Inloggen
MARIA JOHANNA - ID 7826


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-15 / 1865-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ewoud van der Hoog - Werf 'Hollands Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-08-07
Launch Date: 1851-04-12
Delivery Date: 1851-04-19
Technical Data

Net Tonnage: 221.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 114.00 lasts
 
Length 1: 27.60 Meters Registered
Beam: 5.22 Meters Registered
Depth: 3.39 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-15
Register nr: 18510402
Scheepsnaam: MARIA JOHANNA
Type: Schooner
Lasten: 114
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lapidoth, M.C.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Spijkman, J.A.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-04-19 MARIA JOHANNA
Manager: Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 15 van 1851, schoener MARIA JOHANNA
eigenaren per primo mei 1851:

Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam (boekhouder en 4/36e part)
J.A. Spijkman, Amsterdam (schipper en 4/36e part)
E. van der Hoog, Maassluis (10/36e part)
H.W. Groll, Amsterdam (3/36e part)
W. Eickelberg, Amsterdam |(3/36e part)
A.A. Roquette, Amsterdam (1/36e part)
A. Ebeling, Amsterdam (1/36e part)
firma Van den Berg & Co., Amsterdam (1/36e part)
W.M.J.C. Lapidoth, Wijk bij Duurstede (1/36e part)
J.J. Lapidoth, Wisem (1/36e part)
A. Noorduyn Jr/, Nijmegen (1/36e part)
R. Twiss Hzn., Rotterdam (1/36e part)
James Williams Phillips, Rotterdam (1/36e part)
J.B. Comker, Rotterdam (2/36e part)
W.C. van der Kuylen, ’s-Gravenhage (2/36e part)

Ship Events Data


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Spijkman als gezagvoerde gedurende:

*     1842 t/m 1847 van de sch.kof “Archipel”, op 22 februari 1841 te Monnikendam van stapel gelopen op de werf van scheepsbouwmeester de Gebr. Kater013, 109 ton o.m., varend voor C.Psicha te Amsterdam (de Griekse consul);

*     1849 t/m 1851 op de schkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee.

               Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.

*     1851 t/m 1852 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Internet:

Tijdschrift toegewijd aan het zeewezen

https://books.google.nl/books?id=SQ9OAAAAcAAJ

Jan Carel Pilaar, ‎Johan Marinus Obreen - 1841

23 Februarij, te Monnikendam, het voor de Gebr. Kater, voor rekening van den heer G.Psicha, Consul van Griekenland te Amsterdam, gebouwde schooner-kofschip Archipel, groot 90 last te voeren voor kapitein J.A.Spykman

en

http://www.grotezeilvaart.nl/scribo/documenten/LijstschoenerkoffenWestNederland.pdf

Archipel , gebouwd in 1841 bij Gebr. Kater te Monnikendam, 90 last, 109 ton, voor de G.Pischa, Consul van Griekenland te Amsterdam

 

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Spijkman, J.A.

Familiegegevens en opleiding

Rintje Schaap werd geboren te Harlingen op 01 november 1821 als zoon van Foeke Jans Schaap en Aaltje Jans Heekema.tresoar

Rintje Schaap (“zich schrijvende Rintje Luurts Schaap”) werd geboren te Harlingen op 01 november 1821.

Hij trouwde met Alida Borchers, geboren te Pekela op 21 november 1825. Het echtpaar had een dochter (1852) en een zoon (1862). Alida overleed 26 februari 1916. 003.

Rintje overleed in 1880. Bij zijn overlijden werd Bussum als woonplaats vermeld.118

Rintje Luurts Schaap.

“Zijn huwelijke heb ik in de provincie Groningen niet gevonden. Hoopte dat hij een broer zou zijn van Jan Luurts Schaap, vlagnr. Zeemanshoop 551, want Jan Luurts Schaap, geb. Lemsterland 13.7.1812 (zv Foeke Jans Schaap, zeeman, en Aaltje Jans Hekema), heeft een zoon Reintje uit zijn 2e huwelijk. Tot nu toe geen familieband kunnen aantonen tussen Rintje en Jan.”

Schriftelijke informatie dd 07 september 2004 van dhr. Tonko H.Engelsman te Aalden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.L.Schaap werd met vlagnummer 779 per 14 november 1848 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Blom. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de “Harlingen”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 november 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Rintje Luurts Schaap, oud 27 jaar, voerend de schonerkof “Harlingen”, met als adres B.D.Bosscher te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Blom.023.

Rintje Schaap werd per 19 augustus 1856 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van 30 september 1880 vraagt de wed. R.L.Schaap geb. Borchers om een uitkering. In de volgende vergaderingen wordt de aanvraag steeds aangehouden maar op 27 januari 1881 volgt een Bestuursbesluit dat instemt met een uitkering per 01 november 1880

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 juli 1870 staat vermeld een bericht van de weduwe R.Schaap, dat zij is hertrouwd en verzoekt de uitkering voor haar zoon uit het eerste huwelijk te mogen continueren hetgeen wordt toegestaan.023. (gezien de hierna volgende mededeling kan deze hertrouw niet slaan op Rintje Luurts Schaap, die immers pas eind 1880 is overleden)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoopt dd 01 februari 1881 staat vermeld dat per 01 november 1880 een uitkering in de 1e klasse wordt uitgekeerd aan de wed. R.L.Schaap geb. Borchers.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       779                      1848-1852    sch.kof           Harlingen                            Barend Visser & Zn te Harlingen

                                        1853          schoner           Maria Johanna                   M.C.Lapidoth

       395                      1854-1856    schoner           Maria Johanna                   idem

                                     1857-1868    fregat              Zaanstroom                        idem

                                     1869-1879    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding in het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok te Amsterdam045:

 

Fregat Zaanstroom onder R.L.Schaap

  bron                                                   aankomst          vertrek                                            reisdoel

GAA 502-289                                       14 juli 1857     23 september 1857                      Batavia

idem                                                        14 febr. 1861   25 juni 1861                                  Kaap de Goede Hoop

 

23 augustus 1859 (de rede van Batavia): “ Kregen de doctor aan boord van het Ned.Schip Zaanstroom Kapt.Schaap ”053 (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-februari 1860).

Volgens het Stortingsregister044 vertrok kapitein Schaap met de “Zaanstroom”op 18 september 1857 en keerde op 05 maart 1861 weer terug.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                             Vertrek                                    Terugkomst

R.L.Schaap                Zaanstroom                            18 september 1857                14 januari 1861

                                     Zaanstroom                            22 juni 1861                           28 mei 1862

                                     Zaanstroom                            18 augustus 1862                  28 juni 1863

                                     Zaanstroom                            03 september 1863                1864 (geen datum vermeld)

                                     Zaanstroom                            07 augustus 1864                  18 juli 1865

                                     Zaanstroom                            11 oktober 1867                    geen melding

 

Bouma025 vermeldt G.L.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1847 t/m 1853 van de kof “Harlingen”, gebouwd in 1838 te Harlingen, 158 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1854 verkocht aan C.Beudeker te Amsterdam en herdoopt in “Wilhelmina”;
  • * 1853 t/m 1857 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam
  • * 1858 t/m 1865 van de bark “Zaanstroom”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 613 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam;
  • * 1868 t/m 1869 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.

 

Overige bijzonderheden

Het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam heeft onder nummer Gr 80-8 het “Scheeps Consumptie-Boek of Notitie van alle ontvangen en verbruikte Provisiën aan boord van het Nedl Fregat Schip, genaamd Zaanstroom gevoerd door Kapitein R.L.Schaap op de reize van Amsterdam naar Java en terug Amsterdam den 1st Augustus 1864”. Het boek is bijgehouden door 2e stuurman P.J.Teeuwen.

Het bevat een overzicht van de ontvangen en gekochte “provisien”. Het betreft voor het merendeel levensmiddelen, maar ook diverse verven. De aankoop van waren is gedaan in Tegal, Padang en St.Helena. Er is bijgehouden hoeveel proviand per dag werd uitgegeven. Tenslotte is er een “Volks schaft-orde, voor 23 man equipage, ingesteld den 7de Aug 1864”, waarin per dag het menu is vastgesteld (bv. zondag: “Zakkoek met gezouten vleesch aardappelen en Peeren”, maandag: “Graauwe Erwten met gezouten vleesch”, etc.).

R.L.Schaap vertrok per 11 oktober 1867 van Nieuwediep met de “Zaanstroom” en 3 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 02 februari 1868 na een reis van 115 dagen065.

Mast092 vermeldt een Reintje Schaap, oud 19 jaar, in 1841 als matroos op de kof “Anna Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor kapitein/eigenaar J.L.Schaap te Groningen voor een gage van f 20,- per maand. De leeftijd van 19 jaar in 1841 duidt op een geboortejaar in c. 1821/22, hetgeen overeenstemt met de opgave uit het register van het Weldadig Zeemansfonds - zie hiervoor - van 1821.

Schagen, 10 julij 1861.

 

[Schager Courant 1861-07-11 ]

Bron: Henk Boon, via Rinze Mast te Delfzijl.

Per het schip ‘ZAANSTROOM’, kapt. SCHAAP, te Nieuwendiep, zeilklaar liggende, zullen weder 60 passagiers het vaderland verlaten, om zich in de Kaapkolonie te vestigen.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Schaap, Rintje Luurts

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.L.Geerling werd met nr.726 lid van Zeemanshoop per 8 september 1857 op voorspraak van R.L.Schaap. Zijn schip was de "Maria Johanna"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 september 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Dirk Leendert Geerling, oud 30 jaar, voerend de schoener “Maria Johanna”, voor rekening van M.C.Lapidoth, wonend op de Boommarkt F.84 te Amsterdam, op voordracht van kapitein R.L.Schaap.023.

 

D.L.Geerling was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1857 t/m 1862 met vlagnummer 726.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer001                jaren           type                  scheepsnaam                            naam reder/boekhouder

       726                        1857-1861     schoner            Maria Johanna                          M.C.Lapidoth te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

      Bouma025 vermeldt kapitein Geerling (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

      *    1856 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Hij was opvolger van kapitein H.Wittebol die in 1855 overleed. Ik vermoed dat Geerling stuurman was op dit schip en de, tijdens de reis overleden kapitein Wittebol, opvolgde, maar zekerheid hierover heb ik niet.

Misschien gaat het hier wel om Dirk Leendert Geerling. Vaarperioden sluiten aaneen!

 

      Bouma025 vermeldt D.L.Geerling als gezagvoerder gedurende:

      *    1858 t/m 1862 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Maria Johanna.  CSR 458/339:  205 tons. 9 crew.  Captain = D.L. Geerling.  Departed Mauritius on 14 September 1860 with a general cargo and arrived at Fremantle on 26 October 1860. One bag of mail and one package. Passengers – Two cabin, one steerage. Where intended bound – Adelaide. 110.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Geerling, Dirk Leendert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Driest was met vlagnummer R217 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.J.Dries met vlagnummer R217 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859              van de kof “Jan Visser”                   74 last      varend voor S.W.Visser te Lemmer

*    1862,1863               van de sch. “Maria Johanna”          74 last      varend voor Jan S.Lapidoth te Amsterdam

*    1864                         van de sch. “Maria Johanna”          108 last    varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam

*    1865 t/m 1867        van het fregat “Zaanstroom”          324 last    varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt W.J..Driest als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1862 van de SchKof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;

*    1863 t/m 1865 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam. Het schip verongelukte aan Kaap de Goede Hoop;

*    1866 t/m 1867 van de bark “Zaanstroom”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 613 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam;

*    1868 t/m 1874 van de brik “Prinses Amelie”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Driest, W.J.                            Princes Amelie                     09 november 1869              geen melding

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende melding109:

Half oktober 1866 in de Indische Oceaan met de “Waterloo”:

      “Vanuit Straat Sunda zeilende hadden we lang de Noord Braband (kapt. J.C.W.Loos) bij ons gehad, en nu zeilden we den 27 Dec. (1866) het schip de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) die met ons koersten voorbij.” (Atlantische Oceaan, ten N. van St.Helena).

Nieuwe Diep 26 januari 1867:

      “Den 26e kwamen de schepen Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr), Bestevaar (kapt. Kapt. ?) , N.Braband (kapt. J.C.W.Loos)… binnen  allen hadden hetzelfde slechte weder op dezelfde hoogte als wij gehad … de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) was in averij in Engeland en kwam eerst 5 maanden later binnen, … “.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Driest, W.J.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARIA JOHANNA, schilderij gemaakt in 1851
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Morel, Casparus Johannes
Onderwerp: Zeeopname
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.15

DVD XI – 810 - 812
BIJLBRIEF

Naam schip MARIA JOHANNA

plaats en datum acte bijlbrief, Maassluis, 19 april 1851

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ewout van der Hoog, scheepsbouwmeester, werf Hollands Trouw, te Maassluis

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam

te voeren door kapt. J.A. Spijkman

grootte in tonnen 114 lasten of 221 tonnen (meetbrief no.6/12, Schiedam, 7 april 1851)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 27,60 x 5,22 x 3,39 meter

kiellegging 7 augustus 1850

tewaterlating 12 april 1851

plaats / datum registratie Schiedam, 19 april 1851

nummer van registratie deel 23, folio 57, verso, vak 6 en 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Maassluis

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 110908

Naam MARIA JOHANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.15
foto IMG 9140 - 9142

CEDULE

Naam schip MARIA JOHANNA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 7 mei 1851

type schip schoener

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.A. Spijkman, mede-eigenaar

grootte in tonnen 114 lasten of 221 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Maassluis

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 mei 1851

nummer registratie deel 61, deel 127,verso, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Maassluis..
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam, voor zich en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren




researcher/datum research: ML / 060217




Bijlage bij eigendomsbewijs15 van 1851, schoener MARIA JOHANNA
eigenaren per primo mei 1851:

Maurits Constantijn Lapidoth, Amsterdam (boekhouder en 4/36e part)
J.A. Spijkman, Amsterdam (schipper en 4/36e part)
E. van der Hoog, Maassluis (10/36e part)
H.W. Groll, Amsterdam (3/36e part)
W. Eickelberg, Amsterdam |(3/36e part)
A.A. Roquette, Amsterdam (1/36e part)
A. Ebeling, Amsterdam (1/36e part)
firma Van den Berg & Co., Amsterdam (1/36e part)
W.M.J.C. Lapidoth, Wijk bij Duurstede (1/36e part)
J.J. Lapidoth, Wisem (1/36e part)
A. Noorduyn Jr/, Nijmegen (1/36e part)
R. Twiss Hzn., Rotterdam (1/36e part)
James Williams Phillips, Rotterdam (1/36e part)
J.B. Comker, Rotterdam (2/36e part)
W.C. van der Kuylen, ’s-Gravenhage (2/36e part)

ML / 060217

Naam MARIA JOHANNA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk