|
Ingezonden mededeling. Amsterdam, 11 februari 1882. Aan de redactie! Ik was gaarne buiten de strijd gebleven, doch nu de heren Insinger en Hendrichs mededelingen doen aan het publiek en de inladers, die niet geheel en al de toets der waarheid kunnen doorstaan, gevoel ik mij verplicht daartegen op te komen. Volgens de aanwijzingen van het meteorologisch instituut is de weg langs Ceylon in dit seizoen juist de kortste, en wel volgens de afstand-tabellen 1.335 mijl van Batavia tot Suez, tegen 1.380 mijl –– de zogenaamde middenroute –– en tegen ruim 1.400 mijl, de zuidelijke route. Wisten de heren Insinger en Hendrichs dat niet, toen zij gisteren mededeelden dat de C. FELLINGER een niet onbelangrijke omweg heeft gemaakt, door via Ceylon te gaan? Wat het oponthoud in het Kanaal van Suez betreft, moet ik er op wijzen, dat de PRINS ALEXANDER de 21e 's morgens vroeg te Suez kwam, en tengevolge van quarantainemaatregelen eerst de 25e van Port Said kon vertrekken, en dus ook een zeer belangrijke vertraging heeft ondervonden, evenals de LIMBURG en andere schepen. Daarentegen is de omweg via Napels, wel degelijk niet onbelangrijk. Ter wille van de waarheid en ter juiste beoordeling voor het publiek en de inlanders, heb ik gemeend een en ander te moeten releveren. Wat de steenkolenconsumptie betreft, moet ik opmerken, dat die op deze eerste reis van de PRINS ALEXANDER met de meest mogelijke zorg is nagegaan, en wij gekomen zijn tot een verbruik van 0.868 kg. per paardenkracht per uur, een naar mijn mening nog niet bekend minimum. Daaruit blijkt, dat wij zelfs minder steenkolen zouden verbruiken dan anderen, wanneer wij ons tevreden stelden met een gelijke vaart; dat wij zulks niet doen is alleen, omdat wij er nog geen voordeel in zien. Dat onze schepen mailboten zijn en de C. FELLINGER een cargaboot is, is volkomen juist; alleen zou men dat niet opmaken uit de wijze van adverteren door de Maatschappij Insulinde. Wanneer men zich na de inlichtingen van de heren Insinger en Hendrichs onze schepen evenwel voorstelt, als schepen met grote passagiersinrichting, klein laadvermogen en veel steenkolenverbruik, dan is men ook dienaangaande op een dwaalspoor. Ik ken geen betere economischer cargaboten dan onze mailboten, en ik ben bereid dit aan een ieder met cijfers te bewijzen. Met de plaatsing van het bovenstaande in uw geacht blad zult u mij zeer verplichten. Tegelberg, mede-directeur van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
|