Inloggen
BARKEN - ID 817

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1972
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7208235
Nat. Official Number: 5432 Z GRON 1984
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, container
Type Dek: Flush deck
Rig: 4 cranes
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Caledon Shipbuilding & Engineering Company Ltd., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 558
Launch Date: 1972-00-00
Delivery Date: 1972-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Crossley Bros. Ltd, Manchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 14
Power: 5148
Power Unit: kW
Eng. additional info: Pielstick no. 300585 Type 14PC2V-400(400x460) 520 rpm.
Speed in knots: 15
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6846.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3559.00 Net tonnage
Deadweight: 9985.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 11900 Cubic Meters
 
Length 1: 122.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 114.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.05 Meters Breadth, extreme
Depth: 11.00 Meters Breadth, moulded
Draught: 8.103 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1972-11-00 IDA LUNDRIGAN
Manager: Common Brothers Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Common Brothers Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: GPUD

Date/Name Ship 1976-00-00 A.C. CROSBIE
Manager: Chimo Shipping Ltd., St. John's (NFL), Canada
Eigenaar: Common Brothers Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Canada
Callsign: VYBL

Date/Name Ship 1979-00-00 A.C. CROSBIE
Manager: Chimo Shipping Ltd., St. John's (NFL), Canada
Eigenaar: Chimo Shipping Ltd., St. John's (NFL), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Canada
Callsign: VYBL

Date/Name Ship 1982-00-00 BARKEN
Manager: Bengt Rune Ingemar Bengtson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Bengt Rune Ingemar Bengtson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SKHA

Date/Name Ship 1984-10-19 BARKEN
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ahlmarco B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCZQ

Date/Name Ship 1987-09-00 BALTWIND
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: San Caribs Shipping Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2BI

Date/Name Ship 1988-07-00 BARKEN
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ahlmarco B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCZI

Date/Name Ship 1991-11-07 VIGO STONE
Manager: Polascamar S.r.l.
Eigenaar: Red Moon Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6KO9

Date/Name Ship 1994-00-00 RED STONE
Manager:
Eigenaar: Red Moon Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6KO9

Ship Events Data

1984-10-22: Op 22-10-1984 als BARKEN, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 19392.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no. 21749 d.d. 13-11-1984, liggende te Antwerpen, door A. H. Westerduin, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5432 Z GRON 1984 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand van het dekhuis, 4.96 m. uit hekplaat, .075 m. uit lengteas en 1.70 m. uit dek.
1988-09-00: Begin oktober 1988 vertrok de BARKEN naar Genua om daar een grote hoeveelheid apparatuur en voorraden aan boord te nemen voor een Zuidpool onderzoek. De reis ging via Nieuw Zeeland waar 130 Italiaanse wetenschappers aan boord kwamen. Begin 1989 kwam het schip aan in de Ross Sea in het Zuidpool gebied.
NvhN 19-09-1988: Bijna klaar voor Zuidpool. Op de scheepswerf Niestern Sander in Delfzijl wordt hard gewerkt aan de aanpassing van de Barken voor een Italiaanse expeditie naar de Zuidpool. Reder Sandfirden uit Haren en eigenaar Ahlmarco sloten hiervoor een contract af van ruim 13 miljoen gulden. Hiervoor moet de gehele expeditie worden verzorgd. De aanpassingen aan het schip bestaan onder meer uit het aanbrengen van een dubbele huidbeplating, een helicopterdek en dat gebeurde zaterdag - de installatie van een drie verdiepingen tellende verblijfsruimte voor de 130 Italiaanse expeditieleden.
1999-11-00: Final Fate:
Op 14-11-1999 te Kotka geladen met 4.638 ton granietblokken en 1.284 m3 hout, nadat de loods aan boord kwam een "black out" en niet meer onder controle, daar vastgehouden tot 25-11-1999 met ca. 30 gebreken, toestemming gekregen naar een Italiaanse werf te varen, met machineproblemen een Spaanse haven moeten aanlopen, 07-01-2000 te La Spezia-Italiƫ en een dag later uit de klasse, verkocht voor sloop naar India. Arriveerde op 24-02-2000 te Mumbai-India.

Afbeeldingen


Omschrijving: BARKEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BARKEN na aanpassingen voor de Zuidpool expeditie in 1988
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BARKEN na aanpassingen voor Zuidpool expeditie in 1988
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BARKEN in 1988, Eemshaven, Groningen Seaports
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: RED STONE
Gemaakt door: Johannes, N. (Niels)