Inloggen
BERKELSTROOM - ID 915

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5042326
Nat. Official Number: 5864 Z AMST 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Hoogezand N.V. Jac. Bodewes, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 111
Launch Date: 1962-02-21
Delivery Date: 1962-05-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2830305/312 Type RBV8M545 (320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 489.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 208.00 Net tonnage
Deadweight: 871.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 67807 Cubic Feet
Bale: 59230 Cubic Feet
 
Length 1: 59.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.47 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-05-09 BERKELSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDAW

Date/Name Ship 1970-07-01 BERKELSTROOM
Manager: Holland Bulk Transport N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDAW

Date/Name Ship 1975-05-06 BERKELSTROOM
Manager: Gebr. De Haas Scheepvaart B.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. De Haas Scheepvaart B.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDAW

Date/Name Ship 1975-06-04 MOCTEZUMA II
Manager: Alvaro Guttierez, Isla Mujeres, Mexico
Eigenaar: Alvaro Guttierez, Isla Mujeres, Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla Mujeres / Mexico

Date/Name Ship 1977-00-00 MOCTEZUMA II
Manager: Del Caribe Cia. Maritima, Isla Mujeres, Mexico
Eigenaar: Del Caribe Cia. Maritima, Isla Mujeres, Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla Mujeres / Mexico

Date/Name Ship 1982-00-00 MOCTEZUMA II
Manager: Naviera Cozumelena S.A. de C.V., Isla Mujeres, Mexico
Eigenaar: Naviera Cozumelena S.A. de C.V., Isla Mujeres, Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla Mujeres / Mexico

Ship Events Data

1962-02-20: Friese Koerier 20-02-1962: Coaster te water. Bergum — Woensdagmorgen om 11 uur zal bij de Scheepswerf Hoogezand N.V. te Bergum de 885 bruto registerton metende coaster BERKELSTROOM te water worden gelaten, die gebouwd wordt voor rekening van de Hollandse Stoombootmij. te Amsterdam. Het schip heeft een lengte van 59 meter een breedte van 29 meter en een holte van 3.50 meter. De holte van het shelterdek bedraagt 5.60 meter. De coaster, die gebouwd wordt volgens het type shelterdek zal worden uitgerust met een Deutz motor van 1000 P.K. De werf heeft nog in opdracht een coaster van het type halfshelterdek van 1000 ton, die gebouwd wordt voor Deense rekening.
1962-02-22: Friese Koerier 22-02-1962: Tewaterlating BERKELSTROOM in Bergum verliep vlot. Bergum — Bij de scheepswerf Hoogezand NV te Bergum is woensdagmorgen om elf uur de 885 ton metende shelterdekcoaster „BERKELSTROOM" te water gelaten, die gebouwd wordt voor rekening van de Hollandse Stoombootmaatschappij te Amsterdam. De tewaterlating verliep vlot, nadat de echtgenote van de assistent van de directie van de Maatschappij, mevrouw M. J. Dalmeyer-Heck uit Amsterdam de doopplechtigheid had verricht door de traditionele fles champagne tegen de boeg van het schip uiteen te laten spatten. Tevoren waren mevrouw Dalmeyer bloemen aangeboden door een werknemer van de werf. De BERKELSTROOM heeft een lengte van 59 meter, een breedte van 29 meter en een holte van 3.50 meter. Het schip zal worden uitgerust met een Deutz motor van 1000 PK.
1962-05-05: Leeuwarder Courant 05-05-1962: „Berkelstroom" maakt dinsdag zijn proefvaart. Dinsdag zal de 885 ton metende shelterdekcoaster „Berkelstroom", die bij de scheepswerf „Hoogezand NV" te Bergum wordt gebouwd voor rekening van de Hollandse Stoombootmaatschappij te Amsterdam, de officiële proefvaart maken van de Harlinger haven uit. Het schip, waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd, is 59 meter lang 29 meter breed en heeft een holte van 3.50 meter en een beladen diepgang van 5.60 meter. De coaster zal worden uitgerust met een motor van duizend PK.
1962-05-09: NvhN 09-05-1962: Proefvaart Berkelstroom. Van Harlingen uit heeft op de Waddenzee de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorschip Berkelstroom dat werd gebouwd bij de scheepswerf Hoogezand (dir. Jac. Bodewes) te Bergum (Fr.) voor rekening van de Hollandsche Stoombootmaatschappij te Amsterdam. De Berkelstroom is van het shelterdeck type, meet ca. 885 ton d.w. en is uitgerust met een 1000 pk. motor (snelheid 11 ½ knoop).
1962-05-11: Op 11-05-1962 als BERKELSTROOM, zijnde een motorvrachtschip, metende 1383.91 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12511 d.d. 01-05-1962, liggende te Amsterdam, door M.A. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5864 Z AMST 1962 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek.
1966-04-21: Leeuwarder Courant: 21-04-1966: Auto's beschadigd. Coaster raakt pont op IJ midscheeps. Aan het dek staande auto's kregen bikschade en vele passagiers een hevige schrik toen dinsdagavond een Amsterdamse gemeentepont op het IJ werd aangevaren door de 500 ton metende Nederlandse coaster BERKELSTROOM. Er deden zich geen personlijke ongevallen voor. De schipper van de pont deelde later mee dat hij even werd afgeleid door een passerende sleep, die van de andere kant kwam. Toen hij de kustvaarder zag, die hij voor moest laten gaan, was het al te laat. De pont werd midscheeps geraakt en kreeg averij. Het vaartuig kon op eigen kracht zijn weg vervolgen. De rijkspoitie te water heeft de zaak in behandeling.
1998-00-00: 1998 Lloyd's twijfelt aan het nog bestaan van het schip.


Afbeeldingen


Omschrijving: Berkelstroom 1962 under construction
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Berkelstroom 1962
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Berkelstroom 1962.
Gemaakt door: Sherlock, F.G.