Inloggen
BURGEMEESTER HUIDEKOPER - ID 8146


Kroniekberichten

Datum 15 november 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 14 november. De 12e dezer is met het beste gevolg van stapel en te water gelaten het eerste voor rekening van de te Amsterdam gevestigde Stoom-Schroef-Schooner-Reederij aan het etablissement van de heren Paul van Vlissingen en Dudok van Heel gebouwde ijzeren stoomschroefschoenerschip, waaraan de naam van GOUVERNEUR VAN EWIJCK is geschonken, terwijl het tweede zich in aanbouw bevindende1 schip die van BURGEMEESTER HUIDEKOOPER zal voeren. Naar men verneemt, was dit van stapel laten bepaald op gisteren, doch het water meer en meer vallende zijnde heeft men uit vrees van later daaraan te kort te zullen komen moeten besluiten het schip ten spoedigste van de helling te doen gaan.

Afbeelding
Datum 21 juli 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 19 juli is uit Texel naar Londen vertrokken het schroefstoomschip BURGEMEESTER HUYDEKOPER, kapt. H. Puncke.
(opm: zeer waarschijnlijk de eerste reis)

Afbeelding
Datum 28 juli 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Stoomvaart tussen Amsterdam en Londen.
De directeur de Stoom-Schroef-Schooner-Reederij, gevestigd alhier, brengt bij deze ter kennis, dat de vaart van Amsterdam (via Harlingen) op Londen met de nieuw gebouwde ijzeren stoom-schroef-schoeners GOUVERNEUR VAN EWIJCK, kapt. D.L. Geest, en BURGEMEESTER HUYDEKOPER, kapt. H. Puncke, thans geregeld en bepaald is als volgt:
- van Amsterdam: des maandags avonds
- van Harlingen: des woensdags ochtends zeer vroeg
- van het Nieuwe Diep: des woensdags ochtends
- van Londen: des woensdags ochtends, vroeg.
Iemand, goederen of vee te verschepen hebbende, gelieve zich te vervoegen:
- te Amsterdam: bij de cargadoors De Vries en Comp.
- te Harlingen: bij de cargadoors J. en S. Wiarda
- te Nieuwe Diep: bij de cargadoors Arts en v. Velsen v. Doorn en C. Schlutow
- te Londen: bij de cargadoors Hofman en Schenk.
Amsterdam, 24 juli 1849, de directeur voornoemd, Paul van Vlissingen.

Afbeelding
Datum 19 maart 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 maart. Het Algemeen Handelsblad deelt het volgende mede:
Men zal zich herinneren, dat op 20 oktober des vorigen jaars tegen het invallen van de avond bij enigszins mistig weder twee stoomschepen, de van Amsterdam naar Londen bestemde schroefstoomboot BURGEMEESTER HUIDEKOPER van omtrent 170 ton en een stoommachine van 60 paardekracht, en de van Londen naar Yarmouth varende stoomboot HARLEQUIN, van 187 ton en twee stoommachines, ieder van 75 paardekracht, op de hoogte van Gravesend in botsing zijn geraakt, waardoor aan beide vaartuigen, doch inzonderheid aan laatstgenoemd, belangrijke schade werd toegebracht. Een hieruit voortgesproten en door de General Steam Navigation Company, waartoe de HARLEQUIN behoorde, uitgelokt rechtsgeding, is eindelijk dezer dagen bij het Admiraliteitshof te Londen tot een beslissing gekomen. Nadat de advocaten Addams en Robinson de zaak van de HARLEQUIN en Haggard en Jenner die van de BURGEMEESTER HUIDEKOPER hadden bepleit, recapituleerde en lichtte de president Lushington de zaak in het brede toe, zeggende onder andere:
Men voert aan, dat de HARLEQUIN in het behoorlijk vaarwater zich bevond, zijn lichten zichtbaar waren en zijn vaart geheel gestopt had, toen hij ter hoogte van de raderkast werd getroffen. Wat nu de BURGEMEESTER HUIDEKOPER betreft: deze blijkt niet zo gemakkelijk te bewegen geweest te zijn als het andere vaartuig. Van die kant wordt gezegd, dat de boot zich behoorlijk hield aan de zuidzijde der rivier, als gewoonlijk, nabij de oever, om de tolbediende gelegenheid te geven aan boord te komen, dat men dus natuurlijkerwijze de zuidzijde der rivier moest houden. Men zegt verder, dat eerst op 40 of 50 ellen afstands het licht van de HARLEQUIN werd gezien en dat dit vaartuig zich in het midden der rivier bevond, hetgeen strijdig is met de reglementen voor de vaart op de Theems, dat de HARLEQUIN zijn loop met volle gang vervolgde en, in weerwil dat het Nederlands schip zo veel en zo snel mogelijk afhield en de machine deed stilstaan, tegen hetzelve aanstiet. Van de zijde der Nederlandse stoomboot wordt ten stelligste ontkend, dat zij van de noordwal naar de zuidelijke oever overstak, terwijl zij in tegendeel steeds laatstgenoemde zijde heeft gehouden, dat de botsing eindelijk het gevolg daarvan is, dat de HARLEQUIN zich in het midden des vaarwaters bevond en te laat de noordzijde willende bereiken, dwars tegen de BURGEMEESTER HUIDEKOPER werd gevoerd. Men beweert, dat volgens gebruik uitgaande schepen de noordelijke en binnenkomende de zuidelijke oever moeten houden. Dit gebruik wordt door drie beëdigde loodsen bevestigd en is derhalve een sterk bewijs voor de geloofwaardigheid der ten behoeve van het Nederlandse stoomschip afgelegde verklaring. Overigens heerst in deze zaak zeer veel duisterheid en tegenspraak. En hiermede acht ik de zaak voldingend uiteengezet. Kunnen nu de eisers aanspraak maken op schadevergoeding, alsdan behoort hun die te worden toegekend. In het tegenovergestelde geval moet de eis hun worden ontzegd.
Het hof, zich daarop verwijderd hebbende, keerde na verloop van tien minuten in de gehoorzaal terug, als wanneer Dr. Lushington zich aldus deed horen:
Ik heb geraadpleegd met de heren, die mij in deze zaak ter zijde hebben gestaan, en wij allen zijn van oordeel, dat de afgelegde verklaringen in dit geval niet zo duidelijk zijn, om ons recht te geven de schuld van deze botsing te wijten aan het stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, en op grond daarvan ontzeg ik de eis aan het stoomschip HARLEQUIN. Uit aanmerking echter van de bijzonder ingewikkelde toedracht der zaak, zijn de kosten van het proces te dragen door de beide vaartuigen gezamenlijk.

Afbeelding
Datum 25 maart 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 maart. Wij vernemen van goeder hand, dat de stoom-schroef-schoener BURGEMEESTER HUIDEKOPER in het laatst dezer maand naar Engeland zal vertrekken, zijnde voor de tijd van drie maanden bevracht met bestemming te varen tussen Engeland en Denemarken.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 augustus. De stoomboot BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapt. Zwart, van Texel naar Londen, is volgens brief van het Nieuwe Diep van de 21e dezer, zwaar lek en na het grootste gedeelte van het aan boord zijnde vee verloren te hebben, aldaar uit zee teruggekomen. (opm: zie NRC 240850 en AH 270850)

Afbeelding
Datum 24 augustus 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 augustus. Volgens brief van kapt. T. Swart, voerende de stoomboot BURGEMEESTER HUIDEKOPER, van Texel naar Londen, in dato Nieuwe Diep 21 augustus, was hij die avond aldaar uit zee teruggekomen uit gebrek aan steenkolen, hebbende door hevige stormen niet kunnen vorderen. Het schip was in goede staat. De kapitein had steenkolen besteld en hoopte spoedig weder te vertrekken. (red: van lekkage en verlies van vee wordt niets gemeld en is dus het ons medegedeelde bericht, voorkomende in ons nummer van gisteren, waarschijnlijk overdreven).

Afbeelding
Datum 27 augustus 1850
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 24 augustus. Aangaande het stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapt. Swart, wordt nader gemeld, dat hetzelve bij het binnenkomen lek was en men voortdurend had moeten pompen, terwijl men nog, toen het schip in het Nieuwe Diep lag, suikerwater en papieren heeft gepompt. Van het aan boord zijnde vee waren circa 20 koeien gestorven. Elf stuks lagen verminkt op het dek. 14 stuks waren wegens ziekte gelost, en van de 310 schapen waren circa 80 gestorven. Het bericht, dit schip betreffende, van de 21e dezer was alzo juist.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Nieuwediep, 26 augustus. Ter liefde voor de waarheid moeten wij bij deze gelegenheid berichten, dat de stoomboot BURGEMEESTER HUIDEKOPER, woensdag j.l. uit zee terugkomende, werkelijk bijna al het aan boord zijnde vee had verloren. Op zee had men reeds verscheidene uit gebrek gestorven koeien over boord moeten werpen. Binnen zijnde, heeft men vrij wat dode en half dode koeien en schapen gelost; de eerste had men, zo men zeide, nog levend de hals afgesneden. In hoe verre dit waar is, zullen wij niet beslissen. Zo veel is zeker, dat er een beest gelost is, dat reeds een verpestende lucht verspreidde. Vervolgens heeft men het geloste vee publiek verkocht. Of de boot lek was, weet ik niet, maar een ooggetuige heeft mij verhaald, dat met het water veel gesmolten suiker uitgepompt werd.

Afbeelding
Datum 23 februari 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 februari. Men herinnert zich de voor enige tijd uit Londen medegedeelde uitspraak in het rechtsgeding van de collisie (opm: aanvaring) tussen de stoomboten HARLEQUIN der General Steam Navigation Co en de BURGEMEESTER HUIDEKOPER der Nederlandse maatschappij. De eerstgenoemde maatschappij, die in het ongelijk was verklaard, kwam in appèl. Dit appèl nu is dezer dagen in het hoogste ressort behandeld en de uitslag was, dat het vroeger gevelde vonnis werd bekrachtigd, al de kosten te dragen door de appellerende partij.

Afbeelding
Datum 02 maart 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 maart. Aan boord van het stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, liggende in het Oosterdok - volgens het Algemeen Handelsblad van heden: aan boord van de stoomboot GOUVERNEUR VAN EWIJCK – had hedenmorgen het volgende ongeval plaats: de stoom uit de ketel is namelijk plotseling in de machinekamer doorgedrongen, waardoor één der stokers het leven heeft verloren en twee anderen licht gewond zijn geworden. Verdere bijzonderheden zijn vooralsnog onbekend.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam en Londen. Geregelde dienst voor passagiers, goederen en vee. Het snelvarend nieuw gebouwd Nederlands stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapt. F. Swart, vertrekt van Rotterdam naar Londen geregeld elke woensdag morgen. Passagiers-vracht: 1e kajuit NLG 12,00, heen-en-weer NLG 18,00. Nadere informatiën bij de agent R. Twiss Hzn te Rotterdam (opm: opening nieuwe dienst; het schip zelf was zeker niet nieuw)

Afbeelding
Datum 08 oktober 1851
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 6 oktober. Het stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapt. Swart, heden alhier binnengekomen, heeft op de rede de machine gebroken en is door de sleepboot KINDERDIJK naar Rotterdam gesleept.

Afbeelding
Datum 13 september 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Grimsby, 9 september. De schroefstoomboot BURGEMEESTER HUIDEKOPER, van Hull naar Amsterdam bestemd, is heden wegens schade aan de schroef alhier binnengelopen en op het droge gezet om te repareren.

Afbeelding
Datum 23 november 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hull, 18 november. De stoomboot BURGEMEESTER HUYDEKOPER, welke hier deze namiddag van Amsterdam arriveerde, heeft zeer onstuimig weder op de overtocht ondervonden. Het schip is door een zware zee op zijde geworpen en dientengevolge is er veel vee, dat in het ruim was, omgekomen. Overigens is alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 23 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Advertentie. Stoom-Schroef-Schooner-Reederij. Vaart tussen Amsterdam en Hull. De stoom-schroefschepen NOORD-HOLLAND, kapitein J. Blad; BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapitein J.A. Takes; GOUVENEUR VAN EWIJCK, kapitein H.F. Zeylstra, vertrekken iedere dinsdag en vrijdag, zowel van Amsterdam als van Hull.
Passagiersvrachten: Van Amsterdam naar Hull of van daar naar Amsterdam NLG 12. Tussendeks voor emigranten NLG 6. Op dek voor varensgezellen NLG 6. Kinderen beneden de 10 jaren, halve vracht.
Nadere informatiën zijn te bekomen: te Amsterdam bij de directeur Paul van Vlissingen, Buitenkant U 66, en bij de cargadoors Gemmening & Penning, en te Hull bij N. Veltmann & Co.

Afbeelding
Datum 26 maart 1858
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Advertentie. Stoomvaart van Harlingen naar Hull.
Vertrekt iedere woensdag en zaterdag een der eerste klasse ijzeren Schroefstoomschepen:
SECRET, kapitein James Storr.
GOUVERNEUR VAN EWIJCK, kapitein H.F. Zeijlstra.
BURGEMEESTER HUIDEKOPER, kapitein J.A. Takes.
De vrachten voor goederen en vee worden zeer laag gesteld.
Adres te Harlingen bij de agent J. Foekens

Afbeelding
Datum 09 september 1859
Krant LC - Leeuwarder Courant

Advertentie. Stoomvaart van Harlingen naar Hull.
Mede voor goederen naar Newcastle, Leith, Leeds, Manchester en omliggende plaatsen.
De stoomschepen GOUVERNEUR VAN EWIJCK en BURGEMEESTER HUIDECOPER, vertrekken beurtelings van Harlingen naar Hull iedere woensdag.
Adres voor passagiers, goederen en vee bij de agent J. Foekens.

Afbeelding
Datum 11 mei 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkoop van twee stoom schroefschepen.
C. Ament, G.J. Boelen, A. Roland Holst, C.J. Oolgaardt, P.J. van der Aa Gz, P. Reineke, E.C.A. Koli en G. Luber, makelaars, zullen op maandag de 18e juni 1860, des avonds ten zes ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stadsherberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris J.L. Kabel, verkopen:
- Het ijzeren stoom schroefschip GOUVERNEUR VAN EWIJCK, varende onder Nederlandse vlag, gebouwd in het jaar 1845. Volgens meetbrief lang 42 ellen, wijd 5 el 23 duim, hol 3 el 40 duim, en alzo gemeten op 253 tonnen of 133 lasten, na aftrek der machinekamer; voorzien van een paar direct werkende machines van lage drukking van 60 paardenkracht. Vervaardigd in de fabriek van Paul van Vlissingen en Dudok van Heel, alhier
- Het ijzeren stoom schroefschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER, varende onder Nederlandse vlag, gebouwd in het jaar 1845. Volgens meetbrief lang 42 el 40 duim, wijd 5 el 15 duim, hol 3 el 42 duim, en alzo gemeten op 257 tonnen of 135 lasten, na aftrek der machinekamer; voorzien van een paar direct werkende machines van lage drukking van 60 paardenkracht. Vervaardigd in de fabriek van Paul van Vlissingen en Dudok van Heel, alhier. Breder volgens inventarissen en bericht bij bovengemelde makelaars.
(opm: het bouwjaar van de schepen is foutief in de advertentie vermeld. Dit moet zijn 1849)

Afbeelding
Datum 19 juli 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 juli. Het schip (opm: bark) IDA MARIA DE RAATH, kapt. J.G. de Boer, van hier naar Napels vertrokken, is met schade aan tuigage te Alkmaar binnengelopen, zijnde in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal in aanvaring geweest met het stoomschip BURGEMEESTER HUIDEKOPER.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Carga lijsten

Cargalijsten
-  WIJBRANDINA REINA, kapt. Brons, van Nerva te Rotterdam met 428 stuks balken en 390 stuks sparren. Adres: A. van Stolk & Zn.
-  CASTOR, kapt. R.R. de Jonge, van St. Petersburg te Amsterdam met 907 tschetwert rogge. Aan order.
-  BURGEMEESTER HUIDEKOPER (stoomschip), van Stettin te Amsterdam, met 103 last raapzaad, adres Eitzbacher & Co; 41 zakken erwten, adres Merrem & Co; 56 zakken erwten, adres B.J. Hasenclever & Co; 650 zakken meel, aan order.
-  FOKKELINA, kapt. Alberts, van Stralsund naar Amsterdam met 25 last koolzaad, adres Eltzbacher & Co.
-  AMSTERDAM (stoomschip), van Hamburg naar Amsterdam, met 362 zakken boekweit en 54 zakken erwten, adres A. Engels; 922 zakken gerst, adres G.A. Cramer; 300 zakken meel, aan order.
-  BROUWERSHAVEN, kapt. Riedijk, van Newcastle naar Zierikzee met een lading steenkolen. Adres: H.A. van IJsselsteijn.

Afbeelding
Datum 12 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 8 mei. De reddingskotter CAWILLA, die uitgezonden was tot berging van de lading van het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER HUIDECOPER, dat - als vroeger gemeld - verleden herfst op de reis van Amsterdam naar Stettin (opm: Szczecin) in het Kattegat zonk, is heden geretourneerd en heeft meegebracht 26 vaten zink, 626 blokken koper, 296 staven en 464 bossen ijzer, 13 fusten arak, benevens enige colli met olie, wagensmeer, peper, tabak enz. Er is een andere kotter afgezonden om de berging voort te zetten.

Afbeelding