Inloggen
BASALT - ID 823


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-07-00 / 1905-02-19 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Schoener met hulpmotor
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven N.V., Krimpen aan de Lek, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1903-05-06
Delivery Date: 1903-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Alblasserdamsche Machinefabriek, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Eng. additional info: 11 4/5 & 23 3/5-13 4/5
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 253.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 149.00 Net tonnage
 
Length 1: 39.99 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.47 Meters Registered
Depth: 2.50 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-07-00 BASALT
Manager: N.V. Maatschappij Schoener 'Basalt', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Schoener 'Basalt', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGPB

Date/Name Ship 1904-05-00 NORVIC
Manager: N.V. Stoomschoener 'Norvic', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschoener 'Norvic', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNCL
Additional info: Volgens andere bron nog eigendom van N.V. Mij Schoener 'Basalt'. Manager J.M. Jonkston volgens wrecksite

Ship Events Data

1903-05-00: RN 07.05.1903: Woensdag 6 mei is bij de werf J. & K. Smit met goed gevolg te water gelaten een stoomschoener voor de dienst Rotterdam naar Londen. (LH: Dit is de 'Basalt') DS 21.07.1903: Heden is van de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Yarmouth de nieuwe stoomlichter BASALT.
1904-05-20: NRC 20.05.1904: Nieuwe Waterweg, 19 mei vertrokken de stoomschoener NORVIC ex BASALT, naar Yarmouth (ML: Eerste vermelding nieuwe naam)
1905-02-19: Final Fate:
Om 11.00 uur vertrokken van St. Davids naar Rotterdam met een lading steenkolen. Op 20 februari op 2 mijl van Souter Point tijdens storm lek geraakt. De bemanning werd overgenomen door de Duitse stoomtrawler NÜRNBERG op 12 mijl noordoost van Whitby. Omdat het schip zware slagzij maakte en een gevaar voor de scheepvaart betekende heeft men een paar luiken geopend om het sneller te doen zinken. Verloren gegaan.

NRC 22.02.1905: London, 21 februari. De Nederlandse stoomschoener NORVIC, met steenkolen van St. Davids naar Rotterdam, is ter hoogte van Whitby in zinkende toestand verlaten. De bemanning is gered en te Blyth geland. NRC 23.02.1905: Blyth, 21 februari.
De stoomschoener NORVIC, is laatstleden Maandag (ML:=20 februari) op 15 mijl N.N.W. ¾ W. van Souter Point lek gesprongen en werd op 10 mijl Z.t.W van Whitby verlaten. De bemanning werd gered door de Bremer stoomtrawler 'Nürnberg', en hedenmorgen (ML:=21.02) alhier geland. Het schip werd verlaten toen twee masten en de luiken waren weggeslagen.
NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari.
De 'Nürnberg' rapporteerde dat het 10 man van de NORVIC had gered. NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari. Omtrent het redden der 10 man van het Nederlandse stoomschip NORVIC wordt nog uit Nordenham het volgende gemeld: het schip zelf kon helaas niet behouden blijven, aangezien het voorschip vol water was gelopen en de pompen niet meer konden gebruikt worden. De redding der opvarenden moet als zeer moeilijk beschouwd worden, omdat de reddingboot van de 'Nürnberg' bij het ten tweede male te water laten verloren ging.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Buuren, J. van
Overige informatie: 0