Inloggen
PRINSES AMALIA - ID 8320


Kroniekberichten

Datum 24 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 23 maart. De 19 dezer is van de werf van de heren John Elder & Co. te Fairfield, Govan van stapel gelaten het nieuw gebouwde schroefstoomschip PRINSES AMALIA, voor rekening van Stoomvaart-Maatschappij Nederland te Amsterdam en bestemd voor de vaart op Java via het Suezkanaal. De afmetingen van dit stoomschip zijn als volgt: lengte 383 voet, breedte 40 voet, diepte 31 voet, 6 duim Engelse meting. Er is plaatsruimte voor 76 eerste, 32 tweede en voor verscheidene derde klasse passagiers.
De machines, door dezelfde firma vervaardigd, zijn compound systeem, met 2 omgekeerde cilinders en onmiddellijk werkend, een van 50 duim en de ander van 86 duim diameter, slaglengte 3 voet 6 duim. Voorts een stoomgangspil, dito lieren en alle mogelijke nieuwe en doelmatige inrichtingen zijn aan boord aanwezig.
Het stoomschip PRINSES AMALIA, vele jaren het grootste schip van de Maatschappij Nederland, liggend in haar oorspronkelijke staat (nog met ra’s) te Port Said. (coll. Marhisdata)

Afbeelding
Datum 08 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 7 mei. Uit het verslag over 1873 van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland blijkt, dat voor deze nationale onderneming ook het tijdperk der oogsten begint aan te breken. De winst- en verliesrekening, die in 1873 opende met een nadelig saldo van NLG 190.172,16, zal voor 1874 openen met een voordelig saldo van NLG 3.707,09. Over 1873 werd derhalve een zuivere winst behaald van NLG 193.879,25.
De onzuivere winst der Maatschappij was veel groter, en het zou geen moeite gekost hebben reeds nu een uitdeling aan de aandeelhouders te doen, doch commissarissen rekenden het beter vast te houden aan het stelsel van afschrijvingen op de balanswaarden der bezittingen van de Maatschappij, en ook buiten rekening te laten de grotere verkoopwaarden van een deel van het materieel. De toestand van de Maatschappij blijft door deze handelwijze veel gezonder,en is op den duur voor de aandeelhouders verkieselijker.
De winsten door de Maatschappij behaald waren als volgt. De voordelen behaald op de 12 uit- en 8 thuisreizen met de 4 boten der Maatschappij en met de voor de uitreizen gehuurde boten WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, JASON en HOLLAND, beliepen NLG 396.167,79. Dit avans werd nog vermeerderd met winst op de wisselrekening van NLG 5.766,70 en opbrengst van de verkoop van oude materialen NLG 2.669,24, dus tezamen NLG 404.603,73.
Hiervan gaan af voor algemene onkosten, het nadelig saldo der interestrekening en de dienst der geldlening NLG 57.076,24. De afschrijvingen, thans door commissarissen verkozen boven de uitkering van een dividend, bedragen de belangrijke som van NLG 153.648,23½, waarvan NLG 138.416,38 op de stoomschepen en NLG 9.370,- op de etablissementen te Nieuwediep. Het overige is afgeschreven op het meubilair enz.
Door de Maatschappij werden in 1873 2.690 last goederen meer naar Indië, en van Indië 3.295 last meer dan in 1872 vervoerd. Naar Java worden 293 1e klasse, 183½ 2e klasse en 1.904 tussendeks passagiers, en van Java 69½ 1e klasse, 147 2e klasse en 280 tussendeks passagiers meer vervoerd dan in 1872. Het brievenvervoer leverde NLG 4.400,- meer op dan in 1872.
In alles dus een gestadige toeneming, die nog versterkt zal worden, zodra de Maatschappij met 6 stoomschepen geregeld de dienst zal kunnen verrichten. Thans zijn in de vaart PRINS VAN ORANJE, groot 1.829 gemeten tonnen, CONRAD 2.147, KONING DER NEDERLANDEN 2.009 gemeten tonnen. In aanbouw zijn PRINSES AMALIA 3.000, VOORWAARTS 2.500 en PRINS HENDRIK 2.500 tonnen. Het laatste ter vervanging van het stoomschip PRINS HENDRIK in het afgelopen jaar in de Rode Zee vergaan.
Het voordeligst voor de Maatschappij is het goederenvervoer. Minder voordelig het personenvervoer; vandaar dat nieuwe stoomschepen voor een kleiner getal passagiers zullen worden ingericht, wat comfort en ruimte voor de passagiers betreft, zullen ze echter uitstekend zijn ingericht.
Het vervoer van militairen als tussendekspassagiers dit jaar zo groot door de expeditie tegen Atchin, heeft de Maatschappij geen bijzonder voordeel opgeleverd; na aftrek der tolkosten blijft voor de Maatschappij slechts 6 cents per Duitse mijl per passagier over. In Indië betaalt men voor het vervoer van militairen 20 cent per mijl; de landverhuizers naar Noord-Amerika bij alle concurrentie nog 9 à 10 cent per mijl.
Drukkend voor de onderneming waren de duurte der kolen, waardoor elke reis NLG 22 à 28.000,- meer kostte en de toepassing van de Suez-tol op de bruto- instede van nettotonnen die extra onkosten van 139.314,70 frank teweegbrachten.
Wanneer men bij die buitengewone onkosten de Maatschappij op haar reizen toch nog een voordeel van bijna 4 ton ziet behalen, bestaat er reden van tevredenheid en vertrouwen voor de toekomst.

Afbeelding
Datum 09 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 juni. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, heeft 6 juni op de Clyde, een proeftocht gedaan, waarbij het circa 12 mijl liep, en is ’s avonds 8 uur van Greenock naar Nieuwediep vertrokken, en heden 7.30 u. Kaap Lizard gepasseerd.

Afbeelding
Datum 12 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 10 juni. Heden morgen is hier binnengekomen van Greenock het voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland op de werf van de heren John Elder & Co. nieuwgebouwde stoomschip PRINSES AMALIA. Zijn wij wel onderricht, dan zullen enige leden van de vorstelijke familie morgen ochtend hier arriveren om dit prachtige schip te bezichtigen.

Afbeelding
Datum 17 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 16 juni. Heden is van hier naar Batavia via Suez vertrokken het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius. (opm: eerste commerciele reis).

Afbeelding
Datum 04 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens particulier bericht van kapt. Fabritius was het stoomschip PRINSES AMALIA na een snelle vaart van acht dagen en 3 uren van Southampton te Napels aangekomen. Het schip en de machine voldoen in alle opzichten uitmuntend en het schip loopt gemiddeld een vaart van 11 mijlen per wacht.

Afbeelding
Datum 31 juli 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 31 juli. Het nieuw gebouwde stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, groot 4.000 ton en 1.600 paardekracht effectief, arriveerde heden ter rede alhier, nog aan boord hebbende een groot aantal passagiers en een detachement troepen, sterk 137 manschappen. Genoemd stoomschip kwam de 10e juni van Glasgow en vertrok de 16e juni van Nieuwediep via Southampton, Napels en Padang naar hier. Niettegenstaande de omweg werd het traject van Nieuwediep naar Port Saïd in 13 stoomdagen en 9 stoomuren volbracht, en maakte de stomer de overtocht van Suez naar Padang in 18 dagen en 5 uren. Het schip voldeed in alle opzichten. Het oponthoud te Southampton bedroeg 2 etmalen, te Napels 1 etmaal en te Port Saïd 2 etmalen. Te Padang werd het schip 4 dagen opgehouden.

Afbeelding
Datum 18 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 augustus. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: LAURENS KOSTER, naar Rotterdam, NLG 70 en 72,50 voor koffie, te Patjitan en Pangool te laden, COPERNICUS, naar Rotterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, particulier NLG 65 voor koffie te Samarang, THORBECKE, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, particulier NLG 65 voor suiker te Cheribon; stoomschip PRINSES AMALIA, naar Amsterdam, NLG 90 en 95 voor koffie, NLG 100 voor tabak en NLG 100 voor thee.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: ELECTRA, TRITON, AEOLUS, BESTEVAER, SOERABAIJA PACKET, FERDINAND EN LOUIS, FLEVO, ANNA ELISABETH, JOHANNA MARIA, ARIA EN BETSY, ’s GRAVENHAGE, OCEANUS, HELENA EN HENRIETTE en het stoomschip HOLLAND.

Afbeelding
Datum 01 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 januari. De vraag naar scheepsruimte blijft nog onbeduidend en waren afdoeningen beperkt. De notering voor vrachten naar Nederland is iets vaster, vooral bij afscheep in havens, die aan de westmoesson zijn blootgesteld. Op de 28e van deze maand zal de Factorij een inschrijving houden voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, waarvoor schepen de 10e februari disponibel moeten zijn. De volgende charters voor Nederlandse schepen zijn gesloten: ZUID-HOLLAND naar Rotterdam, NLG 52,50 suiker, NLG 70 koffie, te Samarang te laden; JAVA PACKET naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 40 tabak, in de Oosthoek te laden, stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep, NLG 90 à 100 tabak, NLG 42,50 tin, NLG 85 koffie, NLG 110 à 125 huiden, NLG 80 damar, NLG 100 specerijen: SUMATRA naar Saigon, condities geheim.

Afbeelding
Datum 11 april 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Volgens ontvangen telegram is het stoomschip PRINSES AMALIA in de avond van 8 april te Suez teruggekomen met schade aan de machine. Het werd gesleept door het stoomschip MANDALAY.

Afbeelding
Datum 21 april 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit een rapport van kapt. Fabritius, gedagtekend uit Suez van 9 april, blijkt dat het stoomschip PRINSES AMALIA, de 7e april om 2 uur 50m. van Suez vertrok, met bestemming naar Padang en Batavia. Alles was in de beste staat, en de machine werkte zacht en regelmatig met 58 slagen in de minuut.
Om 6 uur 40 m. namiddags, bij de vuurtoren van Zafarana, ondervond de machine avarij, tengevolge van het breken van de krukas, waardoor schade ontstond aan de condensor enz.
Het schip kwam ten anker in 34 vadem water. De gezagvoerder zond een sloep aan wal, om bericht te geven naar Suez. Dit bericht werd van de vuurtoren met een bode per kameel verzonden, daar er geen telegrafische gemeenschap met Suez was.
’s Ochtends van 8 april passeerde de Engelse mailboot, naar Aden bestemd, aan welke de mail werd medegegeven voor Batavia, enz.
Iets later kwam de stoomboot MANDALAY voorbij, naar Suez bestemd, die de PRINSES AMALIA om 12 uur ’s middags op sleeptouw nam en om 8 uur 45 m. op de reede van Suez bracht. De betaling van de sleepboot zal worden geregeld tussen de rederijen.
Aan boord van de PRINSES AMALIA was alles wel.
Later ontvangen telegrammen melden, dat expertises over de machine worden gehouden, ten einde te beoordelen of zij te Suez dan wel elders moet gerepareerd worden, en dat de passagiers de reis met andere gelegenheden voortzetten.

Afbeelding
Datum 05 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Rotterdam, 4 mei. Naar wij vernemen, is het aan de directie van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland gelukt een stoomschip, de LARRINGTON, juist te Port-Said aangekomen, voor Batavia, Samarang en Soerabaya te bevrachten, hetwelk waarschijnlijk de gehele lading van de PRINSES AMALIA zal kunnen overnemen. De lading voor Padang, benevens de monsters en zakjes zouden door kapt. Fabritius met het stoomschip DRENTHE of met de PRINS HENDRIK worden medegegeven. Een van de officieren van de PRINSES AMALIA zal als supercarga met de LARRINGTON medereizen, om voor de goede behandeling en accurate bestelling zorg te dragen.

Afbeelding
Datum 14 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 mei. Naar wij vernemen zal het stoomschip PRINSES AMALIA, uit Nieuwediep naar Batavia vertrokken en 8 april met schade aan de machine te Suez aangekomen, naar Glasgow worden gesleept om aldaar te repareren.

Afbeelding
Datum 27 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 mei. De sleepboot ANGLIA is 25 dezer te Port Said aangekomen en zou de volgende dag met het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, op sleeptouw naar Glasgow vertrekken, via Malta en Gibraltar.

Afbeelding
Datum 08 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. De sleepboot ANGLIA, op sleeptouw hebbende het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, bestemd naar Glasgow, is 4 juni te Malta aangekomen en zou de 6e weder vertrekken.

Afbeelding
Datum 20 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Het stoomschip PRINSES AMALIA is in de ochtend van 18 juni van Gibraltar vertrokken, gesleept door de sleepboot ANGLIA. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 04 juli 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 3 juli. Het Nederlands stoomschip PRINSES AMALIA, (opm: met machineschade) gesleept door de sleepboot ANGLIA, arriveerde 1 juli 's morgens te Greenock en werd de volgende dag te Glasgow verwacht. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 11 juli 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 9 juli. Met het stoomschip ROTTERDAM is van Glasgow alhier aangebracht de equipage van het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, hetwelk te Glasgow een reparatie aan de machine moet ondergaan.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 31 juli. Alhier is binnengekomen het stoomschip STAD AMSTERDAM, van Londen, hetwelk is ingehuurd door de Maatschappij Nederland voor een reis naar Batavia, in plaats van het stoomschip PRINSES AMALIA, te Glasgow reparerende.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. E.W. Fabritius, zal de 28e oktober van Nieuwediep naar Padang, Batavia, Samarang en Soerabaija vertrekken.
(opm: bekort; eerste reis na de grote machinereparatie; de PRINSES AMALIA was de 9e oktober van Glasgow te Nieuwediep aangekomen).

Afbeelding
Datum 16 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Steenkolen. Zonder afdoeningen. Vrachten. De vrachtenmarkt blijft stil en zijn de volgende afsluitingen van Nederlandse schepen op te geven: HENRIETTA naar Amsterdam NLG 65,- voor koffie, NLG 90 voor huiden, op de Kust te laden; stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 95,- à 100,- voor tabak, NLG 90,- voor koffie; A. EN W.C. naar Rotterdam NLG 65,- voor koffie en tabak, NLG 82,50 voor thee, op de Zuidkust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT, BASTIAAN POT en TWEE GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. De Factory kondigt heden een inschrijving aan, te houden op 7 dezer, voor de overvoer van hoogstens 17.000 picols koffie of minder, te laden te Pangool en Patitjan naar Rotterdam of Dordrecht, met bepaling dat schepen uiterlijk 15 dezer rechtstreeks naar één der laadhavens moeten vertrekken. De toestand is meer dan treurig, en nu men tot zulke enorm lage cijfers naar het Kanaal schepen van iedere grootte verkrijgen kan, is het niet te voorzien hoe de grote vrachtzoekende bodems emplooi zullen vinden. Naar Amerika bestaat na de hierin vermelde afdoeningen niet de minste vraag meer. Naar San Francisco zoekt men nog steeds ruimte tot GBP 1,-. Naar Australië is nu en dan een scheepje te plaatsen tot 20 shillings naar Sydney en 22 shillings 6 pence à 25 shillings naar Melbourne. Naar de Perzische Golf wordt NLG 1,40 per netto picol suiker voor de heen en terugreis geboden. Kustvrachten zijn niet in de markt. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINSES AMALIA NLG 35 tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, naar Amsterdam, A. EN W.C. NLG 70 arak, NLG 67,50 huiden, NLG 42,50 suiker, naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 15 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens nadere berichten uit Nieuwediep is men eerst ten half zeven heden avond de brand in het stoomschip KONING DER NEDERLANDEN meester geworden, nadat het achterruim geheel onder water was gezet. De brand heeft zich tot het achterruim beperkt.
Twaalf brandspuiten, benevens de stoombrandspuit der Marine, waren in werking, en ook die der Suezboot PRINSES AMALIA heeft goede hulp verleend. De vlammen hebben veel schade aangericht.

Afbeelding
Datum 29 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. In vrachten blijft het zeer stil. Afgesloten zijn de Nederlandse schepen: TWEE GEZUSTERS GBP 1.150 in eens voor stroopsuiker naar het Kanaal; stoomschip OVERIJSSEL tabak NLG 60 à 70, koffie NLG 60 à 65, specerijen NLG 85 à 95 en huiden NLG 90 naar Rotterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 70 voor tabak, NLG 95 voor huiden, NLG 90 à 100 voor specerijen; KINDERDIJK NLG 30 voor koffie, NLG 45 voor huiden en NLG 30 voor tabak, naar Nederland.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 23 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 maart. De markt bleef sedert het laatste bericht onveranderd. Naar Nederland werd voor 8.000 picols factory-, benevens voor een paar duizend particuliere koffie, NLG 50 bedongen. Naar Kanaal werd enige ruimte voor stroopsuiker opgenomen tot GBP 2 en blijft vraag bestaan. Voor Amerika bestaat geen bepaalde vraag, wellicht zou een handig scheepje te plaatsen zijn. Naar Australië werd niets opgenomen. Kustvrachten. Zout van Sumanap naar een plaats op de Noordkust werd tot NLG 11 per koy aangenomen. Het vervoer van kolen van Soerabaija naar Ternate (500 tons) en Hansisie (Timor 800 tons) werd bij inschrijving aangenomen tot NLG 14,75 per ton. Voor rijst van Saigon naar Java werd tot dollar 0,30 per picol afgesloten.
Stoomvaart op China. De eerste april zal de Nederlands Indische Stoomvaartmaatschappij de directe verbinding van Java met China openen, door het stoomschip GRAAF VAN BYLANDT te laten vertrekken van hier naar Amoy via Soerabaija, Macassar, Manilla, Macao en Hongkong, en terug over dezelfde plaatsen. Voorlopig heeft zij zich verbonden tot het doen van vier reizen per jaar.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 40 tin, NLG 120 indigo, naar Amsterdam; JOHANNA MARIA ligt aan, à 50 voor 8.000 picols factory koffie; naar Kanaal voor order; GIJSBERTUS HERMANUS dollar 0,30 per picol rijst van Saigon .
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ALBLASSERDAM en AMPHITRITE.

Afbeelding
Datum 03 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Adriani, van Amsterdam naar Batavia, is gisteren te Aden aangekomen en weer vertrokken; alles wel. Te Aden werden ontscheept de passagiers en Bombay-mail, afkomstig van het stoomschip VENEDA, van de Peninsular en Oriental Company, waaraan in de Rode Zee assistentie is verleend.

Afbeelding
Datum 04 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Aden, 2 juli. Het stoomschip VENETIA kwam de 29e bij mistig weer bij Jubal Zoogur (opm: waarschijnlijk Mt. Zuqar, 90’ NNW van Straat Bab el Mandeb) aan de grond. Het stoomschip PRINSES AMALIA beproefde vruchteloos het af te slepen, en nam de mail en passagiers van de VENETIA over, die hier geland zijn. Na het overboord werpen van kolen kwam het stoomschip vlot en hier binnen. Het heeft geen schade geleden en zal heden achtermiddag naar Bombay vertrekken.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 juli. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, gisteren alhier aangekomen, had een paar dagen oponthoud gehad door het nabij Aden op sleeptouw nemen van de Engelse mailboot VENEDA, waarbij het de tegenspoed ondervond, dat een tros zich om de schroef wikkelde, waarvan de ontwarring twee dagen oponthoud te Aden veroorzaakte.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 oktober. Nu de PRINS VAN ORANJE heden is aangekomen, doet zich het zeldzaam geval voor, dat de drie grootste schepen der Maatschappij Nederland in het bassin liggen, namelijk de PRINSES AMALIA, de KONING DER NEDERLANDEN en de PRINS VAN ORANJE.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit IJmuiden wordt ons gemeld, dat de PRINSES AMALIA gisteren bij het uitgaan uit het kanaal in aanvaring is gekomen met de sleepboot HERCULES, die passagiers aan boord had. Een dezer laatsten bleef dood op de plaats, twee braken hun benen en een vierde werd verminkt aan de vingers. Van 14 personen weet men nog niet op te geven, waar zij zijn; waarschijnlijk zijn zij aan boord van de PRINSES AMALIA opgenomen.

Afbeelding
Datum 07 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, van Amsterdam naar Batavia, is de 6e november te Napels aangekomen en zal de 7e de reis voortzetten. Het ondervond op de Oceaan vliegend stormweer, waardoor enige schade aan de sloepen werd veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 25 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 december 1880. Vrachten. Er is geen verandering te melden in de noteringen sinds de uitgifte van het vorige bericht, doch is de positie en in verband daarmede de stemming in het algemeen eerder vaster geworden. Het aantal arrivementen was weer gering, terwijl de gesloten charters een tamelijk groot aantal schepen uit de markt namen. Naar Nederland engageerde de Factory ruimte voor enige restanten koffie en suiker tot NLG 50 en zullen hierop aangelegde schepen grotendeels in de Oosthoek met licht goed opvullen. Naar het Kanaal bestond weer vraag voor matig grote schepen, waarvoor GBP 3 bedongen kon worden. Grotere schepen genieten minder attentie en zouden zich vooralsnog met evenredig lagere cijfers tevreden moeten stellen. In de Oosthoek zijn de vrachten echter gedrukt, wegens de tamelijk grote vloot aldaar en het ongenegen zijn om in de moesson Westwaarts te verzeilen. Voor Amerika waren eveneens enige vrachten in de markt; de daarvoor bedongen koersen zijn wel iets lager dan die naar het Kanaal, doch aangezien de opgenomen schepen in Amerika thuis behoren en betere uitvrachten van daar te bekomen zijn, verdiende die bestemming voor hen de voorkeur. Vermoedelijk zal de tegen het einde van deze maand plaats hebbende Padang veiling nieuwe vraag in die richting doen ontstaan. Voor Australië werden enige schepen opgenomen tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- naar mate van hun bestemming Sydney of Melbourne, en blijven passende schepen tot die koersen te plaatsen. Kustvrachten zonder bekend geworden afdoeningen. Stoomschepen zonder arrivementen van vreemde boten met bestemming het Kanaal of de Middellandse Zee. Voor Marseille zou een boot te plaatsen zijn, terwijl van uit naburige havens eveneens stoomschepen gevraagd worden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen, naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie en suiker, te laden Noordkust en Oosthoek nar Schiedam (met vernietiging van het charter à GBP 2.12/6 naar het Kanaal); MARIE ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie, NLG 70 kapok, NLG 60 huiden, te laden in de Oosthoek naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA ligt aan NLG 50, 20.000 picols suiker te laden te Samarang naar Rotterdam; OCEAAN, GBP 2.15/-, SLAMAT, GBP 2.12/6 en GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/-, voor suiker uit de Oosthoek; MEDEA, GBP 2.15/- dito uit de Westhoek; LUCTOR en EMERGO, GBP 3 voor suiker van Samarang en Djoana, alle naar het Kanaal, ASIA, GBP 1.5/- suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: YHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 02 februari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De Nederlandse mailboot PRINSES AMALIA heeft een zeer vlugge reis gemaakt. Gisterenavond kwamen namelijk reeds de Indische bladen aan van 30 en 31 december, door dat schip te Napels aangebracht. De mail heeft dus de overtocht in slechts 31 dagen volbracht, wat nog niet of althans slechts zeer zelden is voorgekomen.
Tegelijk ontvingen we met de Engelse mail de bladen van 27-29 december, die dus 2 dagen langer gereisd hadden.

Afbeelding
Datum 12 april 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 april. Het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Fabritius, kwam gisteren te Suez met gebroken schroefas, gesleept gedurende 91 uren door het stoomschip KAMSCHATKA. Alles wel aan boord. Een waarloze schroefas is te Port Said aanwezig en de reparatie zal te Suez kunnen geschieden.

Afbeelding
Datum 14 april 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 april. Het stoomschip UTRECHT, kapt. Boon, van Rotterdam naar Batavia, vertrok de 8e dezer voormiddags van Suez met de mail en 5 passagiers van het stoomschip PRINSES AMALIA.

Afbeelding
Datum 14 april 1881
Krant SH - Soerabaijasch Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 14 april. Van de agenten der Stoomvaart-Maatschappij Nederland ontvingen wij aangaande PRINSES AMALIA nog de navolgende bijzonderheden:
Het schip heeft in de Rode Zee de schroefas gebroken en is naar Suez gesleept, alwaar zij in tien dagen tijd gerepareerd kan worden, mits het droogdok disponibel is.

Afbeelding
Datum 11 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november. Vrachten zonder verandering; bij weinig disponibele schepen en slechts een gering aantal nieuwe arrivementen bleef de stemming zeer vast, ook al deed vraag naar ruimte zich minder krachtig voelen dan laatst en konden dientengevolge volle koersen bedongen worden, ook voor schepen, die nog zeilende en eerst in december laadklaar kunnen zijn. Grote vaartuigen zijn echter moeilijk te plaatsen. Naar Nederland kwam een afdoening tot stand tot laatst bestede koersen. Zwaar goed blijft schaars, licht goed daarentegen in flinke hoeveelheden voorhanden. Naar het Kanaal werden wederom verscheidene schepen bevracht, doch de meeste in naburige havens, daar het hier aan schepen van passende grootte ontbrak. De stemming is vast, doch de vraag minder levendig en schijnt voorlopig in de meest dringende behoefte te zijn voorzien. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor koffie van Java en Padang naar New York. Naar Australië blijft de vraag naar ruimte heersen, doch afdoeningen vonden niet plaats. Kustvrachten zonder engagementen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, NLG 100 suiker van de Noordkust naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 95 koffie, NLG 100 suiker, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo van de Noordkust naar Amsterdam; THORBECKE II ligt aan NLG 75 suiker en rijst, NLG 70 koffie van de Noordkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal laadt de IJMUIDEN suiker, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, SLIEDRECHT, PRINS HENDRIK, SOERABAIJA en stoomschip KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 09 mei 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 mei. Het van Port Said naar Marseille vertrokken stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Hissink, zal te Messina de door het stoomschip VOORWAARTS gedebarkeerde troepen aan boord nemen.

Afbeelding
Datum 07 juni 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 juni. Het nieuwe stoomschip INSULINDE, zaterdag middag te 4 uur van de Clyde vertrokken, is deze morgen om 7 uur te IJmuiden binnen gekomen. Het stoomde ruim 8 uur op en was om 11.30 uur in het spoorwegbassin, waar nu vier grote schepen van Maatschappij Nederland liggen, namelijk de VOORWAARTS, KONINGIN EMMA, PRINSES AMALIA en de INSULINDE.

Afbeelding
Datum 15 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 augustus. Vrachten. Op de plaats is niets afgedaan. Afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin ( per last), naar Amsterdam, stoomschip ZUID- HOLLAND koffie tot NLG 80 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 80 en huiden NLG 110 ( per last), naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, GEBROEDERS VAN DER BEEK, DELIANE, KANAGAWA.

Afbeelding
Datum 20 juni 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 mei. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, zoals uit de volgende enkele afdoeningen van Nederlandse schepen blijkt: stoomschepen PRINSES AMALIA en SOENDA, beiden koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80, indigo NLG 120, specerijen NLG 110, en tabak NLG 67,50 per last naar Amsterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille. Daarenboven nog tin NLG 40 voor de PRINSES AMALIA, eveneens per last naar Amsterdam.
Het enige onbevrachte Nederlandse schip is de INSULINDE.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De directie van de Maatschappij Nederland heeft van heden uit Batavia een telegrafisch bericht ontvangen, waarin enkel wordt melding gemaakt van het vertrek der boot PRINS FREDERIK, maar geen enkel woord voorkomt over de PRINSES WILHELMINA. Men zal daaruit wel mogen opmaken, dat het onrustbarend telegram van Reuter óf in dit opzicht althans onjuist is, óf een ander schip WILHELMINA bedoelt dan de boot van Nederland.
In hetzelfde telegram, te 1.25 u te Batavia heden aangeboden, wordt de verwoesting van de vuurtoren te Anjer bevestigd en gemeld, dat in straat Soenda tot dusver onbekende rotsen zich hebben verheven. Wegens dat gevaar is naar Aden geseind, dat de SOENDA langs Straat Malakka de weg zal vervolgen. De PRINSES AMALIA zal bij aankomst te Padang omtrent het gevaar gewaarschuwd worden.

Afbeelding
Datum 19 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 december. Sedert het laatste bericht van de 3e dezer bleef de toestand onzer markt onveranderd, terwijl de vooruitzichten zeer onzeker zijn, en van de rijzing of daling der Europese suikermarkt afhangen. Naar Nederland ging wederom niets om. Naar Het Kanaal kwamen op de basis van Sh.140/- voor 1e klasse schepen enige bevrachtingen tot stand, doch de vraag blijft flauw. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen om koffie te Macassar te laden tot Sh.45/-. De laaste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschepen PRINSES AMALIA en PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 tabak naar Amsterdam en GBP 2.- suiker naar Marseille. JOHAN THEODOR laadt suiker tot GBP 2,- van Pasaroean, THORBECKE IV idem van Samarang.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 22 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia,16 mei. Sedert het bericht van de 2e dezer bleef de markt onveranderd flauw en ging er bijna niets om. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt met 8.000 picols koffie, die door een klein schip tot NLG 40 werden aangenomen en waarop het begon aan te leggen. Een dergelijke hoeveelheid is nog voor een ander schip disponibel. In andere richtingen kwamen geen afdoeningen tot stand, daar er noch naar het Kanaal, noch naar Amerika of Australië enig vraag bestond.
De laatste bevrachtingen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 75 huiden, NLG 20 tin NLG 50 thee, naar Amsterdam, en zaksuiker tot geheime koers naar Liverpool; stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 65 koffie, NLG 50 tabak, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, naar Amsterdam en FFR 20 tin, FFR 120 indigo naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 04 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 oktober. Vrachten. Sedert het bericht van 19 september bleef onze markt onveranderd en de onbevrachte vloot nagenoeg stationair. Naar Nederland ging niets om. Naar het Kanaal werden enige schepen opgenomen tot koersen, lopende van Sh.25/- tot Sh.35/- naar gelang van de klasse van de bevrachte schepen. Er bestaat thans nog enige vraag en wordt voor eerste klasse houten schepen Sh.30/- à Sh.32/6 geboden. Na afloop van de Padang-koffieveiling werd er een handig schip bevracht voor koffie van Padang naar New York tot Sh.30/-. Een ander scheepje zal nog wel spoedig benodigd zijn. Naar Australië hadden geen transacties plaats. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: de stoomschepen PRINS ALEXANDER en PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.35/- suiker naar Marseille. De SLAMAT laadt suiker voor reders rekening. De ANTONIA GBP 1/10/- voor suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 01 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 oktober. De vrachten tonen geen verandering aan. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER laadt koffie van Batavia en Padang tot Sh.30/- per ton naar New York. Het stoomschip PRINSES AMALIA neemt koffie tot NLG 75 en rijst tot NLG 40 per last, en suiker tot Sh.40/- per ton naar Amsterdam en koffie tot Ffrs. 75 per ton naar Marseille, en het stoomschip ZEELAND koffie en huiden tot NLG 75 en rijst NLG 40 per last naar Rotterdam en koffie Ffrs. 75 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS. GEBR. SMIT en GEZUSTERS VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 11 januari 1886
Krant JB - Javabode

Iets over de 2e klasse bij de Maatschappij Nederland.
Het slechtste zijn de oude boten voor de tweede klasse ingericht: de PRINSES AMALIA, CONRAD, VOORWAARTS, MADURA en PRINS HENDRIK. De inrichting van de CELEBES was, voor de verbouwing en herdoping als SOENDA, zelfs van dien aard, dat er in het geheel geen particulieren, doch enkel militairen mee werden overgevoerd. Iets beter zijn ingericht de PRINS VAN ORANJE, KONINGIN EMMA en PRINSES MARIE, en het beste de laatst aangebouwde stomers PRINS ALEXANDER, PRINS FREDERIK, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER DEN TEX en SUMATRA. De hutten daar (opm: op de laatst aangebouwde stomers) verschillen slechts weinig van die der eerste klasse. De salon is eenvoudig maar net, en bevat een paar met wasdoek overtrokken tafels en met lederen kussens beklede banken. In de ruimte aan dek is het slechtst voorzien, wat vooral een ongerief is, zolang men in de warmte is. Hierin komen de nieuwe boten vrijwel overeen met de oude en met die welke voor rekening der Maatschappij Java bij een andere scheepsbouwmeester en volgens een ander type werden gemaakt, doch de beide laatste hebben tevens nog dit gebrek, dat zowel de badkamer als het watercloset bekrompen en onooglijke hokken zijn. Het is dus raadzaam om een der nieuwe, bij John Elder gebouwde boten af te wachten en zo mogelijk die, waarmede het geringste aantal militaire passagiers wordt overgevoerd. (opm: bekort)

Afbeelding
Datum 09 maart 1886
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 4 maart. Een ongeluk, dat zeer ernstige gevolgen had kunnen hebben, maar gelukkig nog betrekkelijk goed afliep, had gistermiddag plaats bij het lossen van locomotieven uit het stoomschip PRINSES AMALIA. Men had, om die zo handige en lichte werktuigjes (opm: waarschijnlijk locomotiefjes voor smalspoor) te lossen een nieuwe stalen ketting genomen en had daarmee reeds twee locomotieven veilig in de prauwen neergelaten, toen bij het uit het ruim hijsen van het derde van die werktuigen, één der schalmen knapte, en het zo zware gevaarte liefst van een hoogte van pl.m. 9 meter, eensklaps met duizelingwekkende vaart de terugreis ondernam, en eer men tijd had tot omzien in het ruim terug plofte. Dat de PRINSES AMALIA niet onmiddellijk in de grond geboord werd, is alleen te danken aan de omstandigheden, dat de onderlading, uit rails bestaande de schok en het gewicht over meer dan één spant verdeelde, en zodoende het schip redde, wat na de eerste consternatie, ongeschonden bevonden werd.

Afbeelding
Datum 10 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er geen verandering in de vrachtenmarkt. De vloot vermeerderde enigszins, doch de vraag was zeer beperkt. Naar Nederland zijn enige kleine partijen koffie in de markt, doch daar de afscheep eerst tegen einde april en begin mei verlangd wordt, kwam er nog geen afdoening tot stand. Naar het Kanaal werden een paar bodems bevracht voor stroopsuiker tot Sh.22/6 en voor droge suiker tot Sh.27/6, en bestaat er voor beide soorten nog enige vraag. Voor Amerika en Austrtalië werd niets opgenomen. De laatste bevrachtingen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 74 huiden, NLG 50 tabak en NLG 20 tin, alles naar Amsterdam, en stoomschip BATAVIA idem naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER SCHORER, EENDRAGT en SOPHIA.

Afbeelding
Datum 30 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINSES AMALIA, gisteren te IJmuiden van Batavia binnengekomen, is in het Noordzeekanaal voor Westzaan vastgeraakt en was heden nog niet vlot. De reizigers en een gedeelte van de goederen zijn door een sleepboot te Amsterdam aangebracht.

Afbeelding
Datum 01 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 april. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, gistermiddag van Java voor deze stad aangekomen, heeft moeten lichten om vlot te komen.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 30 september. Het Engelse stoomschip NELLIE WISE, van Amsterdam in ballast naar Newcastle, is bij Buitenhuizen in aanvaring geweest met het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA en heeft belangrijke schade aan de boeg bekomen. Het laatstgemelde bekwam enige averij.

Afbeelding
Datum 29 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 december. Vrachten. Sedert het bericht van 15 dezer was de markt zeer flauw en ging er bijna niets om, terwijl de onbevrachte vloot enigszins vermeerderde. Naar Nederland kreeg een groot schip 6000 picols Factorijkoffie tot de laatst betaalde koers, en begon aan te leggen. Naar Kanaal begonnen enige in Europa bevrachte bodems te laden en werd een passend schip opgenomen voor zaksuiker tot geheime vracht; er bestaat echter weinig vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: AMSTERDAM NLG 30 voor 6000 picols Factorijkoffie, NLG 20 krossoks, NLG 70 kapok, NLG 75 huiden, naar Amsterdam; stoomschip SOENDA NLG 80 koffie, NLG 50 rijst, NLG 55 tabak, naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam, en Ffrs. 80 koffie en suiker tot geheime koers naar Marseille; stoomschip GELDERLAND idem.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A. H. VAN TIENHOVEN SR. en MELATI; de CALIFORNIA en MATHILDA lossen te Bandjermassin.

Afbeelding
Datum 13 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Ismaïla, 11 april. Aan boord van het stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, ontstond de 10e des avonds brand tussen de lading in het achterschip, toen het zich in het Suezkanaal bevond op de hoogte van North Lighthouse. Men slaagde er in de brand te blussen, doch niet voordat de lading in het achterruim beschadigd, het tussendek achter verbrand en de bezaansmast er uit gevallen was. Het gaat door naar Suez om aldaar te repareren.

Afbeelding
Datum 16 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 april. Bij onderzoek van het stoomschip PRINSES AMALIA heeft men bevonden, dat de lading moet worden gelost en bleek, dat het stoomschip door de brand ernstig beschadigd is.

Afbeelding
Datum 26 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens de heden 25 april ontvangen rapporten van kapt. Harten, is de brand aan boord van het stoomschip PRINSES AMALIA ontdekt op de 10e april, te 12 uur 5 min. namiddag, terwijl het schip stomende was in het Suezkanaal. Bij onderzoek bleek, dat de brand was aangekomen midden in het achteronderruim en ondanks dat met alle scheepspompen werd gespoten en een centrifugaalpomp door de Kanaalmaatschappij ter assistentie was gezonden, kon men de brand niet meester worden, dan na het achteronderruim en achterondertussendeks vol water te hebben doen lopen, waartoe van de machinekamer uit gelegenheid bestaat. Hiermede had men de 11e april te 3 uur voormiddag de brand bedwongen.
Het schip, dat in het Groot Bittermeer ten anker was gekomen, zette de reis naar Suez voort op de 12e april en kwam daar des avonds aan.
Onmiddellijk werd een aanvang gemaakt met de lossing uit het achterruim; de lading aldaar en in het achtertussendek, de proviand enz., zijn zwaar beschadigd.
Volgens telegrafisch bericht van gisteren zou de beschadigd geloste lading op order van experts te Suez verkocht worden. Opgave van merken is per telegraaf aangevraagd.
Kapitein Harten roemt zeer de houding van passagiers en equipage tijdens het ongeval.
Zoals reeds gemeld, hebben de passagiers de reis voortgezet, te weten: De heren Fol en echtgenote, Van der Linden, echtgenote en kind, Van den Brandeler en echtgenote, kind en baboe per GELDERLAND en de overigen per BURGEMEESTER DEN TEX.
De pakketdienst is insgelijks met laatstgenoemd stoomschip opgezonden. De mail is, zoals reeds gemeld werd, per stoomschip ANADYR van de Messageries Maritimes verscheept.

Afbeelding
Datum 27 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Suez, 14 april. De brand in de PRINSES AMALIA. Hoe ik u de ramp moet beschrijven, die ons getroffen heeft, weet ik niet; het hoofd en gemoed zij nog te vol en ook hebben onze handen te veel te doen, om u alles rustig mede te delen. Toch willen wij u niet zonder tijding laten.
Sinds wij zaterdag 9 april Port Said verlieten, is er zoveel gebeurd, dat de dagen wel maanden schijnen. Toch brak de eerste Paasdag vriendelijk aan. Krentenbrood en gekleurde eieren versierden de ontbijttafel en het menu voor de middag beloofde veel extra's. Om half twaalf kwam een traktatie van advocaat borrel en bitterkoekjes de passagiers verrassen.
Wij zouden 's avonds te Suez aankomen, wat wilde men meer!
Maar het was anders beschikt, zoals ge nader zult vernemen.
Het is heden woensdag 13 april en eerst hedenmorgen ankerden wij hier te Suez en nog wel als in een noodhaven. Even voor 12 uur dan op die bewuste eerste Paasdag zagen wij de haastige schreden van kapitein, administrateur, enz. zich naar beneden spoeden en in het laadruim gaan, waar de hofmeester altijd de proviand haalt en ook dagelijks een paar maal in afdaalt. Hij had namelijk rook ontdekt en dit gerapporteerd.
Vandaar de ongewone drukte.
Onmiddellijk vloog iedereen op en spoedig zagen ook wij, passagiers, de rookwolken dringen door de roosters van het ruim, net in de gang, die tussen de hutten van de passagiers doorloopt. Onmiddellijk kwamen de brandspuiten in beweging en werd er meer lucht gemaakt. Dit had echter tengevolge, dat de rook spoedig verstikkend werd en in een half uur werd het haast onmogelijk meer naar beneden te gaan. Ieder had van de rook rode ogen en hoestte en proestte om te stikken. Toen werd het tijd om aan redding van onze hutbagage te denken, die dan ook met welwillende hulp van de bemanning nog op het dek kwam, waar alles pêle mêle stond, zoals het in de verschillende hutten was bijeengeraapt. Ik had dadelijk idee, dat we aan wal zouden gebracht worden. Wij waren in het Bittermeer gekomen en hadden daar het anker laten vallen, omdat wij door de brand niet verder konden stomen.
Ik had daarom voor paraplu's en warme kleren tegen de nacht gezorgd. Overigens bleven de passagiers vrij kalm en gelaten afwachten wat er verder zou gebeuren. Wij aten te hooi en te gras wat in het rooksalon, waar zo goed als het kon een ontbijt was klaargezet, want de rookwolken werden hoe langer hoe dikker en voller.
Na een uur had er op eens een ontploffing plaats als van kruit langs de mast. Ineens was het dek gevuld met zwarte walm en rook, zodat het daar onhoudbaar werd en wij passagiers naar voren vluchtten bij de matrozen en in de tweede klasse. Uit het grote luik op het bovendek drongen dikke rookwolken als uit een krater omhoog. De sloepen werden losgemaakt en over boord gehangen en onze kalmte behielden wij slechts uit de wetenschap, dat, wat er ook gebeuren mocht, wij er toch stellig het leven zouden afbrengen. Zo elk ogenblik met nieuwe ontploffingen en emoties viel de avond. Alle spuiten waren in werking, maar zonder succes, de brand werd zichtbaar heviger! Reeds werden er vlammen waargenomen, het was ontzettend!
Toch zorgde men al weer zo goed mogelijk voor de passagiers en werd er in de 2e klasse gedekt, waar wij dan ook om acht uur weer samen zaten te eten, in afwachting van een centrifugaalpomp, waar de kapitein naar Suez om geseind had. Men begon te begrijpen, dat onze enige redding in de hulp van die machine bestond, die zoals ge misschien weet, in één uur 500 ton water of 500.000 liter uitwerpt.
Ook hierin hadden wij echter tegenspoed, want er lag een schip vast in het Kanaal, zodat het gevaarte eerst tegen elf uur in de nacht langs de zij van ons schip kwam liggen. Toen duurde het nog twee uur eer het kon werken, want het is een fameuze machine om op te stellen. Daarbij werd de brand steeds heviger en drongen af en toe vlammen en dikke rookwolken van allerlei kleur met geweld door het gesloten laadruim, dat toch telkens als veiligheidsklep moest omhoog gelicht worden.
De spanning werd groter, niemand sliep; een schip met elektrisch licht, door de Kanaalmaatschappij afgezonden, voer om ons heen en verlichtte het vreselijke toneel, waar dit het meest nodig was.
Eindelijk, eindelijk kwam de reusachtige pomp in werking en viel er met een ontzettende kracht als het ware een waterval in het schip. Nooit vergeet ik dit toneel!
Toen het grote luik werd geopend om de watermassa binnen te laten, drongen rook en vlammen met verdubbelde kracht naar buiten. Nu was het doel om het schip onder water te zetten tot het passagiersdek toe, om zo alle vuur te smoren. Om half drie 's nachts was dit doel bereikt en ademde ieder wat ruimer.
Men zag toen van boven het water door de salons spoelen en door de hutten van de passagiers.
In het laadruim zag men als in een uitgebrande krater. Alles, passagiersgoed en vrachtgoed dreef daar broederlijk in een zwart meer rond.
Wij dachten niet anders of ons goed was reddeloos verloren, want het had in het hevigst van het vuur gestaan, zoals wij van de stuurman hoorden. Enfin, alles wat er nog van terechtkwam, viel mee en wij waren met ons verlies getroost, met het bewustzijn voor ogen, dat als de ramp ons in open zee had getroffen, het schip reddeloos was verloren geweest en wij dan misschien dagen of weken in een bootje hadden moeten rondzwalken zonder zekerheid van redding, die nu stellig moest opdagen.
Na het blussen van de brand ging ieder zo goed als het kon wat rust zoeken. Niemand echter rustte lang; om 6 uur was ieder weer ter been, de meesten zonder iets geslapen te hebben.
Reeds in de nacht was men begonnen het ruim weer leeg te pompen, een werk dat langzaam vorderde. Het daglicht vertoonde de uitgebrande ruimte en de meeste kisten zwart geblakerd aan ons oog. De oplossing met de stoomkraan begon en veel van het goed viel onder de behandeling uit elkaar.
Om twaalf uur was er weer in het grote salon gedekt, waar ook de kinderen gegeten hadden, daar ook de vloer van de kinderkamer half verbrand was.
Bij de kap is een groot gat gehakt in het dek, waardoor men niets dan verkoolde massa's ziet. Onder het eten werd ik ziek van moeheid en overspanning en viel uitgeput in mijn kooi neer, waar ik bijna volle twintig uur rustig bleef liggen, onverschillig voor het goed, dat langzaam te voorschijn kwam, geblakerd en druipend van stromen zeewater en ook onverschillig voor het opnieuw bespeuren van brand, welke echter in enige ogenblikken geblust was.
Toen ik eindelijk mijn goed weer zag, was de aanblik hartverscheurend. Ach, al dat met zorg ingepakte en bijeenvergaderde goed zo weer uit te pakken, dit kan ik u niet beschrijven. Van porselein of glaswerk was niets gebroken, maar al het witte goed droop van het zeewater en was gedeeltelijk verzengd.
Boeken, albums, dozen, enz., alles is losgeweekt en valt uit elkaar. Enfin, wij hebben met vereende krachten nog gered wat mogelijk was, veel, wat al te zeer bedorven is, overboord gegooid en alles gedroogd, voor zover het zeewater dit toeliet. De meeste kisten waren door de zwelling van de inhoud uit elkander gevallen en nu moeten wij maar zo goed mogelijk zien te verpakken op andere manier.
Wij delen ons lot met de meeste andere passagiers; door het vertonen van al het bedorven wekken wij elkanders medelijden op en wij hebben het allen even druk met het versjouwen en verpakken van alles wat behouden bleef.
Wij weten nog niet hoe wij verder zullen gaan: Met de BURGEMEESTER DEN TEX of met de Franse mail. De beslissing moet nog uit Holland komen, want dit schip zal de reis wel niet mogen vervolgen. Wat een overpakken weer en wat zullen wij ons misschien moeten behelpen op een overvol schip! Toch wordt er geen klacht gehoord, want ieder is even dankbaar voor het geredde leven.
Allen namen wij het aanbod van de kapitein aan, om aan boord te blijven tot onze overscheping. Wij kregen te Suez van het gouvernement wel NLG 50 per dag, als zijnde in een noodhaven, doch daarvan maken wij geen gebruik, daar het in Suez erg vuil en duur moet zijn en daar we dan ons goed, waaraan wij nu zo de handen vol hebben à l'abandon zouden moeten laten staan.
De lossing van de goederen gaat dag en nacht door onder het geschreeuw van Egyptenaren en andere sjouwers; het is een hels leven.

Afbeelding
Datum 10 mei 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Volgens de rapporten van kapt. Harten, van het stoomschip PRINSES AMALIA, uit Suez d.d. 28 april en 2 mei, waren de expertises afgelopen en de veilingen van de beschadigde goederen op de 4e mei bepaald. Alle maatregelen werden genomen om veel publiciteit aan de verkoop te geven en de opkomst van de gegadigden was zeer bevredigend.
Volgens heden ontvangen telegram heeft de beschadigde lading ruim GBP 14.000 opgebracht.
De lijsten van de herkende merken van de verkochte goederen zijn ook heden ingekomen en afschriften daarvan worden ten kantore van de Maatschappij en van haar agenten ter inzage neergelegd, van woensdag 11 mei af. De reparaties aan het schip waren in goede voortgang, onder krachtige medewerking van scheeps- en machinepersoneel.
De gezagvoerder telegrafeert heden, dat hij binnen de aanvankelijk getaxeerde termijn van 50 dagen gereed hoopt te zijn.

Afbeelding
Datum 11 februari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 februari. Het stoomschip PRINSES AMALIA, kapt. Harten, van Batavia naar Amsterdam, is heden ter rede van Marseille geankerd. Slecht weder belet het binnenkomen.

Afbeelding
Datum 08 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 mei. Er was enige vraag naar kleine passende handige schepen, maar geen voorhanden. De laatste afdoeningen waren als volgt: Nederlands stoomschip DRENTHE koffie NLG 80, tabak NLG 60, krossoks NLG 45, indigo NLG 120, tin NLG 25 per last, naar Rotterdam en tin FFr 25, rijst FFr 40, indigo FFr 120 per ton, naar Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA koffie NLG 80, tabak NLG 55, huiden NLG 95, tin NLG 25 per last, naar Amsterdam.
Lossend en onbevracht schip: Nederlands MARIA.

Afbeelding
Datum 19 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 februari. Vrachten. Weinig schepen aangeboden en ook weinig voorhanden ; voor sommige bestemmingen zou men goede prijzen willen besteden. De laatste bevrachtingen zijn : Nederlands stoomschip SOERABAJA koffie NLG 85, huiden NLG 95, tabak NLG 65, krossoks NLG 50 per last, naar Rotterdam, en koffie Ffrs. 85, huiden Ffrs. 95, suiker Sh. 55/- per ton, naar Marseille; Nederlands stoomschip PRINSES AMALIA koffie NLG 85, huiden NLG 95, tin NLG 35, tabak NLG 65 per last, naar Amsterdam, en zwarte peper Ffrs. 80, damar Ffrs. 65 per ton, naar Genua .
Lossend en onbevracht schip : Nederlands schip ARDJOENO.

Afbeelding
Datum 11 juli 1889
Krant JB - Javabode

Velen, zo dames als heren, hebben gisterenavond gebruik gemaakt van de gelegenheid om de elektrische verlichting van de PRINSES AMALIA te gaan bewonderen en zonder twijfel keerde niemand onvoldaan terug. Al dadelijk viel van de kade te Tandjong het onderscheid sterk in het oog tussen de ouderwetse scheepslantaarns op de andere schepen en de witte booglamp van 16 kaarsen lichtsterkte, die boven het grote luik van de PRINSES AMALIA hing en alles in de omtrek verlichtte. Aangenamer nog was de verrassing bij het zien van de gloeilampen in de rookkamer, in de salons, in de hutten, ja overal, die ten getale van 160 over het gehele schip zijn verspreid en welke menigeen, die tot nog toe alleen het witte elektrische licht en niet met grote voldoening kende, geheel met deze nieuwerwetse wijze van verlichting verzoende. De olielampen op de boten van de Maatschappij Nederland hebben altijd uitgemunt door goed licht, maar natuurlijk leggen zij het af tegen de 24 gloeilampen elk van 8 kaarsen, die nu de grote salon verlichten en onder andere dit grote voordeel hebben, dat zij bijna geen hitte geven: ongestraft kan men de hand houden tegen de ballons. Maar vooral in de hutten is zulk een gloeilamp goud waard: tot nu toe moest men zich daar behelpen met het door een matglas schijnend licht van een olielampje of kaars, dat na 11 uur alleen mocht blijven branden als de dokter er last toe gaf, thans echter heeft ieder het in zijn macht het licht uit te doen of te laten branden zolang of zo dikwijls hij wil, daartoe in staat gesteld door een kraantje in elke hut, waarmee men de stroom kan verbreken of aansluiten. Wie het gescharrel met kinderen in een donkere of slecht verlichte hut kent, zal het verkregen voordeel op prijs stellen en ieder, die zich de lastige keus herinnert tussen het zitten des avonds in de warme doch verlichte salon of op het koele, doch donkere dek, zal begrijpen hoe veel het waard is, dat men nu ook in de koelte kan zien. Elke gloeilamp kan afzonderlijk worden aan- en uitgedaan, zodat men geen last kan hebben de aardigheid van grappenmakers, zoals er op iedere mailreis voorkomen, om in alle hutten of de gehele salon donker te maken. De lichten worden gevoed door een compound dynamomachine (systeem Siemens) van 30 paardenkrachten, die een stroom van 15 ampères sterkte met een spanning van 66 volt opwekt, waardoor aan 200 lampen licht kan worden verschaft, bijzonderheden, die zeker door ieder lezer dadelijk worden begrepen. Waarlijk, de Nederlandse maatschappijen zorgen wel, dat er geen reden is voor mailreizigers om de buitenlandse schepen voor te trekken: de Rotterdamsche Lloyd maakte de reis in ongekend korte tijd, de Maatschappij Nederland zond de eerste elektrisch verlichte boot, die uit Nederland naar Indië vaart en binnenkort zal men bij de twee maatschappijen beide voordelen verenigd vinden. Het enige bezwaar van zoveel voortreffelijkheid is, dat het blijven in Indië moeilijker wordt, naarmate de gelegenheid om er vandaan te gaan minder onaangenaam is.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

In het tijdschrift De Zee, augustus-nummer, vindt men een beschrijving en afbeelding van een toestel om boten, zonder gebruik van de talies, vrij van de klampen te lichten, ontworpen door de heer D. Duinker, gezagvoerder bij de Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Aan boord van het stoomschip PRINS ALEXANDER is met slingerend schip dit toestel beproefd geworden. Twee man draaiden een reddingsboot (lang 32 voet en breed 7½ voet) vrij van de klampen; deze boot was bemand met 53 koppen en geheel uitgerust, zodat zij circa 5.000 kg woog. Vier man draaiden haar buiten boord en de twee eerstgenoemden lieten haar te water. De gehele verrichting duurde 1 minuut 46 seconden.
Voor een boot, in alles volkomen aan de bovengenoemde gelijk, doch op gewone wijze opgehangen, waren 16 man nodig en duurde het te water laten 22 minuten. Aan boord van het stoomschip PRINSES AMALIA werd met hetzelfde gemak, met behulp van dit toestel, een stoomsloep, wegende ruim 7.000 kg, te water gelaten.
De Stoomvaart-Maatschappij Nederland, die sedert het jaar 1888 op een harer stoomschepen dit toestel heeft beproefd onder alle omstandigheden, heeft besloten dit systeem op al haar schepen toe te passen en reeds de daartoe nodige maatregelen genomen.
Octrooien werden er op verleend door Engeland, Frankrijk, België, Italië, Spanje, Oostenrijk, Hongarije, Zweden, Noorwegen, Amerika en Canada.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten. Hoewel in de laatste veertien dagen naar alle richtingen weinig is omgegaan, bleven de vrachtkoersen stationair.
Naar Kanaal voor orders werd een ijzeren schip opgenomen, terwijl er nog enige vraag bestaat voor ijzeren schepen. De laatste bevrachtingen zijn:
Ned. stoomschip GELDERLAND 45/- coprah per ton van 12 cwt, NLG 25 tin, NLG 50 rijst, naar Holland via Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 50 rijst, naar Holland via Genua; AMICITIA 32/6 suiker in krandj. met ééne reductie.
Lossende onbevrachte schepen: Ned. LOTOS, GEERTRUDA GERARDA, THORBECKE VI, JOHANNA, ANNA ALEIDA.

Afbeelding
Datum 13 februari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES AMALIA vertrok 11 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 11 dezer te Port Said en heeft de reis voortgezet; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 19 dezer van Southampton.

Afbeelding
Datum 10 september 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 september. Het stoomschip PRINSES AMALIA, alhier van Amsterdam aangekomen, zal aan de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ belangrijke veranderingen aan de machine ondergaan en van nieuwe stalen stoomketels worden voorzien.

Afbeelding
Datum 07 januari 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 4 januari. In het afgelopen jaar werd van het droogdok Prins Hendrik alhier gebruik gemaakt door 30 stoom- en zeilschepen, welke het dok gedurende 117 dagen bezet hielden. De grootste schepen die gedokt werden, waren de stoomschepen CITTA DE VENEZIA van Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam (opm: aangekocht en door Ruys verdoopt in SPARTAN) en PRINSES AMALIA, van de Maatschappij Nederland te Amsterdam. Genoemde schepen waren nl. resp. groot 3561 en 3260 tonnen, diepgang resp. 12 en 13 Rijnl. voeten en lengte resp. 114 en 114 meter. Het meest werd overigens van het dok gebruik gemaakt door de mailboten van de Maatschappij Zeeland te Vlissingen.

Afbeelding
Datum 03 februari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 1 februari. Gisteren vertrok van hier het stoomschip PRINSES AMALIA, ten einde een proefreis naar Amsterdam te maken, na aan de koninklijke maatschappij ‘De Schelde’ voorzien te zijn van een geheel nieuwe machine en stoomketels, en een belangrijke verandering aan dek en kajuitsinrichtingen te hebben ondergaan.
De veranderingen aan het schip bestaan in: het op het vóórdek aanbrengen van een nieuw salon met hutten voor 24 tweede klasse passagiers, het plaatsen van een nieuw huis op het achterdek voor 6 eerste klasse passagiers en kapiteinskamer, en het achteruit tussendeks bijbouwen van enige grote badkamers, terwijl de ruimte der voormalige 2e klasse is ingericht tot troepenverblijf met hospitalen enz. compleet.
De nieuwe machine is van het triple expansion systeem en van veel groter vermogen dan de vroegere, zodat op de proeftocht zonder moeite een vaart van 12 mijl werd verkregen met 1610 IPK en 62 omwentelingen.
De hoofdafmetingen zijn: diameter der cylinders 28"— 46" en 75" bij een slaglengte van 45";
het grootste aantal omwentelingen is 67, waarbij alsdan een vermogen van 2.000 lPK.
wordt ontwikkeld en een vaart van ruim 13 mijl wordt gelopen.
De benodigde stoom wordt voortgebracht door twee stalen stoomketels, elk van 13’8" diameter bij 16’0" lengte met 12 vuren van 3’2" diameter, die aan beide einden gestookt worden. De roosteroppervlakte bedraagt 101 vierkante voeten en het verwarmingsoppervlak 2.894 vierkante meter. De werkende stoomdruk is 160 lbs. De stookplaatsen worden geventileerd volgens een nieuw systeem, door de ingenieur der Maatschappij ‘De Schelde’, de heer W. H. Martin, in het buitenland gepatenteerd. De temperatuur was opvallend koel, voor deze weersgesteldheid zelfs koud, en dit wordt verkregen zonder dat er enige ventilatiekappen op dek nodig zijn. Volgens nauwkeurige opmetingen, gedurende de reis gedaan, bleek, dat de hoeveelheid verse lucht, die naar de stookplaatsen wordt toegevoerd, 1.200 m². per minuut bedroeg.
Gedurende de gehele tocht, die tot IJmuiden 6½ uur duurde, liep alles tot volle tevredenheid der aanwezigen af.

Afbeelding
Datum 17 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip VEENDAM, der N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; MAASDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde den 14 dezer, des namiddags 9 uur 15 minuten, Lezard; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Southampton; PRINS VAN ORANJE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 13 dezer van Padang; PRIOK, van Hamburg en Amsterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Singapore; SUMATRA, arriveerde 13 dezer van Amsterdam te Batavia; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 14 dezer van New York te Rotterdam; PRINS MAURITS, arriveerde 14 dezer te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRIOK arriveerde 14 dezer van Amsterdam te Batavia; ORANJE NASSAU, van West-Indië, is 16 dezer te New York aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 16 dezer van Southampton; SALATIGA, van Hamburg en Amsterdam naar Java, arriveerde 16 dezer te Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 17 dezer te Marseille; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, vertrok 17 dezer van Perim; SOERABAJA, vertrok 17 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 23 februari 1892
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 februari. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, de 13e februari van Amsterdam vertrokken, is de 21e dezer ten gevolge van onklare machine (opm: een defecte cylinder van de nieuwe machine) te Ferrol binnengelopen. De reparatiën zullen ongeveer vijf dagen vereisen.

Afbeelding
Datum 24 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar Baltimore, via New York, arriveerde 20 dezer te New York; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Baltimore naar Rotterdam, passeerde 22 dezer Dover; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 20 dezer van New York; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, is 21 dezer met lichte schade aan de machine in Ferrol binnen gelopen; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 22 dezer Lezard; ORANJE NASSAU, vertrok 20 dezer van New York naar West Indië; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 22 dezer te Padang; BROMO, van Java naar Rotterdam, passeerde 20 dezer Gibraltar; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 22 dezer te Southampton.

Afbeelding
Datum 06 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 maart. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, van hier naar Batavia, de 3e maart na voldoende proefstomen van Ferrol vertrokken, is de 4e uit zee teruggekeerd, daar 8 uur na het vertrek, een nieuw accident in de hogedrukcilinder plaats vond. De reparatie is terstond onderhanden genomen. Aan de passagiers, die zich te Genua zouden inschepen, is aangeboden om de reis per CONRAD te maken, die aldaar a.s. donderdag verwacht wordt.

Afbeelding
Datum 08 maart 1892
Krant JB - Javabode

Het Nedrlandse stoomschip PRINSES AMALIA is na reparatie en gedane proeftocht de 7e maart van Ferrol vertrokken, doch was de volgende dag verplicht naar die haven terug te keren.

Afbeelding
Datum 15 maart 1892
Krant JB - Javabode

Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA is de 12e maart van Ferrol vertrokken.

Afbeelding
Datum 26 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS WILLEM I vertrok 24 dezer van Amsterdam naar Paramaribo; ORANJE NASSAU is 23 dezer van Paramaribo naar Amsterdam vertrokken; PRINS MAURITS is 21 dezer van Amsterdam te Paramaribo aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 24 dezer te Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 23 dezer te Genua; SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 24 dezer van Suez; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde dezer te Suez en heeft de reis voortgezet; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 23 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 14 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 11 dezer te Padang; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Batavia, 25 dagen reis van Marseille; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 11 dezer te Marseille; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 11 dezer St. Vincent; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 12 dezer Point de Galle; VOORWAARTS, vertrok 12 dezer van Amsterdam naar Batavia; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 12 dezer van Southampton.

Afbeelding
Datum 08 juli 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip CELEBES vertrok 6 dezer van Londen naar Amsterdam; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer van Southampton; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 5 dezer van Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 5 dezer te Marseille; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Lezard (opm: Lizard); BATAVIA, van Rotterdam naar Batavia, arriveerde 5 dezer te Batavia; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 5 dezer van Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 5 dezer te Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 6 dezer van Port Said; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 6 dezer van Baltimore te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 16 december 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 14 dezer van Port Said; PRINSES AMALIA, arriveerde 14 dezer van Amsterdam te Batavia; PRINS ALEXANDER, vertrok 14 dezer van Batavia naar Amsterdam; VEENDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, arriveerde 14 dezer in de Nieuwe Waterweg. Het zit op het Zuiden aan den grond.

Afbeelding
Datum 10 juli 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 8 juli. Uit Amsterdam meldt men: Omstreeks 1 uur gisteren middag brak de fokkemast van het stoomschip PRINSES AMALIA der Stoomvaart Maatschappij Nederland, terwijl men bezig was met het inladen van een locomotief, een stuk van 10 á11 ton zwaarte. De mast viel langsscheeps achterover en trof in de val een werkman, Jan Pluim, die de lier hanteerde. Het duurde enige tijd voor men de getroffene, die bovendien tussen het tuig van de mast beklemd was geraakt, uit zijn benarde positie kon bevrijden. Het bleek toen, dat de man een been had gebroken en een wond aan het bekken had bekomen. Zo spoedig mogelijk werd hij naar het Gasthuis vervoerd.
Het schijnt, dat eerst de steng van de fokkemast is bezweken en daardoor het evenwicht van de mast zelve dermate werd verbroken, dat ook deze afbrak. De locomotief kwam tamelijk goed op de walkant terecht en werd later door een bok van Goedkoop uit de weg geruimd. De AMALIA zelf werd onmiddellijk verhaald tot de onder de 30 tons hydraulische bok aan het westelijk hoofd der Handelskade om daar de gevallen mast van boord te doen weghalen. Het schip zou zaterdag 15 dezer naar zee moeten; de directie hoop echter, dat tegen die tijd de averij hersteld zal kunnen zijn.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 20 oktober. Den 18e november vertrekt uit Amsterdam per stoomschip PRINSES AMALIA, van de Maatschappij Nederland naar Oost Indië een detachement aanvullingstroepen ter sterkte van 4 onderofficieren en 50 minderen onder bevel van de van verlof terugkerende kapitein der infanterie van het O.I. leger J.W. Eisma en onder medegeleide van de voor dat leger bestemde 2e luitenant der infanterie P.A.J. van Alderwereld van Rosenbergh en J.H.R. van Siepkamp.

Afbeelding
Datum 21 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 20 november. Het stoomschip SOENDA, van Java naar Amsterdam, arriveerde 18 dezer te Amsterdam; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Perim; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Perim; PRINSES AMALIA, vertrok 18 dezer van Amsterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 22 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 21 november. Het stoomschip EDAM, van de N.A.S.M, vertrok den 19 november met 152 passagiers derde klasse van Rotterdam naar New York en passeerde de 20e november, des voormiddag 9 uur 20 minuten, Wight; VEENDAM, van de N.A.S.M, vertrok den 18 november van New York naar Rotterdam; ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 20 november te Batavia, 25 dagen reis van Marseille; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 19 november te Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 18 november van Padang.

Afbeelding
Datum 01 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 30 november. Het stoomschip AMSTERDAM, van de N.A.S.M, vertrok 29 dezer van Rotterdam naar New York; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 28 dezer te Genua; CONRAD, vertrok 29 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 28 dezer te Genua; MERAPI, van Rotterdam naar Java, vertrok 29 dezer van Port Said; VEENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde de 29e dezer van New York des namiddag 4 uur 25 minuten voorgaats van den Nieuwe Waterweg.

Afbeelding
Datum 08 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 december. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 6 dezer van Rotterdam naar New York; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Prawle Point; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 5 dezer te Suez; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Port Said; SOERABAJA vertrok 6 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 8 december. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Java, arriveerde 7 dezer te Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 6 dezer te Marseille en vertrok van daar 7 dezer; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 6 dezer Point de Galle; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Suez; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 7 dezer van Boulogne en passeerde des namiddags Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 7 dezer van Boulogne; PRINS WILLEM II, van Parimaribo naar Amsterdam, passeerde 7 dezer Ouessant.

Afbeelding
Datum 13 april 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 april. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia via Genua, is volgens telegram uit Ouessant van 10 dezer in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip ELMINA, van de westkust van Afrika naar Havre bestemd. De gezagvoerder van de PRINSES AMALIA was van plan de schade te Genua te herstellen, hetgeen vermoedelijk een oponthoud van 4 dagen zou veroorzaken. De schade van de ELMINA is gering.

Afbeelding
Datum 16 april 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 11 april. De gezagvoerder van het stoomschip ELMINA, hier van Afrika aangekomen, rapporteert de 10e dezer te 9 uur voormiddag op 35 mijlen van Ouessant tijdens mistig weder in aanvaring te zijn geweest met het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, De ELMINA bleef 4 uren in de nabijheid van de PRINSES AMALIA, aangezien de gezagvoerder van de PRINSES AMALIA meende, dat het schip lek geworden was door de aanvaring. Het zette echter, hoewel beschadigd, de reis voort. De voorsteven van de ELMINA is verbogen, er zijn waarschijnlijk 1 of 2 platen beschadigd. Het stoomschip vertrekt van hier naar Hamburg.

Afbeelding
Datum 23 april 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 april. De gezagvoerder van het stoomschip CORIENTES, de 16e dezer te Havre aangekomen, rapporteert op 48º54’NB en 07º14’WL een geklonken whaleboot, ongeveer 24 voet lang, wit geschilderd met bruin bovenwerk, te hebben zien drijven. Op de boot was de naam AMSTERDAM op het achtereind geschilderd en voor de letters T.S. (red. Bij de aanvaring van het stoomschip PRINSES AMALIA, op10 april bij Ouessant met het stoomschip ELMINA, werden volgens particulier bericht twee boten door de PRINSES AMALIA verloren. De mogelijkheid bestaat dat genoemde boot een dier boten is).

Afbeelding
Datum 23 april 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 april. Volgens rapport uit Genua, d.d. 17 april van kapitein Visman, had de reeds vermelde aanvaring van het stoomschip PRINSES AMALIA op de reis van Southampton naar Genua plaats nabij Ouessant op de 10e april des voormiddags ten ongeveer 9 uur. Het was flauwe koelte, westelijke deining met zware mistvlagen, soms dik. Sedert 5 uur ‘s morgens stoomde men met verminderde vaart en liet de stoomfluit horen. Ten 8 u. 45 min. hoorde men het geluid van een stoomfluit aan bakboordzijde. De machines werden gestopt, de fluit gaande gehouden. Daar het andere stoomschip, op het geluid te oordeelen, bleef naderen, werd met volle kracht achteruit gestoomd, zodat de PRINSES AMALIA op het ogenblik der aanvaring achteruit ging. Het andere stoomschip trof de PRINSES AMALIA aan bakboord nabij de fokkemast, terwijl het veel schade aanrichtte aan buitenromp en verschansing en een der sloepen nagenoeg verbrijzelde. Bij inspectie bleek, dat huidplaten waren ingedeukt en gescheurd, zodat er water naar binnen drong. De sloepen werden uitgezet, gestreken tot aan de reling; passagiers en opvarenden ontvingen order om gereed te zijn, ieder bij zijn sloep, te einde, zo nodig, het schip te verlaten. Kapt Visman zond een sloep naar het andere stoomschip, hetwelk bleek te zijn de ELMINA, bestemd naar Havre, welk schip in de nabijheid bleef, ten einde, zo nodig, assistentie te verlenen. Na het verwerken van de lading bij het lek gekomen, bevond men dat weliswaar water naar binnendrong, maar dat er geen gevaar bestond, daar de stoompomp het schip gemakkelijk lens kon houden. Het lek werd zo goed mogelijk gestopt en na gehouden scheepsraad werd besloten de reis te vervolgen en te Genua de schade te herstellen. Behalve de sloep, die verbrijzeld werd, ging nog een andere sloep verloren; dit is vermoedelijk de sloep, die door het stoomschip CORRIENTES op zee gepasseerd is. Er blijft nog voldoende sloepenruimte over voor al de opvarenden op de uitreis. Bij expertise te Genua werd bepaald, dat de schade voldoende kon worden gerepareerd, na lossing van een gedeelte der lading in lichters om het lek boven water te brengen. Het schip zal dan de lading weder innemen en de reis aanstaande maandag worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 30 januari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 29 oktober. Het stoomschip PRINSES AMALIA van de Stoomvaart Maatschappij Nederland wordt binnenkort alhier verwacht ten einde aan de werf der Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te worden voorzien van nieuwe ketels.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 september. Volgens telegram van Lloyd´s is het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, van Batavia naar Amsterdam, met schade aan de stoomketels te Colombo aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 oktober. Volgens telegram uit Colombo d.d. heden, zette het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA de reis naar Amsterdam voort.

Afbeelding
Datum 11 november 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 november. Het stoomschip PRINSES AMALIA is hedenochtend alhier aan de werf aangekomen voor reparatie.

Afbeelding
Datum 28 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Vlissingen, 27 januari. De PRINSES AMALIA is hedenmiddag uit het droogdok te Middelburg naar de werf alhier teruggekeerd. (opm: zie uittreksel jaarverslag Stoomvaart Mij Nederland in NRC 280399)

Afbeelding
Datum 07 augustus 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 augustus. Volgens telegram van Lloyds seinde men van boord van het te Dungeness passerende Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, dat het bovendeks stuurgerei beschadigd was.

Afbeelding
Datum 25 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 april. Het stoomschip PRINSES AMALIA van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, 21 april van Java hier aangekomen, wordt uit de geregelde dienst genomen. Het schip is nu als reservemailschip aangewezen.

Afbeelding
Datum 25 september 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 24 september. Naar wij vernemen is het stoomschip PRINSES AMALIA verkocht naar Engeland. Dit in reserve liggende stoomschip werd in 1874 door de firma John Elder & Co te Glasgow gebouwd en is groot 3495 ton bruto en 2222 ton netto. De machine kan 1900 IPK ontwikkelen.

Afbeelding
Datum 29 september 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 september. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA heeft bij verkoop ongeveer GBP 8000 opgebracht. (opm: Op 13 november 1906 vertrok het schip om 12.45 uur onder Italiaanse vlag als PRINSES AMALIA van IJmuiden naar Genua.

Afbeelding
Datum 04 december 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

(Geen plaats) Het s.s. AMALIA (ex PRINSES AMALIA) arriveerde 28 november van Amsterdam te Genua om te worden gesloopt.

Afbeelding