Inloggen
BELANG - ID 8881

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
IMO nummer: 6408034
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Droogdok-Maatschappij 'Tandjong Priok', Tanjung Priok, Netherlands East Indies
Delivery Date: 1936-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 135.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.00 Net tonnage
Deadweight: 201.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
Bale: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 101.6 Feet (British) Registered
Beam: 20.1 Feet (British) Registered
Depth: 7.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 74 0 74
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-00-00 BELANG
Manager: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies
Callsign: JAARPAS

Date/Name Ship 1942-00-00 YOSHIMA MARU
Manager: Japan
Eigenaar: Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1946-00-00 BELANG
Manager: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies
Callsign: JAARPAS

Date/Name Ship 1947-03-14 BELANG
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: JAARPAS

Date/Name Ship 1947-12-00 BELANG
Manager: N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo), Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1949-12-00 BELANG
Manager: N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo), Menado, Indonesia
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Indonesia

Date/Name Ship 1951-04-01 BELANG
Manager: Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska', Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1952-05-01 BELANG
Manager: P.T. Pelayaran Nasional Indonesia 'Pelni', Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1955-00-00 MUTIA
Manager: P.T. Maskapi Pelayaran Nusantara (MPN), Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: P.T. Maskapi Pelayaran Nusantara (MPN), Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1956-00-00 MUTIA
Manager: P.T. Pelayaran Sumatra, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sumatra, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Indonesia

Date/Name Ship 1957-07-00 TELUK I
Manager: P.T. Nagah Berlian, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Nagah Berlian, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1966-00-00 KUMALA SAKTI
Manager: P.T. Lautan Kumala, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Lautan Kumala, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Ship Events Data

1936-00-00: De Brons motoren in de "Bangka", "Belang", "Boenaken" en "Biaro", zijn waarschijnlijk de motornummers 5253 en 5454 of 5265 en 5266. Deze vier motoren met omkeerkoppeling zijn door Brons in 04/05-1936, via Mij. Lindeteves Stokvis te Amsterdam, geleverd aan de K.P.M., onduidelijk is welke motor in welk schip is geplaatst.)
1936-08-10: Indische Courant 10-08-1936: Scheepsbouw te Priok. Geslaagde tewaterlating van „BELANG”. Vanmorgen omstreeks half twaalf heeft op de werf van de N.V. Droogdok Miaatuchappij Tandjong-Priok de tewaterlating plaats gehad van een scheepje, besteld door de Celebes Kustvaart Maatschappij. Deze tewaterlating had een vlot verloop. Het scheepje, de „Belang", is een zustervaartuig van de „Banka", onlangs, voor dezelfde Mij. door het Droogdok gebouwd. De bouw nam in het geheel vijf maanden ln beslag. De voornaamste afmetingen van de ,Belang" zijn: lengte 30,65 M., breedte 6,10 M., diepgang 2,55 M.
1936-09-18: De Indische Courant 18-09-1936: Proefvaart der „BANKA”. Vier nieuwe schepen. De Bataviasche correspondent van het A.I.D. meldt, dat Maandagmorgen de „Banka" een proefvaart maakte, welke normaal verliep. De „Banka" is een van de twee scheepjes van 600 ton, welke, onder toezicht van de K.P.M. door de Droogdok Maatschappy Tandjong-Priok, werden gebouwd voor de Celebes Kustvaart Maatschappy (Cekumij). Het andere schip is de „Belang". De „Belang" zal wellicht nog deze week op proefvaart gaan. Verder worden te Soerabaia, onder toezicht van de K.P.M. nog twee scheepjes gebouwd voor de Cekumy. Het zijn de „Boenaken" en de „Biaro". De „Banka" vertrok Maandagochtend naar Soerabaia en gaat vandaar met de „Biaro" samen via Makasser naar Menado. Op een later te bepalen tijdstip zal de „Belang" naar Soerabaia gaan en samen met de „Boenaken" via Makasser naar Menado varen. In beide gevallen is een état-major van de K.P.M. aanwezig op deze vaartuigen van de Cekumij.
1936-09-26: Soerabaijasch handelsblad 26-09-1936: Ned.-Indisch fabrikaat. Tweede schip voor „Cekumij”. Na een geslaagden proeftocht is Donderdag de „BELANG", een scheepje bestemd voor de „Cekumij", door de N. V. Droogdok-Maatschappij Tandjong-Priok, die binnen den vastgestelden tijd de bouw-opdracht uitvoerde, overgedragen aan de K. P. M. Donderdag te vijf uur vertrok de „Belang" naar Soerabaia, waar de gezagvoerder nadere orders zal krijgen. Kortgeleden werd de „Banka" afgeleverd; dit schip vaart thans in geregelden dienst.
1941-12-08: Door Koninklijke marine gevorderd voor bewakings- en onderzoekingsdienst. Op 28 febr. 1942 te Tegal op last van de Commandant Zeemacht door de bemanning tot zinken gebracht. Augustus 1942 door de Japanners gelicht en weer in de vaart gebracht. In 1945 in Saigon aangetroffen als YOSHIMA MARU. Op 2 april 1946 door de Fransen aan de KPM overgedragen en op eigen kracht naar Singapore. Arriveerde op 9 mei in Tandjong Priok voor herstel. In oktober 1946 weer in dienst.
1950-05-00: Gecharterd door het leger voor operaties rond Ambon tegen de Republik Maluku Setalan (RMS). 1951 weer aan Nocemo.
1952-08-11: Arriveerde in Tandjong Priok, teruggeleverd door Nocemo aan KPM maar werd niet waard geacht te worden gerepareerd. In juli 1953 onderhandelingen met Nocemo over verkoop aan hen liepen stuk. Op 25 mei 1954 verkocht 'as lies' aan Fa. V. Wiener (N.V. Perdagangan & Perindustrian Gunung Rindjani) voor gebruik als bergingsvaartuig maar in 1955 verkocht aan MPN.
1970-10-12: Final Fate:
Gezonken in de Java Zee.