|
De 14e dezer werd alhier de 48e gewone algemene vergadering gehouden van deelhebbers in de Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij, onder het voorzitterschap van de heer Joost van Vollenhoven, burgemeester. Deze onderneming, de oudste van die soort in ons vaderland, ook een der eerste en weleer de beste op het vasteland van Europa, rijk in lotgevallen en vroeger ook in voorspoed, was in de laatste jaren door de pers en in mondelinge geruchten voorgesteld, als in kwijnende staat te verkeren. Niet alleen bij de deelhebbers en andere rechtstreeks belanghebbenden werd daardoor soms bezorgdheid gaande gemaakt, maar ook bij hen, die het bestaan en de bloei van een grote, krachtige inrichting voor de bouw van ijzeren stoomschepen en de vervaardiging van machinerieën in dit deel van ons land onmisbaar achten. Hetgeen thans door de deelhebbers vernomen en gezien werd, was alleszins geschikt om een geruststellende indruk te geven. Als een bevestiging van de gunstige uitkomsten volgens de balans, werd het verslag van het bestuur over de toestand en het bedrijf der maatschappij gedurende 1869 met het meeste genoegen gehoord. Feiten en cijfers getuigen van bloei zowel in de stoompakketvaart als in de werkzaamheid te Fijenoord. Door ernstig aangevangen en volhardend doorgezette hervormingen was men op de hoogte gekomen, om in beide takken van het bedrijf aan de mededinging met voordeel het hoofd te kunnen bieden. De BATAVIER werd van een nieuw stel stoomketels voorzien en nog een schroefschip, te Fijenoord gebouwd en MAASSTROOM genaamd, in de pakketvaart op Londen gebracht. Er is derhalve kans op bestendiging der bevredigende uitkomsten, met die dienst in 1869 verkregen, indien een betere waterweg naar zee bijtijds tot stand komt. Behalve hetgeen verricht werd tot instandhouding en verbetering van het materieel der werktuigenfabriek en scheepswerf, zijn enige der voornaamste werkplaatsen door nieuwe aanbouw en door wijziging belangrijk uitgebreid, en meer ingericht naar de tegenwoordige vereisten. Een en ander kwam tot stand met bestrijding der uitgaven uit het bedrijfskapitaal. Het verslag wees voorts als een gunstig verschijnsel op de toeneming van het werk voor particuliere en eigen rekening, naarmate de voortbrenging tot lage prijzen meer werd bereikt. In dat voorname opzicht staat thans het etablissement Fijenoord gelijk met iedere andere inrichting in het binnen en buitenland. Nopens het gouvernement- stoomschip ARGUS werden, op aanzoek van een deelhebber, ophelderingen gegeven en mededelingen gedaan, die de wens tot verdere openbaarmaking uitlokten, ten einde ook naar buiten de maatschappij te vrijwaren van de blaam, die men getracht heeft te dier zake op haar te werpen. De exploitatie van pakketvaart en etablissement te samen leverde een voordelig saldo op van NLG 139.968,- waarvan NLG 99.312 zijn aangewend tot afschrijving op de waarden der bezittingen en het overige grotendeels tot uitkering bestemd. Bij het bezoek na afloop der vergadering aan Fijenoord gebracht, werden de leden, inzonderheid zij die zich sedert enige jaren niet derwaarts hadden begeven, aangenaam getroffen bij de aanschouwing der ruime, luchtige, goed verlichte ateliers, evenals de terreinen de kenmerken tonende, dat orde, netheid en overleg worden betracht. Overal viel een goed geregelde bedrijvigheid waar te nemen, gepaard met een rustige gang van zaken en een tevreden stemming. Terwijl de deelhebbers betreurden geen groter aantal te hebben zien opkomen om door persoonlijke overtuiging de ongegrondheid van geruchten te leren kennen, gingen zij uiteen met het volle vertrouwen op de levenskracht en de toekomst der Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij, en op haar geschiktheid om, even als nu gedurende bijna een halve eeuw, een kweekschool en bakermat te blijven voor de ontwikkeling van stoomvaart, fabriek- en stoomwezen hier te lande en in de overzeese bezittingen. Moge zij lang werkzaam zijn voor het publiek belang, voor Rotterdam en de omliggende streken, onze werkmanstand en onze nationale eer.
|