Inloggen
MAASSTROOM - ID 8253


Kroniekberichten

Datum 16 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Met genoegen vermelden wij een uitbreiding en verbetering van de stoomvaart tussen deze koopstad en Londen. De Nederlandsche Stoomboot Maatschappij heeft de schroefstomer MAASSTROOM, gebouwd op haar etablissement Fijenoord, in de vaart gebracht en zal alsnu driemaal ’s weeks de gemeenschap met Engelands hoofdstad onderhouden, zodra het kleinste harer schepen enige voorzieningen heeft ondergaan. Het nieuwe stoomschip is hecht en net gebouwd, fraai van uiterlijk en voldoet naar het oordeel van deskundigen aan alle eisen, zo voor het overbrengen van passagiers, als voor het laden van goederen en vee. (opm: de MAASSTROOM, kapt. M. van ’t Hoff, vertrok op 1 april op de eerste reis van Rotterdam naar Londen)

Afbeelding
Datum 17 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De 14e dezer werd alhier de 48e gewone algemene vergadering gehouden van deelhebbers in de Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij, onder het voorzitterschap van de heer Joost van Vollenhoven, burgemeester.
Deze onderneming, de oudste van die soort in ons vaderland, ook een der eerste en weleer de beste op het vasteland van Europa, rijk in lotgevallen en vroeger ook in voorspoed, was in de laatste jaren door de pers en in mondelinge geruchten voorgesteld, als in kwijnende staat te verkeren. Niet alleen bij de deelhebbers en andere rechtstreeks belanghebbenden werd daardoor soms bezorgdheid gaande gemaakt, maar ook bij hen, die het bestaan en de bloei van een grote, krachtige inrichting voor de bouw van ijzeren stoomschepen en de vervaardiging van machinerieën in dit deel van ons land onmisbaar achten.
Hetgeen thans door de deelhebbers vernomen en gezien werd, was alleszins geschikt om een geruststellende indruk te geven. Als een bevestiging van de gunstige uitkomsten volgens de balans, werd het verslag van het bestuur over de toestand en het bedrijf der maatschappij gedurende 1869 met het meeste genoegen gehoord.
Feiten en cijfers getuigen van bloei zowel in de stoompakketvaart als in de werkzaamheid te Fijenoord. Door ernstig aangevangen en volhardend doorgezette hervormingen was men op de hoogte gekomen, om in beide takken van het bedrijf aan de mededinging met voordeel het hoofd te kunnen bieden.
De BATAVIER werd van een nieuw stel stoomketels voorzien en nog een schroefschip, te Fijenoord gebouwd en MAASSTROOM genaamd, in de pakketvaart op Londen gebracht. Er is derhalve kans op bestendiging der bevredigende uitkomsten, met die dienst in 1869 verkregen, indien een betere waterweg naar zee bijtijds tot stand komt.
Behalve hetgeen verricht werd tot instandhouding en verbetering van het materieel der werktuigenfabriek en scheepswerf, zijn enige der voornaamste werkplaatsen door nieuwe aanbouw en door wijziging belangrijk uitgebreid, en meer ingericht naar de tegenwoordige vereisten. Een en ander kwam tot stand met bestrijding der uitgaven uit het bedrijfskapitaal.
Het verslag wees voorts als een gunstig verschijnsel op de toeneming van het werk voor particuliere en eigen rekening, naarmate de voortbrenging tot lage prijzen meer werd bereikt.
In dat voorname opzicht staat thans het etablissement Fijenoord gelijk met iedere andere inrichting in het binnen en buitenland.
Nopens het gouvernement- stoomschip ARGUS werden, op aanzoek van een deelhebber, ophelderingen gegeven en mededelingen gedaan, die de wens tot verdere openbaarmaking uitlokten, ten einde ook naar buiten de maatschappij te vrijwaren van de blaam, die men getracht heeft te dier zake op haar te werpen.
De exploitatie van pakketvaart en etablissement te samen leverde een voordelig saldo op van NLG 139.968,- waarvan NLG 99.312 zijn aangewend tot afschrijving op de waarden der bezittingen en het overige grotendeels tot uitkering bestemd.
Bij het bezoek na afloop der vergadering aan Fijenoord gebracht, werden de leden, inzonderheid zij die zich sedert enige jaren niet derwaarts hadden begeven, aangenaam getroffen bij de aanschouwing der ruime, luchtige, goed verlichte ateliers, evenals de terreinen de kenmerken tonende, dat orde, netheid en overleg worden betracht. Overal viel een goed geregelde bedrijvigheid waar te nemen, gepaard met een rustige gang van zaken en een tevreden stemming.
Terwijl de deelhebbers betreurden geen groter aantal te hebben zien opkomen om door persoonlijke overtuiging de ongegrondheid van geruchten te leren kennen, gingen zij uiteen met het volle vertrouwen op de levenskracht en de toekomst der Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij, en op haar geschiktheid om, even als nu gedurende bijna een halve eeuw, een kweekschool en bakermat te blijven voor de ontwikkeling van stoomvaart, fabriek- en stoomwezen hier te lande en in de overzeese bezittingen.
Moge zij lang werkzaam zijn voor het publiek belang, voor Rotterdam en de omliggende streken, onze werkmanstand en onze nationale eer.

Afbeelding
Datum 13 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 januari. Door het stoomschip MAASSTROOM, van Rotterdam, is bij Blackwall een lichter met lood geladen in de grond gelopen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 16 januari. De lichter met lood geladen, welke de 10e dezer door het stoomschip MAASSTROOM werd aangevaren en daardoor zonk, is gelicht en onder de wal gebracht; zij valt met laag water droog.

Afbeelding
Datum 22 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Rotterdam-London.
Het nieuwe stoomschip BATAVIER vertrekt van Rotterdam donderdag 27 februari a.s., ’s morgens 11 ure, vertrekt van Londen zaterdag 8 maart a.s., ’s namiddags 1 ure, Brunswick Wharf Blackwall. Verder iedere dinsdag van Rotterdam en iedere zaterdag van Londen.
Stoomschip MAASSTROOM: iedere vrijdag ’s namiddags 1 ure, en iedere woensdag ’s morgens 9 ½ ure.
Stoomschip FIJENOORD iedere zondag ’s morgens 7 ure, enedere donderdag ’s morgens 10 ure.
Informatiën bij de cargadoors D.A. van Oordt & Co., te Rotterdam, en bij de agenten Phillipps ora ves Phillipps & Co. te Londen.

Afbeelding
Datum 04 april 1873
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Rotterdam – Londen.
Het nieuwe stoomschip BATAVIER.
Vertrek van Rotterdam: Dinsdag 8 april 's morgens 9 uur.
Vertrek van Londen: Zaterdag 5 april 's middags 12 uur van Brunswick Wharf Blackwall.
MAASSTROOM.
Vertrek van Rotterdam: Vrijdag 4 april 's namiddags 3 uur.
Vertrek van Londen: Woensdag 9 april 's morgens 9 uur van Brunswick Wharf Blackwall.
FIJENOORD.
Vertrek van Rotterdam: Zondag 6 april 's morgens 6 uur.
Vertrek van Londen: Donderdag 3 april 's morgens 10 uur.
Informaties bij de cargadoors D.A. van Oordt & Co., te Rotterdam en bij de agenten Phillipps Graves Phillipps & Co. te Londen.

Afbeelding
Datum 26 september 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Heden ochtend omstreeks 12 ure is door de van Hellevoetsluis komende stoomboot MAASSTROOM van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij in de Maas tegenover de Veerdam overvaren het met proviand geladen ijzeren kraakschip de VROUW MARIA, dat onmiddellijk daarna zonk. Van de opvarenden zijn de schipper en diens kindje van 13 maanden gered. De vrouw van de schipper is aan de gevolgen van de bekomen kwetsuren in het stedelijk ziekenhuis, werwaarts zij, na uit het water te zijn gehaald, was vervoerd, overleden, terwijl het andere kindje, een zuigeling van vijf weken, dat de moeder door de schrik liet vallen, in het water omkwam. De MAASSTROOM was de 25e dezer van Londen te Hellevoetsluis gearriveerd.

Afbeelding
Datum 25 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip BATAVIER, na twee etmalen te Londen door mist te zijn opgehouden, kwam hedenochtend om 9 uur aan in Rotterdam. Ook de beide naar Londen bestemde stoomschepen der Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij MAASSTROOM en HOLLAND, ondervonden met vele anderen door die oorzaak grote vertraging.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 6 oktober. De tweede stoombootdienst van hier op Londen zal de 15e of 16e oktober geopend worden door de stoomboot MAASSTROOM, kapt. P. Guijt, van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam. Het vertrek van Harlingen zal geregeld elke week plaats hebben, van Londen elke woensdagmorgen.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Uit Harlingen schrijft men ons d.d. 6 oktober het volgende:
Gelijk van algemene bekendheid is, wordt de uitvoerhandel hier, zolang er stoomboten varen, door Engelsen gedreven. Geholpen door hun agenten, hebben zij door dit monopolie niet alleen Harlingen en zijn belangen gedrukt, maar ook de handel en landbouw in de noordelijke provincies schromelijk benadeeld, door vrachten te heffen, gelijk men ze te Rotterdam niet kent en waardoor de Hollandse haven zelfs vee uitvoerde, dat over Harlingen behoorde vervoerd te worden. Meer nog. Het monopolie liet, zelfs in drukke tijden, maar één boot varen, zodat niet zelden stallen vee achter moesten blijven en hopen goederen de markt misten, omdat "monopolie" niet meer verkoos te vervoeren dan hem goed dacht; hoe het vee behandeld wordt, bij gemis aan concurrentie in het vervoer, dat laat zich gissen! Thans zal de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam van hier boten in de vaart brengen, beginnende de 16e dezer met de MAASSTROOM. Meermalen zijn pogingen aangewend geworden om Nederlandse boten tegen Engelse in de vaart te brengen, doch dan ageerden de Engelsen en hun agenten daartegen op een wijze, die hier te lande geoorloofd is, doch die de Franse strafwet zou betitelen met de naam van concurrence déloyale. De vrachten werden zó laag gesteld, dat de concurrent werd doodgevaren en dan werden de vervoersprijzen weer lustig omhoog gehaald. Zullen dergelijke middelen weer te baat worden genomen om "monopolie" op de proppen te houden? Eén troost is er: de Nederlandsche Handelmaatschappij staat niet zover beneden Robinson (lees: Almagt, in Harlinger taal), dat elke concurrentie hier een dwaasheid te achten is. Als de Nederlandse handelaars en landbouwers maar een open oog hadden voor hun eigen belang, dan zouden ze - welk lokaas de Engelsman ook uitwerpt in de gedaante van lage vrachten - de nieuwe maatschappij moeten begunstigen; dat lokaas toch dient alleen om later, zodra de concurrent gedood is, de strik weer toe te halen. Het noorden heeft nu al ruim dertig jaar de Engelsman zijn contributie gebracht, het is waarlijk mooi genoeg! Als men de zuivere winst van het vervoer van de voor Engeland bestemde producten op 's jaarlijks een half miljoen rekent, dan is dat niet te veel. Dat geld kan Nederland ook gebruiken; maar bovenal moet men de Hollandse onderneming steunen, omdat men dan krijgt billijker vervoersprijzen, verscheping van alle aangeboden goederen, betere behandeling van het vee en, wat tot heden niet bestond, vrije verscheping voor ieder.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 16 oktober. De eerste reis van de stoomboot MAASSTROOM van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij naar Londen is bijzonder geslaagd. De lading bestond uit 89 koeien, 50 schapen, 4.000 hectoliter aardappelen, enz.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 25 oktober. De kwestie van de concurrentie in de stoomvaart op Londen is hier dagelijks nog een onderwerp van zeer geanimeerde gesprekken. Over het algemeen is men zeer ingenomen met het optreden van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij in de Londense vaart en de dadelijke bevrachting van de MAASSTROOM, beide keren dat zij uitvoer, is wel het doorslaande bewijs voor de sympathie, welke de Rotterdamse onderneming geniet; men wil van zekere kant het welslagen van de zaak hoofdzakelijk toegeschreven hebben aan de energie van de agenten, de heren Scheuer, en men moet die heren in deze de eer geven, dat zij met hun bekende voortvarendheid, kracht en ijver werkzaam zijn; maar zij zouden toch nooit het succes gevonden hebben, dat hun deel is, indien de handelaars en landbouwers niet reeds voorlang de pressie van de Engelse monopolisten hadden verwenst. Ten bewijze hoe goed de zaak marcheert, kan dienen, dat gisteren per MAASSTROOM werden uitgevoerd 122 runderen, 121 schapen, 400 hect. wortelen, 1.000 hect. aardappelen en 54.000 kg strokarton.
Algemeen roept evenwel de handel, dat de Rotterdamse maatschappij, om geheel als concurrent op te treden, nu de proefnemingen moet staken, en althans des zaterdags, een boot van groter laadruimte en stoomvermogen moet doen varen en ook woensdags een stoomschip in de vaart behoort te brengen. De drukke tijd van het veevervoer is op handen en het behoeft geen betoog voor iemand, die op de hoogte is van de productie van Friesland en Groningen, dat dan een boot als de MAASSTROOM lang niet voldoende is, om te laden wat er wordt aangeboden. Daarom is het in dienst stellen van een veel grotere boot niet alleen zeer gewenst, maar dringend noodzakelijk, als de begonnen concurrentie ten minste ernst is.

Afbeelding
Datum 08 november 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Uit Harlingen schrijft men ons, d.d. 5 november: De zeer belangrijke aanvraag om plaatsruimte voor te verschepen goederen naar Londen bij de Nederlandse onderneming is oorzaak geweest, dat thans in plaats van de MAASSTROOM, de BATAVIER hier gearriveerd is, - een prachtig stoomschip met grote laadruimen en prachtige passagierskajuiten. De sympathie voor de Nederlandse boten blijkt van bestendige aard te zijn, en wat voor velen vreemd is, de Engelsman scheept er niet minder om, nu hij een nationale concurrent heeft gekregen, - integendeel, de drukte, de toevoer van landbouwproducten is zo groot, als men dat in jaren niet zag; vooral de aardappelen, die uitgevoerd worden, overtreffen al vorige handel in dat product.

Afbeelding
Datum 09 november 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Advertentie Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Stoomvaart Harlingen - London.
Dienstregeling vanaf 5 november 1875:
Het prachtig ingerichte rader-stoomschip BATAVIER (645 tonnen), kapt. J. Sauer, vertrekt van Harlingen naar London elke vrijdagmorgen.
Het gunstig bekende schroefstoomschip MAASSTROOM (468 tonnen), kapt. P. Guijt, vertrekt van Harlingen naar London elke woensdagmorgen.
Van London naar Harlingen elke zondag- en dinsdagmorgen.
Alle inlichtingen geven de agenten en cargadoors Gebr. Scheuer, Harlingen, en
Phillips Graves, Phillips & Co., Cross Lane, St. Dunstans House, London E.C.

Afbeelding
Datum 01 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip MAASSTROOM van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, aan haar etablissement te Fijenoord gebouwd in 1870, deed heden ochtend een proeftocht na te zijn voorzien van een nieuw stel werktuigen, compound systeem, waarbij met een vermogen van 350 IPK een vaart behouden werd van 11 mijl (opm: knopen).

Afbeelding
Datum 28 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 december. Het stoomschip MAASSTROOM, van Rotterdam herwaarts, was de 25e dezer tijdens dikke sneeuwjacht in aanvaring met het stoomschip PORTLAND. De MAASSTROOM had het vee te Deptford gelost en was even van daar vertrokken toen de aanvaring plaats vond. Onmiddellijk daarna werd het stoomschip bij Millwall op de wal gezet. De boeg is belangrijk beschadigd. Aan weerszijde van de steven, van welke 10 voet is afgebroken, zijn 10 platen geheel verbrijzeld. Met hoog water is het schip van de wal af gekomen en heeft de reis naar hier voortgezet. De gezagvoerder gelooft dat er slechts geringe schade aan de lading zal zijn. De MAASSTROOM zal te Londen repareren. De PORTLAND heeft ook belangrijke schade.

Afbeelding
Datum 28 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 december. Het stoomschip PORTLAND dat in aanvaring is geweest met het stoomschip MAASSTROOM, en zware schade aan de boeg bekwam, werd na aanvaring bij Deptford Buoys aan de grond gezet.

Afbeelding
Datum 31 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 30 december. De lading van de MAASSTROOM werd zonder belangrijke schade geleden te hebben gelost. Nadat het schip door experts werd onderzocht, heeft men met de reparatie een aanvraag gemaakt en verwacht men dat binnen drie weken de schade zal hersteld zijn.

Afbeelding
Datum 02 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 30 december. De lading van het Nederlandse schip MAASSTROOM werd, zonder belangrijke schade geleden te hebben, gelost. Nadat het schip door experts is onderzocht, heeft men met de reparaties een aanvang gemaakt en verwacht men die binnen drie weken gedaan te hebben.

Afbeelding
Datum 03 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 30 december. De lading van het Nederlandse schip MAASSTROOM werd, zonder belangrijke schade te hebben geleden, gelost, Nadat het schip door experts is onderzocht, heeft men met de reparaties een aanvang gemaakt.

Afbeelding
Datum 12 september 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 sep. Het stoomschip MAASSTROOM, van Rotterdam is bij Gravesend aan de grond gelopen

Afbeelding
Datum 29 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 oktober. Volgens telegram uit Londen is het stoomschip MAASSTROOM, van Rotterdam naar Londen, op de Thames aan de grond gevaren.

Afbeelding
Datum 26 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 maart. Het stoomschip MAASSTROOM, gisteren van hier naar Londen vertrokken, wordt aldaar ingericht als kolenhulk en behoort dus niet meer tot de Nederlandse stoomschepen gerekend te worden. (opm: 25 maart te Londen aangekomen)

Afbeelding