Inloggen
VIOD (VOORUITGANG IS ONS DOEL) - ID 9040


Kroniekberichten

Datum 08 december 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Heiligenhafen, 5 december. De gestrande Nederlandse tjalk is gebleken te zijn een nieuw schip met de naam VIOD (VOORUITGANG IS ONS DOEL) kapt. B. Sloots. Men hoopt het vaartuig af te kunnen brengen. Kapt. Sloots heeft geneeskundige hulp in moeten roepen.

Afbeelding
Datum 11 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Heiligenhafen, 7 december. De Neue Dampfer Cie te Kiel heeft de berging van de Nederlandse tjalk VOORUITGANG IS ONS DOEL aangenomen voor 5000 mark. Het stoomschip HOLLMANN (opm: HOLTENAU, volgens PGC 121299) is reeds ter plaatse en de DAHLSTROM wordt verwacht.

Afbeelding
Datum 18 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 16 december. De beide met schade hier binnengekomen tjalken VOORUITGANG IS ONS DOEL en JOHANNE liggen in de Horn. Eerstgenoemde lost de uit krijt bestaande lading en zal daar morgen mee gereed zijn. De pompen worden voortdurend gaande gehouden. Men heeft nog geen begin gemaakt met het repareren van de door de aanvaring geleden schade.

Afbeelding
Datum 21 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 18 december. Het roer, dat bij de stranding van de Nederlandse tjalk VOORUITGANG IS ONS DOEL, die thans hier in de haven ligt, verloren raakte, is bij Heiligenhafen aan het strand gespoeld en naar hier gezonden.

Afbeelding
Datum 14 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Flensburg, 9 januari. Het Seeamt alhier deed heden uitspraak inzake de stranding op 4 december 1899 bij Heiligenhafen van de Nederlandse tjalk VOORUITGANG IS ONS DOEL, schipper Sloots, van Mariager naar Pahlhude (opm: Sleeswijk-Holstein), doch later vlot werd en te Kiel aangebracht is om te repareren. Het Seeamt verklaarde, dat de stranding was toe te schrijven aan het in de wending breken van twee vingerlingen, waardoor het vaartuig stuurloos was geworden. Schipper Sloots werd vrijgesproken van alle schuld. De schipbreukelingen werden gered.(opm: zie NRC 200400).

Afbeelding
Datum 20 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlieland, 19 april vertrokken naar Koningsbergen (opm: Kaliningrad) (opm: Kaliningrad) de tjalk VOORUITGANG IS ONS DOEL, kapt. Sloots. (zie NRC 140100)

Afbeelding
Datum 16 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 februari. De Nederlandse tjalk HARMINA, schipper Bakker, uit Veendam, is na aan de grond te hebben gezeten, lek te Elseneur binnengesleept.

Afbeelding
Datum 18 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 15 februari. De alhier binnengebrachte Nederlandse tjalk HARMINA, schipper Bakker, heeft te Amager aan de grond gezeten en was met mais van Hamburg naar hier bestemd, werd door een bergingsstomer vlot- en naar hier gebracht en maakt een weinig water.

Afbeelding
Datum 22 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Elseneur, 19 februari. De lading mais van de Nederlandse tjalk HARMINA is gelost en, met uitzondering van 1500 kg welke onderhands verkocht zijn, onbeschadigd bevonden. Het schip wordt eerstdaags in het dok gebracht om nagezien te worden.

Afbeelding
Datum 16 maart 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 11 maart. De tjalk HARMINA is na stranding alhier aangekomen en op de helling gehaald. De reparatiekosten worden op Kr 3200 getaxeerd.

Afbeelding
Datum 20 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 18 december. De zeetjalk HARMINA, kapitein Bakker, hier gisteren aangekomen, op reis van Sölvesborg naar Rotterdam, heeft door zwaar stormweer een nieuw zwaard verloren

Afbeelding
Datum 30 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 29 december. De Nederlandse tjalk HARMINA, kapt. Bakker, is gisteren met gebroken zwaard van Krageroe alhier aangekomen. Tijdens de reis is de kok verdronken.

Afbeelding
Datum 02 januari 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 30 december. Voor het binnenslepen te Emden van de Nederlandse kof HARMINA (zie NRC 301208) wordt 1.500 Mark hulploon gevorderd.

Afbeelding
Datum 12 januari 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 8 januari. De met hout van Kragerö alhier aangekomen Nederlandse tjalk HARMINA, kapt. Bakker, is gelost en zal hier voorlopig opleggen en de geleden schade repareren.

Afbeelding
Datum 13 februari 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 10 februari. De Nederlandse kof HARMINA, in december met zeeschade van Kragerö alhier aangekomen, is nu naar een werf verhaald om hier te repareren.

Afbeelding
Datum 13 februari 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 10 februari. De Nederlandse koftjalk HERMINA (opm: is de HARMINA), in december met beschadigde zwaarden van Krageroe hier aangekomen, is ter reparatie naar de helling van Cassen gebracht. (opm: zie ook PGC 130209)

Afbeelding
Datum 19 maart 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 17 maart. De Nederlandse gaffelschoener HARMINA, kapt. Bakker, is na volbrachte reparatie naar Landskrona vertrokken.

Afbeelding
Datum 13 september 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad heeft gisteren een onderzoek ingesteld inzake het vergaan op 20 augustus bij de lichttoren Öland van het tjalkschip HERMINA (opm: HARMINA), schipper en eigenaar G. Bakker te Wildervank. Deze verklaarde dat hij, behalve zijn vrouw en kinderen, 4 man aan boord had, van wie te Holtenau één gedeserteerd is. De reis ging met een lading sojabonen van Harburg naar Kalmar. Bij Sannhammer is geen vierstreeks peiling genomen, omdat het goed weer was; de kapitein kon het trouwens niet. Daarna heeft hij oost-half-oost kompas gekoerst, wind noord. Het schip stootte op een naar het gevoel te oordelen vast voorwerp midscheeps. De kapitein was toen alleen aan dek. Voor en achter waren geen lekken, doch het schip maakte water, getuige weet niet waardoor. Het ruim is eerst 1 uur na het stoten onderzocht. De pompen konden het water niet bijhouden; de noodvlag werd gehesen, doch er kwam geen hulp, zodat het schip verlaten werd met achterlating van de papieren. Een noodhaven kon niet bezeild worden, ten gevolge van windstilte.
Op een vraag van de inspecteur, de heer Schaap, verklaarde de kapitein, dat zijn schip verzekerd was voor NLG 8.000. Dit heeft hij ook bij het voorlopig onderzoek verklaard. De inspecteur zei daarna dat hem bij onderzoek gebleken is dat het schip voor NLG 8.700 verzekerd is, waarop de kapitein zei dat hij gesproken over groot NLG 8.000.
De Raad zal nader uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 13 september 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad onderzocht vervolgens de scheepsramp overkomen aan het stalen tjalkschip HARMINA, gebouwd bij Van der Werff te Stadskanaal en vergaan op 20 augustus jl. nabij de lichttoren van Öland. Schipper-eigenaar is Geert Bakker te Wildervank. De schipper, als eerste getuige gehoord, verklaart met de HARMINA reeds tien jaren te hebben gevaren. Het schip had een lading van 100.000 kg. lijnkoeken weggevoerd en daarna te Harburg sojabonen ingenomen. Te 9 augustus vertrok men met de nieuwe lading uit Harburg naar Kalmar in Zweden. De equipage bestond uit drie volwassenen en een jongen. Ook waren 's schippers vrouw en twee kinderen aan boord. Zondagochtend 20 augustus omstreeks 3 uur, toen de HARMINA in zicht van de vuurtoren van Öland koerste, werd een stoot gevoeld. Na die stoot bleek het schip water te maken. Men kon echter het lek niet vinden. Men hees de noodvlag en eerst in de namiddag werd de sloep gestreken. Even nadat het schip verlaten was zonk het in de diepte weg. Scheepspapieren werden niet gered. Het schip was volgens de verklaring van de eigenaar verzekerd voor NLG 8.000, volgens verklaring van assuradeuren voor NLG 8.700. De scheepsjongen Addeke Joost, als getuige gehoord, is 15 jaar oud en reeds anderhalf jaar lang is hij op de HARMINA. Zijn verklaringen komen overeen met wat de gezagvoerder heeft meegedeeld. De uitspraak zal later plaats hebben.

Afbeelding