Inloggen
ETNA - ID 8176


Kroniekberichten

Datum 25 oktober 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 24 oktober. Op de 29e september is van de werf van de heren Scott & Co. aan de Clyde te water gelaten een voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam gebouwd stoomschip, van gelijke afmetingen en paardekracht als de stoomschepen ETNA en HECLA. (opm: de SIRIUS)

Afbeelding
Datum 19 september 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 15 september. Het stoomschip ETNA, van Amsterdam naar de Middellandse Zee bestemd en hier wegens slecht weer en gebrek aan kolen binnengelopen, geraakte bij het in de haven komen onklaar van de schoener PRIDE OF THE DEE, en verloor daarbij de bezaansmast en de schoener de kluiverboom.
en de schoener de kluiverboom.

Afbeelding
Datum 24 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stralsund, 20 december. De Nederlandse stoomboot ETNA is heden met overgeworpen lading en gebrek aan kolen door de stoomboot W.J. TAYLOR van Arcona naar Tiesow gesleept. Beide zullen kolen innemen en de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 31 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 27 december. Het stoomschip ETNA, van Riga met rogge naar Amsterdam bestemd, is hier binnengelopen; heeft zwaar stormweder doorgestaan en een gedeelte der lading is verhit en nat. Men is bezig om te lossen.

Afbeelding
Datum 03 januari 1874
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 27 december. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Riga naar Amsterdam, hier binnen, heeft veel slecht weder doorgestaan. Een gedeelte der lading is verhit en nat en wordt gelost.

Afbeelding
Datum 30 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Riga, 22 december. Van de stad tot aan de vuurtoren, wordt het ijs doorgezaagd om de volgende stoomschepen doortocht naar zee te geven: RIGA met gerst, ETNA met lijnkoeken, hennep en granen en PETER DER GROSSE, met granen alle drie naar Nederland bestemd.

Afbeelding
Datum 12 december 1876
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 9 december. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Libau naar Schiedam, is in de rivier aan de grond gevaren en moet lichten om vlot te worden. Nadat men het gedeeltelijk gelost had, is het met assistentie ener sleepboot ´s avonds vlot geworden en opgestoomd.
Van de 10e. Bij het opstomen van het stoomschip ETNA is deze daarbij in aanvaring geweest met het binnengekomen schip ANNA, kapt. Korfker, waardoor beide enige schade bekwamen.

Afbeelding
Datum 24 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 november. Het Nederlandse stoomschip ETNA, is gisteren te IJmuiden voorgaats geweest, doch teruggekeerd en om de Noord gestoomd.

Afbeelding
Datum 29 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Libau, 25 december. Het stoomschip ETNA is nog alhier liggende; het wordt door storm verhinderd te vertrekken.

Afbeelding
Datum 18 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Uit IJmuiden wordt aan het Handelsblad geschreven:
Na de vreselijke storm van 12 dezer was de kust als bezaaid met wrakhout, dat, telkens met de getijden medegevoerd, op een paar mijl afstand werd aangetroffen door de hier binnenkomende schepen. De sleepboot SIMSON deed gisteren een onderzoekingstocht voorgaats en kwam met veel van dit wrakhout binnen.
De nieuwsgierigheid was hoog gespannen, want men vreest hier voor het vergaan van het stoomschip PALLAS der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (vroeger genaamd HOLLAND). Wanneer men weet, dat dit stoomschip vóór de ETNA en URANIA Kopenhagen verliet en nog op zich laat wachten, terwijl de beide laatste sedert een paar dagen binnen zijn en ook ten overvloede in de storm van 12 november, toen de ETNA uit nood te Tessel binnenliep, de PALLAS mede tussen de buien aldaar is gezien geworden (zo verhaalt men hier althans), dan bestaat voor het vermoeden helaas alle waarschijnlijkheid; deze waarschijnlijkheid kreeg heden bij het onderzoek tussen de wrakstukken meer grond, toen een deurlijst werd gezien van bruin geel geverfd hout, op wier ongeverfde zijde (dus daar waar de lijst was aangespijkerd geweest) met grote letters in potlood werd gelezen: HOLLAND (de PALLAS heette vroeger aldus). Ook de overige stukken van beschot en deuren werden door de bootslieden alhier (die gedurig met de boten der Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij varen) herkend als afkomstig van een der stoomboten dier maatschappij. Alle deskundigen beweren, dat al het wrakhout van één stoomboot afkomstig is. Stukken van een of meer witte sloepen werden ook meegebracht, doch alles zonder merkbare tekenen. De stukken beschot waren aan de ene zijde blauw en aan de andere zijde bronskleurig geverfd; zij waren overigens zeer kort geslagen en onherkenbaar.
Kapt. Van Vliet zag buitengaats ook drijven een groen geverfd vat met ijzeren banden, de bodem ingedrukt en waarin nog enige olie.
De sleepboot HERCULES kwam heden namiddag mede terug van Terschelling zonder enige hulp te hebben kunnen verlenen; de H. F. ULRICHS was al onder het water. Ook kapt. Bakker bracht enige wrakstukken mede, doch alle herkenbaar.
(Door een van wege de Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij gezonden beambte zijn deze voorwerpen herkend als afkomstig van het Nederlandse stoomschip PALLAS).

Afbeelding
Datum 21 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 november. Kapt. Havinga rapporteert, dat hij met het schoenerschip ZAANDAM de 5e dezer Elseneur passeerde met bestemming van Windau naar Schiedam, doch genoodzaakt was wegens onstuimig weder uit het N.W. aldaar terug te keren; dat hij den 9e toen ook de stoomschepen ETNA en PALLAS passeerde en een groot aantal zeilschepen in de nabijheid liggen bleven, wederom van Elseneur is vertrokken en na zwaar gezeild te hebben, het geluk had, zonder iets te verliezen, de 16e behouden en wel in Maassluis te arriveren.

Afbeelding
Datum 06 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 december. Het Nederlands stoomschip ETNA, de 3e dezer uit Stettin herwaarts vertrokken, lag de volgende dag in het Haff, wordende door het ijs opgehouden.

Afbeelding
Datum 07 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. Het Nederlands stoomschip ETNA, van Stettin herwaarts, is 4 dezer des avonds, na door het ijs gebroken te zijn, van Swinemünde in zee gekomen.

Afbeelding
Datum 10 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gothenburg, 7 december. (12 uur 35 minuten namiddag.) De Nederlandse stoomboot ETNA, van Swinemünde naar Rotterdam, is hier met een klein lek in de voorpiek en enige hoekijzers in de boeg gebroken, binnengelopen. De lading is waarschijnlijk onbeschadigd en moet het schip voor 2 voet lichten om bij de lekkage te komen.

Afbeelding
Datum 24 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 december. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Stettin naar Rotterdam, is binnenkomende boven deze stad aan de grond geraakt, doch zal vermoedelijk met hulp van een sleepboot met het avondgetijde wel vlot worden.

Afbeelding
Datum 06 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 april. Blijkens een bij de directie der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij ontvangen telegram uit Reval van heden morgen 11.38 v.m., zit het Nederlandse stoomschip ETNA bij het eiland Nargoe in het ijs. Op circa 3 werst afstand van Baltishport is het open water; de ijstoestand te Reval is nog onveranderd.

Afbeelding
Datum 21 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval, 17 april. De Nederlandse stoomboot ETNA en de Salvage steamer NEPTUN verleenden assistentie aan het stoomschip IRENE MORRIS, het welk te Baltishhport, met katoen geladen, waarvoor de NEPTUN GBP 2.000 vordert en de ETNA in verhouding.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 18 oktober. De Engelse vissmak DH 857 is masteloos, doch met het volk aan boord, door de stoomboot ETNA hier binnengebracht.

Afbeelding
Datum 21 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. Volgens bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij ontvangen telegram was het stoomschip ETNA van Pillau hierheen met enige schade te Grimstad binnengelopen.

Afbeelding
Datum 10 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 januari. Het Nederlandse stoomschip ETNA, is volgens telegram van Cuxhaven gisteren aldaar ten tweeden male wegens storm en gebrek aan kolen, uit zee teruggekomen.

Afbeelding
Datum 09 maart 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 maart. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Kopenhagen herwaarts, is 7 dezer te Christiansand binnengelopen om steenkolen in te nemen.

Afbeelding
Datum 17 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 januari. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van hier naar Reval, is volgens een ontvangen telegram te Libau binnen gelopen, omdat de haven van Baltishport met ijs was bezet.

Afbeelding
Datum 21 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 januari. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van hier naar Reval, te Libau binnen, zal aldaar lossen.

Afbeelding
Datum 21 januari 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 januari. Het stoomschip ETNA, van hier naar Reval, te Libau binnen, zal aldaar lossen.

Afbeelding
Datum 20 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 15 maart. De rederij van het Engelse schip JOHN JOHANNASSON, dat door het Nederlandse stoomschip ETNA is aangevaren, en daardoor schade bekwam, heeft op laatst gemelde stoomschip beslag gelegd, dat echter na gestelde cautie werd opgeheven.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 14 oktober. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Koningsbergen naar Amsterdam, is bij Saltholm gestrand. Assistentie is derwaarts vertrokken. Volgens later bericht is de ETNA vlot gekomen en te Kopenhagen binnen gesleept.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 oktober. Volgens een telegram uit Elseneur bedraagt het sleeploon van het uit Kopenhagen binnen gebrachte Nederlandse stoomschip ETNA GBP. 550. Het schip heeft de reis voort gezet.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 14 oktober. Het Nederlandse stoomschip ETNA, heeft lading gelost om vlot te komen.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Wapping, 15 oktober. Het stoomschip TERN kwam bij het opvaren van de rivier in aanvaring met het stoomschip ETNA, waardoor van eerstgenoemde schip drie platen boven de waterlijn werden verbrijzeld.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 oktober. Het Nederlandse stoomschip ETNA van Pillau (Baltiisk, bij Kaliningrad) naar Amsterdam, is wegens een klein gebrek aan de machine, 16e dezer te Gothenburg binnen gelopen en heeft de 18e de reis vervolgd.

Afbeelding
Datum 22 maart 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 18 maart. Het Nederlandse stoomschip ETNA liep hier binnen, op sleeptouw hebbend het schoenerschip PEARL, kapt. Davidson, van Mousehole naar Londen met graniet. De gezagvoerder van de schoener rapporteerde in aanvaring geweest te zijn met het schip BEN VOIRLICH bij Start Point op de 18e maart, des morgens om 4 uur, waardoor hij de fokkemast, boegspriet en al het tuig verloor en andere schade leed. De ETNA trof het des ochtends om 9 uur aan en sleepte het hier binnen, waarna de ETNA onmiddelijk de reis vervolgde naar Bordeaux.

Afbeelding
Datum 06 juni 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 4 juni. Kapt. De Jonge, gezagvoerder van het stoomschip ETNA, gisteren hier van Dantzig aangekomen, passeerde op 2 juni te 09 uur 30 des voormiddags, de vuurtoren van Hirtshals, in peiling Oost op 12 Engelse mijlen afstand, een ondersteboven drijvend vaartuig. Het dreef zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

Afbeelding
Datum 18 februari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 februari. Volgens telegram uit Kopenhagen d.d gisteren is het Nederlandse stoomschip ETNA heden van daar naar Stettin vetrokken. De Sont en de Droogden zijn thans bevaarbaar.

Afbeelding
Datum 28 februari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Swinemünde, 25 februari. Het stoomschip AARHUS is gisteravond door het van Stettin komende Nederlandse stoomschip ETNA aangevaren, waardoor een boot werd ingedrukt, het voorwant brak en de brug schade bekwam.

Afbeelding
Datum 04 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 maart. Het Nederlandse schip ETNA, van Stettin herwaarts zit volgens bericht uit Kopenhagen, d.d 28 februarie in de Sont met nog meer andere stoomschepen in het ijs vast.

Afbeelding
Datum 05 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 maart. Het Nederlandse stoomschip ETNA is met behulp van een sleepboot van Kopenhagen te Elseneur aangekomen. Het schip is dicht en zal vermoedelijk de 3e maart herwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 06 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 3 maart. Voor verleende hulp aan het Nederlandse stoomschip ETNA is GBP 500 toegestaan.

Afbeelding
Datum 25 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 24 januari. Het lek van het stoomschip ETNA is gevonden en wordt hier voorlopig gerepareerd.

Afbeelding
Datum 05 april 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pillau (opm: Baltyisk), 31 Maart. Het Nederlandse stoomschip ETNA is heden met assistentie van een ijsbreker naar Koningsbergen Kaliningrad) vertrokken.

Afbeelding
Datum 25 juni 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 24 juni. Het uitgaande stoomschip ETNA en het opvarende Nederlandse schip BERTHA, kapt. Brouwer, zijn gisteravond bij de Hembrug aan de grond gevaren.
Later bericht: Het stoomschip ETNA is met assistentie van sleepboten vlot gekomen. Drie sleepboten hebben vergeefs getracht het naar Zaandam bestemde schip BERTHA af te brengen. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.

Afbeelding
Datum 25 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 maart. De stoomschepen ETNA en ONDINE zijn hedenochtend met elkander in aanvaring geweest, ten gevolge waarvan beide enige schade leden aan de verschansingen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Petersburg, 8 juli. Het Nederlandse stoomschip ETNA is de 5e dezer bij het passeren der slotbrug met het achterschip tegen de brug gevaren en bracht schade toe aan de pontons.

Afbeelding
Datum 24 juli 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 22 juli. Het Nederlandse stoomschip ETNA kwam bij het binnenkomen der haven in aanvaring met de gesleept wordende lichter MARGARETHA, beladen met cement. Men is dadelijk begonnen met het vaartuig te lichten, wijl het de vaart hindert.

Afbeelding
Datum 04 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 02 november. Het lichten van het stoomschip CORDELIA is zeer voorspoedig verlopen. Nadat het gat in het achterschip door een duiker was gedicht, werd een begin gemaakt met het uitpompen van het water, en kon het stoomschip reeds hedenmiddag naar de loods der firma Nathan Philip & Co. worden gesleept, waar het restant der lading zal gelost worden. Het bericht als zou op de ETNA beslag zijn gelegd, is onjuist.

Afbeelding
Datum 05 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 3 november. Voor het Seeamt te Hamburg werd heden een aanvang gemaakt met het onderzoek betreffende de aanvaring tussen de ETNA en de CORDELIA, tengevolge waarvan beide schepen belangrijke schade leden, het laatste schip werd vol water aan de grond gezet. De zitting werd verdaagd.

Afbeelding
Datum 05 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 03 november. Het stoomschip ETNA heeft de bekomen schade tijdelijk gerepareerd en is heden van hier naar Amsterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 7 november. Heden werd voor het Seeamt alhier het getuigenverhoor voortgezet inzake de aanvaring van de stoomschepen CORDELIA en ETNA. Nadat de getuigen van de beide stoomschepen waren gehoord, was de rijks-commissaris van oordeel dat de aanvaring moet worden geweten aan het ongelukkigerwijze samen vallen van het uitlopen der haven van de ETNA met het zwaaien van de CORDELIA. Laatstgenoemd stoomschip lag geankerd, omdat het geen havenloods had kunnen bekomen. De ETNA had echter zaakkundig gemanoeuvreerd, doch zou de aanvaring, indien zij een anker had laten vallen, minder hevig geweest zijn. Uitspraak later.

Afbeelding
Datum 24 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 21 november. Heden werd door het Seeamt alhier uitspraak gedaan in zake de aanvaring tussen de stoomschepen CORDELIA en ETNA. Deze luidt als volgt: De aanvaring tussen de stoomschepen CORDELIA en ETNA op de avond van 30 oktober alhier in de haven, welke het zinken van de CORDELIA ten gevolge had, moet in de eerste plaats daaraan worden toegeschreven, dat de CORDELIA en het voor haar opkomende stoomschip HAMILTON geen havenloodsen hadden bekomen en de CORDELIA, om niet het voor haar op stroom drijvende stoomschip HAMILTON te veel te naderen en tevens om op de havenloods te wachten, in de nabijheid van Sandtorhafen voor anker moest gaan, waar zij door het daarop wegens de vloed gevolgde zwaaien in aanvaring kwam met het uit de Sandtorhafen komende stoomschip ETNA. Aan de CORDELIA valt geen schuld te wijten. Direct verkeerde manoeuvres zijn ook op de ETNA niet voorgekomen, doch had men op dit stoomschip na het zien van het ankerlicht van de CORDELIA nog grotere voorzorgen moeten aanwenden en tenslotte op het gegeven commando van de loods het anker moeten laten vallen. Een vermeerdering van de Hamburger havenloodsen is, na de verklaring van de overheid, met het oog op het toenemende scheepvaartverkeer, reeds in overweging genomen.

Afbeelding
Datum 26 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 maart. Het Nederlandse stoomschip ETNA ligt sedert 21 maart te Reval (opm: Tallinn) tot vertrek naar Rotterdam gereed, doch wordt door ijs opgehouden.

Afbeelding
Datum 29 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 maart. Volgens bij de directie der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij ontvangen bericht, is het Nederlandse stoomschip ETNA gisteren van Amsterdam te Reval (opm: Tallinn) aangekomen met schade aan de schroef en assistentie van een ijsbreker.

Afbeelding
Datum 17 juni 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 16 juni. Volgens telegram uit Swanike (opm: Svaneke, Bornholm) is het Nederlandse stoomschip ETNA, van Neufahrwasser (opm: Nowy Port) met stukgoed naar Amsterdam bestemd, nabij Bornholm gestrand. Een bergingsstomer is onderweg.

Afbeelding
Datum 19 juni 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip ETNA, na plusminus 80 ton van de lading in vissersvaartuigen te hebben gelost, zonder schade vlotgekomen en heeft het de reis naar Kopenhagen voortgezet om aldaar de geloste lading weer over te nemen. (opm: zie NRC 240699)

Afbeelding
Datum 20 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 juni. Het Nederlandse s.s. ETNA is te Kopenhagen aangekomen. Het stoomschip is door duikers nagezien en onbeschadigd bevonden. Het zal de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 24 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Svaneke, 18 juni. Het s.s. ETNA, dat op Bornholm strandde, loste van de lading ongeveer 80 ton meel, bonen en suiker in zakken, waarna het vlot kwam. De geloste goederen, die te Gudhjem geland waren, werden weder in genomen, waarna het stoomschip de reis naar Kopenhagen voortzette en sedert arriveerde. Er werd met visserlieden van de Svitzer’s Maatschappij een contract voor berging gemaakt, waarvan het bedrag voor de Marine Court te Kopenhagen vastgesteld zal moeten worden. Het stoomschip kwam voor de aankomst van de Svitzer’s sleepboot vlot.

Afbeelding
Datum 20 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 januari. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Hamburg is het Nederlandse stoomschip ETNA, van Amsterdam naar Hamburg, bij Freiburg (west-oever Elbe, ten zuidoosten van Brunsbüttel) aan de grond geraakt. Het stoomschip is later vlot en aan de stad gekomen.

Afbeelding
Datum 02 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 1 januari. Het Nederlandse stoomschip ETNA, van Amsterdam naar Reval (opm: Tallinn), werd te Slite (opm: oostkust Gotland) binnengesleept, door ijs beschadigd.

Afbeelding
Datum 05 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 januari. Volgens telegram van Lloyd’s is de schade aan het te Slite (opm: oostkust Gotland) binnengesleepte stoomschip ETNA onbeduidend. Het stoomschip wordt van overheidswege opgehouden.

Afbeelding
Datum 06 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Wisby, 26 januari. Het stoomschip POSEIDON, dat het Nederlandse stoomschip ETNA met beschadigde schroef te Slite (opm: oostkust Gotland) binnensleepte, vordert 90.000 kronen bergloon. De zaak kwam voor het hof, doch werd tot 14 februari uitgesteld.

Afbeelding
Datum 26 juni 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Helsingfors, 17 juni. Aan het Russische stoomschip POSEIDON werd door het gerecht te Wisby voor ‘t binnenslepen van het Nederlandse stoomschip ETNA in ‘t begin van januari j.l. een som toegekend van 25000 kronen. De rederij van de POSEIDON, daarmede niet tevreden, heeft de zaak gebracht voor het ‘Svea Hofgericht’.

Afbeelding
Datum 16 december 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stockholm, 11 december. In zake het bergloon voor het in der tijd binnenbrengen te Slite van het Nederlandse stoomschip ETNA, door het gerecht te Wisby vastgesteld op 25000 kronen (opm: zie PGC 260601), waarmede de rederij van het Russische stoomschip POSEIDON geen genoegen nam, werd dezer dagen door het Svea Hofgericht alhier uitspraak gedaan en het te betalen bedrag bepaald op 15000 kronen.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 23 oktober. Volgens bij de KNSM ontvangen telegram heeft het stoomschip ETNA, van Stettin naar Amsterdam, bij het eiland Anholt op een wrak gestoten en is met water in de ruimen te Frederikshavn binnengelopen.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 27 oktober. Het stoomschip ETNA, dat op een wrak gestoten heeft en lek alhier binnengelopen is, werd door duikers onderzocht. Het lek bevond zich in het voorschip, waar een aantal zakken meel zijn beschadigd. Het schip wordt hier voorlopig dichtgemaakt en zal naar Gothenburg vertrekken om in het dok gerepareerd te worden. De lading wordt hier opgeslagen.

Afbeelding
Datum 04 november 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 31 oktober. Het stoomschip ETNA, dat na stranding bij Anholt op het wrak van het stoomschip FREDRIC hier binnenliep, heeft de stukgoedlading gelost en is in de afgelopen nacht naar Gothenburg vertrokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 10 november 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 6 november. Het stoomschip ETNA is van Gothenburg naar Frederikshavn vertrokken na volbrachte reparatie en zal na de geloste lading ingenomen te hebben, de reis naar Amsterdam voortzetten.

Afbeelding
Datum 05 juni 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 2 juni. Het met suiker, meel en stukgoed van Stettin naar Amsterdam bestemde Ned. s.s. ETNA en het van Garston met zout naar Nykobing bestemde en te Kragerö thuisbehorende s.s. TJALVE, zijn heden morgen nabij Skagen met elkander in aanvaring geweest. Hoewel de ETNA zwaar beschadigd, trachtte de TJALVE het stoomschip naar hier te slepen. Even ten Noorden van Graesholmen begon de ETNA te zinken en ging de bemanning in de boten. Spoedig daarop zonk het stoomschip in 5 à 6 vadem water. Een gedeelte der masten en de schoorsteen bleven boven water. De TJALVE kwam hedenmiddag lek alhier aan en landde de opgenomen bemanning. De Svitser stoomschepen EXPRESS en VIKING zijn naar de ETNA vertrokken.

Afbeelding
Datum 05 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Fredrikshavn, 2 juni. Het met suiker, meel en stukgoed geladen stoomschip ETNA, op reis van Stettin naar Amsterdam, is hedenmorgen bij Skagen in aanvaring gekomen met het Noorse stoomschip TJALVE. De ETNA werd zwaarbeschadigd maar de TJALVE trachtte nog het schip naar Frederikshavn te slepen. Even ten noorden van Græsholmen begon de ETNA te zinken en ging de bemanning in de boten. Spoedig daarop zonk de ETNA in vijf – zes vadem water. Allen werden door de TJALVE gered.

Afbeelding
Datum 13 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Fredrikshavn 11 juni: de berging van de lading uit de ETNA is in volle gang.

Afbeelding
Datum 25 juni 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Fredrikshavn, 23 juni. Nog steeds zal worden getracht de ETNA te lichten. Alle lading is intussen uit het schip geborgen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 10 juli. Het wrak van het stoomschip ETNA is verkocht voor 125 Deense kroon. De geborgen lading is verkocht voor 25000 Deense kroon.

Afbeelding
Datum 21 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 18 juli. Het onlangs voor 125 kronen verkochte wrak der ETNA is voor 1200 kronen eigendom geworden van een consortium te Aarhus en Kopenhagen. Voor rekening der nieuwe eigenaars liggen thans de bergingsboten T.P. THORSØE en MARIE bij het wrak om machinedelen, inventaris en waarloze schroef te bergen.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshavn, 13 oktober. Men heeft vastgesteld, dat het wrak van het stoomschip ETNA niet door springmiddelen behoeft te worden opgeruimd, daar het reeds zo diep in het zand gezakt is, dat er reeds 25 voet water boven staat.

Afbeelding