1905-02-19: |
Final Fate: Om 11.00 uur vertrokken van St. Davids naar Rotterdam met een lading steenkolen. Op 20 februari op 2 mijl van Souter Point tijdens storm lek geraakt. De bemanning werd overgenomen door de Duitse stoomtrawler NÜRNBERG op 12 mijl noordoost van Whitby. Omdat het schip zware slagzij maakte en een gevaar voor de scheepvaart betekende heeft men een paar luiken geopend om het sneller te doen zinken. Verloren gegaan.
NRC 22.02.1905: London, 21 februari. De Nederlandse stoomschoener NORVIC, met steenkolen van St. Davids naar Rotterdam, is ter hoogte van Whitby in zinkende toestand verlaten. De bemanning is gered en te Blyth geland. NRC 23.02.1905: Blyth, 21 februari.
De stoomschoener NORVIC, is laatstleden Maandag (ML:=20 februari) op 15 mijl N.N.W. ¾ W. van Souter Point lek gesprongen en werd op 10 mijl Z.t.W van Whitby verlaten. De bemanning werd gered door de Bremer stoomtrawler 'Nürnberg', en hedenmorgen (ML:=21.02) alhier geland. Het schip werd verlaten toen twee masten en de luiken waren weggeslagen.
NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari.
De 'Nürnberg' rapporteerde dat het 10 man van de NORVIC had gered. NRC 25.02.1905: Bremen, 24 februari. Omtrent het redden der 10 man van het Nederlandse stoomschip NORVIC wordt nog uit Nordenham het volgende gemeld: het schip zelf kon helaas niet behouden blijven, aangezien het voorschip vol water was gelopen en de pompen niet meer konden gebruikt worden. De redding der opvarenden moet als zeer moeilijk beschouwd worden, omdat de reddingboot van de 'Nürnberg' bij het ten tweede male te water laten verloren ging.
|