Inloggen
HENRIËTTE - ID 7775


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-11-27 / 1874-04-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Fredrik Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1851-10-11
Delivery Date: 1851-10-00
Technical Data

Net Tonnage: 400.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 211.00 lasts
 
Length 1: 35.00 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Registered
Depth: 4.36 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1874
Type: Remeasurement
Omschrijving: Under Norwegian flag: Tonnage - 469 brt, 446 netto.
Dimensions : 115,0 - 29,0 - 14,5 DNV

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-11-27
Register nr: 18510789
Scheepsnaam: HENRIETTE
Type: Bark
Lasten: 211
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Witsen Elias, J.W.J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Witsen Elias, J.W.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-10-31 HENRIËTTE
Manager: Franciscus Adrianus Jas, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NWRG
Additional info: since 1867

Date/Name Ship 1868-09-15 LOUISE
Manager: George Frederik Egidius, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: George Frederik Egidius, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PJLW
Additional info: Aangekocht voor NLG 14.500

Date/Name Ship 1874-04-14 LOUISE
Manager: J. Eitzen, Dröbak, Norway
Eigenaar: J. Eitzen, Dröbak, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Dröbak / Norway
Callsign: HCVQ

Date/Name Ship 1877-00-00 LOUISE
Manager: A/S Louise, Larvik (Laurvig), Norway
Eigenaar: Chr. Nielsen, Laurwig, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Larvik (Laurvig) / Norway

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 35 van 1851, bark HENRIETTE
eigenaren per medio november 1851:

Fr. Adr. Jas, Amsterdam (boekhouder en 2/32e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/32e part)
Mr. G.H. de Marez Oyens, Amsterdam (2/32e part)
J.L. Gregory Pierson, Amsterdam (2/32e part)
A.M. Labouchère, Amsterdam (2/32e part)
firma J.P. Gildemeester & Co., Amsterdam (2/32e part)
firma Bloemen & Gebhard, Amsterdam (2/32e part)
firma Weimar & ten Cate, Amsterdam (2/32e part)
Fr. Haverkamp, Amsterdam (2/32e part)
F. de Neufville, Amsterdam (1/32e part)
P.C. Labouchère, Amsterdam (1/32e part)
H.D. Gildemeester, Amsterdam (1/32e part)
Mr. G. Groen van Prinsterer, ’s-Gravenhage (4/32e part)
Vrouwe Gravin douairière van Hogendorp, ’s-Gravenhage (2/32e part)
Vrouwe douairière Falck Walland, Utrecht (2/32e part)
A. de Wilde op den Huize, ’s-Gravenhage (2/32e part)
J.P. de Fremery, ’s-Gravezande (1/32e part)

Ship Events Data

1855-01-05: Grounded
Liverpool, 6 januari 1855. Het op gisteren van hier naar Adelaide vertrokken Nederlands schip (opm: bark) HENRIETTE, kapitein J. van Loenen, heeft aan de grond gezeten en is dientengevolge lek uit zee teruggekomen.
1858-12-00: Damaged
Singapore, 6 december 1858. Het alhier van Glasgow gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark, rederij Jas) HENRIETTE, kapt. J. van Loenen, heeft gebroken masten en stengen, ra´s en zeilen verloren, en meer andere schade bekomen.
1867-12-16: Sold at auction
Advertentie. Gerrit Jan Boelen en Janus Roelof Bos Jansen, makelaars, zullen op maandag 16 december 1867, des avonds ten zes ure, in de Nieuwe Stads -Herberg, aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, presenteren te verkopen :
Het extra ordinair, welbezeild, Nederlands, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd HENRIËTTE, gevoerd door kapt. J. van Loenen, laatstelijk door kapt. P. K. Drijver, volgens Nederlandse meetbrief lang 35 ellen, wijd 5 ellen 90 duimen, hol 4 ellen 36 duimen, en alzo gemeten op 400 tonnen of 211 lasten; en dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het bovengenoemde barkschip ligt aan de werf Wapen van Harlingen, Groote Wittenburgerstraat. Nadere informaties te bekomen bij bovengemelde makelaars en bij de cargadoors de Vries & Co.
1873-05-21: Damaged
Soerabaija, 23 mei. In de nacht van woensdag op donderdag j.l. (opm. van 21 op 22 mei) ontstond er brand aan boord van het hier ter rede liggende schip (opm: bark) LOUISE, kapt. L. Slijboom, van Batavia met stukgoederen. Onder andere handelsartikelen had voormeld schip ingenomen lucifers en petroleum, en zouden eerstgenoemde, volgens het beweren wellicht door wrijving, ontbrand zijn. Gelukkig verloor de bemanning bij het ontdekken van het gevaar haar tegenwoordigheid van geest niet en zou het grotendeels aan haar krachtdadige hulp te danken zijn, dat men de brand bluste en men slechts het verlies had te betreuren van de helft der lading.
1898-04-14: Sold to foreign country
Advertentie. Ed. C.A. Koli, C. Ament en C.S. Oolgaardt, makelaars, presenteren op dinsdag 14 april 1874, des avonds ten 6 uur, in het lokaal De Zwaan, op de Nieuwendijk te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, te verkopen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd LOUISE, laatst gevoerd door wijlen kapt. L. Slijboom. Volgens Nederlands meetbrief lang 35 meters, wijd 5,90 meters, hol 4,36 meters en alzo gemeten op 400 tonnen of 211 lasten. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften. Breder bij inventaris vermeld. Het voorzegde barkschip ligt te Amsterdam, aan de werf De Dageraad, aan het Funen.
Voor nader onderricht, adressere men zich bij bovengenoemde makelaars.
(opm: de bark, bouwjaar 1851, werd met behoud van naam verkocht aan J. Eitzen, Dröbak, Noorwegen; kapitein werd J. Giverholt)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851-1853 (-1864) van Amsterdam staat vermeld Jan Willem J.Witsen Elias, geboren op 09 september 1825 te Rijsenburg, Nederd. Hervormd, ongehuwd, zich te Amsterdam gevestigd na een zeereis.

 

Jan Willem Johannes Witsen Elias was getrouwd met Anna de Ranitz, geboren 26 april 1830 en overleden op 10 juni 1917.

Jan overleed in 1860 en als zijn woonplaats is Nijmegen opgegeven.118.

 

 

Jan Willem Johannes Witsen Elias werd per 02 september 1837 “ingenomen” als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Rijnsburg op 10 september 1825 als zoon van Pieter Witsen Elias, zonder beroep, wonende op de hofstede Beerenstein te ’s Gravenland en Cornelia Margaretha van Loon.. Het gezin was gereformeerd.

De drie-maandelijkse vorderingen zijn wegens ziekte van de leerling niet genoteerd. Wel opgeschreven zijn de volgende opmerkingen:

20 oktober 1837        “naar zijne ouders tot herstel zijner gezondheid”.

07 december 1837    “hersteld in het Gesticht terug”.

07 januari 1838         “voor zijne gezondheid naar zijne ouders”.

25 juli 1838                “op verzoek ontslagen wegens zwak gestel” 004(532-1852).

Ondanks deze zwakke gezondheid heeft hij het zeemansberoep kennelijk later “voor de mast” geleerd en heeft het op 26-jarige leeftijd tot gezagvoerder gebracht. Hij is niet oud geworden:: 34 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.J.Witsen Elias werd met vlagnummer 848 per (circa) 24 juni 1851 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Als zijn schip is genoemd de “Henrieëtte”. Toegevoegd is “overleden” 002.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van 26 juni 1851 en die van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 juli 1851 staan de mededelingen dat “kapitein J.W.J.Witsen Elias op zijn verzoek van Honorair Lid tot Effectief lid is overgeschreven zullende voeren de N.Vlag No 848.023.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 vraagt de wed. J.W.J.Witsen Elias geb. A. de Ranitz om een uitkering, die haar in de vergadering van 28 juni 1860 wordt toegekend met ingang van 01 februari 1860 voor haar en1 kind.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 03 juli 1860 staat de melding van een uitkering in de 1e klasse per 01 februari 1860 aan de weduwe J.W.J.Witsen Elisa voor haar en 1 kind.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       848                      1851-1852    bark                Henriëtte                                              F.A.Jas

                                        1853          geen vermelding van schip en boekhouder

       456                      1854-1859    bark                Zeenimpf                                             F.A.Jas

                                        1859    "overleden”

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.W.J.Witsen Elias                              Zeenymph                                11 oktober 1858      06 november 1859

 

Bouma25 vermeldt J.W.J.Witsen Elias als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1853 van de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;

*   1855 t/m 1857 van de bark “Zeenymph”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 622 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam;

*   1860 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder.

 

Overige bijzonderheden

NRC 12 oktober 1851

Rotterdam, 11 oktober. Heden middag is van de werf Het Wapen van Amsterdam, van de scheepsbouwmeester F. Haverkamp in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam, met goed gevolg te water gelaten het barkschip HENRIETTE, groot 210 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heer Fr.Adr. Jas, en gevoerd zullende worden door kapt. J.W.J. Witsen Elias.

Algemeen Handelsblad 12 november 1851

Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Valparaiso en San Francisco, om tegen het laatst van november te vertrekken, het Nederlands nieuw gebouwd, gekoperd barkschip HENRIETTE, kapt. J.W.J. Witsen Elias. Cargadoors De Vries & Co., Amsterdam.

 

De bark “Henriette” onder kapitein J.W.J.Witsen Elias vertrok uit Amsterdam, staat geregistreerd te Margate op 23 december 1851 en zeilde daarna via Kaap Hoorn naar Valparaiso, waar het op 17 maart 1852 aankwam. Via San Francisco ging de verdere reis over de Pacific naar Honolulu en Java.121

 

 

WITT, F.W.

Rotterdamsche Courant 16 mei 1820114

Rotterdam, 15 mei. Den 13 des morgens zeilden uit de Maas de JOHANNA CORNELIA, A. Zeeuwen, naar Rouaan; de ZEEGEWIN, J. van Teijlingen, naar Lissabon; de DRIE GEBROEDERS, D. Meijnders, naar Danzig (opm: Gdansk); de GEBROEDERS GEELVINK, C.H. Bruns, naar Turkow (opm: waarschijnlijk Torekov, 56º25’ N.B. 12º37’ O.L.); de SOPHIA, C. Bindeman, naar Normantier (opm: Île de Noirmoutier).

Den 13 des middags arriveerden de ZEELUST, R.R. Legger, van Kiel; de JONGE JAN, A. Fokken, van Libau (opm: Liepaja); de ONDERNEMINGSLUST, H. Gronewold, van Elbing (opm: Elblag); de ONDERNEMING, H.F. Klie, van Hull; de GUSTAAF HENRICH, F.W. Witt, van Anklam; de MINERVA, M.C. Mann, van Grijpswold (opm: Greifswald); de JULIANA CAROLINA, C.F. Janet, van Wolgast.

 

 

WITT, JOHANN HEINRICH

Familiegegevens en opleiding

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Johann Heinrich Witt, geboren op 11 mei 1801 te Holstein, Hersteld Evangelisch, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 19, Amsterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Witt (adres Brouwersgracht bij de Vissersstraat) werd met vlagnummer 517 per 18 februari 1840 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Diets. Als zijn schip is genoemd de “Concordia”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Witt en zijn vrouw 39 resp. 42 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1836. Toegevoegd is “overleden” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 11/18 februari 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johann Heinrich Witt, oud 39 jaar, voerend de galjoot ”Concordia”, wonend op de Brouwersgracht bij de Visscherstraat te Amsterdam, op voordracht van J.D.Diets.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       517                      1840-1846    galjoot            Concordia                                            P.Poel Jr

                                     1848-1853    bark                De Goede Vrede                                  J.& Th.van Marselis

       212                         1854          bark                De Goede Vrede                                  idem

                                        1855          bark                Catharina                                             idem

                                     1856-1857    bark                De Goede Vrede                                  idem

                                     1858-1862    bark                Cornelia                                                idem

                                     1863-1865    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

J.H.Witt                        Cornelia                                                28 maart 1860                    25 juni 1861

                                       Corneli                                                  21 november 1861             09 januari 1863

 

Bouma025 vermeldt J.H.Witt als gezagvoerder gedurende:

*   1840 t/m 1847 van de bark/galjoot “Concordia”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 348 ton o.m., varend voor P.Poel & Zn te Harlingen. Het schip voer in 1848 voor Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Vrienden”;

*   1849 t/m 1858 van de bark “Goede Vrede”, gebouwd in 1815 in Pruisen, 325 ton o.m., varend voor J.&& T.Marselis te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.H.Witt verzorgde per 08 februari 1858 vanuit Nieuwediep met de “Cornelia” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indié. Hij arriveerde te Batavia op 23 mei 1858 na 104 dagen. Onderweg werd 1 militair vermist065.

 

 

WITT, X.X. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein de Witt (zonder initalen) als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van de hoeker “Curacao” ex Vertrouwen, gebouwd in 1826 te Maassluis, 126 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1856 ook voor K.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in “Adriana Franciska”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

WITT, A. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Witt was met vlagnummer R122 in de periode 1856 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt een kapitein de Witt (zonder initialen) (IS DIT A. DE WITT?) als gezagvoerder gedurende:

     *   1860 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam. Het schip werd in 1860 afgekeurd aan Kaap de Goede Hoop.

 

Overige bijzonderheden

Dagblad van Zuid-Holland en ’s Gravenhage11 februari 1860

“Kaap de Goede Hoop Kaapstad 22 november 1860

Sedert mijn laatste brief, is op 22 Augustus hier aangekomen het schip Elisabeth Mary , op 12 Sept. de Estafette,, kapitein Rietveld, die reeds acht dagen later met vier passagiers naar Holland vertrokken is, namelijk de stuurlieden van de gebleven schepen Hester Adriani en de Admiraal de Ruyter, waarvan de kapiteins, de heeren G. Strang van Hees en J. de Wit heden met denzelfden stoomer vertrekken, waarop mijn schrijven gaat. – Het schip Trijntje Fenna is naar Australië gezeild. …

 

 

WITT, CORNELIS de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.de Witt werd met vlagnummer 203 per 16 januari 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein W.E.Matthes. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 16/23 januari 1827 werd Cornelis de Witt voorgedragen/benoemd als effectief lid op voordracht van kapitein P.S.Matzen en op verzoek van H.W.Matthes. Hij was 44 jaar en had als adres H.W.Matthes. Hij voer op de brik “Amelia” en kreeg vlagnummer 203 toegewezen023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      203                       1827-1828    brik                  Amalia Elisabeth                                Rösch & Hertz

                                     1829-1835    geen vermelding van schip en boekhouder

      122                       1836-1838    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.de Witt als gezagvoerder gedurende:

*   1828 t/m 1829 van de brik “Amalia Elisabeth”, bouwjaar en -locatie niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor Bosch Reitsch te Amsterdam. Het schip werd in 1829 geveild.

     Verhoeff086 vermeldt dat het schip te Amsterdam werd gebouwd in 1809. Het schip ging in 1829 over naar F.Machielsen te Amsterdam en herdoopt in “Rosina”

     Volgens Verhoeff086 is het schip in 1829 gekocht door F.Machielsen te Amsterdam, die het schip herdoopte in “Rosina” en het liet varen onder commando van kapitein B.F.Ipsen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

WITT, DERK de

Familiegegevens en opleiding

Derk de Witt werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 29 mei 1834 als zoon van Konraad de Witt en Geeske Siemens.

Hij trouwde te Delfzijl op 07 maart 1860 als scheepskapitein met Henderika Bolhuis, geboren te Holwierde/Bierum op 16 maart 1839 als dochter van Derk Hindriks Bolhuis en Frederika Harms Lalkens. Zij overleed op 28 augustus 1911 te Farmsum/Delfzijl, 72 jaar.

Derk overleed op 29 januari 1876 te Farmsum/Delfzijl, 41 jaar.

 

Provinciale Groninger Courant 05 februari 1876

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Witt was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode 1861 t/m 1876.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. de Witt als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1867 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1828 te Hoogezand, 92 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is gestrand op de Eems en wrak geraakt;

*   1868 t/m 1873 van de schoenerbrik “Hendrika” ex Cornelia ex Thetis, gebouwd in 1846 te Nieuwendam, 197 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1873 bij Windau gestrand en wrak geraakt;

*   1875 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Hij kocht het schip in 1874 voor f 8400,- van rederij van Harwegen & den Breems te Vlaardingen.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1849-51, 03 juli 1849, kof “Gezina Jantina”, kapitein Hendrik Jans Brunius, 58 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jens Diederik Wilhelm Hochland, 33 jaar uit Scheemda, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum en een matroos;

Monsterrol 1850-2, 18 februari 1850, kof “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 38 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jorike Mandema, 42 jaar uit Farmsum, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1853-35, 14 november 1853, schoenerkof “Jantina”, kapitein Cornelis J.Boon, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Pieter Derks Bot, 29 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos Derk de Witt, 19 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1856-A14, 28 februari 1856, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 21 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1857-32, 06 maart 1857, kof “Alida”, kapitein Gerard van der Werff, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1858-42, 01 april 1858, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.H.Geveke, 40 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1859-61, 27 mei 1859, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-40, 13 april 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1862-30, 15 maart 1862, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-36, 14 maart 1863, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Ernst Arnold, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1864-37, 19 maart 1864, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm Wigb. Visser, 31 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1865-26, 11 maart 1865, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1866-35, 22 maart 1866, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 26 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1867-32, 26 maart 1867, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 27 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-37, 25 juni 1868, schoener “Hindrika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-51, 09 augustus 1868, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1869-16, 09 maart 1869, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-26, 19 maart 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-73, 08 augustus 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 34 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-28, 17 maart 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje E.de Boer, 34 jaar uit Delfzijl, kok-matroos, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-42, 12 juni 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-36, 16 maart 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-84, 27 juli 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1872-110, 26 september 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 28 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-49, 14 maart 1873, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Amse E.Venninga, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-130, 14 september 1874, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-44, 24 maart 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter J.Arkema, kok en 3 matrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Derk wordt in de monsterrollen ook vermeld als Derk Koenraads.
  2. Er zijn in totaal 29 monsterrollen met de naam van Derk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1849 t/m 1875 met als leeftijden 15 t/m 40 jaar. De zeemanscarriére van Derk heeft dus minstens 25 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Famsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1849              kok op de kof “Gezina Jantina”, kapt. Hendrik J.Brunius                                        15 jaar

       *     1850              kok op de kof “Annechina”. kapt. Albert J.Donga                                                       15 jaar

       *     1853              matroos op de schoenerkof “Jantina”, kapt. Cornelis J.Boon                                     19 jaar

       *     1856-1857   stuurman op de kof “Alida”, kapt. Gerhardus van der Werff                                     21-22 jaar

       *     1858-1867   kapitein op de kof “Eendragt”                                                                                        23-32 jaar

       *     1868-1873   kapitein op de schoener “Hinderika”                                                                             34-38 jaar

       *     1874-1875   kapitein op de schoener “Fortuna”                                                                                 40 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

WITT, D.de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. de Witte als gezagvoerder gedurende:

*   1897 van het ijzeren schroefstoomschip “Osiria” ex Lahneck, gebouwd in 1882 te Elbing, 975 n.m., varend voor W.H.Müller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Fredrikstad;

*   1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*   1900 en later op hetzelfde schip maar nu varend voor de Alg. Scheepv.Mij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

WITT, H. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. de Witt als gezagvoerder gedurende:

*   1874 van het schroefstoomschip “Cycloop” ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.Von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam. Het schip is in 1874 in de Oostzee gezonken;

*   1875 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 768 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip ging in 1877 uit de vaart.

 

Overige bijzonderheden

Op 24 oktober 1874 is het ss “Cycloop”, op weg van Kroonstad naar Rotterdam, in de Oostzee lek gesprongen en door de bemanning verlaten. Het schip werd op sleeptouw genomen door het Duitse ss Hermano, doch het zonk op 24 oktober om 13 uur op 55o11NBr. en 17o40’ OL. De bemanning werd gered.

     Het ss. Cycloop” werd in 1861 gebouwd bij Denny Bros te Dumbarton, mat 572 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Amsterdam 27 Oct. Volgens ontvangen telegram bevindt de equipage van het gezonken Stoomschip Cycloop zich aan boord van het naar Lübeck bestemde Stoomschip Germania.”

De Harlinger Courant dd 02 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

“Rönne 26 Oct. Uit Allinge wordt het volgende gemeld: het Ned. stoomschip Cycloop van Croonstad naar Rotterdam, kreeg in den storm van 22 dezer slagzijde, werd lek en viel op zijde. De toestand verergerde steeds, en nadat de uren door het inkomende water waren uitgedoofd, moest de equipage in den nacht van 23 op 24 dezer het zinkende schip verlaten; zij werd met groote moeite door het stoomschip Germania gered.”

 

 

WITTEBOL, HENDRIK

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Wittebol werd geboren op 17 augustus 1794 te Maassluis als zoon van Cornelis Wittebol en Antje Smoor.

Hij trouwde op 01 juli 1818 te Amsterdam met Anna Magdalena Moense, geboren te Amsterdam op 02 oktober 1794 als dochter van Christiaan Moense en Christina Lourens. Blijkens het Bevolkingsregister te Amsterdam woonden het gezin (zoon Johannes Bernardus en dochter Antoinetta Magdalena) in 1850 aan de Oude Waal N76

Henrik overleed op 15 juni 1856 te Batavia.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Wittebol werd met vlagnummer 545 per 12 februari 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.M.Corbiëre. Als zijn schip is vermeld de “Willem Ernst”. Toegevoegd is “om de vlag te voeren” 002. Ten tijde van de inschrijving was kapitein Wittebol 45 jaar. Toegevoegd is “overleden” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 05/12 februari 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Wittebol, oud 45 jaar, voerend de bark “Willem Ernst”, wonende op de Kadijk bij het Scharbiersplein te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.M.Corbière. Zij vlagnummer was 454023.

 

H.Wittebol was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1855 met de vlagnummers 454 (1839 t/m 1854) en 176 (1854 t/m 1855).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1860 wordt aan de wed. H.Wittebol, geb. A.Moens een gratificatie van f 25,- uitgekeerd. In de vergadering dd 26 juli 1860 doet zij wederom een verzoek, dat echter wordt afgewezen. Weer een verzoek op 29 november 1860, maar de beslissing wordt aangehouden.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 februari 1861 wordt een gratificatie ad f 25,- toegekend aan de wed. H.Witterbol geb. Moens. Idem per 03 maart 1864. Idem per 23 februari 1865. Idem per 30 januari 1868. (ik zal de jaren 1866 en 1867 wel gemist hebben). Idem per 28 januari 1869. Idem per 30 december 1869. Idem per 27 december 1870. Idem per 28 december 1871. Idem per 02 januari 1873. Idem per 23 december 1873. 042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 21 februari 1860 staat vermeld dat een gratificatie ad f 25,- is uitgekeerd aan de wed. H.Wittebol geb. Moens. In de Vergadering dd 18 december 1860 wordt een aanvrage tot onderstand van de wed. H.Wittebol geb. Moens aangehouden tot de vergadering in januari 1861. In de vergadering dd 19 februari 1861 staat vermeld dat aan de weduwe H.Wittebol geb. Moens een gratificatie ad f 25,- is toegekend. Idem in de vergadering van 22 maart 1864. Idem per 21 maart 1865. Afgewezen per 09 januari 1866 maar weer een gratificatie van f 25,- op 20 maart 1866. Idem op 12 februari 1867. Idem op 25 februari 1868. Idem op 02 februari 1869. Idem per 11 januari 1870. Idem per 10 januari 1871. idem per 23 januari 1872. Idem per 28 januari 1873. Idem 13 januari 1874. Een verzoek dd 28 december 1865 wordt afgewezen.. Een overeenkomstig verzoek dd 25 januari 1866 wordt aangehouden en in de vergadering dd 22 februari 1866 krijgt zij f 25,- uit de bussen, 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                jaren           type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

      454                       1839-1850    bark                Willem Ernst               Nederl.Scheepsreederij

                                     1851-1852    fregat              Helena                          idem

                                       1853           geen vermelding van schip en boekhouder

      176                         1854           bark                Java's Welvaren          Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten

                                       1855           geen vermelding van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam              Schip                             Periode             Aantal reizen         Diensttijd

H.Wittebol      Java’s Welvaren          1854-1854                 1  

                          Dirk Arnold                  1855-1856                 1

                                                                                                         2                                   2

 

Bouma025 vermeldt H.Wittebol als gezagvoerder gedurende:

*   1834 t/m 1835 van het 3/mschip “Godefrida”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 281 ton o.m., varend voor J.H.Fraissinet & van Baak te Amsterdam. In 1835 is het hol verkocht;

*   1838 t/m 1851 van de 3/m Pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor de Nederl. Scheepsreederij te Amsterdam.

            Lloyd’s vermeldt087: “23 Mei 1850 WILLEM ERNST been on shore.”

*   1852 t/m 1853 op het 3/m schip “Helena”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*   1855 van de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*   1855 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam. Bouma vermeldt dat de kapitein in 1855 is overleden en is opgevolgd door kapitein Geerling.

 

Overige bijzonderheden

De “Urania” onder kapitein Cornelis Abrahamsz op weg naar Nieuwediep 23 mei 1848 in het Engels Kanaal:

“Den 23e passeerden wij kapt. Wittebol voerende het schip Willem Ernst, des nachts zagen wij het vuur van St.Catharina’s punt op het eiland Wight”

  1. 55 in: Anna Abrahams. Journaal eener Oostindiesche Reis. De belevenissen van een tienjarig meisje in 1847 en 1848.

Geannoteerde uitgave door de stichting Terra Incognita te Amsterdam. 1993. 72 pp.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was oud(!) gezagvoerder H.Wittebol.104.

 

In de NRC dd 02 mei 1850 staat de mededeling dat de Nederlandsche Handelsmaatschappij een bevrachting is toegekend aan kapitein Wittebol van de “Willem Ernst”.114

 

NRC dd 27 mei 1850

“Deal, 22 mei. Heden morgen is onder Downs ten anker gekomen het barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia bestemd. Hetzelve is de voorgaande nacht op Goodwinsand (opm: Goodwin Sands) aan de grond geweest, doch met verlies van een anker en ketting weder vrij gekomen.”114

 

NRC 27 mei 1850

“Ramsgate, 25 mei. Heden is alhier binnengekomen het barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia bestemd, welk schip op Goodwinsand (opm: Goodwin Sands) aan de grond is geweest. Alhoewel het schip geen water maakt, zo lost men toch de ballast om de bodem te kunnen nazien.”114

 

NRC 31 mei 1850

Ramsgate, 27 mei. Het Nederlandse barkschip WILLEM ERNST, kapt. Wittebol, van Amsterdam naar Batavia, hetwelk de 23e alhier met averij is binnengelopen, is heden in het droge dok gehaald om te repareren.

In de NRC dd 28 mei 1851 staat de mededeling dat de Nederlandsche Handelsmaatschappij een bevrachting is toegekend aan kapitein Wittebol van de "Helena".114

 

NRC 27 oktober 1852

Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, J. Corver, H. Gullen, H. Salm, H.J. Rietveld, C.A. Schröder, B.D. Bosscher, A.W. Abrahamsz, P. Blom en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 22e november 1852 in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de notarissen Commelin en Weijland, verkopen:

  1. Het extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast fregatschip, genaamd HELENA, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd door kapt. H. Wittebol. Volgens meetbrief lang 40 ellen 75 duimen, wijd 6 ellen 98 duimen, hol 6 ellen 17 duimen en alzo gemeten op 780 tonnen of 412 lasten.114

 

NRC 20 november 1852

Advertentie. De verkoop van het barkschip, WILLEM ERNST, kapt. W.J. Doornik, op deszelfs terugreis van Batavia naar Amsterdam, aangeslagen tegen 22 november aanstaande, zal geen voortgang hebben, en zullen de schepen HELENA, kapt. Wittebol, en JAPAN, kapt. Willers, afzonderlijk worden verkocht en niet tezamen daarna in slag worden gelegd, zoals vroeger bij biljetten was omschreven.114

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Witsen Elias, Jan Willem Johannes
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 848
Overige informatie: (overl. 1859)

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van Loenen werd met vlagnummer 924 effectief lid van "Zeemanshoop" per 21 juni 1853 op voorspraak van J.W.J.Witsen Elias. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Henriëtte". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 14/21 juni 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jacobus van Loenen, oud 34 jaar, voerend de bark “Henriëtte”, wonend op de Haarlemmerdijk 351 te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.W.J.Witsen Elias.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1855 bericht de huisvrouw van kapitein J. van Loenen dat haar echtgenoot ziek van de reis is teruggekomen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 oktober 1861 staat het verzoek van J. van Loenen om na bedanken van het effectief lidmaatschap en het aanvaarden van het honorair lidmaatschap de vlag te mogen blijven voeren. Dit wordt op grond van de reglementen afgewezen. 042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 17/24 maart 1863 werd tot honorair lid voorgedragen/benoemd J. van Loenen, scheepsgezagvoerder, wonend te Haarlem, op verzoek van kapitein C.J.Westenenk en op voordracht van de secretaris.023. (wellicht hoort deze vermelding bij J. van Loenen zie hiervoor).

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         924                          1853           bark                 Henriëtte                                               F.A.Jas

         530                      1854-1861     bark                 Henriëtte                                               idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                          vertrek                                                        terugkomst

  1. van Loenen Henriëtte 06 mei 1859                                              01 maart 1861

                                      Henriëtte                              28 oktober 1861                                       26 februari 1862

                                      Henriëtte                              geen melding                                             26 februari 1863

 

Bouma025 vermeldt J. van Loenen als gezagvoerder gedurende:

      *    1854 t/m 1866 van de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J. van Loenen.104.

 

 

Dutch ship "Henriette", arrived at Albany on 13 November 1853, having left Hartlepool, England on 17 July 1853. Master = J. van Loenen. Tonnage = 400. Crew = 17.Cargo = coals. Sailed from Albany on 11 December 1853 for Batavia. 105

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Loenen, Jacobus N. van
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 530

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Drijver werd met vlagnummer 851 effectief lid van Zeemanshoop per 22 december 1868 op voorspraak van L.Tuk. Zijn schip was de "Waalstroom"002.

In de Algemene Vergaderingen van 08/15 december 1868 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd K.Drijver, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Waalstroom”, voor rekening van  Jerem. Meijjes & Zn, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         851                      1868-1870                 bark                  Waalstroom                                          Jerem.Meijes en Zn

                                      1871-1874                 bark                  Nicolaas Witsen                                   idem

                                           1875                       geen opgave van schip en boekouder

 

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Drijver, K.                                Waalstroom                             13 maart 1868                                      01 december 1868

 

Bouma025 vermeldt K.Drijver als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de bark “Aldebaran”, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 604 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam;

*    1866 van de brik “Henriëtte & Cornelia” ex Luit. Adm. Tjerk Hiddes, gebouwd in 1857 te Medemblikj, 288 ton o.m., varend voor C.L.Slobbe & J.C.W.Meyes te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Carl”;

*    1867 t/m 1869 van de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor F.A.Jas te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor G.F.Egidius te Amsterdam en was herdoopt in “Louise”;

*    1869 t/m 1871 van de bark “Waalstroom”, gebouwd in 1853 op de werf Witte Kruis van Jerem. Meijjes te Amsterdam023, 412 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam;

*    1872 t/m 1875 van de bark “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 660 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Drijver, K.
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 851

Familiegegevens en opleiding

Leendert Slyboom werd geboren 11 oktober 1829 te Texel als zoon van Klaas Slijboom en Jannetje Kikkert.

Hij trouwde als zeeman te Amsterdam op 19 juni 1851 met Maria Dorothea Stronk, geboren te Amsterdam ca. 1828 als dochter van Jan Fredrik Stronk en Maria Elisabeth Bartels

Leendert hertrouwde op 16 februari 1865 te Amsterdam als zeeman met Catharina Willemina Sophia Duculot, geboren ca 1830 te Zutphen als dochter van Jean Joseph Duculot en Hendricka Johanna Gerdiena Wijnvelt. Catharina Willemina Sophia hertrouwde op 07 november 1879 te Ubbergen met de koopman Hendrik Jan van Wijhe, weduwnaar van Johanna Hedde. Catharina Willemina Sophia overleed op 17 december 1908 te Nijmegen

Leendert overleed op 02 maart 1874 te Amsterdam.

 

“Heden overleed mijn hartelijk geliefde Echtgenoot LEENDERT SLIJBOOM,in den ouderdom van ruim 45 jaren, in leven Koopvaardij-Kapitein

AMSTERDAM 2 Maart 1874                                   Wed. L.SLIJBOOM-DUCULOT”

Advertentiecollectie Centraal Bureau voor Genealogie

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Slyboom als gezagvoerder gedurende:

  • * 1865 t/m 1867 van het 3/mschip “Quintet” ex Jacob Roggeveen, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 696 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1867 afgekeurd na averij en verkocht naar Batavia;
  • * 1868 t/m 1874 van de bark “Louisa” ex Henriëtte, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 400 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Dordrechtsche Courant 07 april 1864±114

Zeetijdingen. …..Van Texel vertrokken, 4 april, QUINTET, kapt. Slijboom; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. Ham qq.; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. Hazewinkel, en PRINSES AMALIA, kapt. Van Rijn van Alkemade, allen naar Batavia; PETRONELLA CATHARINA, kapt. v.d. Veen, naar Kanagawa.

 

NRC 01 maart 1865114

Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam naar:….Soerabaija (direct). Het barkschip QUINTET, kapt. L. Slijboom..

 

NRC 02 mei 1865114

Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam naar:…..- Soerabaija (direct). Het barkschip QUINTET, kapt. L. Slijboom.

Adres: Oolgaardt & Bruinier.

 

NRC 05 juni 1865114

Advertentie. Schepen in lading te Vlaardingen naar:….- Soerabaija (direct). Het barkschip QUINTET, kapt. L. Slijboom.

Adres: Oolgaardt & Bruinier.

 

Dordrechtsche Courant 11 november 1865114

Dordrecht, 10 november…..

Aangekomen schepen op Java: ELISABETH, kapt. J. Muller, van Shields; QUINTET, kapt. L.Slijboom; AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, en NICOLAAS WITSEN, kapt. J. Portengen, allen van Amsterdam; NEERLANDS VLAG, kapt. T. v.d. Broek Humfrey, van Rotterdam naar Singapore; PRESIDENT PLATE, kapt. C.D. Julius van Cardiff naar Singapore; EMILIE, kapt. J. Bruynzeels, van Melbourne; CORNELIA, kapt. H. Croese, van Liverpool, laatst van Rio de Janeiro; MINISTER THORBECKE, kapt. W.H. Kannegieter, van Buenos Aires.

 

NRC 02 juni 1866114

Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam:  

- Naar Samarang (direct). De Ned. fregat QUINTET, kapt. L. Slijboom.

 

NRC 02 juli 1866114

Schepen in lading te Amsterdam……- Naar Samarang (direct). De Ned. fregat QUINTET, kapt. L. Slijboom.

 

NRC 01 augustus 1866114

Schepen in lading te Amsterdam.    - Naar Samarang (direct). Het Ned. fregat QUINTET, kapt. L. Slijboom.

 

NRC 16 februari 1867114

Rotterdam, 15 februari. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 17 schepen als:

Voor Amsterdam: WIJK AAN ZEE, kapt. G. Mannoury; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; PRESIDENT PLATE, kapt. C.D. Julius; HONINGBIJ , kapt. J. van der Valk; KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt; QUINTET, kapt. L. Slijboom; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; HELENA EN HENRIETTE, kapt. P. J. Deterding; CORNELIA ADOLPHINA, kapt. J.G. de Roever; BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers. …..

 

NRC 29 november 1867 114

Amsterdam, 28 november. Volgens brief uit Batavia d.d. 14 oktober, zou het Nederlandse schip QUINTET, kapt. L. Slijboom, van daar herwaarts bestemd, na het lossen der lading afgekeurd zijn.

 

NRC 08 december 1867114-

Amsterdam, 7 december. Het Nederlandse schip QUINTET, kapt. Slijboom, te Batavia afgekeurd - vroeger gemeld - zou de 18e november verkocht worden. De lading werd in het Nederlandse schip WATERLOO, kapt. Abrahamsz., overgescheept.

 

NRC 08 oktober 1868114

Amsterdam, 7 oktober. Het Nederlandse schip LOUISE, kapt. L. Slijboom, van hier naar Batavia, was de 2e dezer met gunstige gelegenheid op de hoogte van Dungeness zeilende. Alles wel aan boord.

 

NRC 05 april 1874 114

Advertentie. Ed. C.A. Koli, C. Ament en C.S. Oolgaardt, makelaars, presenteren op dinsdag 14 april 1874, des avonds ten 6 uur, in het lokaal De Zwaan, op de Nieuwendijk te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, te verkopen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd LOUISE, laatst gevoerd door wijlen kapt. L. Slijboom. Volgens Nederlands meetbrief lang 35 meters, wijd 5,90 meters, hol 4,36 meters en alzo gemeten op 400 tonnen of 211 lasten. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften. Breder bij inventaris vermeld. Het voorzegde barkschip ligt te Amsterdam, aan de werf De Dageraad, aan het Funen.

Voor nader onderricht, adressere men zich bij bovengenoemde makelaars.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Slyboom/Slijboom, Leendert

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Dehly, A.E.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Giverholt, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Hansen, A.C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Larsen, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Nielsen, L.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: HENRIËTTE, aquarel gemaakt in 1858, kapitein J. van Loenen (vlagnummer 530)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1851.35

DVD XI – 849, 850
BIJLBRIEF

Naam schip HENRIËTTE

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 31 oktober 1851

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf het Wapen van Amsterdam, in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Franciscus Adrianus Jas

te voeren door kapt. Jan Willem Johannes Witsen Elias

grootte in tonnen 211 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen 35,00 x 5,90 x 4,36 meter

kiellegging

tewaterlating 11 oktober 1851

plaats / datum registratie Amsterdam, 31 oktober 1851

nummer van registratie deel 62, folio 83, …, vak 2.

notaris J. de Neufville Azn, hoofdkommies thesaurie stad Amsterdam

prijs NLG.

Bijzonderheden:








researcher/datum research: ML / 110908

Naam HENRIETTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1851.35
foto IMG 9219 - 9223

CEDULE

Naam schip HENRIETTE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 22 november 1851

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.W.J. Witsen Elias

grootte in tonnen 211 lasten of 400 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 november 1851

nummer registratie deel 62, folio 109, recto, vak 8

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Gerrit Jan Boelen, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren.




researcher/datum research: ML / 110217




Bijlage bij eigendomsbewijs 35 van 1851, bark HENRIETTE
eigenaren per medio november 1851:

Fr. Adr. Jas, Amsterdam (boekhouder en 2/32e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/32e part)
Mr. G.H. de Marez Oyens, Amsterdam (2/32e part)
J.L. Gregory Pierson, Amsterdam (2/32e part)
A.M. Labouchère, Amsterdam (2/32e part)
firma J.P. Gildemeester & Co., Amsterdam (2/32e part)
firma Bloemen & Gebhard, Amsterdam (2/32e part)
firma Weimar & ten Cate, Amsterdam (2/32e part)
Fr. Haverkamp, Amsterdam (2/32e part)
F. de Neufville, Amsterdam (1/32e part)
P.C. Labouchère, Amsterdam (1/32e part)
H.D. Gildemeester, Amsterdam (1/32e part)
Mr. G. Groen van Prinsterer, ’s-Gravenhage (4/32e part)
Vrouwe Gravin douairière van Hogendorp, ’s-Gravenhage (2/32e part)
Vrouwe douairière Falck Walland, Utrecht (2/32e part)
A. de Wilde op den Huize, ’s-Gravenhage (2/32e part)
J.P. de Fremery, ’s-Gravezande (1/32e part)

ML / 110217

Naam HENRIETTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1851
Toegang 198
Inventaris 3171

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.29

DVD XI – 9144-9146
CEDULE

Naam schip LOUISE, voordien genaamd HENRIETTA

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 15 september 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper George Fred. Egidius, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. L. Slijboom

grootte in tonnen 211 lasten of 400 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 15 september 1868

nummer van registratie deel 85, folio 30, recto, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam. De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 4 augustus 1866, no.502.







researcher/datum research: ML / 130909

Naam HENRIETTA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3180-1851.35
CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1851.35

Jaar: 1868
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1868.29
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk