Inloggen
BELANTA - ID 877

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1947
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 902
Launch Date: 1947-04-03
Delivery Date: 1947-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (11-15 3/4)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 172.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 80.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
Bale: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 37.10 Meters Registered
Beam: 7.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.14 Meters Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 50 0 50
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-05-29 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKEM

Date/Name Ship 1949-02-00 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKEM

Date/Name Ship 1949-12-00 BELANTA
Manager: Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCZP

Ship Events Data

1947-07-28: Vertrek vanuit Rotterdam van het konvooi van de coasters 'Beaso', 'Besori', 'Berombong' en de 'Belanta' naar Tandjong Priok (aankomst aldaar op 20 oktober 1947). De vier z.g. 'Be' coasters werden in opdracht van de naoorlogse Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit in 1946 gebouwd bij enkele Groningse werven, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) in Nederlands-Indie.
1947-08-08: Leeuwarder Courant 08-08-1947: Vier nieuwe coasters naar Indië. Nadat in het voorjaar zes KPM-ers, bestemd voor de verzameling van copra, naar Indië vertrokken, hebben gisteren om 12 uur de vier laatste van deze 3 serie van 10 schepen, n.l. de „Belanta", „Besori", „Berombang" en „Beaso", de moeilijke reis naar Indië aanvaard. De vertrokken schepen behoren alle tot de Banka-klasse. De „Belanta", waarover kapitein J. A. M. I. Kramers het bevel voert, treedt als convooileider op. De schepen zijn geladen met gietzand en Brusselse aarde voor de werkplaatsen van de K.P.M. in Indië.
1950-08-05: Op weg van Boeton naar Makassar op 12 mijl ten oosten van Saleier overvallen door wervelwind met orkaankracht en vergaan. 21 opvarenden verloren het leven. Oorzaak was stabiliteitsverlies door verkeerde belading. Het schip was onderverhuurd aan de Indonesische kustvaartmaatschappij Maskapai Kapal Sulawesi Selatan, Makassar.
1950-08-08: De Vrije Pers 18-08-1950: Kustvaarder vergaan. Vele vermisten. Makassar, 16 Augustus (Aneta). — Op 7 Augustus is de kustvaarder „Belanta" varende onder de vlag van de Maskapai Sulawesi Selatan te Makassar, 12 mijl ten Oosten van Straat Saleler vergaan. Van de 43 opvarende worden 24 vermist, namelijk 18 leden van de bemanning en 6 passagiers. De Belanta is gecharterd van de stichting Schepenbezit, en vaart reeds sinds 1947 voor de MKSS, laatstelijk onder kapitein E. Onsen. De gezagvoerder, en de anderen zijn gered door prauwen van het schiereiland Bira. Van Bira trachtte de gezagvoerder via Bulukumba en Bonthain Makassar te bereiken, doch door de militaire botsingen werd hij in Sungguminasa opgehouden. Van deze plaats bereikte hij later lopende Makassar. Het vergaan van het schip is veroorzaakt door een reusachtige draaikolk, die de achtersteven van de „Balanta" naar de diepte trok.

Afbeeldingen


Omschrijving: De 'Belanta' nieuw van de werf uitgehaald, in mei 1947 gefotografeerd in het Winschoterdiep te Groningen.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen

Omschrijving: Een detail-opname van de BELANTA, genomen te Groningen in 1947.
Gemaakt door: Unknown