Inloggen
BERKEL - ID 911


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 4651 Z ROTT 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 591
Contractor: none
Launch Date: 1930-01-08
Delivery Date: 1930-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem, Gelderland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1220
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21", 34½"& 57"- 36"
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2130.16 Gross tonnage
Net Tonnage: 1273.16 *** Onbekend ***
Deadweight: 3500.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 163275 Cubic Feet
Bale: 157969 Cubic Feet
 
Length 1: 85.80 Meters Registered
Beam: 13.01 Meters Registered
Depth: 5.89 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-04-00 BERKEL
Manager: Firma Vinke & Co., (1937 Firma E.H. Vinke & Zonen, 1947 Firma Vinke & Zonen), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houtvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGVD
Additional info: call sign since 01-01-1934: PDBA

Ship Events Data

1950-01-04: Final Fate:
Op 3 januari 1950 vertrok de BERKEL om 16.40 uur van Karlsvik met een in het Hernösand- en Sundsvall-district ingenomen gedeeltelijke lading hout naar Ljusne om aldaar bij te laden. Kort na middernacht, om 0.20 uur op 4 januari 1950, passeerde het schip Balsö. De wind was N.N.O., kracht 3-6, en men had regelmatig sneeuwbuien, zodat men regelmatig langzaam voer. Om 4.00 uur meende men nog 4 mijl van de lichtbrulboei voor Söderhamn te zijn. Om 4.15 uur in die morgen van 4 januari liep de BERKEL aan de grond. Teon het 10 minuten later opklaarde, bleek het schip te zijn gestrand op de Hällgrund-rots, 2 mijl W.N.W. van genoemde lichtbrulboei. Men slaagde er niet in om het schip vlot te brengen en de machinekamer liep weldra vol. Om 9.00 uur die morgen werden alle opvarenden door een loodsboot van het schip gehaald en naar de wal gebracht. De BERKEL was niet meer vlot te brengen en was verloren. De gezagvoerder had de omstandighenden onjuist beoordeeld - het schip was verder ingezet dan gedacht werd - en kreeg een berisping (bron: uitspraken Raad voor de Scheepvaart)

Afbeeldingen


Omschrijving: Berkel 1930
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Berkel 1930
Collectie: Historische Vereniging Capelle
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BERKEL in 1939
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BERKEL46
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BERKEL met gewijzigde (gesloten) brugopbouw (foto van na 1945)
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BERKEL in de Houthaven in Zaandam
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 040150
Nederlands schip aan de grond gelopen In sneeuwstorm voor Zweedse kust
Radio-Scheveningen meldt, dat het Nederlandse s.s. BERKEL in nood verkeert. Het is op de Hallgrundet-rotsen (Zweden) aan de grond gelopen en maakt water. Een reddingboot is van Söderhamn onderweg naar het schip. De 2130 brt. metende Berkel vaart voor de N V. Vinke's Houtvaart te Rotterdam en was bestemd voor Ljusne aan de Zweedse Oostkust om daar hout te laden. Het schip liep hedenmorgen om 4.00 uur in een zware sneeuwstorm aan de grond. Twee loodsboten zijn van Sönnskart uitgevaren om de BERKEL te assisteren De BERKEL verkeert, volgens de berichten, niet in onmiddellijk gevaar. De bemanning had, zodra het schip aan de grond liep, op het dek een vuur aangemaakt. Dit werd waargenomen door het station van het loodswezen. 

NvhN 040150
Bemanning van de BERKEL gered
De bemanning van het Nederlandse s.s. BERKEL, dat op de Hallgrundet rotsen bij de Zweedse kust aan de grond was gelopen, is door een van de loodsboten, de RÖNNSKAER, te Söderhamn aan land gebracht. Ook twee honden, die aan boord waren, zijn gered. De eerste machinist had een zenuwstoornis gekregen, doch is aan de beterende hand. Alle opvarenden waren bij hun redding dun gekleed, sommigen alleen in nachtkleding. Hun kleren waren doornat of bevroren. De loodsboot moest verscheidene uren wachten voor hij op de ruwe zee langszij kon komen. Alle opvarenden van de BERKEL vonden, dat de loodsen uitstekend werk hadden gedaan. Tijdens de gevaarlijke redding was er een sneeuwstorm terwijl de temperatuur 15 graden onder nul was. De positie van de BERKEL is ongunstig. De zee is nog steeds ruw, maar de wind neemt af. Ook de reddingboten POSEIDON, NEPTUN en de loodsboot GAEVLET zijn op weg naar de BERKEL. Het is nog niet zeker of het schip behouden zal blijven.

NvhN 050150
Toestand BERKEL kritiek
De toestand van de BERKEL, het aan de Zweedse kust vastgelopen Nederlands stoomschip, was gisteravond nog steeds kritiek. Er schijnt groot gevaar te bestaan, dat de BERKEL in tweeën zal breken. Een van de loodsen die bij het schip is geweest zei, dat de BERKEL een grote verdikking midscheeps heeft. Hij meende, dat dit een teken is, dat het schip bezig is in tweeën te breken.

LC 050150
s.s. BERKEL dreigt in tweeën te breken - Gehele bemanning benevens de twee scheepshonden door loodsboot gered.
De uit 29 personen bestaande bemanning van het s.s. BERKEL, dat, naar wij gisteren meldden, op de Hallgrundet-rotsen (Zweden) aan de grond is gelopen, werd door de loodsboot Roennskaer veilig aan land gebracht. Ook de twee honden, die aan boord waren, konden worden gered. Tijdens het overbrengen, dat zeer moeilijk ging, heerste er een gevaarlijke sneeuwstorm, terwijl de temperatuur 15 graden onder nul was. Later werd de bemanning naar Söderhamn overgebracht.
De eerste machinist kreeg een zenuwstoornis, maar is herstellende; de rest van de bemanning maakt het goed. Alle opvarenden waren bij de redding dun gekleed; sommigen alleen in nachtkleding. Hun kleren waren doornat of bevroren. De loodsboot moest verscheidene uren wachten voor men op de ruwe zee langszij kon komen. De bemanning van de BERKEL toonde zich zeer dankbaar voor de redding; men vond dat de loodsen prachtig werk hadden verricht.
Met het bergingswerk zal zo spoedig mogelijk begonnen worden. De twee bergingsvaartuigen POSSEIDON en NEPTUNUS konden in verband met het slechte weer nog niet uitvaren.
De toestand van het 2130 ton metende schip schijnt kritiek te zijn, aangezien er gevaar bestaat, dat de BERKEL in tweeën zal breken. Een van de loodsen, die bij het schip is geweest, vertelde n.l. dat het schip een grote verdikking midscheeps heeft. Hij meende hieruit te moeten concluderen, dat het schip bezig is in tweeën te breken. De BERKEL had 900 ton standaard hout aan boord en was op weg van Sundsvall naar Ljusne om daar bij te laden.

NvhN 060150
De bemanning van het Nederlandse s.s. BERKEL, dat dezer dagen aan de Zweedse kust is gestrand, is per extra KLM-vliegtuig uit Stockholm in ons land aangekomen. Het gezelschap bestaat uit 28 man onder leiding van kapitein Vink.

NvhN 070150
Bemanning van de Berkel terug. „Het schip werd omhoog getild en toen was het mis”
Met de speciaal voor hen gecharterde KLM-convair Gerard Terborgh arriveerden gisteren op Schiphol de 25 Nederlandse zeelieden, die Woensdagochtend vroeg onder de Zweedse kust alles verloren, wat zij aan boord van hun schip, de 2.130 ton metende BERKEL, van de N.V. Vinke Houtvaart uit Rotterdam, hadden.
Het schip liep — zoals bekend — op de rotsen bij Söderhamn en de uit 29 koppen bestaande bemanning kon door een loodsboot slechts met grote moeite van boord worden gehaald. Ook de twee honden werden gered. Hun overgebleven bezittingen, van de meesten een oude broek om een paar schoenen gewikkeld, droegen de mannen onder hun arm, toen zij de grote aankomsthal van Schiphol binnenstapten. Voorop de 1e stuurman, de 48- jarige Van der Lee. Zijn handen zijn geheel gezwachteld, maar als we hem vragen wat er met hem is gebeurd, zegt hij: „ 't Is niks. Maak er maar geen drukte over. Hoe minder hoe liever. Ze zijn een beetje bevroren, maar dat is binnen een paar dagen weer over".
Frits Verf uit Haarlem was juist aan boord gekomen, toen het gebeurde: „Ik stond op de brug, met nog twee anderen, op de uitkijk. Er was een geweldige sneeuwstorm en we konden bijna niets zien. We stonden met zijn drieën uit te kijken naar een lichtbaken, dat we gemist hadden. Ik stond er pas, toen ik plotseling voelde hoe het schip omhoog werd getild. Dat is niks bijzonders dacht ik. Zal wel een hoge golf zijn. Maar toen ik zag hoe het schip op zijn kant teruggleed, wist ik dat het mis was. De kapitein stond naast me. Onmiddellijk gaf hij order om onze plaatsen bij de boten in te nemen. Toen eindelijk om 10 uur de Zweedse loodsboten langszij kwamen waagden we allemaal via de verijsde statietrap de sprong in de boten, 't Was een fraai staaltje werk van die Zweden."
Kapitein Vinke, de eerste en de derde machinist zijn voorlopig in Zweden achtergebleven om af te wachten wat er van het schip zal worden. Mevrouw Vinke is per trein onderweg naar Nederland. De meeste leden van de bemanning hebben weinig hoop, dat het schip nog tijdig geborgen zal kunnen worden. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal deze scheepsramp toch het leven kosten aan een der opvarenden. De scheepskat was namelijk bij de redding nergens te vinden en bevindt zich dus nog aan boord, ergens in de Botnische Golf.

NvhN 100350
Beloning voor redders van Nederlanders.
De eigenaar van het Nederlandse schip BERKEL, dat kort geleden bij Söderham aan de Noord-Zweedse kust aan de grond liep, heeft aan de Zweedse loodsdienst toestemming gevraagd de loodsen te Lilljungfrun een beloning van duizend kronen te gever, voor het redden van de bemanning van de BERKEL, die uit 29 koppen bestond. De loodsdienst heeft geen bezwaar gemaakt.