Inloggen
ANNA - ID 8051

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner-brig
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: D. B. Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1870-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 200.00 *** Onbekend ***
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-00-00 ANNA
Manager: J. J. Koerts & Zoon, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. J. Koerts & Zoon, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NDHP

Date/Name Ship 1897-00-00 IDA
Manager: J.R. Douwes, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.R. Douwes, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PCFV

Ship Events Data

1895-04-28: ZZN 110595
Oude Pekela, 8 mei. Gisteren is bij de rederij van het schoonerschip ANNA, kapitein Velvis, van het consulaat te Gibraltar het volgende schrijven ontvangen: Mijn telegram bevestigende, kan ik nader melden dat de schoener ANNA geënterd is door Barbarijsche zeeschuimers, zeven mijlen van Alhucemes, op zondag plusminus 02.30 uur, kapitein V. is vermoord, stuurman Smit gevaarlijk gewond; scheepsprovisie, tuig en een gedeelte der lading is geplunderd. ’t Schip is geankerd te Gibraltar; sein heden instructies.
Gisternamiddag vervolgde ik mijn onderzoek op de ANNA, waar ik kapitein V. dood in zijn kajuit vond en de stuurman W. Smit, gevaarlijk gewond, op een hoopje stro in zijn hut vond liggen. De laatste werd direct door de dokter bijgestaan, welke zijn verplaatsing naar het hospitaal beval, waaraan onmiddellijk gevolg werd gegeven. De toestand van de stuurman is, sedert zijn verplaatsing aan land, aanmerkelijk vooruit gegaan. Volgens de doktoren waren er kenmerken van buikvliesontsteking waar te nemen. Vanmiddag heeft een gerechtelijke lijkschouwing plaats gehad; de jury keerde terug met de uitspraak van moedwillige moord, door verschillende onderdanen van de Sultan van Marocco gepleegd. Voor de rest bestond het scheepsvolk uit twee bevaren zeelui, een kok en een jongen.
Kapitein J. Mulder te Nieuwe Pekela is naar Gibraltar vertrokken, om het schip naar de bestemmingsplaats te brengen.
1895-05-16: ZZN 160595
De aanval der Moorse zeerovers op de ANNA.
Uit Malaga ontving de N. Rott. Ct. Van de heer G. van Dulken het volgende schrijven d.d. 9 mei. – De omstandigheden onder welke de aanval op het Hollandse schip ANNA plaats had, zijn in hoofdzaak reeds door Uw blad bekend gemaakt. Toevallig te Gibraltar zijnde, toen de ANNA daar werd binnengebracht, vernam ik enige meerdere bijzonderheden, in welke Uw lezers misschien belang zullen stellen. Het schip kwam zondag 28 april, tegen 3 uur ’s middags, tegen westen wind kruisend, op enige mijlen afstand van de Afrikaanse kust en in het gezicht van de versterkte Spaanse nederzetting Alhucemas, toen bij volkomen windstilte 7 boten met Moren naderden, en aan de bemanning in de Spaanse taal bevolen werd de zeilen te strijken. Toen hieraan niet werd voldaan, kwam een boot langszij en werden kapitein Velvis en stuurman Smit, beide van Nieuwe Pekela, de enige Hollanders aan boord, en die zich met revolver en handspaak poogden te verdedigen, zwaar door geweerschoten verwond; de rest der bemanning, 2 Engelsen, een Zweed en een Duitser, bleven ongedeerd. De Moren vingen nu aan het schip te plunderen, toen gelukkig, terwijl zij een gedeelte van hun buit aan land brachten, wind opkwam en de ANNA ontsnappen kon. De kapitein stierf na enige uren, de stuurman werd in het hospitaal te Gibraltar gebracht, waar ik hem bezocht. Hij had 4 schoten in de benen en een kogel in de maag, en de dokter gaf slechts weinig hoop op zijn behoud.
1895-08-24: ZZN 270895
Berlijn, 24 augustus. De Nordd. Ztg. Verneemt uit betrouwbare bron, dat Marocco de schadeloosstelling van 112.500 francs voor de beroving van de Nederlandse schoener ANNA, die eerst op 9 november moest betaald worden, reeds op 9 augustus uitbetaald heeft aan de met de vertegenwoordiging der Nederlandse belangen belaste Duitse gezant te Tanger, graaf Tattenbach.
1902-12-04: Op 90 mijl NOtO van Spurn Point door de bemanning verlaten en door de stoomtrawler CATALONIA te Grimsby geland. Ze was onderweg van Drammen naar Papenburg met een lading hout.
08.12.1902: Het verlaten schip werd de Tyne binnengesleept. Het achterschip is zwaar beschadigd.
Waarschijnlijk ter plaatse verkocht en gesloopt.
1902-12-04: NRC 071202
Grimsby, 4 december. Door de stoomtrawler CATALONIA werd hier geland de bemanning van de Nederlandse schoenerbrik IDA (1870/179), kapitein J. Douwes, bestemd van Drammen naar Papenburg met een lading hout, welk schip op 90 mijl noord-oost-ten-oosten van Spurn door hen vol water werd verlaten. (opm: zie NRC 091202)
1902-12-08: NRC 091202.
London, 8 december. Het Nederlandse schoenerschip IDA werd de Tyne binnengesleept. Het achterschip is zwaar beschadigd.
PGC 101202
Londen, 8 december. De Nederlandse schoener IDA, kapt. J. Douwes, van Drammen naar Papenburg, beladen met hout, werd in de Tyne verlaten binnengesleept. Het achterschip is zwaar beschadigd. (opm: zie NRC 071202)
1903-00-00: Final Fate:
Waarschijnlijk ter plaatse verkocht en gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 0
Kapitein: Kuiper, H. R.
College: Voorzorg, Nieuwe Pekela
Vlagnummer: 94
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Velvis, I. H. († 1895)
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Mulder, J. A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Douwes, J. R.
Overige informatie: 0