Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.A.Spijkman als gezagvoerde gedurende:
* 1842 t/m 1847 van de sch.kof “Archipel”, op 22 februari 1841 te Monnikendam van stapel gelopen op de werf van scheepsbouwmeester de Gebr. Kater013, 109 ton o.m., varend voor C.Psicha te Amsterdam (de Griekse consul);
* 1849 t/m 1851 op de schkof “Marinus en Geertruida”, gebouwd in 1845/46 te Zierikzee, 162 ton o.m., varend voor M.C. de Crane te Zierikzee.
Dit schip, waarschijnlijk vernoemd naar de reder Marinus Christianus de Crane (1783-1865) of diens gelijknamige kleinzoon (geb. 1838) en naar Geertruida de Wit, de schoonmoeder van mr. W.C. de Crane, werd in 1846 te Zierikzee gebouwd. De naam werd naderhand veranderd in “Maria en Geertruida”. Met deze schoenerkof werd in hoofdzaak gevaren op Oostzeehavens. … Spin maakte een fraaie compositie van het schip bij het binnenvaren van het Havenkanaal, nog slechts kort verwijderd van de thuishaven Zierikzee … “067.
* 1851 t/m 1852 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Internet:
Tijdschrift toegewijd aan het zeewezen
https://books.google.nl/books?id=SQ9OAAAAcAAJ
Jan Carel Pilaar, Johan Marinus Obreen - 1841
23 Februarij, te Monnikendam, het voor de Gebr. Kater, voor rekening van den heer G.Psicha, Consul van Griekenland te Amsterdam, gebouwde schooner-kofschip Archipel, groot 90 last te voeren voor kapitein J.A.Spykman
en
http://www.grotezeilvaart.nl/scribo/documenten/LijstschoenerkoffenWestNederland.pdf
Archipel , gebouwd in 1841 bij Gebr. Kater te Monnikendam, 90 last, 109 ton, voor de G.Pischa, Consul van Griekenland te Amsterdam
Familiegegevens en opleiding
Rintje Schaap werd geboren te Harlingen op 01 november 1821 als zoon van Foeke Jans Schaap en Aaltje Jans Heekema.tresoar
Rintje Schaap (“zich schrijvende Rintje Luurts Schaap”) werd geboren te Harlingen op 01 november 1821.
Hij trouwde met Alida Borchers, geboren te Pekela op 21 november 1825. Het echtpaar had een dochter (1852) en een zoon (1862). Alida overleed 26 februari 1916. 003.
Rintje overleed in 1880. Bij zijn overlijden werd Bussum als woonplaats vermeld.118
Rintje Luurts Schaap.
“Zijn huwelijke heb ik in de provincie Groningen niet gevonden. Hoopte dat hij een broer zou zijn van Jan Luurts Schaap, vlagnr. Zeemanshoop 551, want Jan Luurts Schaap, geb. Lemsterland 13.7.1812 (zv Foeke Jans Schaap, zeeman, en Aaltje Jans Hekema), heeft een zoon Reintje uit zijn 2e huwelijk. Tot nu toe geen familieband kunnen aantonen tussen Rintje en Jan.”
Schriftelijke informatie dd 07 september 2004 van dhr. Tonko H.Engelsman te Aalden.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.L.Schaap werd met vlagnummer 779 per 14 november 1848 effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Blom. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de “Harlingen”002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 november 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Rintje Luurts Schaap, oud 27 jaar, voerend de schonerkof “Harlingen”, met als adres B.D.Bosscher te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.Blom.023.
Rintje Schaap werd per 19 augustus 1856 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van 30 september 1880 vraagt de wed. R.L.Schaap geb. Borchers om een uitkering. In de volgende vergaderingen wordt de aanvraag steeds aangehouden maar op 27 januari 1881 volgt een Bestuursbesluit dat instemt met een uitkering per 01 november 1880
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 juli 1870 staat vermeld een bericht van de weduwe R.Schaap, dat zij is hertrouwd en verzoekt de uitkering voor haar zoon uit het eerste huwelijk te mogen continueren hetgeen wordt toegestaan.023. (gezien de hierna volgende mededeling kan deze hertrouw niet slaan op Rintje Luurts Schaap, die immers pas eind 1880 is overleden)
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoopt dd 01 februari 1881 staat vermeld dat per 01 november 1880 een uitkering in de 1e klasse wordt uitgekeerd aan de wed. R.L.Schaap geb. Borchers.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
779 1848-1852 sch.kof Harlingen Barend Visser & Zn te Harlingen
1853 schoner Maria Johanna M.C.Lapidoth
395 1854-1856 schoner Maria Johanna idem
1857-1868 fregat Zaanstroom idem
1869-1879 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding in het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok te Amsterdam045:
Fregat Zaanstroom onder R.L.Schaap
bron aankomst vertrek reisdoel
GAA 502-289 14 juli 1857 23 september 1857 Batavia
idem 14 febr. 1861 25 juni 1861 Kaap de Goede Hoop
23 augustus 1859 (de rede van Batavia): “ Kregen de doctor aan boord van het Ned.Schip Zaanstroom Kapt.Schaap ”053 (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-februari 1860).
Volgens het Stortingsregister044 vertrok kapitein Schaap met de “Zaanstroom”op 18 september 1857 en keerde op 05 maart 1861 weer terug.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip Vertrek Terugkomst
R.L.Schaap Zaanstroom 18 september 1857 14 januari 1861
Zaanstroom 22 juni 1861 28 mei 1862
Zaanstroom 18 augustus 1862 28 juni 1863
Zaanstroom 03 september 1863 1864 (geen datum vermeld)
Zaanstroom 07 augustus 1864 18 juli 1865
Zaanstroom 11 oktober 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt G.L.Schaap als gezagvoerder gedurende:
-
* 1847 t/m 1853 van de kof “Harlingen”, gebouwd in 1838 te Harlingen, 158 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1854 verkocht aan C.Beudeker te Amsterdam en herdoopt in “Wilhelmina”;
-
* 1853 t/m 1857 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam
-
* 1858 t/m 1865 van de bark “Zaanstroom”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 613 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam;
-
* 1868 t/m 1869 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.
Overige bijzonderheden
Het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam heeft onder nummer Gr 80-8 het “Scheeps Consumptie-Boek of Notitie van alle ontvangen en verbruikte Provisiën aan boord van het Nedl Fregat Schip, genaamd Zaanstroom gevoerd door Kapitein R.L.Schaap op de reize van Amsterdam naar Java en terug Amsterdam den 1st Augustus 1864”. Het boek is bijgehouden door 2e stuurman P.J.Teeuwen.
Het bevat een overzicht van de ontvangen en gekochte “provisien”. Het betreft voor het merendeel levensmiddelen, maar ook diverse verven. De aankoop van waren is gedaan in Tegal, Padang en St.Helena. Er is bijgehouden hoeveel proviand per dag werd uitgegeven. Tenslotte is er een “Volks schaft-orde, voor 23 man equipage, ingesteld den 7de Aug 1864”, waarin per dag het menu is vastgesteld (bv. zondag: “Zakkoek met gezouten vleesch aardappelen en Peeren”, maandag: “Graauwe Erwten met gezouten vleesch”, etc.).
R.L.Schaap vertrok per 11 oktober 1867 van Nieuwediep met de “Zaanstroom” en 3 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 02 februari 1868 na een reis van 115 dagen065.
Mast092 vermeldt een Reintje Schaap, oud 19 jaar, in 1841 als matroos op de kof “Anna Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor kapitein/eigenaar J.L.Schaap te Groningen voor een gage van f 20,- per maand. De leeftijd van 19 jaar in 1841 duidt op een geboortejaar in c. 1821/22, hetgeen overeenstemt met de opgave uit het register van het Weldadig Zeemansfonds - zie hiervoor - van 1821.
Schagen, 10 julij 1861.
[Schager Courant 1861-07-11 ]
Bron: Henk Boon, via Rinze Mast te Delfzijl.
Per het schip ‘ZAANSTROOM’, kapt. SCHAAP, te Nieuwendiep, zeilklaar liggende, zullen weder 60 passagiers het vaderland verlaten, om zich in de Kaapkolonie te vestigen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.L.Geerling werd met nr.726 lid van Zeemanshoop per 8 september 1857 op voorspraak van R.L.Schaap. Zijn schip was de "Maria Johanna"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 september 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Dirk Leendert Geerling, oud 30 jaar, voerend de schoener “Maria Johanna”, voor rekening van M.C.Lapidoth, wonend op de Boommarkt F.84 te Amsterdam, op voordracht van kapitein R.L.Schaap.023.
D.L.Geerling was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1857 t/m 1862 met vlagnummer 726.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer001 jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
726 1857-1861 schoner Maria Johanna M.C.Lapidoth te Amsterdam
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Geerling (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Hij was opvolger van kapitein H.Wittebol die in 1855 overleed. Ik vermoed dat Geerling stuurman was op dit schip en de, tijdens de reis overleden kapitein Wittebol, opvolgde, maar zekerheid hierover heb ik niet.
Misschien gaat het hier wel om Dirk Leendert Geerling. Vaarperioden sluiten aaneen!
Bouma025 vermeldt D.L.Geerling als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1862 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Maria Johanna. CSR 458/339: 205 tons. 9 crew. Captain = D.L. Geerling. Departed Mauritius on 14 September 1860 with a general cargo and arrived at Fremantle on 26 October 1860. One bag of mail and one package. Passengers – Two cabin, one steerage. Where intended bound – Adelaide. 110.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.J.Driest was met vlagnummer R217 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.J.Dries met vlagnummer R217 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1858, 1859 van de kof “Jan Visser” 74 last varend voor S.W.Visser te Lemmer
* 1862,1863 van de sch. “Maria Johanna” 74 last varend voor Jan S.Lapidoth te Amsterdam
* 1864 van de sch. “Maria Johanna” 108 last varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam
* 1865 t/m 1867 van het fregat “Zaanstroom” 324 last varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam
Bouma025 vermeldt W.J..Driest als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1862 van de SchKof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer;
* 1863 t/m 1865 van de 2/m sch. “Maria Johanna”, gebouwd in 1851 te Maassluis, 210 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam. Het schip verongelukte aan Kaap de Goede Hoop;
* 1866 t/m 1867 van de bark “Zaanstroom”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 613 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam;
* 1868 t/m 1874 van de brik “Prinses Amelie”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 320 ton o.m., varend voor M.C.Lapidoth te Amsterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Driest, W.J. Princes Amelie 09 november 1869 geen melding
Overige bijzonderheden
In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende melding109:
Half oktober 1866 in de Indische Oceaan met de “Waterloo”:
“Vanuit Straat Sunda zeilende hadden we lang de Noord Braband (kapt. J.C.W.Loos) bij ons gehad, en nu zeilden we den 27 Dec. (1866) het schip de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) die met ons koersten voorbij.” (Atlantische Oceaan, ten N. van St.Helena).
Nieuwe Diep 26 januari 1867:
“Den 26e kwamen de schepen Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr), Bestevaar (kapt. Kapt. ?) , N.Braband (kapt. J.C.W.Loos)… binnen allen hadden hetzelfde slechte weder op dezelfde hoogte als wij gehad … de Zaanstroom (kapt. W.J.Driest) was in averij in Engeland en kwam eerst 5 maanden later binnen, … “.
|