Inloggen
EDAM - ID 8172


Kroniekberichten

Datum 12 augustus 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Te Dumbarton, bij Glasgow, werd heden, 11 augustus, van de werf van de firma Arch. Mc.Millan & Son met goed gevolg te water gelaten het stoomschip EDAM, groot 3.000 tonnen, gevoerd zullende worden door kapt. J.H. Taat en bestemd om dienst te doen in de vaart tussen Nederland en New York onder directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 8 oktober. In dit zeegat zit een stoomschip met brikstuig aan de grond, volgens gerucht de EDAM. Assistentie van sleepboten is derwaarts vertrokken. Volgens later bericht is het de EDAM, doch is het stoomschip vlot en hier binnengekomen.
(opm: de EDAM was op 8 oktober van Glasgow te Hellevoetsluis binnengekomen, na oplevering door de bouwwerf; het schip is op 29 oktober onder kapt. Taat van Rotterdam naar New York vertrokken op de eerste commerciële reis)

Afbeelding
Datum 30 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 oktober. Heden vertrok het stoomschip EDAM, kapt. Taat, van hier naar New York. (opm: eerste commectiële reis)

Afbeelding
Datum 10 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 december. Het stoomschip EDAM, kapt. Taat, van New York te Vlissingen aangekomen, heeft schade aan de schroef en lekkage in het achterschip. Het zal hier lossen en te Middelburg dokken.

Afbeelding
Datum 13 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 december. De EDAM heeft op de reis twee bladen van de schroef verloren en een werkbus van de as is gesprongen, waardoor het schip water maakte en een gedeelte van de lading bedorven is.

Afbeelding
Datum 26 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Volgens bij de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij ontvangen telegram bevond het stoomschip EDAM, kapt. Taat, zich zondag 22 dezer 100 Engelse mijlen van Sandy Hook, vermoedelijk met een gebrek aan de machine. Een viermast stoomschip waarschijnlijk de PERSIAN MONARCH, bevond zich bij de EDAM. Later bericht: het stoomschip EDAM heeft de schroefbladen verloren. Gerapporteerd bij New York, niet gevaarlijk.

Afbeelding
Datum 27 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

New York (per telegram) De gezagvoerder van het stoomschip PERSIAN MONARCH, van Londen alhier aangekomen, rapporteert het stoomschip EDAM, kapt. Taat, van Rotterdam naar New York op sleeptouw gehad te hebben, van zaterdag 11 uur voormiddag tot op de middag van zondag 22 januari, toen de sleeptros brak. Hij bleef des nachts bij het stoomschip, doch verloor de EDAM toen uit het gezicht door stormweer met sneeuw. Hij zocht verder naar de EDAM tot maandagmiddag. De passagiers en equipage van de PERSIAN MONARCH leden zoveel van de koude dat enige manschappen de vingers bevroren, daarom besloot hij de reis naar New York voort te zetten, waar hij arriveerde, geheel met ijs overdekt, zodat het stoomschip veel overeenkomst had met een ijsberg. Later bericht: Er zijn hier geen sleepboten sterk genoeg om het stoomschip binnen te slepen, en is een tolkotter uitgezonden om de EDAM op te zoeken. Het stoomschip ROTTERDAM, dat woensdag 25 januari van hier naar Rotterdam vertrok, zal trachten de EDAM te vinden en hier binnen te slepen. De EDAM heeft 210 passagiers aan boord.

Afbeelding
Datum 27 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Volgens nader bericht uit New York was het stoomschip PERSIAN MONARCH aldaar dinsdagochtend aangekomen, en rapporteerde het stoomschip EDAM dat het de bladen van de schroef had verloren, te hebben gesleept van 68º tot 71º WL en het te hebben verlaten maandagmorgen 23 dezer, wegens stormweer en sneeuw. Er zou een sleepboot van New York worden uitgezonden om de EDAM binnen te slepen.

Afbeelding
Datum 28 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip EDAM, van Rotterdam, dat de schroefbladen verloren had, is heden 27 januari door het stoomschip NAPIER te New York binnengesleept.

Afbeelding
Datum 22 maart 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 maart. Het eerste stoomschip der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij uit Rotterdam liet, komende van New York, heden ochtend omstreeks negen ure het anker voor de Suez-steigers vallen. Gisteren namiddag ten vijf ure te IJmuiden aangekomen, had de EDAM, kapt. Taat, in elf en een halve dag de tocht van New York herwaarts volbracht. Deze eerste reis naar hier is dus wel een voorspoedige geweest. Passagiers en bemanning zagen er allen welvarend uit en ook het schip is gaaf en fris.
De 8e april aanstaande vertrekt de EDAM weer van hier.

Afbeelding
Datum 12 april 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 april. Niettegenstaande het grote aantal landverhuizers door de SURREY op de 2e dezer ingescheept naar New York, kon zowel het stoomschip EDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij als de STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij van hier met een groot aantal tussendekpassagiers naar New York vertrekken. De STELLA nam er ongeveer 700 in, terwijl er nog 200 bij gebrek aan ruimte via Londen werden verzonden, terwijl de EDAM met ongeveer 600 passagiers de reis aanvaardde. De EDAM had een diepgang van 66 dm. en de STELLA van 57 dm. Beide boten zijn reeds goede oude bekenden in de vaart en zijn volkomen voor het bestemde doel ingericht.

Afbeelding
Datum 12 april 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 april. Onze correspondent uit IJmuiden schrijft nog enige bijzonderheden, die we hieronder laten volgen.
De dag van heden, 8 april, verdient voor de geschiedenis van het Noordzeekanaal niet onopgemerkt voorbij te gaan; deze dag was de eerste waarop twee grote mailstomers achter elkaar vanaf Amsterdam naar zee vertrokken, de eerste boot, de CELEBES, om 10.00 uur van daar gestoomd met bestemming Batavia, was om half vier geschut en vertrok na een uurtje wachten op wassend water (het schip had een diepgang van ruim 64 dm) zodat het over half vijf in zee was. Het tweede stoomschip, de EDAM, mailboot op New York, verscheen voor de sluizen ongeveen om vijf uur, schutte dadelijk door en was om ongeveer 6 uur in volle zee, de laatste had een diepgang van ongeveer 66 dm. Het behoefde niet op diep water te wachten terwijl er tijdens de schutting reeds 72 dm.werd geseind. Zo ik verneem was de EDAM om 14.00 uur vertrokken van de Suezsteigers, zodat dit diepe en kolossale schip in vier uur in volle zee was. Volgens een ontvangen telegram was de EDAM
hedenochtend vroeg Lizard gepasserd.

Afbeelding
Datum 26 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens een heden bij de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij ontvangen telegrafisch bericht uit New York, is het stoomschip EDAM, kapt. Taat, 20 september van New York vertrokken naar Amsterdam, de volgende dag op 41º NB 66º WL door het stoomschip LEPANTO, kapt. Roger, 5 september van Hull vertrokken naar New York, bij dikke mist in de midscheeps aangevaren, ten gevolge waarvan de EDAM in twintig minuten tijd zonk. De equipage met uitzondering van de derde en vierde machinist, die daarbij omkwamen, heeft zich in haar eigen boten kunnen redden, en werd door de LEPANTO te New York aan land gebracht.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Ingezonden mededeling.
Mijnheer de redacteur!
Het rapport van het Engelse stoomschip LEPANTO, betreffende de aanvaring met het stoomschip EDAM, gisteren onder de zeetijdingen in uw courant opgenomen, geeft mij aanleiding U Ed. te verzoeken tot het plaatsen van de volgende weinige regelen.
Uit dit rapport toch zullen licht niet ingewijden in het zeemansvak gevolgtrekkingen maken, die niet juist zijn; althans hoorde ik hedenmorgen reeds hier en daar dat het scheen als of de EDAM nu maar dwars voor de LEPANTO was gaan liggen om aangevaren te worden. Deze geheel onjuiste opvatting wens ik zoveel mogelijk te weerspreken en de zaak duidelijk voor te stellen.
Ik wil echter beginnen met te zeggen dat het geenszins mijn doel is te beweren, dat aan boord van de LEPANTO niet met goede zeemanschap is gehandeld, daar niemand dan ik beter overtuigd kan zijn dat dikke mist de ergste vijand is van de zeeman, waarin hij ieder ogenblik aan het grootste gevaar blootstaat, zonder dikwijls met de meeste zorg en oplettendheid iets hiertegen te vermogen.
Ik wil maar alleen trachten aan te tonen, dat er alle waarschijnlijkheid bestaat dat men aan boord van de EDAM goed gehoord en bijgevolg goed gemanoeuvreerd heeft, terwijl men aan boord van de LEPANTO zich in de directie van het geluid heeft vergist.
Ik behoef hier zeker nauwelijks te zeggen dat men in dikke mist varende de gewone regel om elkander met bakboord roer te passeren geheel veronachtzaamt, maar alleen er op werkt om van het geluid af te komen.
Door beide schepen nu is dit gedaan: De EDAM, die het geluid aan stuurboord hoorde, legde het roer stuurboord en gaf hiervan door twee korte stoten aan de fluit het sein; de LEPANTO daarentegen die meende dat het geluid aan bakboord was, lette niet op dit sein en legde het roer aan bakboord, waarop als van zelf sprekend de aanvaring moest plaats hebben.
Wat mij aanleiding geeft om te vooronderstellen dat men aan boord van de EDAM goed gehoord heeft dat het geluid aan stuurboord was, zal voor ieder zeeman van zelf duidelijk genoeg zijn, doch zal ook iedereen, al is hij niet met de manoeuvres van schepen vertrouwd, dadelijk blijken, als hij zich 2 schepen in recht tegenovergestelde richting, maar ongeveer 2 streek op de een of andere zij van elke, voorstelt aan te komen; hij zal dan zien dat juist diegene die goed of van de andere afgewerkt heeft, dwars voor deze moet komen, omdat hij zoveel minder weg heeft af te leggen dan degeen die verkeerd of naar het aankomende schip toegewerkt heeft. Wat nu aangaat het steeds vooruit stomen van de EDAM, waar de LEPANTO haar zijdelings een verwijt van maakt, was dit zeker het beste wat men onder de gegeven omstandigheden doen kon, daar dit tevens het draaien van het schip zowel als het voorover stomen bevorderde.
Overigens is zeker het met volle kracht achteruit stomen gedurende 5 minuten, zoals in het rapport van de LEPANTO vermeld is, een vergissing, daar ieder stoomschip onder de gegeven omstandigheden in minder dan die tijd geheel stil kan liggen (ook al liep het met volle kracht), en dit is zeker niet het geval geweest, want tot drie maal toe liep de LEPANTO telkens opnieuw vast in de EDAM en boorde nog de laatste maal een groot gat in haar achterschip.
Rotterdam, de 9e oktober 1882, E. Deddes.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Province Town, Massachusetts, 26 september. De gezagvoerder van de walvisvaarder ANTARCTIC, rapporteert te St. Georgebaai gepraaid te hebben de New Yorkse loodsboot nº 11, welke een reddingboot had opgenomen van het stoomschip EDAM. In de boot bevond zich nat brood, oude kleren en een horloge.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 29 september. De stoomboot PENNLAND, gisteren van Antwerpen hier binnen, had aan boord de mail en brievenzak van het stoomschip EDAM, die door de loodsboot PHANTOM nº 11 in een der reddingboten gevonden was de 23e september op 41º 5’ NB 67º ZW, de boot was vol water en heeft men die weer laten drijven.

Afbeelding