Inloggen
GODT MET ONS - ID 8994


Kroniekberichten

Datum 13 september 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alphen aan den Rijn, 11 september. Heden werd met goed gevolg van de werf van P. Mijs te water gelaten het statie-tjalkschip GOD MET ONS, gebouwd voor rekening van schipper K. de Vries, van Groningen.

Afbeelding
Datum 07 mei 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Skagen, 3 mei. De Groningse tjalk GOD MET ONS, schipper K. de Vries, van Gothenburg met flessen naar Londen, is gisteren met schade aan een zwaard hier binnengelopen om te repareren.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1907
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 augustus. De Nederlandse tjalk GOD MET ONS, schipper De Vries, van Hull met oliekoeken naar Hadersleben bestemd, is met lekkage, schade aan het roer, verlies van zeilen en vrij veel dekschade te Cuxhaven binnengelopen.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 augustus. Volgens telegram uit Cuxhaven is een expertise over het schip GOD MET ONS gehouden. Aanbevolen is het deel der lading dat door zeewater beschadigd is te lossen.

DS 060807
(Geen datum) Heden kwam voor de wal der Nederlandsche Stoombootreederij aan de Prins Hendrikkade de nieuwe voor die rederij bestemde salonboot PRINS HENDRIK, gebouwd op de werf der firma L. Smit & Zoon (etablissement Fop Smit) te Kinderdijk, terwijl de machines zijn vervaardigd door de Machinefabriek ‘Kinderdijk’ (voorheen firma Diepeveen, Lels en Smit) aldaar. Deze nieuwe boot is 80 meter lang en 14,20 meter over de raderkasten breed, terwijl de hoogte van het ruim 3,05 meter bedraagt.
Op het achterdek bevindt zich een glazen paviljoen met damessalon voor passagiers 1e klasse, die ook de beschikking hebben over een promenadedek van 150 m² tussen de raderkasten benevens over een rooksalon en een baar. Onder dit glazen paviljoen bevinden zich 9 comfortabel ingerichte hutten, waarvan 8 met 2 bedden en een rustbank, terwijl de 9e met 3 bedden en 2 banken aan de spiegel van het schip is gelegen. Een ruime kajuit in het voorschip en een deel van het voordek zijn gereserveerd voor de passagiers 2e klasse.
Met dit nieuwe vaartuig beschikt de rederij thans over 10 salonboten met tezamen 84 hutten en 172 bedden. De PRINS HENDRIK gaan morgen naar Keulen om gemeten en feestelijk ingewijd te worden en komt 12 dezer in de vaart op de dienst Rotterdam – Mannheim.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1907
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven 6 augustus. De lading van het Groninger schip GOD MET ONS wordt in de lichter ALIA overgeslagen. Na reparatie wordt de lading herscheept en de reis naar Hadersleben voortgezet. De lading is door ingedrongen water beschadigd.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 18 augustus. 15 Ton lijnzaad uit de beschadigde hier aangekomen Nederlandse tjalk GOD ZIJ MET ONS zijn gelost en in de tjalk EMILIE, schipper Ohlsen, overgeladen om naar Hamburg te worden gebracht.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Cuxhaven, 18 augustus. 15 Ton oliezaadkoeken, die uit de hier binnengesleepte tjalk GOD MET ONS gelost waren, zijn publiek verkocht en in de tjalk EMILIE, kapitein Ohlsen, overgeladen ter verdere verscheping naar Hamburg.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 22 augustus. De met schade hier binnengekomen tjalk GOD MET ONS heeft gerepareerd en zal naar Hadersleben vertrekken.

Afbeelding
Datum 05 december 1907
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 december. Volgens een alhier ontvangen telegram is de Nederlandse tjalk GOD MET ONS, kapt. K. de Vries, met averij te Wolgast binnengesleept.

Afbeelding
Datum 04 januari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Advertentie. Door deze komen de ondergetekenden hun diepgevoelde dank betuigen voor alle zelfopoffering en liefdevolle zorgen, betoond aan de slachtoffers van de tjalk ORA ET LABORA, die met de storm van 4 december jl. in de Jade-golf strandde. Allereerst brengen zij die dank aan de redding bemanning van Horumersiel, die het leven in de waagschaal stelde, om de opvarenden van genoemde tjalk te redden, terwijl een dier moedige redders zelf het leven verloor en de overigen tot heden toe in hun geschokte gezondheid de gevolgen van hun edel en roemvol pogen ondervinden. Voorts geldt die dank de bemanning van de oorlogsbodem „KURFURST FRIEDR. WILHELM" die de overlevenden zo voorbeeldig liefderijk ter verpleging opnam.
Met alle erkentelijkheid voor de eerbare en gevoelvolle zorg ten opzichte onzer dierbare doden en de collegiale hulde in lijkkransen betoond, vermelden we hier ook de namen van de Hollandse schippers, destijds te Cuxhaven aanwezig en in dat alles voorgelicht en geleid door de aldaar wonende en trouw meelevende Hollandse vriend W. Kwant.
Deze schippers en de namen hunner vaartuigen waren:
K. Koenes, „DE ROODE ZEE".
H. Sloots, „NORMALITEIT"
H. Holwerda, „DE VIER GEBROEDERS"
H. Alberts, „EGBERDINA"
G. Hendriks, „CONFIANCE"
R. Westers, „ANTILOPE"
A. v d. Wal, „JANTJE"
G. Arbeider, „RES NOVA"
H. Engelsman, „TRANSPORT"
P. Albers, „CRESCENDO"
K. Koerts, „NOOIT GEDACHT"
J. Balk, „FOLKERDINA"
J. Kajuiter, „DE VIJF GEBROEDERS"
I. Balk, „HENRIETTE"
J. Klugkist, „TJITSKINA"
R. de Vries, „GOD MET ONS"
Mulder, „ADRIANA"
E. Paap, „ONDERNEMING"
J. Pilon, „ENGELDINA"
J. Aukes, „FUSIA"
Verder ook dank aan allen in Cuxhaven, die geen moeite spaarden, om het de treurende families mogelijk te maken hunne lieve gestorvenen ten spoedigste tot hen heengevoerd te krijgen, en eindelijk ook aan de brede schare, die in deze ontzettende slag van hunne weemoedige deelneming tot onze vertroosting zo hartelijk hebben blijk gegeven.
Ter Apel, M. Smit, stuurman van de „ORA ET LABORA" die door Gods gunst in 't leven gespaard bleef. Familie Smit, Stadskanaal. Familie Brinkman.

Afbeelding