uitzondering van de PALINGHANDEL, die in 1903 door verkoper voor eigen rekening is gebouwd, maar nog niet is teboekgesteld (Wel in 1907 met brandmerk 592 Sneek 1907. GM).
1929-08-28: Final Fate:
Op 28.08.1929 als PALINGHANDEL, zijnde en schroefstoomschip, liggende te Stavoren door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbranden 78 Z SNEEK 1929 op 't achterschip in de waterlijst van de luchtkap van de kajuit. (Opm.: Brandmerk 592 SNEEK 1907 is vernietigd.) Het wordt omschreven als een stalen schroefstoomschip (bunschip) met 2 masten, 2 dekken, laadruim voor- en achterkajuit met stoommachine van 80 indicateur paardekracht. Inhoud laadruimte 140.82 m3. Eigendom van de Naamloze Vennootschap de Friesche Vischhandel te Workum. Deze teboekstelling bij het Kadaster wordt op 18-12-1952 doorgehaald.