Inloggen
ADRIANA - ID 83


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1925
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 11400 GRON 1925
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 144
Launch Date: 1925-10-08
Delivery Date: 1925-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (300 x 310)
Speed in knots: 6
 
Gross Tonnage: 145.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
Deadweight: 190.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-12-09 ADRIANA
Manager: V.o.F. E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf (Egbert, Petrus en Geert Wagenborg, Lourens Vuursteen), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Karssies, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBJT
Additional info: 1932 call sign PCDQ

Date/Name Ship 1939-00-00 ADRIANA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Karssies, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDQ

Date/Name Ship 1943-11-00 ADRIANA
Manager: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Eigenaar: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykolayev / Germany

Date/Name Ship 1944-02-26 SEEPFERD
Manager: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, Germany
Eigenaar: Schiffahrts G.m.b.H., Nykolayev, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Nykolayev / Germany

Ship Events Data

1925-10-08: NRC 09-10-1925: Scheepsbouw. Hoogezand. 8 Oct. Van de scheepstimmerwerf van de heeren Gebr. E. en M. Coops. alhier, is met goed gevolg te water gelaten een motorvrachtboot van plm. 210 ton, voor rekening van den heer J. Karssies te Groningen. Het schip, gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas kleine kustvaart en de Nederl. Scheepv.Inspectie, heeft de volgende afmetingen: 31.30X5.40X2.20 M. en wordt uitgerust met een 80 p.k. Kromhoutmotor. De boot is bestemd voor de buitenlandsche vrachtvaart.
1925-10-19: Dagregister deel 24 nummer 1109, den negentienden October 1900 vijf en twintig. Afschrift. Voor mij, Felix Renaud Mari Theodore Gouverne, notaris te Groningen, verscheen: de heer Everhardus Coops, scheepsbouwer, wonende te Hoogezand, vennoot in de vennootschap onder de firma Gebroeders E. en M. Coops te Hoogezand, die verklaarde te hebben verkocht aan de naamloze vennootschap H.E. Oving Jr’s IJzer en Staalhandel, gevestigd te Rotterdam, voor wie de heer Jacob Cronen, procuratiehouder, wonende te Groningen, hiermede verschenen, verklaarde te hebben gekocht: het casco van een motorschip gebouwd op de werf van de handelsvennootschap onder de firma Gebroeders E. en M. Coops te Hoogezand onder bouwnummer 144, thans reeds te water gelaten, genaamd zullende worden “Jacob”, en thans nog nimmer te eenigen hypotheekkantore te boek gesteld. Deze verkoop en koop is geschied vrij van bevoorrechte schulden en scheepsverbanden voor de som van zeven en twintig duizend tweehonderd gulden, onder de volgende bepalingen: De koopster zal het schip geheel afbouwen of doen afbouwen, zoals was overeengekomen tusschen genoemde firma Gebroeders E. en M. Coops en Jan Karssies, rustend schipper te Groningen. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11400 en Blijkens verklaring van den Scheepsmeter te Groningen d.d. 20 October No. 529 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het werk 11400 GRON 1925 en Opnieuw geboekt 699 Z)
1928-04-12: Als ADRIANA, zijnde een motorschip, groot 410.95 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Karssies, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 699 Z GRON 1928 op 't achterschip, in de lijst van de middelste lichtkap op de roef. (Opm.: Brandmerk 11400 GRON 1925 is verwijderd.).
1929-05-01: NRC 07.05.1929: Kopenhagen, 3 mei:
De te Groningen thuisbehoorende motorschoener 'ADRIANA', met een lading sojakoeken van Hamburg naar Kjöge, strandde 1 mei nabij Oro, ten westen van de brug van Mamedsund. Het schip zit op rotsachtigebodem en is dicht. Voor het schip en de bemanning bestaat geen gevaar.
1940-08-28: Te Amsterdam door de Duitsers is beslag genomen. In 09-1940 weer vrijgegeven om in Duitse dienst te varen. In 01-1941 gestrand in de Elbe, later vlotgebracht en naar Scheepswerf Sander in Delfzijl gesleept om gerepareerd te worden.
1942-04-13: Final Fate:
Het schip lag ter reparatie bij Scheepswerf Sander te Delfzijl. Door de Duitsers gevorderd. Naar Rotterdam gebracht en op de werf van P. Smit in drieën gesneden. Per trein naar Linz, Oostenrijk vervoerd en verder op pontons via de Donau naar de Zwarte Zee. Weer in elkaar gezet en in de vaart voor de Erste Donau Dampfschiffarhrts Gesellschaft, Wenen In de herfst van 1942 aan de Dnjepr Küstenschiffarts G.m.b.H., Wenen, op 11 maart 1943 opnieuw gevorderd te Braila en in nov. 1943 in dienst gesteld bij de Schiffahrts GmbH, Nikolaijew. In 1944 herdoopt in 'Seepferd' en geschikt gemaakt om wapens te vervoeren. Op 14 april 1944 gebombardeerd door een Russisch vliegtuig en gezonken bij Cape Sukull (Zwarte Zee) in pos. 44.58.N - 31.56.E. Alle bemanningleden kwamen om.

Informatie van Theo Dorgiest:
1940 28.Aug.: In Amsterdam durch die Hafenüberwachungsstelle Amsterdam zur Prise erklärt. Sept.: Nach Unterzeichnung der 'Sonderregelung' an den Besitzer zum Einsatz im deutschen Machtbereich frei gegeben. 1941, Jan.: Auf der Elbe gestrandet, abgeborgen und zur Reparatur zur Scheepswerf Sander Scheepswerf 'Delfzijl', in Delfzijl gebracht. ( Seeamtsverhandlung Holland ?) 1942, 8.April: Erfaßt durch die KMD Rotterdam für RVM (Reichsverkehrsministerium) zum Einsatz durch den RKS (Reichskommissar für die Seeschiffahrt innehalb des Sonderunterunternehmen 'Schwarzes Meer'. 14.April: Schiff während der noch nicht abgeschlossenen Reparatur bei Firma Gebr. Sander Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl von dt. Besatzungübernommen und zur Machinefafriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam überführt. Dort von der Deutsch- Amerikanischen Petroleum Gesellschaft, Hamburg für den Transport zur Donau übernommen. Das Schiff wird zerlegt und in Großteilen per Bahn zur Donau transportiert um bei einer dortigen Werft (welche ist mir z.Z. nicht bekannt) für die Erste Donau Dampfschiffahrt Gesellschaft, Wien zusammen gebaut zu werden.
1942,Herbst: An die Dnjepr Küstenschiffahrt GmbH., Wien übergeben. 1943, 11.März: In Braila von der KMD Hamburg für das Sonderunternehmen Süd / Sonderunternehmen Donazu erfaßt und von der Seetransportstelle Braila für den Nachschubverkehr im Schwarzen Meer übernommen. Nov.: Übernahme des Schiffes durch die Schiffahrts GmbH., Nikolaijew. 1944,26.Feb.: Umbenannt in SEEPFERD. März: Der Mittelmeer Reederei zugewiesen und für die Überführung zur Ägäis vorbereitet. April: Überführung wegen der laufendenden Krimräumung unterbrochen/verschoben. 12.April : Durch sowjetischen Bombenvolltreffer bei Cape Sukull , vor Sewastopol in Pos. 44.58 N, 31.36 E. versenkt.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Adriana' - bj 1925
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown