Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag
2018
2017
2016
2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Gebeurtenissen
Historie
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Eerste Mutaties
Uitgeschreven Schepen
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Kaaphoornvaarders
Website
Rondingen Kaap Hoorn
Scheepsdocumentatie
Monsterrollen
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
BATAVIER - ID 833
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1934
Classification Register:
Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number:
1660 Z GRON 1934
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo
Type Dek:
Flush deck
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen
, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
161
Launch Date:
1934-00-00
Delivery Date:
1934-09-25
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
3
Power:
120
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 1671 Type C/D (270x340)
Speed in knots:
8
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
178.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
98.00 Net tonnage
Deadweight:
225.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
10878 Cubic Feet
Length 1:
36.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
33.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
6.13 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.23 Meters Depth, moulded
Configuration Changes
Datum
1937-02-00
Type:
Lengthened
Omschrijving:
Verlengd door Scheepswerf Kromhout te Amsterdam: Brt 195 Nrt 92 Dwat 265, Loa 40,00 Ll 37,10.
Ship History Data
Date/Name Ship
1934-11-30
BATAVIER
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jan Muthert
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PCYS
Date/Name Ship
1939-06-28
HENGELO
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Roelof Vellinga
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PEQQ
Date/Name Ship
1940-05-04
HENGELO
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Albert Wolthuis
, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hoogezand / Netherlands
Callsign:
PEQQ
Date/Name Ship
1943-08-00
HENGELO
Manager:
D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Reederei A. Vogemann
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PEQQ
Additional info:
Deze mutatie NIET bij het Kadaster geregistreerd.
Ship Events Data
1934-09-18:
Op 18-09-1934 als BATAVIER , zijnde een motorschip, groot 504.37 m3, liggende te Waterhuizen, door Hendrik Christerus, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Jan Muthert, scheepskapitein te Groningen, van brandmerk 1660 Z GRON 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde in de achterkant van de lichtkap motorkamer.
1934-09-25:
NvhN 26-09-1934: Proefvaart m.s. „BATAVIER”. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip BATAVIER. Dit schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, voor de kleine kustvaart, Noord- en Oostzee op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapt. J. Muthert te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 35.25 M., breedte op de buitenkant van het grootspant 6.30 M., holte in de zijde 2.40 M. Het is groot netto 98 Reg. ton en bruto 179 Reg. ton met een D. W. van 230 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4 tact Brons motor, met directe inspuiting, opgesteld. Deze motor heeft een vermogen van 120 P.K. Verder bevindt zich hier een Lister hulpmotor van 6 P.K. voor de aandrijving van de pompen en de dynamo. Aan dek bevindt zich een motordeklier. die voorzien is van een Lister motor van 6 P.K. Deze motor kan tevens bij het heffen der ankers worden gebruikt. Het schip is beladen met rogge met bestemming Denemarken.
1936-02-24:
NvhN 24-02-1936: Delfzijl, 23 Febr. Het motorschip “Batavier”, kapt. Muthert, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met ijzer van Duisburg met bestemming Hamburg.
1938-12-22:
NvhN 22-12-1938: Drijfijs in de Eems. Het motorschip “Batavier”, dat zich op weg naar Delfzijl bevond, heeft deze haven niet kunnen bereiken en is naar Emden opgestoomd.
1939-07-05:
NvhN 05-07-1939: DELFZIJL. Het motorschip BATAVIER, toebehoorende aan kapt. J. Muthert te Groningen is verkocht aan kapt. R. Vellinga te Groningen. Het schip meet bruto 195.18 Reg. ton en netto 91 73 Reg. ton en het is voorzien van een Bronsmotor. Het is thans onder den naam HENGELO in de vaart gebracht.
1939-08-24:
RN 28-08-1939: Karlskrona, 24 augustus. Het Nederlandse motorschip HENGELO, van hier naar Stockholm bestemd, is gisteren toen het hier wilde binnenlopen, omhoog gevaren. Later is het op eigen kracht, ogenschijnlijk onbeschadigd vlot gekomen.
1941-03-22:
Door de Küstenüberwachungstelle Groningen te Groningen in beslag genomen. In bevrachting geplaatst bij D. Lijnzaad te Rotterdam voor de dienst Arendal - Narvik - Tromsö.
1943-08-00:
Onder dwang van de Duitsers verkocht aan de Rederij A. Vogemann te Rotterdam, doch bleef onder beheer van Lijnzaad onder Nederlandse vlag en met Nederlandse bemanning in Noorwegen varen. (Deze genoemde gedwongen verkoop staat echter niet bij het Kadaster geregistreerd.)
1944-09-08:
Final Fate:
Op 08-09-1944 door 38 Britse vliegtuigen (Beaufighters van het 236, 254, 455 en het 489 ste Squadron) beschoten ter hoogte van Husvegg/Obrestad, ongeveer 1 mijl uit de Noorse kust. In brand geschoten waarbij de Nederlandse gezagvoerder R.J. van der Laan om het leven kwam. Ze was onderweg met leeg fust van Kopervik naar Oslo. De bemanning wist het brandende schip de haven van Madland Hamn (tussen Vigrestad en Varhaug, de Jæren kust) binnen te brengen, waar het voorschip en het ladinggedeelte volledig uitbrandden. Daar werd de kapitein tijdelijk begraven. (Opm.: Later weer opgegraven en herbegraven op het Kjyrkegarden op Odland.)
1945-00-00:
Final Fate:
Het wrak werd in het voorjaar 1945 CTL verklaart, geborgen en bij Brödrene Anda in Stavanger gesloopt. (Informatie van Erling Skjold)
(De teboekstelling bij het Kadaster wordt pas op 05-12-1949 doorgehaald.)
Note: Een andere bron vermeldt echter dat het schip in 10-1944 in een zware storm doormidden zou zijn gebroken en dat achterschip geborgen en gemonteerd zou zijn aan een Noors vrachtvaartuig in Duitse dienst.
1950-09-12:
NvhN 12-09-1950: Proefvaart m.s. LYDIA. Op de Eems heeft gisteren de geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig LYDIA, dat bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl werd gebouwd voor rekening van de rederij A. Wolthuis te Groningen, ter vervanging van het in de oorlog verloren gegane m.s. „HENGELO".
Afbeeldingen
Omschrijving:
Batavier 1934 on her deliveryday 30.11.1934
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Batavier 1934 - verlengd.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Batavier 1934
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
De HENGELO, liggende in de Dokkumer Zijlen.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Prisenbericht 22-03-1941. (Collectie Theo Dorgeist.)
Gemaakt door:
Bundesarchif
Omschrijving:
Verhandlungsbericht (1) 11-09-1944.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Verhandlungsbericht (2) 11-09-1944.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
09-1944: Het tijdelijke graf met de omgekomen kapitein R.J. van der Laan, met de "Hengelo" op de achtergrond, in Madland Hamn, Noorwegen. Note: In deze tekst wordt gesproken over een Duitse kapitein, dit is echter niet correct. (Foto uit de collectie van Axel Kühn.)
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
09-1944: De "Hengelo" in Madland Hamn, Noorwegen. (Foto uit de collectie van Axel Kühn.)
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Artikel in Schuttevaer. (Genoemde Hesseling was later de eigenaar van de Necton 1956.)
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Artikel in Schuttevaer 2.
Gemaakt door:
Unknown
Algemene informatie
Terug naar het overzicht