Inloggen
NOORD HOLLAND - ID 8284


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 103
Delivery Date: 1874-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 38 & 73 - 36 (inches)
 
Gross Tonnage: 1961.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1425.63 Net tonnage
 
Length 1: 286.3 Feet (British) Registered
Beam: 36.1 Feet (British) Registered
Depth: 25.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-02-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORDHOLLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: Chetham, R.
Opmerkingen: ja, eerste
1882-02-15, gunst. Beschik uitreiking zb103-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-00-00 TORRINGTON
Manager: Lambert Bros., London, Great Britain
Eigenaar: Commercial Steam Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1881-00-00 NOORD HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen & John Sheriff Hill, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNBR

Date/Name Ship 1891-00-00 TORRINGTON
Manager: G.R. Berwick, London, Great Britain
Eigenaar: G.R. Berwick, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1892-00-00 HONGAY
Manager: James J. Bell Irving, London, Great Britain
Eigenaar: James J. Bell Irving, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1894-00-00 HONGAY
Manager: W.B. Walter, Hong Kong, Great Britain
Eigenaar: W.B. Walter, Hong Kong, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain

Date/Name Ship 1895-00-00 KWAN-ON MARU NO. 11
Manager: Oaki Kikusaburo, Tokyo, Japan
Eigenaar: Oaki Kikusaburo, Tokyo, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Tokyo / Japan

Ship Events Data

1875-01-13: De TORRINGTON is op 13 januari 1875 op de eerste reis van Rotterdam naar Batavia vertrokken, in de dienst van Ruys & Co. (opm: het schip, dat reeds medio december 1874 zou vertrekken, werd ten gevolge van stakingen in Engeland te laat door de bouwwerf opgeleverd)
1894-00-00: Het is niet bekend, of de verkoop van de HONGAY door Bell Irving aan W.B. Walter in 1894 of 1895 plaats vond. Het is evenmin bekend, of de verkoop door W,B, Walter aan Oaki Kukusaburo in 1894 of 1895 plaats vond.
1908-03-07: Final Fate:
De KWAN-ON MARU No. 11 is, op reis met een lading stukgoederen van Yokohama naar Otaru, op 7 maart 1908 aan de grond gelopen bij Yagoshi Point (provincie Shiribeshi, eiland Hokkaido, Japan) en total loss geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Cornelis Kromwijk werd geboren op 03.09.1843 te Rotterdam als z.v. Jacobus Kromwijk (pianomaker) en Martina Maria Hooykaas. 

Jacobus Cornelis trouwde op ???? met Cornelia Maria Kording – geb. 10.08.1843 te Rotterdam - d.v. Harmen Hermanus Kording en Maria van Zanten.

Cornelia Maria Kording overleed op 26.08.1908 te Rotterdam (65).

Jacobus Cornelis overleed op 12.04.1915 te Bussum (71).

 

Kinderen

-        Martina Maria – geb. 22.03.1872 te Rotterdam

-        Cornelia Maria – geb. 20.01.1874 te Rotterdam / overl. 29.10.1874 te Rotterdam.

-        Jacobus Cornelis – geb. 16.03.1875 te Rotterdam. (In 1890 naar de Kv.d.Zeevaart, A’dam)

-        (In 1891 ontslagen – gezichtsvermogen onvoldoende)

-        Harmen Hermanus – geb. 29.07.1877 te Vlissingen

-        Frans – geb. 01.09.1878 overl. 06.05.1879 te Vlissingen (8 mnd.)

-        Cornelia Maria – geb. 22.10.1879 te Vlissingen / overl. 12.07.1883 te R’dam.

-        Adriana – geb. 03.11.1880 te Vlissingen

-        Martinus – geb. 12.08.1882 te Vlissingen

-        Cornelis – geb. 04.03.1885 te Rotterdam. (In 1899 Kweekschool v.d. Zeevaart)

 

De schepen van de kapitein

*   1876 – 1877  van het st.schip FIJENOORD – geb. in 18

*   1877 – 1877  van het pass.schip STAD BREDA – geb. in 18

*   1877 – 1880  van het pass.schip PRINSES MARIE – geb. in 18

*   1880 – 1883  van het pass.schip PRINS HENDRIK – geb. in 18

*   1883 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1886 – van het st.schip NOORD HOLLAND – geb. in 

*   1888 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1889 – van het st.schip ZEELAND – geb. in

*   1890 – van het st.schip ARIADNE – geb. in 

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’,

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd. 

 

Nwe Goessche Ct 16-01-1877

De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.

 

ZZC 06-01-1883

De heer J.C. Kromwijk, gezagvoerder van het stoomschip PRINS HENDRIK, is door de directie van de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’, op zijn verzoek, met 1 januari eervol uit de dienst van de Maatschappij ontslagen en is in zijn plaats is als gezagvoerder benoemd de heer S. Brouwer, 1eofficier bij dezelfde Maatschappij. De heer Kromwijk treedt alsnu in dienst van de Rotterdamsche Lloyd en zal worden belast met het gezag over het stoomschip UTRECHT.

 

In maart 1903 bij de huwelijksplechtigheid van zijn dochter Adriana wordt J.C. Kromwijk vermeld als: “inspecteur eener stoomvaartmaatschappij”.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;

      Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

Overige bijzonderheden

J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.

*    Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*    Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.

*    Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:

*    Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..

*    Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:

Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Kromwijk, Jacob Cornelis

Afbeeldingen


Omschrijving: TORRINGTON
Collectie: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: NOORD-HOLLAND
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

JB 250686
Batavia, 25 juni. De Internationale Crediet en Handelsvereeniging Rotterdam bood gisteren als agenten van de Rotterdamsche Lloyd aan enige genodigden aan boord van het onlangs vertimmerde stoomschip NOORD-HOLLAND, gezagvoerder Kromwijk, een dejeuner aan , dat door weelderigheid en gezellige en prettige toon uitmuntte. Een paar lieve damesgezichtjes brachten tot het laatst het hunne in hoge mate bij. De gasten werden het ganse schip rondgeleid om eens te zien wat de resultaten van de vertimmering zijn geweest. De daardoor ontstane verbetering kan niet genoeg worden geroemd. De gehele inrichting voor eerste klasse passagiers, welke vroeger onder het dek was aangebracht, is thans daar boven op geconstrueerd en wel zo praktisch als men maar wensen kan. Elke hut is ruim en luchtig, de kooien zijn breed en lang genoeg om een paar lange benen niet te noodzaken zich dubbel te moeten vouwen, aan gebrek aan licht souffreerden ze evenmin, in het kort, de hutten zijn wat ze voor landrotten moeten zijn, ruim, koel, helder en geriefelijk. Verder zijn er 10 hutten met één couchette gebouwd voor alleen reizende passagiers, waardoor het zo onaangename samenwonen in een beknopte ruimte, dikwijls met iemand, die men nu juist niet zo bijzonder graag lijden mag, vermeden wordt. Ook de familiehutten zijn zodanig dat men er een aardig troepje kinderen op na zal moeten houden, voor men over gebrek aan ruimte klagen kan. Door het gehele schip zijn geleidedraden voor elektrische verlichting aangebracht. Een grote verbetering dus. De NOORD-HOLLAND (ex-TORRINGTON) heeft machines van 1.000 PK, meet 1.961 ton (opm: vóór deze verbouwing) en is thans zeker een van de aangenaamst ingerichte passagiersschepen, die men zich wensen kan. Naar hetgeen wij er van zagen, wordt ook voor de inwendige mens op een wijze gezorgd, die de meest verwende magen bevredigen zal en kan dit schip dus gerust aan elke verlofganger of welverdiende rust genieter aanbevolen worden.