Inloggen
THETIS - ID 8758


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1844-09-03 / 1874-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1844
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1844-07-13
Delivery Date: 1844-08-28
Technical Data

Net Tonnage: 319.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 168.00 lasts
 
Length 1: 30.48 Meters Registered
Beam: 5.69 Meters Registered
Depth: 4.19 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1844
Datum agenda: 1844-09-03
Register nr: 18440470
Scheepsnaam: THETIS
Type: Bark
Lasten: 170
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain & Kooij
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Tuk, L.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1844-08-28 THETIS
Manager: Firma Boissevain & Kooy, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Boissevain & Kooy, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Cornelis Smit (scheepsbouwer)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Firma Boissevain & Kooy en Cornelis Smit ieder eigenaar voor 1/2 part.

Date/Name Ship 1856-11-03 THETIS
Manager: Jan Lourens Wickel & J. Boot, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Lourens Wickel & J. Boot, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Edam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-08-09 JONGE EDUARD
Manager: Firma Gebr. Wittering, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Wittering, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: PGNC

Date/Name Ship 1868-05-01 MARTJE DOORNBOSCH
Manager: Aukens Jans Smaal (scheepsmakelaar), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Aukens Jans Smaal (scheepsmakelaar), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PLNK

Ship Events Data

1856-10-27: NRC 271056
Advertentie. Floris der Kinderen en B.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag 3 november 1856, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, verkopen een extra ordinair welbezeild kopervast barkschip, genaamd THETIS, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. G. Poolman, volgens meetbrief lang 30 ellen 50 duimen, wijd 5 ellen 61 duimen, hol 4 ellen 19 duimen, en alzo gemeten op 319 tonnen of 168 lasten.
Breder volgens inventaris en bericht bij bovengenaamde makelaars; zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop.
1856-11-03: 03.11.1856: Te Amsterdam uit de hand verkocht aan J.L. Wickel & J. Boot, Edam.
1874-00-00: Final Fate:
Verongelukt in de Noordzee.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Leendert Tuk werd geboren in Alblasserdam op 07 februari 1813 als zoon van Nicolaas Tuk (veerman) en Maria Christina Goedhart.

Hij trouwde in 1841 te Alblasserdam met de Duitse Jantje Meins Ruhaak, geboren c. 1810 (of 1818?) te Norden als dochter van Hinrich Gerdes Ruhaak (koopvaardijkapitein) en Rukertje Gerdes in der March. Jantje is de zuster van van Hebe Ruhaak en Gerd Hinrichs Ruhaak, beiden scheepskapitein (zie aldaar). het echtpaar had de volgende kinderen: Maria Christina (1842), Rekkertje (1845), Jantje Helena (1847), Hendrika Clasina (1849), Hendrik Nicolaas (1854) en Gerrit Johannes (1858).

Hij werd per 13 september 1840 als 1e stuurman met nr. 229 lid van de vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” te Dordrecht. 003 en 064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Tuk werd met vlagnummer 693 per 27 augustus 1844 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Martens. Als zijn schip is vermeld de “Thetis” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Tuk en zijn vrouw 31 resp. 26 jaar. Ingeschreven staan 2 zonen Hendrik Nicolaas (14 februari 1854) en Gerrit Johannes (1858), en 6 dochters: Maria Christina (1842), Rekkertje (1845), Jantje Helena (1847), Hendrik Clasina (1849), Lusanna (1852 en overleden in september 1852) en Gerardina Johanna (1857 en overleden 05 juni 1859)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 augustus 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Leendert Tuk, oud 31 jaar, voerend de bark “Thetis”, wonend te Alblasserdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.

L.Tuk was van 1864-1874 bestuurslid van het college Zeemanshoop019.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanhoop per 22 juni 1852. “1 mei 1864 van beroep veranderd”

 

L.Tuk was met vlagnummer R84 in de periode 1844 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als effectief lid is overleden.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer    jaren      type       scheepsnaam               naam reder/boekhouder

     693           1844-1845 bark       Thetis                            Boissevain & Kooij te Amsterdam

                        1846-1852 bark       Java                               idem

                           1853      bark       Nieuw Holland            idem

     325           1854-1855 bark       Nieuw Holland            idem

                        1856-1860 fregat     Nieuw Holland            idem

                        1861-1863 fregat     Nieuw Holland            C.Faber Boissevain & H.B.Wiardi Beckman, A’dam

                        1864-1879 geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Tuk met vlagnummer R84 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851                van de bark “Java”                      329 last          voor Boissevain & Kooy te Amsterdam

*   1855, 1858, 1859     van de bark “Nieuw-Holland     390 last          voor Boissevain & Kooy te Amsterdam

*   1862, 1863                idem               idem                                               voor Boissevain & Co te Amsterdam

*   1864 t/m 1867, 1874, 1877, 1878   geen schip vermeld

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

L.Tuk                             Nieuw Holland                                               11 oktober 1860           04 september 1861

                                        Nieuw Holland                                               15 november 1861      30 septemberr 1862

 

Bouma025 vermeldt L.Tuk als gezagvoerder gedurende:

*   1845 t/m 1846 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*   1847 t/m 1853 op de bark “Java”, gebouwd in 1846 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 625 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*   1854 t/m 1861 op het fregat “Nieuw Holland”, gebouwd in 1854 op de werf van F.Kloos te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*   1861 t/m 1863 op hetzelfde schip maar nu voor rederij C.Faber, Boissevain & H.B.Wiarda Beckman.

 

Overige bijzonderheden

Foto (nr.88) van kapitein L.Tuk beschikbaar047.

 

Krantenbericht (bron niet genoemd):

“Te water gelaten op 21-9-1854 bij de werf Floris Kloos de clipper campagne fregatschip “Nieuw Holland”, groot 390 last voor de rederij/directie Boissevain en Kooy te Amsterdam gezagvoerder Leendert Tuk uit Alblasserdam.”.064

 

L.Tuk verzorgde per 26 juli 1852 vanuit de Nieuwediep met de “Java” een troepentransport van 2 officieren en 110 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 november 1852 na 109 dagen.

Per 14 maart 1856 ging hij vanuit Nieuwediep met de “Nieuw Holland” met een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen naar Indië. Hij arriveerde per 11 juni 1856 te Batavia na 89 dagen.

Per 03 februari 1857 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en een contingent van 4 officieren en 130 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 25 mei 1857 na 111 dagen. Onderweg waren 2 manschappen gedeserteerd.

Per 14 februari 1863 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en 4 officieren. Er was 1 officier aan boord ´zonder vermelding van herkomst”. Hij kwam te Batavia aan op 22 mei 1863 na 97 dagen065.

 

In een extract uit het journaal dd 07 oktober 1849 van de bark “Java” onder kapitein Leendert Tuk, zeilende op de hoogte van 19o18’ZB/ 70o21’OL staat het overlijden gemeld van een matroos.115.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Op 25 februari 1831 (monsterrol nr. 472 Gemeentemuseum Dordrecht) monsterde hij als ligtmatroos met een maandgage van f 16,- op het fregat “De Dordtenaar” onder kapitein Dirk van der Koogh uit Dordrecht. Hij vertrok met 44 man naar Batavia

In 1844/45 was hij gezagvoerder op de bark “Thetis” en in 1846/55 op de bark “Java”. Is in 1855 gezagvoerder van het fregat “Nieuw Holland”, op 21 oktober 1854 te water gelaten op de werf van Frits Kloos groot 390 last, voor rederij Boissevain en Kooy te Amsterdam.064 en 071.

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Tuk, Leendert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hije Harms Rademaker werd geboren te Emden op 23 maart 1805.

Hij huwde met Meike Gerrits Meeuw, geboren te Borkum op 25 september 1806.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Rademaker werd per 24 oktober 1844 met vlagnummer 697 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.Barends. Zijn schip was de "Nieuwland" Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Rademaker en zijn vrouw 39 resp. 38 jaar. Ingeschreven waren 1 zoon nl Heye Harms (1841) en 1 dochter nl Maike (1843)002a.

In de Algemene Vergaderingen van 17/24 september 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Heye Harms Rademaker, oud 39 jaar, voerend het schip de “Nieuwland”, wonend te Rotterdam en met als adres Canne & Balwé te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Barends.023

 

H.H.Rademaker was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 697 van 1844 t/m 1854 en met vlagnummer 328 van 1854 t/m 1859

 

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 oktober 1844. Bedankt in 1861003.

 

H.H.Rademaker was met vlagnummer R188 in de periode 1842 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 vande Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is vermist of was overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode             type                    naam van het schip                             boekhouder/reder

      697           1844-1845          schoner              Nieuwland                                            Otter en Bruyn

                          1846-1851          bark                   Thetis                                                     Boissevain & Kooy

                          1852-1853          bark                   Amstel                                                   idem

     328            1854-1859          bark                   Amstel                                                   idem

 

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.H.Rademaker met vlagnummer R188 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851                    van de bark “Thetis”    240 last    varend voor Boissevain & Co te Amsterdam

*   1855, 1858, 1859         van de bark “Amstel”   397 last    varend voor Boissevain & Co te Amsterdam

*   1862, 1863                    van de brik “Aurora”    100 last    varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt H.H.Rademaker als gezagvoerder gedurende:

*   1844 van de hoeker “Nieuwland” ex Eensgezindheid, gebouwd in 1809, bouwplaats niet vermeld, 98 ton o.m., varend voor Th. v.d. Linden;

*   1845 t/m 1847 van de 2-mastschoener“Nieuwland”, gebouwd in 1842, bouwplaats niet vermeld, 114 ton o.m., varend voor Otter & Buyn te Amsterdam;

*   1847 t/m 1852 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*   1853 t/m 1859 van de bark “Amstel”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 752 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Engeland;

*   1862 t/m 1864 van de brik “Aurora” ex Marijtje Honig, ex Paulina, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 189 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip werd in 1864 verlaten en als wrak binnengebracht.

            Een eigendomsverklaring door Heije Harms Rademaker is gedateerd “Amsterdam 21 oktober 1861 en betreft de “Maritje Honig, door de nieuwe eigenaar herdoopt in “Aurora”114

 

Overige bijzonderheden

"Het fregat Amstel ... Kapt.H.H.Rademaker arriveerde 19 Mei (1858) te Sydney, na 122 dagen reis van Liverpool. Stormweer op 22 tot 27 januari en op 3 April had groote schade aan het schip veroorzaakt"026(38/106).

 

De bark “Thetis” onder kapitein H.H.Rademaker vertrok vanuit Amsterdam en bereikte via Kaap Hoorn op 14 augustus 1850 Valparaiso. Via dezelfde route kwam het terug aan in Queenstown op 31 maart 1851.121

 

Provinciale Groninger Courant 13 februari 1864 114

Kinsale, 9 feb. De brik AURORA, kapitein Rademaker, van Tabasco met mahoniehout naar Engeland is alhier verlaten binnen gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Rademaker, Heije Harms
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt D.Visser in 1909 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 te Rotterdam, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Visser, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

George Poolman werd door de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als leerling "ingenomen" per 01 september 1838004(532/1874). Hij werd geboren te Amsterdam op 17 december 1825 als zoon van Jurriaan Poolman "Cargadoor en convooyloper te Amsterdam" en Catharina Boukamp, wonende op de N.Z.Voorburgwal bij het Klimopstraatje nr.106.

Van de vorderingen werden in de periode 1839-1841 drie-maandelijkse rapporten uitgebracht in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, engels, frans), scheepswerk en tekenen. Hierin zijn geen specifieke opmerkingen geplaatst. Voorts is vermeld:

" 4 febr.1841  geplaatst als ligtmatr. op het schip Anna Eliza Capt.C.Arenspoot naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦12,-

  22 Jan.1842  terug van de reis met goed attest

  14 Maart 1842  aangen. tot Lidm der Evang.Luth.Gemeente door Do Loman

  24 Maart 1842  gepl. als Ligtmatr. op het schip Jupiter Captn K.de Jong naar Batavia voor Amst.  ¦14,-

  22 April 1843  terug van de reis met goed attest

  26 dito  eervol ontslagen".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Poolman werd met vlagnummer 607 effectief lid van Zeemanshoop per 14 november 1854 op voordracht van S.S.van Dam. Zijn schip was de "Thetis". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 07/14 november 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd George Poolman, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Thetis”, op voordracht van kapitein S.S.van Dam.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1859 vraagt H.M.Poolman-Kluter de contributie te mogen betalen, wanneer haar man terug is van de reis op 01 juli. Het verzoek is inmiddels vervallen, omdat de contributie is betaald.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1860 verzoekt kapitein G.Poolman na opzeggen van het effectief lidmaatschap toch de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt afgewezen als zijnde in strijd met het Reglement.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 oktober 1860 staat een: “Brief van Kapt. G.Poolman, bedankende voor het Effectief lidmaatschap doch verzoekende de vlag te mogen blijven voeren welk verzoek is afgewezen als in strijd met het Reglement.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         607                      1854-1856     bark                 Thetis                                                     Boissevain & Kooy

                                      1857-1858     geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1859           fregat               Wilhelmina Lucia                                G.C.Bosch Reitz

                                            1860           bark                 Calypso                                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

G.Poolman                                           Calypso                 12 september 1860                       01 augustus 1861

                                                                Calypso                 01 februari 1861                            geen vermelding

 

Bouma025 vermeldt G.Poolman als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1856 op de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam;

*    1860 van het 3/mschip “Wilhelmina Lucia”, gebouwd in 1838 te Middelburg, 755 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam;

*    1861 t/m 1862 van de bark “Calypso” ex Cornelia, gebouwd in 1847 te Maassluis, 326 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. Het schip verongelukte op thuisreis vanuit Japan.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Thetis” onder kapitein G.Poolman was op 15 november 1854 te Amsterdam, op 21 februari 1855 te Texel en op 02 mei 1855, via Kaap Hoorn. Te Valparaiso. Op 21 juli 1855 voer het van Chincha naar Callao. Van de terugreis zijn geen meldingen.121

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Poolman, George
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Visser werd geboren op Schiermonnikoog op 16 september 1827 als zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga.

Hij trouwde op 14 februari 1849 te Schiermonnikoog als zeeman met Bernadina Melles Fenenga, geboren op Schiermonnikoog op 09 januari 1827 als dochter van Melle Jans Fenenga en Johanna Edzard Leensma.

Beide echtelieden waren aan boord van de bark “Argonaut”, die op een reis in 1868 van Yokohama naar Kobe spoorloos is verdwenen.

 

In het Bevolkingsregister van Edam wordt vermeld Jan Eltjes Visser, hoofd van het gezin, geboren 16 september 1827 te Schiermonnikoog, Nederduits Hervormd, van beroep “schipper buitengaats”, wonend aan de Nieuwehaven Wijk 4, nr. 172.. Zijn echtgenote was Bernadina Feninga, geboren op 08 januari 1827 te Schiermonnikoog. Als kinderen worden opgegeven Melle (* 02 november 1849, Schiermonnikoog), Eltje Jacobs (*01 oktober 1852, Schiermonnikoog), Trijntje (*25 november 1853, Edam), Gerrit (* 01 november 1856, Edam), Jan (*06 maart 1861, Edam), Johanna Edzerdina (* 1865, Edam) en Marike Jacoba (* 14 november 1867, Yokohama). Het gezin werd per 09 juni 1869 ambtshalve volgens artikel 20 KB, uitgeschreven.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Visser Ez. was met vlagnummer 49 in de periode 1860 t/m 1868 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Visser was de laatste kapitein op de “Argonaut” “die in 1868 met het schip tussen Yokohama en Kobe ten onder ging”. (schriftelijke mededeling T.F.J.Pronker - Vlieland, 18 juli 2002)

 

Bouma025 vermeldt J.Visser Ez als gezagvoerder gedurende:

*         1856 van de bark “Johanna Margaretha” ex Maximiliaan Theodoor, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 396 ton, varend voor J.L.Wickel & J.Boot te Edam. Het schip is in 1856 op weg van Nieuwediep naar Fredrikstad, in de Noordzee gezonken. De bemanning werd te Kragerö binnengebracht (Bouma);

*         1857 t/m 1860 van de bark “Thetis”, gebouwd in 1844 bij C.Smit te Alblasserdam, 319 ton, varend voor J.L.Wickel & J.Boot te Edam. Het schip voer in 1861 voor de Gebr. Wittering te Amsterdam en was herdoopt in “Jonge Eduard (Bouma);

*         1860 t/m 1865 van de brik “Martha Theresia”, gebouwd in 1860 te Risør, 270 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*         1866 t/m 1867 van de bark “Houtvaart” ex Jan Hendrik, gebouwd in 1847 te Maassluis, 611 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend. In 1868: “Vermist” (Sweys);

*         1868 van de bark “Argonaut”, gebouwd in 1858 op de werf “De Boot” van F.F.Groen te Amsterdam, 387 ton, varend voor N.Brantjes te Purmerend. “Vermist tussen Yokohama en Kobe” (Bouma).

            Handelsblad. “Kobe (Osaka) 20 Julij 1868. “Aangaande het Nederl. Barks ARGONAUT Kapt. Visser, op 20 Junij uit Yokohama herwaarts vertrokken, heeft men sedert niets meer vernomen. Er hebben sinds het vertrek van het schip twee typhonen op de oostkust geheerscht.” (Hoedemaker).

 

 

Een portret van de bark “Thetis”, staat op p. 148 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het portret hangt in hotel van der Werff te Schiernmonnikoog

Een portret van de bark “Martha Theresia”, staat op p. 155 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel is in bezit van Ch. F. Ellis.

Een portret van de bark “Argonaut”, staat op p. 156 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp.   

 

Overige bijzonderheden

 “In de kapiteinsregisters komt zijn naam voor de eerste maal in 1850 voor. En wel op de bark Thetis, dragende 170lasten, metende 319 tonnen, gebouwd in 1844 met als reders J.Dinkel en J.Boot te Edam. Hij meldt zich bij de oprichting van het zeemanscollege op Schiermonnikoog aan in 1861 en krijgt no.49. Van 1863 vaart hij op de bark Maria Theresia  .In 1866 heeft hij van dezelfde rederij de bark Houtvaart (ex Jan Hendrik) …Een andere J.E.Visser, geboren in 1835 krijgt dan de bark Martha Theresia.(dit zouJacob Eltjesz Eltjes geweest kunnen zijn, die op 10 april1835 te Schiermonnikoog is geboren alsjongste zoon van Eltje Jacobs Visser en Trijntje Ruurds Fenenga)  In 1867 gaat hij over op de bark Argonaut … en weer voor dezelfde rederij. Op een reis naar Japan zou Visser de bedoeling hebben gehad om in Japan een bestaan op te bouwen. Het succes bleef echter uit. Op een tussenreis van Yokohama naar Kobe, is de Argonaut spoorloos met de gehele bemanning ten onder gegaan. Aan boord was ook zijn gezin.”061

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Visser, Jan Eltjes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Sikkens werd met vlagnummer 777 per 09 oktober 1860 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Schipper. Als schip is vermeld de “Jonge Eduard”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving was Sikkens 40 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 oktober 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd S.Sikkens, oud 40 jaar, voerend de bark “De Jonge Eduard”, voor rekening van de Gebr. Wittering, op voordracht van kapitein J.H.Schippers.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       777                      1860-1865    bark                De Jonge Eduard                                Gebr.Wittering

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                    Naam schip                               vertrek                                       aankomst

S.Sikkens                             Jonge Eduard                            29 september 1860                  01 april 1861

                                              Jonge Eduard                            29 mei 1861                             28 november 1861

                                              Jonge Eduard                            20 februari 1866                      08 augustus 1866

 

Bouma025 vermeldt S.Sikkens als gezagvoerder gedurende:

  • * 1861 t/m 1866 van de bark “Jonge Eduard” ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor de gebr. Wittering te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Sikkens, S.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Buchner als gezagvoerder gedurende

  • 1867 van de bark “Jonge Eduard” ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor de Gebr. Wittering te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Buchner, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Aukens werd geboren te Delfzijl op 03 november 1844 als zoon van de koopman Aukens Jans Smaal en Johanna Stratingh

Hij trouwde op 07 januari 1869 te Delfzijl met Martje Doornbos, geboren te Bedum op 08 april 1848 als dochter van Jan Kornelis Doornbos en Trijntje Jans Huizinga. Zij overleed op 23 november 1926 te Delfzijl, 78 jaar.

Jan Aukens overleed te Delfzijl op 04 september 1899, 54 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Smaal was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 3 in de periode 1870 t/m 1899

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Smaal als gezagvoerder gedurende:

  • * 1869 t/m 1873 van de bark “Martje Doornbosch”, ex Jonge Eduard ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl;

*     1874 op de brik ”Anton en Jacob”, ex Machthilda-Barbara, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl;

*     1875 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.G.Albers te Farmsum. In de Noordzee in zinkende staat verlaten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1858-58, 01 mei 1858, schoener “Hillechien Haver”, kapitein Arent F.Bakker, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Smit, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter Jan Aukens Smaal, 13 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-10, 24 februari 1862, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan A.Smaal, 17 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1864-46, 06 april 1864, kof “Nooitgedacht”, kapitein Frikke D.Nanning, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 19 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1865-60, 29 mei 1865, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas J.Middel, 46 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1866-39, 04 april 1866, kof “Anja”, kapitein Poulus P.Meijer, 30 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Jan Aukens Smaal, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1867-7, 16 februari 1867, kof “Vrouw Clara”, kapitein Jan Smaal, 22 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Smaal , 45 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1868-44, 28 juli 1868, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan A.Smaal, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Filippus Glimminga, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Antonie de Jong, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1869-8, 01 maart 1869, bark “Martje Doornbos’, kapitein Jan Aukens Smaal, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 38 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-32, 21 maart 1870, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 39 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-74, 13 augustus 1870, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-18, 06 maart 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-74, 30 september 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1872-27, 06 maart 1872, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 5 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1872-106, 14 september 1872, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal, 27 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-127, 12 september 1873, schoener “Jacob en Anton” (sic), kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1874-50, 31 maart 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1874-104, 24 juli 1874, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-48, 25 maart 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lucas Smaal, 24 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1875-64, 03 mei 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1875-81, 09 juli 1875, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fedde Kriens Dekker, 32 jaar uit Wildervank, kok en een matroos;

Monsterrol 1875-107, schoener “Anton en Jacob”, kapitein Jan Aukens Smaal, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob S. de Vries, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jan Aukens weerd in de monsterrollen ook vermeld als Jan A,
  2. Er zijn in totaal 21 monsterrollen waarin de naam van Jan Aukens Smaal is vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1858 t/m 1875 met als leeftijden 13 t/m 31 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens 18 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl aangegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1858              kajuitwachter op de schoener “Hillechien Haver”, kapt. Arent F.Bakker                    13 jaar

       *     1862              stuurman op de kof “Annechiena”, kapt. Jan A.Donga                                                                                         17 jaar

       *     1864              stuurman op de kof “Nooitgedacht”, kapt. Frikke D.Nanning                                                                        19 jaar

       *     1865              stuurman op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel                                                                          20 jaar

       *     1866              stuurman op de kof “Anja”, kapt. Poulus P.Meijer                                                                                                                21 jaar

       *     1867              kapitein op de kof “Vrouw Clara”                                                                                                                                                                                           22 jaar

       *     1868-1872   kapitein op de bark “Martje Doornbos”                                                                                                                                                           24-27 jaar

       *     1873-1875   kapitein op de schoener Anton en Jacob”                                                                                                                                                               29-31 jaar

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 10 september 1869114

Mededeling d.d. 9 september. H.H. assuradeuren, belang hebbende bij het schip (opm: kof) CATHARINA CORNELIA, kapt. J. Alkema, bij Dantzig (opm: Gdansk) gestrand (opm: zie PGC 050969), en bij het schip (opm: bark) MAARTJE DOORNBOS, kapt. J.A. Smaal, op reis van Söderhamn naar Nederland de 3e september te Danzig lek binnengelopen, worden verzocht zich aan te melden bij de secretaris der Vereeniging van Assuradeuren te Amsterdam.

 

Provinciale Groninger Courant 11 september 1869114

Delfzijl, 9 september. Volgens brief van Danzig (opm: Gdansk) d.d. 4 dezer is het hier te huis behorende barkschip MAARTJE DOORNBOS, gevoerd door kapt. J.A. Smaal, van Söderhamn met hout herwaarts, daar als noodhaven binnengelopen. Het was de 2e dezer na een hevige storm, gevolgd door een orkaan uit het noorden, plat op zijde geslagen na eerst gedreven te hebben voor dicht gereefde marszeils en bezaan, die beide wegvlogen, waardoor de deklast gedeeltelijk over boord geraakte, door dat de sjorrings waren gebroken de verschansing verbrijzelde, de boot weggenomen en het schip zwaar lek werd. Dit gebeurde op 12 mijlen van Rikshoofd (opm: Rixhöft, thans Rozewie; 54º49’ N.B. 18º19’ O.L.) per compas Z.O. van hen. De zee was verschrikkelijk hoog die telkens weder op nieuw op het schip sloeg. De manschappen hadden van donderdag namiddag 5 uur tot vrijdag namiddag 5 uur doorgepompt en toch waren nog drie voeten water in het ruim, zodat de lading gelost moet worden om het schip te kielhalen (opm: bedoeld wordt: krengen) en te repareren, enz. 15 Schepen zijn in deze nabijheid op strand gekomen.

 

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

Elseneur 19 Oct. Anton & Jacob, J.A.Smaal. Riga n. Holland.”

 

Uit: RONDOM DE DELFZIJLEN. Zwerftochten door het verleden van Heerlijkheid, Fortresse, Havenstad en Gemeente

Samengesteld door H.Geertsema, J.B. Bronsema, C.Roggenkamp. Zonder jaartal, maar ca 1977, 371 pp. Uitg. J.D. van der Veen - Winschoten

p.236 Na een relaas over een aantal zeer snelle reizen het volgende:

     “Het verliep soms ook heel anders. Gezagvoerder-eigenaar Jan Aukens Smaal van de bark Martje Doornbos (plm. 400 ton), deed niet minder dan 102 dagen over de reis van Söderham naar Delfzijl met een lading balken voor Borst en Roggenkamp. Dat was in 1869. Door achtereenvolgende zware stormen moest hij 4 vluchthavens aandoen. Zwaar gehavend en met verlies van vele kostbare balken kwam hij na 102 dagen in Delfzijl aan. Wonder boven wonder waren hierbij geen mensenlevens te betreuren. Maar Smaal voelde nog vele jaren de gevolgen van deze langdurige reis.”

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Smaal, Jan Aukens
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 3
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Derk Vos werd geboren op 30 december 1832 te Delfzijl als zoon van Pieter Jans Vos en Maria Eppes Knol.

Hij trouwde op 11 januari 1855 te Delfzijl met de hoedenmaakster Ettje Dijken, geboren te Delfzijl op 16 oktober 1828 als dochter van Borchert Dijken en Aaffien Philippus Balkema. Zij overleed op 19 augustus 1906 te Delfzijl, 77 jaar.

Geen overlijdensgegevens gevonden van Derk Pieters Vos.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.P.Vos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 14 in de periode 1858 t/m 1876

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.P.Vos als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1862 van de kof “Stientje Maria” ex Geziena, gebouwd in 1840 te Wildervank, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar Grommels en was herdoopt in “Theodora Lucretia”;

*   1863 t/m 1872 van de galjoot “Broedertrouw”, ex Marchiena Rosetta, gebouwd in 1856 te Martenshoek, 148 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Volgens van Sluijs013 bevat de rubriek Zeetijdingen dd 05 april 1872 het bericht dat het schip is gezonken;

*   1874 van de bark “Martje Doornbosch” ex Jonge Eduard, ex Thetis, gebouwd in 1844 te Alblasserdam, 319 ton o.m., varend voor A.J.Smaal te Delfzijl. In 1874 in de Noordzee verongelukt.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1847-26, 19 maart 1847, smak “Martje”, schipper Gerhardus Hindriks Ludolphy, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts kok Derk Pieters Vos, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1847-35, 17 juni 1847, schoenerkof “Wiea Gesina”, kapitein Mello Hendrikus van Emmen, 31 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Otto Remmels Engelsman, 60 jaar uit Veendam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter Derk Pieters Vos, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1848-64, 13 juli 1848, kof “Harmanna Jacoba”, kapitein Okko Alberts Hoff, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 3 matrozen waaronder Derk Pieters Vos, 15 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1849-6, 14 februari 1849, kof “Enige Broeder”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer. Voorts stuurman Willem Kayzer, 32 jaar uit Delfzijl, kok Derk Pieters Vos, 16 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1849-81, 28 augustus 1849, kof “Nina Boerhoven”, kapitein Hindrik Wolters Brugma, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een kok Derk Pieters Vos, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1851-52, 07 augustus 1851, schoenerkof “Geertruida”, kapitein Philippus Nanno Huizing, 52 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Jan Huizing, 22 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Derk Vos, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1851-58, 23 december 1851, kof “Amicitia”, kapitein J.G.Bossinga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 3 matrozen waaronder D.P.Vos, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1852-38, 15 juli 1852, kof “Betje Pronk”, kapitein Johannes Pieters Vos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Verkade, 46 jaar uit Appingedam, kok en de matroos Derk Vos, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1855-46, 22 mei 1855, kof “Jonge Lucas”, kapitein W.H.Bontekoe, geen leeftijd vermeld uit Sappemeer. Voorts stuurman Derk Vos, 22 jaar uit Delfzijl en 3 niet met rang vermelde bemanningsleden;

Monsterrol 1856-A4, 13 februari 1856, kof “Mientje (sic) Maria”, kapitein Derk Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Lodewijk Harmannus Geveke, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1857-2, 10 februari 1857, kof “Stientje Maria”, kapitein D.P.Vos, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1857-3, 11 februari 1857, kof “Stientje Maria”, kapitein D.P.Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman O.J.Post, 19 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1858-44, 03 april 1858, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.J.Dijk, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1859-5, 21 februari 1859, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1860-11, 27 februari 1860, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1861-7, 20 februari 1861, kof “Stientje Maria”, kapitein Derk P.Vos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman S.Wortel, 37 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1862-92, 23 september 1862, galjoot “Marchiena Rosetta”, kapitein Derk Pieters Vos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.A.Postema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1864-3, 15 februari 1864, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Guttinger, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1865-32, 16 maart 1865, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Joachim Am. Guttinger, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1866-4, 13 februari 1866, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Guttinger, 31 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1866-48, 11 mei 1866, galjoot “Broedertrouw”, kapitein Derk Pieters Vos, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 44 jaar uit Appingedam, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1873-9, 26 februari 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1873-79, 21 juni 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-143, 01 oktober 1873, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodorus Jelis Keijser, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-51, 02 april 1874, bark “Martje Doornbos”, kapitein Derk Pieters Vos, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Enige vermelding op de monsterrol;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Derk Pieters is in de monsterrollen ook vermeld als Derk, Derk P. en met de initialen D.P.
  2. Er zijn in totaal 25 rollen met de naam van Derk Pieters op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1847 t/m 1874 met als leeftijden 14 t/m 41 jaar. De zeemanscarriére van Derk Pieters heeft derhalve minstens 27 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is steeds Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1847           kok op de smak “Martje”, schipper Gerhardus H.Ludolphy                                        14 jaar

       *     1847           kajuitwachter op de schoenerkof “Wiea Gesina”, kapt. Mello H. van Emmen         14 jaar

       *     1848           matroos op de kof “Harmanna Jacoba”, kapt. Okko A.Hoff                                        15 jaar

       *     1849           kok op de kof “Enige Broeder”, kapt. Albert H.Wolkammer                                      16 jaar

       *     1849           kok op de kof “Nina Boerhoven”, kapt. Hindrik W.Brugma                                       16 jaar

       *     1851           lichtmatroos op de schoenerkof “Geertruida”, kapt. Philippus N.Huizing                 18 jaar

       *     1851           matroos op de kof “Amicitia”, kapt. J.G.Bossinga                                                               19 jaar

       *     1852           matroos op de kof “Betje Pronk”, kapt. Johannes P.Vos                                              19 jaar

       *     1855           stuurman op de kof “Jonge Lucas”, kapt. W.H.Bontekoe                                            22 jaar

       *     1856-1861 kapitein op de kof “Stientje Maria”                                                                                 24-28 jaar

       *     1862           kapitein op de galjoot “Marchiena Rosetta”                                                                   29 jaar

       *     1864-1866 kapitein op de “Broedertrouw”                                                                                         31-33 jaar

       *     1873-1874 kapitein op de bark “Martje Doornbos”                                                                          40-41 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Vos, Derk Pieters
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 14
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1868-07-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MARTJE DOORNBOS
Schipper: Smaal, Jan A.
Scheepstype: bark
Grootte: 316

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: THETIS rechts, tesamen met enkele andere schepen van dezelfde manager B&K (Firma Boissevain & Kooy)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

AH 310844             Advertentie. Naar Batavia via Bordeaux ligt te Rotterdam in lading om de 7e september te vertrekken het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip THETIS, kapt. L. Tak. Adres bij de heren Boissevain & Kooy en E. Windhouwer, cargadoor, te Amsterdam, en Kuyper, Van Dam & Smeer te Rotterdam.

 

JC 220145               Batavia, 16 januari. Heden is alhier aangekomen de Nederlandse bark THETIS, kapt. L. Tuk, de 22 oktober vertrokken van Bordeaux.

 

NRC 271056           Advertentie. Floris der Kinderen en B.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag 3 november 1856, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, verkopen een extra ordinair welbezeildkopervast barkschip, genaamd THETIS, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. G. Poolman, volgens meetbrief lang 30 ellen 50 duimen, wijd 5 ellen 61 duimen, hol 4 ellen 19 duimen, en alzo gemeten op 319 tonnen of 168 lasten.

Breder volgens inventaris en bericht bij bovengenaamde makelaars; zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop.

 

JC 230845               Batavia, 21 augustus. Heden is alhier aangekomen het Nederlandse schip THETIS, kapt. L. Tuk, met een passagier, vertrokken van Calcutta de 14e juli.

 

AH 310146             Amsterdam, 30 januari. Volgens brief van kapt. Tuk, voerende het schip THETIS, in dato Whampoa 26 november, zou hij binnen 2 à 3 dagen met een lading thee herwaarts vertrekken.

 

AH 01021846         Amsterdam, 30 januari 1846. Volgens brief van kapt. Tak, voerende het schip THETIS in dato Whampoa 26 november, zoude hij binnen twee à drie dagen met een lading thee herwaarts vertrekken.

 

JC 111048               Batavia, 8 oktober. Heden zijn hier aangekomen het dito schip IDA WILLEMINA, kapt. G.G.Geerling, de 12e juni vertrokken van Dordrecht, het dito schip ELIZABETH ANTOINETTE, kapt. A.H. Besier, de 20e juni vertrokken van Amsterdam, het dito schip JOHANNA CORNELIA, kapt. M. Kaleshoek, met een passagier, de 16e juni vertrokken van Rotterdam, en de dito bark THETIS, kapt. H.H. Rademaker, de 12e juni vertrokken van Rotterdam.

 

JC 220849               Batavia, 20 augustus. Heden zijn hier aangekomen de dito brik SIRENE, kapt. A.J. Boone, de 15e juli vertrokken van Manilla, en het dito schip THETIS, kapt. H.H. Rademaker, de 1e mei vertrokken van Amsterdam.

 

AH 020350             Advertentie. Voor passagiers, naar Valparaiso en San Francisco (Californië): Het Nederlands barkschip THETIS, kapt. H.H. Rademaker, zal tegen het einde der maand maart van Amsterdam vertrekken naar Valparaiso, en zal tegen medio april gevolgd worden door het Nederlands barkschip (opm: ex-fregat) HILLEGONDA CATHARINA HELENA, via Valparaiso naar San Francisco. Adres bij de cargadoors de Vries en Co., IJgracht, N°. 13.

 

NRC 040551           Rotterdam 3 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden denavolgende 44 schepen als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) THETIS, kapt. H.H. Rademaker

 

NRC 110952           Konstantinopel (opm: Istanbul), 26 augustus. Het schip THETIS, kapt. Van Duyn, de 25edezer alhier van Amsterdam gearriveerd, heeft in de Dardanellen aan de grond gezeten enten gevolge daarvan averij bekomen.

 

NRC 041252           Milford, 28 november. Het Nederlandse schip THETIS, kapt. Van Duyn, 56 dagen reishebbende van Konstantinopel naar Holland, is alhier lek, met onklare pompen, verlies vanzeilen en boten, binnengelopen. Een man der equipage is de 18de oktober over boordgeslagen en verdronken.

 

JB 150454               Batavia, 14 april. De 12e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen BANTAM,kapt. F.H. Klein, met twee passagiers, de 12e november vertrokken van Amsterdam, en THETIS, kapt. G. Poolman, de 15e februari vertrokken van Hobart Town.

 

NRC 271056           Advertentie. Floris der Kinderen en B.D. Bosscher, makelaars, zullen op maandag 3november 1856, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan hetIJ, verkopen: een extra ordinair welbezeildkopervastbarkschip, genaamd THETIS, varendeonder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. G. Poolman, volgens meetbrief lang 30 ellen 50duimen, wijd 5 ellen 61 duimen, hol 4 ellen 19 duimen, en alzo gemeten op 319 tonnen of168 lasten.Breder volgens inventaris en bericht bij bovengenaamde makelaars; zijnde het schip inmiddels uit de hand te koop.

 

03-11-1856             Te Amsterdam uit de hand verkocht aan J.L. Wickel & J. Boot, Edam.

 

NRC 220257           Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht denavolgende 16 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: (o.a.) THETIS, kapt. J.VisserEzn.

 

NRC 170359           Batavia, 23 januari. Vrachten. Zoals men het voorzien had, zijn de vrachten niet verbeterd;integendeel heeft men heden een nieuwe, echter niet zeer belangrijke daling derzelve temelden. De berichten van alle havens beoosten de Kaap blijven bij voortduring zeerongunstig en voorziet men aldaar geen verbetering voor een lange tijd even als hier.Heden heeft men de volgende bevrachtingen mede te delen: (o.a.) Naar Japan: Nederlands THETIS (168 last) bij de roest voor NLG 5.000 voor de uitreis.

 

NRC 260660           Advertentie. J.J. van der Meulen, makelaar, presenteert als lasthebbende van zijnprincipalen, op maandag de 16e juli 1860, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe StadsHerberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notaris H.J. Teengs, aan demeestbiedende of hoogst mijnende te verkopen: een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en

kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd THETIS, gevoerd doorkapt. J. Visser Ezn, laatst door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht, indecember 1857 te huis gekomen, volgens Nederlandse meetbrief lang 30 ellen 50 duimen,wijd 5 ellen 61 duimen, hol 4 ellen 19 duimen en alzo gemeten op 319 tonnen of 168 lasten.En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilenen andere scheepsbehoeften, als bij de inventaris is vermeld.Het voorzegde barkschip ligt aan de werf Koning William van de heer A. van der Hoog, aande hoogte van de Kadijk.Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaar.

 

NRC 100765           Advertentie. Hermanus Isaac Rietveld, Egbert Gerrit Bosscher en Wijbren IJlstra vanReinouts, makelaars, zullen op maandag de 24e juli 1865, des avonds te 6 uur te Amsterdamin de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van de deurwaarder J. DupontNoordbeek, presenteren te verkopen: een extra ordinair wel bezeild en kopervast barkschip DE JONGE EDUARD, varende onder Nederlandse vlag, gevoerd door kapt. S. Sikkens,volgens meetbrief lang 30 el 50 duim, wijd 5 el 62 duim, hol 4 el 15 duim, en alzo gemeten op 316 tonnen of 167 lasten. Liggende te Amsterdam aan de werf Het Wapen van Harlingen,in de Groote Witten Burgerstraat.Breder volgens inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars of de cargadoors B.D. Bosscher & Zoon te Amsterdam,

 

NRC 260765           Publieke verkopingen. In de Nieuwe Stadsherberg aan het Y te Amsterdam.Maandag, 24 juli.

Het barkschip JONGE EDUARD (geb. in 1844), kapt. S. Sikkens;NLG 15.000. Opgehouden.

¼ Aandeel in het barkschip ELIZE HENRIETTE; NLG 6.000, in slag NLG 2.000.Opgehouden.

1/8 Aandeel als voren: NLG 3.000, in slag NLG 1.000. Opgehouden.

 

NRC 250965           Advertentie. Uit de hand te koop: het snel zeilend gekoperd barkschip JONGE EDUARD,gevoerd geweest door kapt. S. Sikkens, met deszelfs complete inventaris.Voor nadere informaties gelieve men zich te adresseren bij de cargadoors B.D. Bosscher &Zoon, Heerengracht, over het Park, No. 325 te Amsterdam.

 

NRC 250866           Advertentie. Uit de hand te koop: Het snelzeilend gekoperd Nederlands barkschip JONGEEDUARD, laatst gevoerd door kapt. J.W.H. Büchner, groot 170 gemeten lasten, liggende ente bezichtigen in de Vlugthaven alhier. Informaties bij de cargadoors P.A. van Es &Co. of demakelaars Montauban van Swijndregt, alhier.

 

NRC 021066           Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van DamH.H.zn., W.H.Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, en H.H. vanDam te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters, op heden de 2e oktober 1866,des middags te 12 uur, in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1 No. 499, publiekverkopen het extra snel zeilend gekoperd en kopervast Nederlandse barkschip DE JONGE EDUARD, laatst gevoerd door kapt. S. Sikkens, volgens meetbrief lang 30 el 50 duim, wijd 5 el 62 duim, hol 4 el 15 duim en alzo groot 316 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand- enlopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo alshetzelve thans is liggende in de Westerhaven, binnen de gemeente Rotterdam.

 

NRC 031066           Publieke Verkopingen. In het lokaal hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat.Het barkschip DE JONGE EDUARD, kapt. S. Sikkens, groot 316 ton, gebouwd in 1844;opgehouden voor NLG 10.000. De instrumenten enz. zijn niet geveild.

 

NRC 211267           Amsterdam, 20 december. Volgens bericht uit Suriname, d.d. 20 november, zou hetNederlandse schip JONGE EDUARD, kapt. Büchner, de 24e dier maand herwaartsvertrekken en spoedig opgevolgd worden door het schip JACOB EN ANNA, kapt. Brakke.

 

NRC 190168           Amsterdam, 18 januari. Het Nederlands schip JONGE EDUARD, kapt. Kretschmer (opm:bark, kapt. J.B.T.S. Büchner), van Suriname herwaarts is, volgens telegram uit Ramsgate,van gisteren, aldaar lek, met verlies van anker, ketting en enige tuigage, binnengesleept;overigens alles wel aan boord.

 

NRC 190168           Deal, 17 januari. Het Nederlands barkschip JONGE EDUARD, kapt. Kretschmer (opm: bark,mogelijk kapt. J.B.T.S. Büchner), van Suriname naar Amsterdam, is alhier voorziengeworden met een anker en 90 vadems ketting.

 

NRC 210168           Amsterdam, 20 januari. Heren assuradeuren, belanghebbenden bij het Nederlands schipJONGE EDUARD, kapt. Büchner, van Suriname herwaarts, met schade te Ramsgate binnengesleept (opm: zie NRC 190168), gelieven zich aan te melden bij de Secretaris de rVereeniging van Assuradeuren.

 

PGC 100969            Mededeling d.d. 9 september. H.H. assuradeuren, belang hebbende bij het schip (opm: kof) CATHARINA CORNELIA, kapt. J. Alkema, bij Dantzig (opm: Gdansk) gestrand (opm: ziePGC 050969), en bij het schip (opm: bark) MAARTJE DOORNBOS, kapt. J.A. Smaal, op reis van Söderhamn naar Nederland de 3e september te Danzig lek binnengelopen (opm: ziePGC 110969), worden verzocht zich aan te melden bij de secretaris der Vereeniging vanAssuradeuren te Amsterdam.

 

PGC 110969            Delfzijl, 9 september. Volgens brief van Danzig (opm: Gdansk) d.d. 4 dezer is het hier te huisbehorende barkschip MAARTJE DOORNBOS, gevoerd door kapt. J.A. Smaal, van Söderhamn met hout herwaarts, daar als noodhaven binnengelopen. Het was de 2e dezer naeen hevige storm, gevolgd door een orkaan uit het noorden, plat op zijde geslagen na eerstgedreven te hebben voor dicht gereefde marszeils en bezaan, die beide wegvlogen,waardoor de deklast gedeeltelijk over boord geraakte, door dat de sjorrings waren gebrokende verschansing verbrijzelde, de boot weggenomen en het schip zwaar lek werd. Ditgebeurde op 12 mijlen van Rikshoofd (opm: Rixhöft, thans Rozewie; 54º49’ N.B. 18º19’ O.L.)per compas Z.O. van hen. De zee was verschrikkelijk hoog die telkens weder op nieuw ophet schip sloeg. De manschappen hadden van donderdag namiddag 5 uur tot vrijdagnamiddag 5 uur doorgepompt en toch waren nog drie voeten water in het ruim, zodat delading gelost moet worden om het schip te kielhalen (opm: bedoeld wordt: krengen) en terepareren, enz. 15 Schepen zijn in deze nabijheid op strand gekomen.

 

NRC 311070           Rotterdam, 30 oktober. Volgens telegram van 't Vlie ligt in Stortemelk geankerd de alsbijlegger binnengekomen bark MAARTJE DOORNBOSCH, kapt. Smaal, bestemd van Riganaar Delfzijl.

 

NRC 091170           Harlingen, 7 november. Het schip MARTJE DOORNBOS, kapt. Smaal, van Riga naarDelfzijl, wegens storm en tegenwind in het Vlie binnen, heeft bij het binnenlopen aan degrond gezeten, waardoor het lek werd. De spil is gebroken, anker en ketting verloren en het heeft meer andere schade. Het zal naar Harlingen opzeilen om te repareren.

 

NRC 070971           Delfzijl, 5 september. Het schip MAARTJE DOORNBOS, kapt. Smaal, van Loviisa herwaarts,is 30 augustus met verlies van zeilen en gedeelte deklast, na zware storm doorgestaan tehebben, te Lysekil binnengelopen.

 

PGC 221172            Hull, 18 november. De Delfzijlster bark MARTJE DOORNBOS, kapt. J.A. Smaal, van Riganaar Delfzijl, is hier vol water en door het volk verlaten binnengebracht.

 

PGC 040173            Advertentie. Op 10 januari zal te Hull verkocht worden het kopervaste barkschip MARTJEDOORNBOS, gevoerd door kapt. J.A. Smaal, groot 316 zeetonnen. Informaties te bekomenten kantore van Georg Jensen, scheepsmakelaar te Hull, en A.J. Smaal te Delfzijl. (opm: debark blijft onder NL vlag)

 

PGC 300873            Delfzijl, 26 september. Het schip MARTJE DOORNBOS, kapt. L.R. Vos, van Abö hierbinnen, heeft een stortzee over gehad, waardoor de verschansing weg sloeg, enige stuttenbraken en de deklast geheel los ging, zonder daar evenwel iets van te verliezen.

 

NRC 280973           Delfzijl, 26 september. Het Nederlandse schip MARTJE DOORNBOS, kapt. (L.B.) Vos, vanAbö alhier binnen, heeft een stortzee over gehad waardoor de verschansing weg sloeg,enige stutten braken en de deklast geheel los ging, zonder daarvan evenwel iets teverliezen.

 

NRC 071273           Elseneur, 3 december. De schepen MARCHINA, kapt. Nepperus, LUCIA HENDRIKA, kapt.De Boer, ALLIANCE, kapt. Flik, ELSJE, kapt. De Boer, ZEEPLOEG, kapt. Nanninga,MARTENSHOEK, kapt. Noordhof, MARTJE DOORNBOS, kapt. Vos, ANTON EN JACOB,kapt. Smaal, ANNA MARGARETHA, kapt. Olthof en ANNA, kapt. Korfker, zijn wegensnoordwesterstorm en moeilijke zee uit het Kattegat geretourneerd.

 

PGC 111273            Elseneur, 7 december. De bark MAARTJE DOORNBOS, kapt. Vos en de schoener JACOBEN ANNA, kapt. Smaal, hebben hun reizen noordwaarts voortgezet.

 

NRC 280174           Elseneur, 23 januari. De Nederlandse kof HENRIETTE, kapt. Wever, van St. Petersburgnaar Aberdeen, ligt in Kalsund bij Gothenburg ten anker, benevens de schepen MAATJEDOORNBOS, kapt. Vos, en ANTON EN JACOB, kapt. Smaal.

 

PGC 090374            Thisted, 4 maart. Aan onze kust zijn sedert het midden der vorige maand aangedreven 160stuks sparren en enige stukken ener scheepskist, waarop een geel-koperen plaat met deinscriptie D.P. Vos – Delfzijl, waarschijnlijk behoord hebbende tot een verongelukt schip. Erzijn echter geen lijken of wrakstukken aangedreven. (red: waarschijnlijk afkomstig van de teDelfzijl te huis behorende bark MARTJE DOORNBOS, kapt. D.P. Vos).

 

PGC 100374            Amsterdam, 8 maart. Het schip MARTJE DOORNBOS, kapt. D.P. Vos, van Ornskoldsviknaar Delfzijl - zie ons vorige nummer – lag de 16e januari te Kalfsund bij Gothenburg.

 

NRC 120374           Delfzijl, 9 maart. Kapt. Smaal, voerende het Nederlandse schip ANTON EN JACOB, vanOrnsköldsvik, laatst van Wingö, alhier aangekomen, rapporteert dat het schip MARTJE DOORNBOS, kapt. Vos, de 3e februari met nog andere schepen van Wingö is vertrokken,waarvan enige zijn teruggestormd en andere te Lysekil, Wargö en Elseneur zijn

binnengelopen. Van de MARTJE DOORNBOS is sedert evenwel niets vernomen, zodat die vermoedelijk in West Noord Wester storm van 5 op 6 februari, verongelukt zal zijn.

 

PGC 270574            Advertentie. Na een lange tijd tussen hoop en vrees te hebben geleefd, ben ik eindelijk tot detreurige overtuiging gekomen, dat mijn dierbare echtgenoot D.P. Vos, oud 41 jaren,gezagvoerder van het barkschip genaamd MARTJE DOORNBOS, de 3e februari 1874 van Gothenburg naar Delfzijl vertrokken, van wie sedert dat tijdstip hoegenaamd geen bericht isontvangen, met het gehele scheepsvolk zijn graf in de golven heeft gevonden. Het bezit vantwee zonen uit een 18-jarig huwelijk – terwijl een meisje reeds vroegtijdig in de eeuwigheid isvoorgegaan - lenigt enigszins mijn diepe droefheid.Delfzijl, 23 mei 1874, E. Dijken, wed. D.P. Vos.

 

 

 

Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1844.18

DVD XI – 482 - 484
BIJLBRIEF

Naam schip THETIS

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 24 augustus 1844

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, op zijn werf aldaar.

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Boissevain & Kooij, Amsterdam (boekhouders en 1/2e part) en Cornelis Smit, Alblasserdam (1/2e part)

te voeren door kapt. L. Tuk

grootte in tonnen 170 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen 30,48 x 5,69 x 4,19 meter

kiellegging

tewaterlating 13 juli 1844

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 augustus 1844

nummer van registratie deel 17, folio 183, recto, vak 2.

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 030908

Naam THETIS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1844
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1844.18
foto IMG 2496 - 2499

CEDULE

Naam schip THETIS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 28 augustus 1844

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Boissevain & Kooy, Amsterdam (boekhouders en 1/2e part)
Cornelis Smit, scheepsbouwmeester te Alblasserdam (1/2e part)

te voeren door kapt. L. Tuk

grootte in tonnen 170 lasten

tuigage / aantal dekken een dek, drie masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 augustus 1844

nummer registratie deel 47, folio 183, recto, vak 4

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor de beide hierboven genoemde eigenaren en ligt thans nog te Rotterdam, doch hoort thuis te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Arnold Kooy, voor zijn firma Boissevain & Kooy en voor en namens de hierboven genoemde mede-eigenaar.



researcher/datum research: ML / 090816

Naam THETIS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1844
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1860.31

DVD XI – 7338 - 7341
CEDULE

Naam schip THETIS, thans door kopers genaamd de JONGE EDUARD

plaats en datum acte eigendomsverklaring verkrijging zeebrief, Amsterdam, 8 augustus 1860

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Wittering, enige eigenaren van het schip

te voeren door kapt. W. Visser

grootte in tonnen 316 tonnen of 167 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 9 augustus 1860

nummer van registratie deel 70, folio 164, verso, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te Alblasserdam
Bij de eedsaflegging werd de laatste koopbrief overhandigd, benevens de laatst uitgereikte zeebrief in dato 26 februari 1857 nummer 93.








researcher/datum research: ML / 251208

Naam JONGE EDUARD
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1860
Toegang 198
Inventaris 3173

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.19

DVD XI – 9110-9113
CEDULE

Naam schip MARTJE DOORNBOS, voordien genaamd JONGE EDUARD

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 24 april 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jan Aukens Smaal, Delfzijl, enig eigenaar en boekhouder

te voeren door kapt. Jan Aukens Smaal, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 167 lasten of 316 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 1 mei 1868

nummer van registratie deel 84, folio 96, verso, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip ligt thans te Amsterdam; de laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 11 oktober 1866, no.666.






researcher/datum research: ML / 120909

Naam JONGE EDUARD
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1844
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1844.18

Jaar: 1844
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3170.1844.18

Jaar: 1860
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3180-1860.31

Jaar: 1868
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1868.19

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: P. van Heck – Catalogus Nederlandse Scheepvaart 1813-2015
Staat van de Nederlandsche Zeemagt en Koopvaardij (Diverse jaargangen)
[0] G.N. Bouma - Lijst van Nederlandse koopvaardijschepen, alsmede hun gezagvoerders en thuishaven, 1820-1900.
Stichting Maritiem Historische Databank (www.marhisdata.nl)
PI = www.pietsscheepsindex.nl
AH = Algemeen Handelsblad
JB = Java Bode
JC = Javasche Courant
NRC= Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk