|
Rotterdam, 6 januari. Bij de noordwesten wind van heden is de waterstand van de rivier voor de stad in de late avond met het hoog getijde zodanig gerezen, dat omstreeks elf ure de Blaak, de Leuvehaven en andere gedeelten van de buitenstad, over de gehele breedte van de straat overstroomd lagen. Heden morgen omstreeks 7 uur was het werkvolk van de fabriek te Fijenoord nog de Maas op de hoogte van de grote Draaisteeg te voet gepasseerd. Tot ongeveer 9 ure werd de overtocht nog geregeld te voet of per schietschouw gedaan, doch nauwelijks waren toen de op het ijs aanwezige voetgangers aan wal gekomen, of de rivier begon plotseling met ontzaggelijke drift te drijven. De schietschouw met enige passagiers bevond zich op dat ogenblik nog op het ijs, doch heeft ook nog bijtijds de wal kunnen bereiken, zodat wanneer de Maas slechts een paar minuten vroeger was losgebroken, dit zonder twijfel tot de schromelijkste gevolgen kon geleid hebben. De oudste veer- en varenslieden kunnen zich zulk een drift, noch een zo plotseling opgekomen massa drijfijs herinneren, als zich kort na het losbreken van de Maas voordeden. Het schroefstoomschip BORDEAUX, dat aan de Willemskade voor de wal lag te lossen, verkeerde dan ook daardoor in hachelijke toestand. Door de kracht van ijs en vloed werd het losgerukt en meegevoerd, waarbij het zijn achtertros brak, met de stroom rondzwaaide en averij maakte met de stoomboot LOUISE, wier trossen, tijdens de BORDEAUX haar op zij was en in haar tuig zat, veel hadden door te staan, daar het zware ijs zich nu op beide stoomboten aanzette. Gelukkig hebben zij de proef doorstaan en mocht men er in slagen de BORDEAUX, na grote en doelmatige krachtsinspanning, op een vrij veilige plaats bij het entrepot voor de Boompjes te brengen. Het schroefstoomschip ARY SCHEFFER, dat juist vóór het losbreken van de rivier van wal was gestoken om de reis te aanvaarden is er in geslaagd onmiddellijk weer zijn vorige ligplaats aan de Willemskade in te nemen. Sedert 10 ure des voormiddags was de Maas, in den volsten zin des woords, door ongelijk opeengestapelde massa's drijfijs overdekt, die zo vast ineen gedrongen waren, dat er niet de minste beweging in te bespeuren was. De overtocht geschiedde later daardoor, alhoewel met moeite, weer vrij geregeld en zo het scheen zonder gevaar, door middel van schietschouwen, die echter nu en dan door het ijs heen zakten, doch door de bemanning met enige inspanning er weer opgehaald werden.
|