Inloggen
WILLEM VAN DER VOORT - ID 9060


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-05-10 / 1879-09-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. & A. H. Meursing - Werf 'De Nachtegaal', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1858-06-00
Launch Date: 1859-03-30
Delivery Date: 1859-04-20
Technical Data

Gross Tonnage: 91.00 lasts
Gross Tonnage 2: 172.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.50 Meters Registered
Beam: 4.41 Meters Registered
Depth: 2.78 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-05-10
Register nr: 18590341
Scheepsnaam: WILLEM VAN DER VOORT
Type: Schooner
Lasten: 91
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jaski, F.C.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Carst, B.G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1859-04-20 WILLEM VAN DER VOORT
Manager: Feije Christiaans Jaski, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Feije Christiaans Jaski, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: z
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1876 - QCPW

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

F.C. Jaski, boekhouder, Amsterdam (4/32e part)
Gebr. van der Vliet, Amsterdam (4 323e part)
Willem van der Voort, Alkmaar (8/32e part)
W. & A.H. Meursing, Amsterdam (2/32e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/32e part)
B.G. Carst, Schiermonnikoop (1/32e part)
A. Roeland, Genemuiden (1/32e part)
D.W. van Meeteren, Amsterdam (1/32e part)
J.J. Mickenhagen & Zn., Amsterdam (2/32e part)
Y Hoogterp, (Dokkum (1/32e part)
J.B. Jaski, Schiermonnikoog (1/32e part)
J.W. Holzman, Amsterdam (1/32e part)
S. Planteyt, Crommenie (2/32e part)
F. de Boer, Holwerd (2/32e part)

Ship Events Data

1879-09-00: Final Fate:
Handelsblad 28 september 1879. “Amsterdam 27 september 1879. Volgens een brief van kapitein Jaski, gevoerd hebbende het Nederlandsche schip "Willem van der Voort" had hij 16 augustus van Glasgow voor de Baai van Aracuja te zijn aangekomen 14 dagen met een loods aan boord aldaar gekruisd, toen 30 augustus het sein werd gegeven om te kunnen binnenkomen. Hij zette derhalve koers, doch geraakte op de baai vast; met hoog water sloeg de zee zoo geweldig over het schip, dat de equipage 's avonds genoodzaakt was het met de boot te verlaten en te Aracuja aankwam. Den volgende morgen bevond men bij nader onderzoek dat het schip tot aan het dek in het zand gewerkt en totaal gebroken was, zoodat het door experts werd afgekeurd en verkocht zal worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Benjamin Geertz. Carst werd geboren te Schiermonnikoog op 13 juni 1834 als zoon van Geert Hendriks Carst en Elisabeth Benjamins Jaski.

Hij trouwde op 02 november 1859 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Trijntje Teunis Hitman, geboren te Schiermonnikoog op 12 juni 1834 als dochter van Teunis Drieves Hitman en Reintje Jans Karst. Zij overleed op 06 mei 1876 (als weduwe) te Schiermonnikoog.

Benjamin Geerts overleed, volgens de Dorpsbode 38(15):1984.Bijdrage 07, onder de naam Carst op 30 januari 1875 te Schiermonnikoog. Dit is niet in Tresoar bevestigd en ook niet in de 10-jarentafels t/m 1892 van Hoogezand. Volgens het archief van J.Teensma te Den Haag zou de overlijdensdatum zijn 30 januari 1874, zonder vermelding van de overlijdensplaats.

 

Portretten van Benjamin Geerts Carst en Trijntje Teunis Hitman staan op p. 130 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G.Karst was met vlagnummer 19 in de periode 1859 t/m 1873 (1875?) (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap zeemanscolleges.

Geen

 

De schepen van de kapitein

B.G.Carst was gezagvoerder gedurende:

*          1860 t/m 1867 op de 2-mast ijzeren schoener “Willem van der Voort”, gebouwd in 1859 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 172 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam;

             Een afbeelding van dit schip is in het Noorder Scheepvaartmuseum te Groningen met als onderschrift: “Willem v.d. Voort. Kt. L.T.T.Jaski. in de storm van den 8n NOV. 1869. De afbeelding draagt de vlag 19 van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” gevoerd door B.G.Carst.

*          1869 t/m 1871 op de galjoot “Jonge Ipe”, gebouwd in 1868 bij Hooites te Hoogezand, 175 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Kapitein Carst kocht de “Jonge Ipe” in 1872 voor f 13.680,- en herdoopte het schip in “Redite”;

*          1872 t/m 1874 op de galjoot “Redite”, ex Jonge Ipe, gebouwd in 1868 bij Hooites te Hoogezand, 175 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand.

 

Een portret van de brik “Willem van der Voort” is afgebeeld op p. 197 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel is in bezit van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen

 

Overige bijzonderheden

Gegevens tevens ontleend de Dorpsbode 38(15):1984.Bijdrage 07.

 

Handelsblad (?) geen datum vermeld

Amsterdam 11 october 1863 Het brikschip “Willem van der Voort”, kapitein B.G.Carst, van Petersburg herwaarts, is volgens brief van den kapitein ad 8 dezer, met overgeworpen lading, verlies van zeilen en van kluiverboom, gescheurd potdeksel, enz. te Svinöer binnengelopen, had in een storm uit het Z.Z.O zwaar moeten zeilen om van de klippen weg te blijven, waardoor de lading was overgegaan en zware slagzijde had bekomen.”

Handelsblad(?) geen datum vermeld

“Verkooping van schepen op maandag 8 juli 1867 te Amsterdam (N.S. Herberg). Het schoenerschip (vermoedelijk de brik) WILLEM VAN DER VOORT f 1675,--, f 125  W.Bakker Bz “.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Karst/Carst, Benjamin Geertsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Jaski werd geboren te Schiermonnikoog op 04 april 1841 als zoon van Teunis Mellema Benjamins Jaski en Trijntje Lammerts Drayer.

Hij trouwde op 29 augustus 1866 te Schiermonnikoog met Maria Jacobs Zeilinga, geboren 02 oktober 1841 als dochter van Jacob Abrahams Zeilinga en Meins Remts Danhof. Zij overleed te Schiermonnikoog op 09 mei 1884.

Lambertus overleed op 05 augustus 1888 te Schiermonnikoog.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.T.Jaski was met vlagnummer 82 in de periode 1867 t/m 1888 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. In de ledenlijst van 1867 staat hij (foutief) geregistreerd met nummer 81.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.T.Jaski was gezagvoerder gedurende025:

*          1868 t/m 1879 van de ijzeren 2-mast schoener “Willem van der Voort”, gebouwd in 1859 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 172 ton, varend voor Feye Christiaan Jaski te Amsterdam.

            Zeetijdingen 05 september 1879: Op de kust van Maroim gestr.” (Sweys). Maruim ligt bij de havenplaats Aracaju aan de Braziliaanse oostkust ten NO van Salvador (=Bahia).

            Handelsblad 11 september 1879: “Het wrak van het bij Aracaju gestande Nederlandsche schip "Willem van der Voort", is met de lading in publieke veiling voor 2000 pond verkocht.”

            Handelsblad 28 september 1879. “Amsterdam 27 september 1879. Volgens een brief van kapitein Jaski, gevoerd hebbende het Nederlandsche schip "Willem van der Voort" had hij 16 augustus van Glasgow voor de Baai van Aracuja te zijn aangekomen 14 dagen met een loods aan boord aldaar gekruisd, toen 30 augustus het sein werd gegeven om te kunnen binnenkomen. Hij zette derhalve koers, doch geraakte op de baai vast; met hoog water sloeg de zee zoo geweldig over het schip, dat de equipage 's avonds genoodzaakt was het met de boot te verlaten en te Aracuja aankwam. Den volgende morgen bevond men bij nader onderzoek dat het schip tot aan het dek in het zand gewerkt en totaal gebroken was, zoodat het door experts werd afgekeurd en verkocht zal worden.”

*          1880 t/m 1888 van de composiet brik “Elmina”, gebouwd in 1865 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 289 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam.

            Zeetijdingen 20 januari 1888: “Te Keelung afgekeurd.” (Sweys).

             Een afbeelding van dit schip is in het Noorder Scheepvaartmuseum te Groningen met als onderschrift: “Willem v.d. Voort. Kt. L.T.Jaski. in de storm van den 8n NOV. 1869. De afbeelding draagt de vlag 19 van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” gevoerd door B.G.Carst. Het schip werd gebouwd door W. en A.H. Meursing op de werf “De Nachtegaal” te Amsterdam. Het werd te water gelaten op 30 maart 1859;

 

Overige bijzonderheden

      Uit Hoedemaker038:

Handelsblad 6 oktober 1875

“Het eerstvertrekkende schip naar Suriname is het snelzeildende Brikschip WILLEM VAN DER VOORT, kapitein L.F.Jaski, Sluitende 20 october aanstaand. Geene goederen worden aanboord aangenomen dan voorzien van een bewijs tot inlading afgegeven door de Cargadoors Oolgaardt & Bruinier en v.d.Woudes & Luber.”

Handelsblad (?) 2 februari 1876

“Amsterdam 1 Febr. Volgens brief van Kapt.Jaski voerende het Nederlandsche schip WILLEM VAN DER VOORT, de 23ste Dec. van hier te Paramaribo aangekomen, had hij op de reis zeer slecht weer doorstaan. Na het 4de etmaal bij Goudstaart en het 13e bij Finisterre te zijn geweest, had hij van daar tot Madeira dat men het 28ste etmaal eerst in het gezicht kreeg, onophoudelijk stormweer uit het Z.W. en Westen op 19o N.Br. kreeg hij harde Z.W.wind tot storm, die 9 etmalen aanhield. Het schip had zwaar gewerkt, doch ogenschijnlijk geen schade.”

Handelsblad 6 september 1879

“Hamburg 4 september 1879. Volgens telegrafisch bericht uit Maroim is het Nederlandsche schip “WILLEM VAN DER VOORT”, kapitein Jaski, van Glasgow naar Maroim aan de kust aldaar gestrand.”

Handelsblad 28 september 1879

“Amsterdam 27 september 1879. Volgens brief van kapitein Jaski, gevoerd hebbende het Nederlandsche schip “WILLEM VAN DER VOORT”had hij 16 augustus van Glasgow voor de Baai van Aracaju te zijn aangekomen 14 dagen met een loods aan boord aldaar gekruisd, toen 30 augustus het sein gegeven werd om te kunnen binnenkomen. Hij zette derhalve koers, doch geraakt op de baai vast; met hoog water sloeg de zee zoo geweldig over het schip, dat de equipage ’s avonds genoodzaakt was het met de boot te verlaten en te Aracaja aankwam. Den volgende morgen bevond men bij nader onderzoek dat het schip tot aan het dek in het zand gewerkt en totaal gebroken was, zoodat het door experts werd afgekeurd en verkocht zal worden.

Handelsblad (?) c. eind september 1879

“Bahia 11 september 1879. Het wrak van het bij Aracaju gestrande Nederlandsche schip “WILLEM V/D VOORT”, is met de lading in publieke veiling voor £ 2000 verkocht.”

 

“Het artikel over Lambertus Teunis Jaski goed ontvangen. Mijn hartelijke dank. Een opmerking voor uw informatie. Aan het einde van het artikel wordt F.C.Jaski genoemd. F.C.Jaski is niet de vader van de kapitein, noch zijn oom. Vader van L.T. is Teunis Mellema Jaski. F.C.Jaski was een neef van deze Teunis Mellema Jaski. Nog een merkwaardigheid. De woordenwisseling deed zich voor op volle zee op 27 januari 1884. F.C. Jaski was toen al overleden. Hij overleed op 4 december 1882 te Amsterdam. De weduwe F.C.Jaski mevrouw Lollina Benjamins Jaski zal (geheel of deels) de eigenaresse van de brik zijn geweest.”

e-mail dd 31 juli 2002 van R.van Staveren te Wilnis

 

De Raad van Tucht voor de koopvaardij behandelde op 23 juni 1884 een klacht tegen kapitein L.T.Jaski, gezagvoerder van de brik “Elmina”. Hij vervoerde een contingent militairen van NOI naar Nederland, waaronder de 1ste luitenant der Infanterie Francois Guillaume Jacques Boschart. Er bestond tussen Jaski en deze luitenant een gespannen verhouding, die escaleerde tijdens een spelletje kaart op volle zee op 27 januari 1884. Er onstond een twistgesprek. “Boschart vermeldde in zijn klacht dat de kapitein toen licht beschonken was.” De luitenant kreeg kwalificaties te horen als schobbejak en dief. Bij een later gesprek bleek Jaski niet van zins zijn excuses aan te bieden.

De Raad hoorde enkele getuigen en concludeerde “dat gezagvoerder Jaski zich tegenover Boschart misdragen had en ‘mitsdien zijn gedrag in deze ernstige afkeuring verdient’ “. De Raad kwam ook tot de conclusie dat de twee zeer verschillende karakters hadden, die elkaar moeilijk konden verstaan en achtte dit een verzachtende omstandigheid. “Hoewel Jaski’s optreden werd afgekeurd en blaam verdiende, ging de Raad niet tot schorsing over. Jaski werd vrijgesproken van schuld aan het meerder hem ten laste gelegde.” 104.

 

De Dorpsbode 38(20):1984.Bijdrage 10 vermeldt ten aanzien van het schip de “Willem van der Voort”: “Op 10 juli 1872 wordt in Amsterdam 2/32e gedeelte in rederscedulen verkocht voor f 452,-. Hieruit is af te leiden dat de waarde van het schip op rond f 7.200,- werd geschat.”

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Jaski, Lambertus Teunisz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: WILLEM VAN DER VOORT, aquarel gemaakt in 1860, gezagvoerder B.G. Carst (vlagnummer 19, Schiermonnikoog
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WILLEM VAN DER VOORT
Collectie: Cultuur Historische Vereniging 't Heer & Veer, Schiermonnikoog
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Storm
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1859.13

DVD XIII- 7072 - 7075 en 7166 - 7170

BIJLBRIEF en CEDULE

Naam schip WILLEM VAN DER VOORT

plaats en datum acte bijlbrief Amsterdam, 20 april 1859 en eigendomsverklaring Amsterdam mei 1859

type schip topzeil-schoener, gebouwd van ijzer

bouwwerf/verkoper W. & A.H. Meursing, scheepsbouwmeesters, werf De Nachtegaal, in de Groote Bikkerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper F.C. Jaski, Amsterdam (boekhouder van het schip en 4/32e part) (zie voor overige eigenaren de bijlage)

te voeren door kapt. B.G. Carst, wonende te Schiermonnikoog

grootte in tonnen 172 tonnen of 91 lasten (meetbrief 59 Amsterdam, 16 april 1859)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 31,50 x 4,41 x 2,78 meter

kiellegging

tewaterlating 30 maart 1859

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 april 1859

nummer van registratie deel 75, folio 89, verso, vak 1

notaris A. Rendorpe, voor afwezige hoofdcommies financien, Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:


researcher/datum research: ML / 191108

Bijlage bij acte Amsterdam – 1859 – no. 13
Schoener WILLEM VAN DER VOORT
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eigenaren waren:
F.C. Jaski, Amsterdam (boekhouder en 4/32e part)
Firma Gebr. Van der Vliet, Amsterdam (4/32e part)
Willem van der Voort, Alkmaar (8/32e part)
W. & A.H. Meursing, Amsterdam (2/32e part)
T. Schaap, Amsterdam (1/32e part)
B.G. Carst, Schiermonnikoog (1/32e part)
A. Roeland, Genemuiden (1/32e part)
D.W. van Meeteren, Amsterdam (1/32e part)
Firma J.J. Mickenhagen & Zn., Amsterdam (2/32e part)
Y. Hoogterp, Dokkum (2/32e part)
J.B. Jaski, Schiermonnikoog (1/32e part’
J.W. Holzman, Amnsterdam (1/32e part)
S. Planteyt, Crommenie (2/32e part)
F. de Boer, Holwerd (2/32e part)

ML / 201108

Naam WILLEM VAN DER VOORT
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1859
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1859
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Bijlbrief: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3181.1859.13
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk