Inloggen
BEBOX - ID 870


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5149083
Nat. Official Number: 2664 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 254
Launch Date: 1952-03-01
Delivery Date: 1952-05-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 370
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type TMAS 276 (270x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 438.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 258.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28200 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 52.94 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.96 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-05-06 BEBOX
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bennett & Co.'s Houtimport N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZN

Date/Name Ship 1953-02-03 BEBOX
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Redbox, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Bennett & Co.'s Houtimport N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZN

Date/Name Ship 1959-02-04 HERMAR
Manager: Hermann Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Hermann Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCKP
Additional info: Hfl. 300.000,--. 1969 homeport Kiel

Date/Name Ship 1969-06-12 HERMAR
Manager: John Kindborg Reederei G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Eigenaar: John Kindborg Reederei G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / German Federal Republic
Callsign: DCKP
Additional info: 29-06-1960 homeport Lübeck

Date/Name Ship 1972-08-02 HELEN
Manager: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Asinou Shipping Company Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Additional info: 1976 homeport Limassol, call sign 5B2123

Date/Name Ship 1976-00-00 HELEN
Manager: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Eigenaar: Bischop Shipping Services Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea

Ship Events Data

1951-11-24: Als schip nog zonder naam (bouwno. 254) , zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2664 Z GRON 1951 in de bovenkant van de dubbele bodem tussen spant 48 en 49.
1952-03-01: NvhN 01-03-1952: Tewaterlating m.s. Bebox. Bij de Scheepsbouwunie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen, werd heden met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motor-kustvaartuig Bebox, dat wordt gebouwd voor rekening van Bennet's Houtimport te Rotterdam. De Bebox is van het gladdektype, meet 600 ton d. w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53 M., L.L. 47.50 M., breedte 8 M. en holte 3.76 M. Het schip zal worden voorzien van een 370 p.k. motor. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyds, met certifcaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een 725 tons kustvaartuig van het Raised Quaeterdecktype voor rekening van de N.V. Kustvaartunie te Groningen.
1952-05-07: NvhN 07-05-1952: Proefvaart m.s. Bebox. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bebox, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van Bennett en Co.'s Houtimport NTV. te Rotterdam. De Bebox is van het gladdecktype, meet 600 ton d.w. en is uitgerust met een 370 P.K. motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 10.5 mijl. Het schip werd gebouwd onder hoogste klasse Llovds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.
1952-06-26: Als BEBOX, zijnde een stalen motorschip, metende 1241.08 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8740 d.d. 29-04-1952, liggende te Amsterdam, door W.R. Boerrigter, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2664 Z GRON 1951 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterkant van het dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1958-09-03: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het, bij slecht zicht, aan
de grond lopen op 3 september 1958 van het motorschip Bebox nabij Hallshuk op het eiland Gotland. Het schip was geladen met 181 standaard gezaagd hout en onderweg van Hamina naar Rotterdam. Oordeel van de Raad is dat de oorzaak van de stranding is gelegen in een ernstig gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef bij de kapitein van de Bebox en onjuiste navigatie van hem en de stuurman. Toen de kapitein in de nacht van 2 op 3 september om 0.00 uur de wacht overgaf aan de stuurman was het zicht nog
helder bij kalme zee. Hoewel bij die overgave de Bebox het vuur van Hallshuk,
dat 16 mijl zichtbaar is, op enige mijlen minder dan die afstand moest zijn
genaderd, werd dit vuur nog niet gezien. Hieruit kon geconcludeerd worden dat
het zicht vooruit minder goed moest zijn maar de kapitein heeft geen aanleiding
gezien zijn stuurman order te geven uit te sturen of te waarschuwen, als
Hallshuk binnen korte tijd, b.v. 15 minuten, nog niet te zien zou zijn. Pas toen
het omstreeks 1.10 uur zo mistig werd, dat de stuurman het nodig oordeelde de
motor op halve kracht te zetten en mistseinen te geven, heeft hij de kapitein
geroepen. Deze kwam direct boven, maar voordat hij de brug had bereikt, liep
de Bebox om 1.16 uur vast. Het was inmiddels potdicht van de mist. Uit
peilingen bleek het schip geen water te maken. Om 7.00 uur gelukte het, na
enige moeite en na het uitbrengen b.b. anker om daarop te hieuwen, op eigen
kracht vlotte komen. De gebruikte kaart, een overzeiler van de Oostzee, was niet
bruikbaar voor navigatie langs een kust. De Raad straft kapitein F.Z. door hem
de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd
van één maand. Stuurman J.T.W. werd gestraft door hem de bevoegdheid te
ontnemen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 23 januari 1961
1959-01-19: NvhN 19-01-1959: M.s. Bebox verkocht . Door bemiddeling van De Winter & Havinga Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V. is het m.s. Bebox, 600 ton d.w., eigendom van de N.V. Scheepvaart Mij. Redbox te Rotterdam, naar Duitsland verkocht.
1960-02-16: M/S HERMAR af Haren am Ems, 424 B.R.T. På rejse fra Haderslev til Oslo i ballast. Grundstødt d. 16. feb. ved Jyllands Ø.-kyst. (46). Politirapport dat. 16. feb. Strandingsindberetning dat. 19. feb. Kl. 0825 grundstødte H. under en jævn SV.-lig brise med drivis ca. 400 m. Ø. for Vesterris på Haderslev Fjord. D. 18. feb. kl. 2300 blev H. bragt flot ved hjælp af en bjærgningsdamper. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være, at farvandsafmærkningen på grund af isforholdene ikke var på plads.
1961-04-04: Het Vrije Volk 04-04-1961: Zevenduizendste in Waterweg. (Van een onzer verslaggevers) Vier dagen eerder dan verleden jaar is vrijdag het zevenduizendste schip van dit jaar de Nieuwe Waterweg binnengelopen. Het was het Duitse motorschip Hermar, cargadoor Vinke en Co. De Hermar. was bestemd voor Rotterdam.
1961-05-02: Zuidelijk van Kalmarsund aan de grond gelopen en zware bodemschade opgelopen.
1981-10-00: Final Fate:
Opgelegd in Salamaua Harbour, Nieuw Guinea. Daar in 1984 gestrand en later gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Bebox 1952 on her day of delivery 06.05.1952
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Bebox' op 6 mei 1952
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Bebox 1952
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Bebox 1952
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BEBOX, Goole
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: 'Hermar' bj 1952 (ex 'Bebox')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HERMAR, Goole
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.